Vihaan ja rakastan asua Helsingin kantakaupungissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Töölönmaalainen75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omia lapsia Länsi-Helsingin kerrostaloalueella en enää päästäisi pihalle leikkimään. Noin kymmenen vuotta sitten kyllä. Piha on täynnä maahanmuuttajalapsia, poikani, 10v, pahoinpideltiin kaksi vuotta sitten tuossa ikkunan alla, aikuisten mamumiesten katseiden alla. Töölössä ei ole mamuja joten siellä varmasti voi päästää lapset ulos, liikenne on tietysti eri asia, mutta luultavasti turvallisempaa kuin täällä. Koen asuvani Afganistanissa vastoin tahtoani.

Mä perin kolme vuotta sitten asunnon fredalta. Se oli jopa kooltaan "siedettevä", eli 80m2. Siinä oltaisiin voitu miehen kanssa toki asua, koska lapsi on vasta vauva. Mutta kun sen myymällä sai 600 000€ rahaa, niin valintaa ei ollut vaikea tehdä. Tuolla rahalla me itse rakensimme hienon ja tilavan asunnon vähän kauempana. Eikä me siis asuta kaukana, sanotaanko että autolla 15min keskustasta.

Paras ympäristö lapselle on omakotitalolähiö täynnä talotehtaan omakotitaloja, joissa kaikissa asuu samanlaisia keskiluokan perheitä. Aina kun on tarve lähteä kyseisestä lähiöstä jonnekin niin pitää pyytää mammaa tai isipappaa kyydittämään perheen jommalla kummalla autolla, koska syrjäinen sijainti ja harva asutus takaavat sen, ettei lähiympäristöstä löydy muista "palveluja" kuin ryteikköä.
Aika harvoin noilla lapsilla tarvetta lähteä on. Yleensä viihtyvät kavereiden kanssa pihalla.
Ja ne samat leffa- ja hoplop-reissut onnistuvat yhtä hyvin bussilla kuin ratikallakin.

Itse taas ajattelisin, että pienemmille lapsille tylsä ympäristö (riippuu tietty, missä asuu). Itse en haluaisi kasvattaa lapsia paikassa, jossa ei juuri ole, eikä lapsia voi päästää yksin pihalle.

Piha tässä on hyvä sisäpiha ja lapsiakin on kohtuullisesti tässä talossa. Lapset kuitenkin kouluikäisiä (nuorempi eskarissa), joten saavat olla sisäpihalla "täysin vapaasti". Yhdessä saavat mennä kadullakin tuttuja reittejä. Käytännössä siis kaverin luo viereiseen taloon.

Ja mä en asu täällä palveluiden, Oopperan tms. takia. Toki tulee teatterissa sun muussa joskus käytyä, mutta tosiaan melkeinpä sama vaiva sinne lähteä täältä kuin vaikkapa jostain lähiöstä.

Ja toi alemmuuskompleksi... No se on vain ajoittaista, kaipa semmoista voisi olla myös muualla. Aina sitä on joku varakkaampi ja/tai fiksumpi tms.... Eikä sitä töiden takia kummiskaan voisi asua muualla kuin PK-seudulla.

Ja mä en asu täällä palveluiden, Oopperan tms. takia. Toki tulee teatterissa sun muussa joskus käytyä, mutta tosiaan melkeinpä sama vaiva sinne lähteä täältä kuin vaikkapa jostain lähiöstä.

Ja toi alemmuuskompleksi... No se on vain ajoittaista, kaipa semmoista voisi olla myös muualla. Aina sitä on joku varakkaampi ja/tai fiksumpi tms.... Eikä sitä töiden takia kummiskaan voisi asua muualla kuin PK-seudulla.
No toi "tänne kuuluminen" ny voi tulla eteen missä vaan.
Kaupungissa voi hukkua massaan ja olla kuin muutkin mut jossain pikkukylässä tai pienessä lähiössä tosiaankin voi alkaa tuntumaan siltä kuin olisit muuttanut körttikylään olematta semmoinen.
Et jos Sebastianilla on uudempi playstation kuin sinun lapsellasi niin se on melko pieni murhe.

Hyvää on se, että sinulla on kämpässä kiinni mukava pääoma jonka turvin voit ihan kaikessa rauhassa miettiä erilaisia vaihtoehtoja. Kaikki ei voi.

• Tykkää
Reactions: .....
Tässä päästään taas nimenomaan pikkukaupungin ihanuuteen. Lapset pääsee ja saa liikkua kaikkialle itse kun järki vaan riittää liikenteeseen lähteä. Eikä mikään matka ole liian pitkä kulkea jalan tai pyörällä tai näin talvella vaikka potkurilla.
Tätä juuri itse kaipaisin.
Oikeasti hirvittää jo etukäteen, että pitää lapset päästää Helsingissä vapaasti liikkumaan.

