Lähiölapsesta ison talon emännäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohjaltaylös85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohjaltaylös85

Vieras
Mä olen asunut lapsuuteni pikkukaupungin lähiössä, juuri sellaisessa missä pääosin asuu semmosta ns. huonompaa väkeä. Suurin osa lapsuuskavereista on enemmän tai vähemmän white thrashia. Ja tässä mä nyt asun, puolen miljoonan euron talossa. Hyvä mies, 2 lasta, paremmin ei vois olla. Kyllä se on aika paljon myös itsestä kiinni miten asiansa hoitaa.

Jotenkin aina pidin kiinni vanhanaikaisista arvoista. Ei huumeita, ei pahemmin edes alkoholia tai tupakkaa. Ei vääränlaisia poikaystäviä. En silti voi ymmärtää, että miksi melkein kaikki muut lähiötytöt suistuivat tuolle tielle. Sitten sanotaan, että taustasta kiinni jne... No juu, onhan sieltä vaikeempi ponnistaa, mutta Suomessa kumminkin pitäis onnistua.

Mites teidän tutut "huonommista piireistä"? Ovatko menestyneet? Aina on poikkeuksia, mutta noin ylipäätään.

Yksi jännä juttu on se, että mulla ei ees ollut kavereita "paremmasta väestä". Yhden kanssa tuli hengailtua, mutta hänen vanhampansa estivät kaveruutemme.

Ja anteeksi, että käytän näitä termejä, "huonommat piirit" ja "parempi väki". Mutta kun ei viittis kierrellä. Kaikki nuo tunnistavat todeksi, paitsi kenties jossain ihan ihmekuplissa elävät ihmiset.

• Tykkää
Reactions: Echo
Anna mä arvaan. Sun taloudellinen panos tuon kämpän hankkimiseen on 0 euroa. Eli oot sitten mennyt levittämään haarasi vähän varakkaammalle miekkoselle ja tekassut pari lasta. Tosi sankaritarina.

Tämän palstan keskustelusisällöstä liki sata prosenttia on toki liki täyttä tuubaa, mutta tämä aloitus on kyllä sitä itseään eli ehtaa, höyryävää ihmissontaa.

Oikeasti, mitä helvettiä?

On tuossa kuulkaa asiaakin! Itsestä se on kiinni miten korttinsa pelaa, ne huonot tai hyvät. Ja millaisen mallin lapsuudessa on saanut.

Tän palstan keskustelijoiden yleissivistyksen tason perusteella arvaan, että monikaan ei ole tietoinen ap:n tarkoittamasta tieteellisestikin todistetusta asiasta.

• Tykkää
Reactions: Echo
Jaa, lienee sul termitkin hieman sekaisin? Ison talon emännällä ajatellaan viitattavan maaseudulla asuvaan, suurehkon tilan ja talon perheineen omistamaan emäntään. En jotenkin lainkaan saanut tällaista kuvaa kuitenkaan kirjoituksestasi. Asetat jotenkin itsesi "ylhäistöön", joka nykyaikana kylläkin viittaa sitten "siistillä" omakotialueella asuvaan perheeseen. Jotenkin todella ristiriitainen kertomus verratuna otsikkoon.

Jaa, lienee sul termitkin hieman sekaisin? Ison talon emännällä ajatellaan viitattavan maaseudulla asuvaan, suurehkon tilan ja talon perheineen omistamaan emäntään. En jotenkin lainkaan saanut tällaista kuvaa kuitenkaan kirjoituksestasi. Asetat jotenkin itsesi "ylhäistöön", joka nykyaikana kylläkin viittaa sitten "siistillä" omakotialueella asuvaan perheeseen. Jotenkin todella ristiriitainen kertomus verratuna otsikkoon.
Pah. Ap olisi oikeasti voinut elää oikein wt-elämän, taustansa perusteella. Mutta nyt hänellä on jotain parempaa.

Itse asun maalla ja ymmärrän ap:n kannan. Täällä oikeasti on kunnollisempaa porukkaa.

Viimeksi muokattu:
Kuvottava avaus. Oikein henkii ylimielisyyttä. Ja jotenkin vaikuttaa siltä, että ainoa ansio on se, että napannut vähän paremman kalan kuin suurin osa.

Oma elämäni on mennyt kovin eri tavalla, tosin tuommoista en ole kaivannutkaan. Olen silti onnistunut lapsistani kasvattamaan ok ihmisiä.

Tässä kiteytettiin se tosiasia, että itse on loppupeleissä oman onnensa seppä ja vastuussa omista valinnoistaa. Ei voi aina verhoutua lapsuuden ja vanhempien ongelmien taakse.
Se, että kuinka kantava on tulevaisuus, jos käyttää toisia ihmisä hyväksi nostaessaan itseänsä ylemmäs, voi olla tuottoisaa tai todella tuhoisaa.

