auttakaa uunoa! meillä on aina syöty perinteistä kinkkua, mut mitä on juhlakinkku ja kinkkurulla? pääseekö helpommalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Juhlakinkku on luuton ja valmiiksi paistettu, eli sen voi syödä suoraan paketista, ellei halua lämmittää. Kinkkurulla taas on kinkusta tehty rulla, josta siis on poistettu ihan kaikki muu kuin liha ja pyöritetty pötköksi. Vaatii paistamisen ja ovat yleensä niin pieniä ettei riitä kovin isolle porukalle.

Niillä ei keskenään taida olla juuri eroa paitsi se että juhlakinkussa on se potka koristeena. Kokonaisessa kinkussa on koko luu.
Noiden sidottujen kinkkujen täytyy antaa jäähtyä ennenkuin ottaa sen verkon pois koska muuten se leviää ja hajoaa.
Tarkoitatko helpolla pääsemisellä sitä ettei tarvitse suolata itse? Tuoresuolattu paras, oli sitten rulla tai muu.

samaa oon kans miettiny... Meillä äiti ostaa aina tuoreen harmaasuolatun 10kg:n kinkun, eikä syöjiä ole kuitenkaan kuin 4 aikuista ja 2 lasta..sitä sitten syödäänkin aina vielä uutena vuotenakin :/ Eli meidän perheelle olis parempi vaihtoehto joku pienempi kinkku.. Pakastettua ei haluta, mutta itse halutaan se paistaa.. Mites maku? Onko kuinka erilainen "oikeessa" kinkussa ja esim.kinkkurullassa?

Juhlakinkku on luuton ja valmiiksi paistettu, eli sen voi syödä suoraan paketista, ellei halua lämmittää. Kinkkurulla taas on kinkusta tehty rulla, josta siis on poistettu ihan kaikki muu kuin liha ja pyöritetty pötköksi. Vaatii paistamisen ja ovat yleensä niin pieniä ettei riitä kovin isolle porukalle.

juhlakinkku ei ole valmiiksi paistettu. Siitä on otettu osa luusta pois potkaan jätetty pala ja se on pakattu verkkoon. Muuten ihan sama kuin perinteinen. kinkkurulla on kokonaan luuton.

Meil on ollut noit kinkkurullia viime vuosina. Ostetaan aina kaksi, kun ei siitä yhestä tosiaan riita kuin kahdeksi päiväksi, varsinkin kun meil käy syöjiä pyhien aikana useampia. Saadaan siis kaksi kertaa tuoretta kinkkua :D

Mikä se on se kinkku joka on niinkuin leikkelettä? Joku vuosi vahingossa ostettiin sellainen ja sitä ei kannata ostaa jos oikeaa kinkkua haluaa!

Tuo oli siis sellaista niinkuin saunapalvi tms.

Siis ei juhlakinkkua pakko ole valmiiksi paistettuna ostaa,voi paistaa myös itse.

[QUOTE="Lilli";22539266]Mikä se on se kinkku joka on niinkuin leikkelettä? Joku vuosi vahingossa ostettiin sellainen ja sitä ei kannata ostaa jos oikeaa kinkkua haluaa!

Tuo oli siis sellaista niinkuin saunapalvi tms.[/QUOTE]

No palvatut on just tommosia.

[QUOTE="Lilli";22539266]Mikä se on se kinkku joka on niinkuin leikkelettä? Joku vuosi vahingossa ostettiin sellainen ja sitä ei kannata ostaa jos oikeaa kinkkua haluaa!

Tuo oli siis sellaista niinkuin saunapalvi tms.[/QUOTE]

Se on just se rulla

meillä on aina ollut juhlakinkku ja oon oottanut rasvakerroksen ja verkon pois heti kun olen sen uunista ottannut eikä kyllä oo mihkään hajonnut (paistan vielä aina reilust ylikypsäx).

oon ostanu pakastetun juhlakinkun, sulattanut jääkaapissa muutaman päivän, ottanut huoneenlämpöön illalla, aamulla laitan kinkkupussiin ja pellille sit uuniin, kunnes sisälämpötila n. 82 astetta. pois uunista rasvakerros ja verkko pois ja uuniin (225 astetta) 15 min. pois uunista ja folio päälle... Mä en oo laittanut sitä kuorrutusta, koska mies ei pidä siitä. Jos laittaisin se tulis ennenkuin kinkku laitetaan uudelleen uuniin...

Ei musta hirveen hankalaa, kun tehdään kuitenkin vain kerran vuodessa. Juhlakinkun oon ostanut koska sitä on kivempi leikata, kun ei tuu luu vastaan ja näyttää kuitenkin kinkulta. Kinkkurulliakin oon syönyt mut en oo tykännyt...

Eka kertaa omaa joulua tekemässä eli: mikä on se ehdottomasti kiistämättömästi paras kinkku??? Hinnasta ei niin väliä.
Tuoresuolattu, pakastamaton kinkku, jonka hankit jostain lihakaupasta (esim. kauppahalli, pien-lihatuotevalmistaja tms.). Tosin voit olla jo myöhässä liikkeellä, parhailla on tilaukset jo tehtynä ja toimituspäivä sovittuna.

Jos itse aiot paistaa, niin ehdottomasti pakastamaton kinkku, jos hinnalla ei tosiaan ole väliä.

Tuoresuolattu, pakastamaton kinkku, jonka hankit jostain lihakaupasta (esim. kauppahalli, pien-lihatuotevalmistaja tms.). Tosin voit olla jo myöhässä liikkeellä, parhailla on tilaukset jo tehtynä ja toimituspäivä sovittuna.

Jos itse aiot paistaa, niin ehdottomasti pakastamaton kinkku, jos hinnalla ei tosiaan ole väliä.

Okei :) myös sen pitäisi olla luuton, mutta ei kinkkurulla. Sellainen ei-punertava. Oikein perinteinen paitsi ilman luuta.

Meillä on viisi ihmistä jotka syövät kinkkua, mieheni mielestä pitää olla viiden kilon kinkku. Mielestäni se on liikaa, siinähän on paistamisen jälkeen melkein kilo per nuppi. Meilllä on englantilainen jouluateria joten ruokaa riittää, mitä mieltä olette, riittäisikö 2 kiloa kinkkua?

Meillä on viisi ihmistä jotka syövät kinkkua, mieheni mielestä pitää olla viiden kilon kinkku. Mielestäni se on liikaa, siinähän on paistamisen jälkeen melkein kilo per nuppi. Meilllä on englantilainen jouluateria joten ruokaa riittää, mitä mieltä olette, riittäisikö 2 kiloa kinkkua?

Määrällisesti varmaaan riittää, mutta just se ei välttämättä ole sellaista perinteistä. Jos haluu perinteisen, niin pitäis olla iso kunnon skinkka.

Määrällisesti varmaaan riittää, mutta just se ei välttämättä ole sellaista perinteistä. Jos haluu perinteisen, niin pitäis olla iso kunnon skinkka.
Tykkäisin tietysti kivasta isosta kinkusta mutta harmittaa kun suurin osaa jää syömättä. Iso kinkku näyttää kivalta ja sitä on kiva paistaa ja kuorruttaa. Itse en edes syö mutta muu perhe rakastaa ja jouluna mielestäni kaikki saavat jotain mitä haluavat:p

Kuumimmat

Yhteistyössä