Helsingin kantakaupunkiin ei tavallinen suomalainen ihminen kuulukaan. Siellä asuu vain neekerit, vihervasemmistolaiset taiteilijarentut ja pieni osa on ökyrikkaita. Kuka haluaa ostaa 400 000€ kaksion 50-luvulla rakennetusta kerrostalosta?! Perusteluna palvelut lähellä. Ai mitä palvelut? Ooppera... no jes... Kiasma... no jes... Ügundilainen ravintola... no jes...

Vastapainona saa myös rikkautta. Rautatieasemalla notkuu kamoissaan pyöriviä somaleja, afgaaneja ja yhteiskunnan kelkasta tippuneita suomalaisia. Joka puolella on hälinää ja kiireisiä ihmisiä. Kun keväällä kaipaat luontoon, sulle sanotaan että "no mene kaivariin tai koffin puistoon". Niin. Puistoon. Sinnekin on löytänyt tiensä pari jonneporukkaa kaljoineen,

Se 50-luvun kämppä ei ole ainoastaan vain ihan helvetin ahdas, se on myös kylmä. Putket ei toimi kunnolla. Sitten sä käyt ostamassa jonkun helvetin ruman rullilla pyörivän patterin Clas Ohsonilta ja kuljet asunnossasi villasukat jalassa.

Kun kesällä kaverisi kauempana grillaavat Webereillään, juovat olutta ja katselevat kun lapset hyppivät tramboliinilla, niin mitä sinä teet? No sinä ostat lähimarketista halvimman pallogrillin. Kalliimpaa et jaksa kantaa, tai se ei mahdu bussiin. Viet sen sitten sen kerrostalon sisäpihalle, otat siihen rantatuolin ja korkkaat kaljan toivoen, että eihän vaan joku naapureista ympärillä pahastu. Se meinaan soittaa poliisit ja julkijuopottelusta pääsen vielä putkaan.

Kesän festareilla Suvilahdessa pääset sitten kuittaamaan kauempana asuville kavereillesi, että "no kauas teillä kesti tulla tänne saakka? Ha?". Kaveri vastaa että taksilla 20min. Johon vastaat vaistomaisesti: "kato meikä pääsi vartissa", tajuten samalla koko kommentin idioottimaisuuden. Koitat paikata tilanteen kysymällä: "no se on aika tyyristä toi taksilla ajelu", mihin kaveri vastaa, että "sellaiset 50€, mutta jos nyt sen kerran kesässä maksaa, niin ei se paha ole". Tajuat samalla, että niin... jos minäkään en joutuisi maksamaan 600€/kk yhtiövastiketta vanhojen kupariputkien takia, niin ehkä minullakin olisi se ylimääräinen 50€ taksiin per kesä.

Sitten tein valintani lapsen syntyessä ja muutin Kehä 3:sen tuntumaan. Siellä samalla rahalla sain pihan, puiston viereen ja tilaa elää. En kadu.
(y)

No toi "tänne kuuluminen" ny voi tulla eteen missä vaan.
Kaupungissa voi hukkua massaan ja olla kuin muutkin mut jossain pikkukylässä tai pienessä lähiössä tosiaankin voi alkaa tuntumaan siltä kuin olisit muuttanut körttikylään olematta semmoinen.
Et jos Sebastianilla on uudempi playstation kuin sinun lapsellasi niin se on melko pieni murhe.

Hyvää on se, että sinulla on kämpässä kiinni mukava pääoma jonka turvin voit ihan kaikessa rauhassa miettiä erilaisia vaihtoehtoja. Kaikki ei voi.

Kaupungin massaan hukkuminen ei tarkoita, että sun pitää asua museokadulla helsingissä. Ne Keravankin tyypit käy töissä, shoppailemassa, ravintoloissa, juhlimassa ja teatterissa Helsingissä. Joo katsos kun se välimatka on oikeasti lyhyt. Se että nauttii kaikista Helsingin palveluista ei todellakaan edellytä, että sun pitää asua Helsingin kantakaupungissa.

Noi kantakaupungin "palvelut" on sit oikeestaan ihan kiinni osoitteesta.. Koulu ja terkkari saattaa löytyä ihan läheltäkin, mut huonekalut kumminkin tulee haettua kehäkolmoselta ja ostosreissut tehdään Jumboon?

Mä en kauheen kaukana asu kantakaupungista, junalla 15 min.
Lähikauppa, nurkkabaari, apteekki, bussipysäkki, parturi ja kelvollinen ravintola - 200m
PK ja koulu 300m
Ostoshelvetti 400m
Juna-asema ja terveyskeskus vajaa kilsa.
Keskuspuisto alkaa jokseenkin tontin rajalta.
Hemmetin rauhallinen alue. Parkkipaikkoja ei tartte miettiä kun niit on kadunvarret täynnä. Hidastetöyssyt pitää harvan liikenteen nopeudet todella alhaisina ja kukas täs ny omalla kotikadullaan kaahailis kun ei täst o läpiajoa yhtään mihinkään.
Hirveen vähän täs on lapsia. Johtunee siitä, et tän korttelin asunnot on vissiin pieniä. Muutenhan tää olis ihan lapsiperheen unelma ja kämpätkin puolihintaisia siitä mitä Töölössä.