Mä en osaa vastata. Itse kun olen kotoisin kai niin "keskiverto" olosuhteista. Pikkukaupungin vieressä olevasta kylästä, alueelta missä on rintamamiesmallin taloja vieri vieressä.

Meistä osa on jo edesmenneitä. Jotkut oman käden kautta ja jotkut huumeiden vuoksi. Osa menestyi muita paremmin ja on nyt lääkäreinä tai ulkomailla kuka missäkin virassa. Ja suurin osa tavallisia pienyrittäjiä tai palkkatyöläisiä. Jotkut työttömiä.

Ei ap itseään ylentänyt millään. Totesi vaan että pienellä kurinalaisuudella voi välttyä isoilta sekoiluilta ja saada hyvän puolison. Suomalainen kun ei voi koskaan kehua mitään elämässään ettei leimattaisi ylimieliseksi.
Ei se ole ylimielisyyttä jos huomaa että ei ole spurgu.

Eikä tuossa edes pointti ollut kaupunki-maaseutu, vaan elinympäristöstä ponnistaminen toiseen suuntaan.
Maalla on spurguja ja kaupungissa on spurguja, ja maalla on kunnollista sekä kaupungissa on kunnollista väkeä. Mutta ap:n ympäristö oli ongelmille altistava ja on hienoa, ettei jäänyt sen vangiksi.

Muistan katsoneeni erään dokkarin muistaakseni newyorkilaisesta mustasta naisesta joka oli katujen kasvatti.

Se nainen kyllästyi siihen älämölöön, muutti paremmalle asuinalueelle, omakotialueelle jossa oli rauhallista. Sai töitäkin. Oli hieno katsoa sen naisen onnea ja rauhaa.

jos olet emäntä, ja isossa talossa. niin se tarkoittanee myös että huolehdit niiden lasten lisäksi vähintään 60 lehmästä ja muusta nuorkarjasta. miestäs et paljon nää kun se viljelee niitä 200 hehtaaria peltoa ja toki voitahan säkin ajaa sitä traktoria. lapsethan voi nukkua päiväunensä siinä.

Minulla on vähän samanlainen tarina. Äiti 3 lapsen yh (erosi kun olin 5v) ja asustelimme pikkukunnan lähiöalueella. Kyllä, pienissäkin taajamissa oli tämmöinen paikka, kenties 4-5 kerrostaloa sisältävä alue, jo 70-80-luvuilla. Siellä asui sitten alkoholisteja, yh-äitejä ja muita tuen varassa olevia.

Tyttöporukassa meno oli aika hurjaa ja täytyy sanoa, että 90-prosenttisesti kaverini noilta ajoilta on juuri sitä porukkaa jota white thrashiksi kutsutaan. Ongelmia oli ja ongelmia tuli.

Oma pelastukseni oli äitini. Hän aina korosti koulunkäynnin tärkeyttä. Hänen luonaan ei koko ajan juossut toinen toistaan surkeampia miehenkuvatuksia. Niitä tuohon aikaan piisasi. Yhden kaverini tuollainen paskakasa itseasiassa raiskasikin...

Kovin moni ei lukioon tuolta mennyt, oikeastaan vain minä. Siellä sain uudet kaverit ja elämä otti paremman suunnan. Häpesin toki taustaani.

Nykyään olen tavallinen työssäkäyvä äiti. En silti nosta itseäni millekkään jalustalle, koska... koska se ei ole itsestä kiinni... Tai toisaalta on. Mutta se kyky ottaa itse vastuuta ja järjestää oma elämä on myös sellaista jonka sinun geenit, kasvatus ja ympäristö muuten luo. Turha siitä on leuhkia.

TIetyt piirit tarkoituksenomaisesti nostavat esille tarinoita siitä, että joku nousee huonoista oloista parempaan elämään. Ja toki niin tapahtuukin, mutta suurimmalle osalle ei tapahdu. Ja sitten taas paremmista kodeista olevista löytyy aina niitä, joilla menee huonommin. Ero on vaan siinä, että paskoista lähtökohdista olevista 90 prossaa "epäonnistuu", hyvistä lähtökohdista olevista kenties 10 prossaa...

Todella naurettavaa. Suomessa kaikille on ilmainen koulu ja asiat todella hyvin. Täällä kaikilla on mahdollisuus. Toista se on suuressa osassa maailmaa.

Kyllä mä sanoisin, että Suomessa homma on 90-prosenttisesti itsestä kiinni. Selityksiä kuitenkin helppoa aina löytää.

Toista se on vaikka muslimimaissa kun naiset ei saa oppia ees lukemaan. Pakotetaan alaikäsenä naimisiin jne. Siel ei oo naisilla paljon mahiksia.

Uusimmat

Yhteistyössä