Voi, jos sopiva piha.
Jos miettii jotain kantakaupungin kerrostalopihoja, niin en varmaan uskaltaisi alle kouluikäistä yksin sinne pihalle lähettää. Kun taas esim omalla alueellamme jonkun viisi-kuusi-vuotiaan voi päästää kavereiden kanssa ulos vapaasti ja pienemmätkin nakata yksin pihalle, kunhan ikkunasta näkee.

No miksi ylipäänsä pitäisi lapsi sinne jättää yksin, miksei voi mennä mukaan lapsen kanssa? Tätä en ymmärrä! Olen itsekin asunut omakotitalossa, kun lapset olivat pieniä, mutta eipä tullut mieleen heitä yksin jättää.

Tässä päästään taas nimenomaan pikkukaupungin ihanuuteen. Lapset pääsee ja saa liikkua kaikkialle itse kun järki vaan riittää liikenteeseen lähteä. Eikä mikään matka ole liian pitkä kulkea jalan tai pyörällä tai näin talvella vaikka potkurilla.

Eipä sen tarvitse edes olla pikkukaupunki. Täällä Vantaallakin riittää mukavia lähiöitä, joissa koululaiset liikkuvat vapaasti. Käyvät pyöräilemässä, luistelemassa tai vaikka skeittaamassa keskenään.

Tosin kovin kauaa tämä vapaus ei tule jatkumaan, kun mamut yleistyvät. Täälläkin on jo mamunuoret pahoinpidelleet ja ryöstäneet suomalaisnuoria ja raiskauksia tapahtuu ihan liikaa saman etnisen ryhmän toimesta.

No miksi ylipäänsä pitäisi lapsi sinne jättää yksin, miksei voi mennä mukaan lapsen kanssa? Tätä en ymmärrä! Olen itsekin asunut omakotitalossa, kun lapset olivat pieniä, mutta eipä tullut mieleen heitä yksin jättää.

Kas kun kaikki eivät ole kotiäitejä, joilla on aikaa olla jatkuvasti viiden metrin päässä lapsistaan. Moni käy töissä ja sen jälkeen on tehtävä vielä kotityöt päälle ja hoidettava muutkin asiat.

Noi kantakaupungin "palvelut" on sit oikeestaan ihan kiinni osoitteesta.. Koulu ja terkkari saattaa löytyä ihan läheltäkin, mut huonekalut kumminkin tulee haettua kehäkolmoselta ja ostosreissut tehdään Jumboon?

En ole vielä sellaista "palvelua" keksinyt, mitä ilman olemme olleet. Teattereista ja oopperoista ei välitetä. Kai ne muille ovat välttämättömiä?

Lapsi: Äiti miksei me muuteta johonkin missä on piha?
Äiti: Ei me voida, kun äidin pitää olla lähellä palveluja, kuten oopperaa ja teatteria.
Lapsi: Mutta ethän sä äiti käy oopperassa.
Äiti: Kyllä äiti kävi viime jouluna, muistatko? Tänä jouluna äiti menee ehkä taas.
Joo mä aina ihmettelen sitä että onpa Hesaan (ja mä sitten sanon Hesa vaikka mikä nirppanokka valittaisi) tunkemassa aina niiiin kulturellia porukkaa - ja sit se totuus taitaa olla se että siellä Kiasma-Skismassa ja teatterissa käydään max 3 kertaa vuodessa. Mäkin oon pari kertaa tänä vuonna käyny teatterissa ja 5-6 kertaa elokuvissa vaikka asutaan maalla.

Hesasta on muuten tosi vaikea löytää ruokapaikkoja jos olet autolla liikenteessä. Kerran etsittiin keskustasta ja sinkouduttiin liikennevirrassa johonki Haagaan.

Mä perin kolme vuotta sitten asunnon fredalta. Se oli jopa kooltaan "siedettevä", eli 80m2. Siinä oltaisiin voitu miehen kanssa toki asua, koska lapsi on vasta vauva. Mutta kun sen myymällä sai 600 000€ rahaa, niin valintaa ei ollut vaikea tehdä. Tuolla rahalla me itse rakensimme hienon ja tilavan asunnon vähän kauempana. Eikä me siis asuta kaukana, sanotaanko että autolla 15min keskustasta.
Tuolla hinnalla saisi 2-3 uudehkoa omakotitaloa tontteineen. :eek:

Hesasta on muuten tosi vaikea löytää ruokapaikkoja jos olet autolla liikenteessä. Kerran etsittiin keskustasta ja sinkouduttiin liikennevirrassa johonki Haagaan.
Mekin ajauduimme kerran paikkaan, missä luki Eira. Onneksi ei ollut mikään hukassa, ei nälkä eikä mitään asiaa edes sinne, mut sieltä kun päästiin pois, ajettiin suoraan Mikkeliin saakka:D

Yhteistyössä