Joulukuun pikkuiset ihmeet 2017 *syyskuussa*

@aprikoosinkukka mulla on radi, enkä saanut paastoarvoja millään pysymään rajojen alla.. Eilen aloitettiin insuliini, aiemmin jo tablettihoito. Liity Facebookissa raskausdiabetes-ryhmään jos oot siellä :)

@Shara jossain kohtaa kannattaa miettiä onko se itsensä loppuun ajaminen sen arvoista :unsure:

Mä jään nyt saikulle odottamaan äitiyslomaa (alkaa 28.10.). Kävin eilen äippäpolilla ja vauva arvioitiin jo kaksikiloiseksi, nyt pitää saada kasvu hidastumaan. Mun paino on onneksi pysynyt samassa kuin aiemmin. Liikkuminen olisi tärkeää mutta liitoskipujen vuoksi todella hankalaa (varsinkin kun piti olla töissä), lisäksi tämä sokereiden mittaus ja syömisen miettiminen ja huonosti nukutut yöt (nostaa sokereita) on ollut tosi rasittavaa joten oman ja vauvan hyvinvoinnin vuoksi koen paremmaksi jäädä nyt kotiin :) käytän tämän jaksamisen kodin suursiivoukseen ja sen semmoiseen ennemmin kuin työntekoon :p onneksi neuvolalääkäri oli ihan samaa mieltä (y)
 
Oltiin miehen kanssa katsomassa jääkiekkoa.
Pientä kahdenkeskistä aikaa arjen keskellä jääkiekon parissa.
Ja niitä rappusia kun siitä veteli ylös ja alas, niin kyllä se sai aikaan muutaman supistuksen.
Järkkärit oli kyllä hyviä, kun olin just kiivenny ylös ja tuli muutama supistus mikä tottakai veti ilmeen vähän tuskaseks, niin he oli ihan paniikissa. Toinen oli suurin piirtein soittamassa ambulanssia. (toisaalta hyvin suloista, että olivat huolissaan.)
Muuten meni pelin katsominen hyvin ja vielä paremmin kun joukkue voitti.

Tultiin jokin aika sitten kotio ja myönnettäkööt, että käytiin hakemassa roskaruokaa.
Ne syötiin ja kohta varmaan ois hyvä mennä nukkumaan (ainakin yrittämään). Sitä ennen kyllä vielä pikainen suihku.

@Shara mun on pakko olla nyt samaa mieltä kuin @Hilma85 Kannattaa miettiä, että onko itsensä loppuu ajaminen sen arvoista.
Jo ihan tulevan lapsenkin kannalta.

@Hilma85 Hyvää saikkuilua. ☺
Eiköhän se tosiaan oo hyväksi sulle ja vauvalle (+saa laitettua asunnon kuntoon vauvaa varten.)

Mä en tiedä miten sitä unta oikein sais..
Tänään oli 8 tunnin työpäivä ja se mentiin 5 tunnin unilla (kahvia kyllä meni se kaks mukillista.)
Sieltä kotiin, puolen tunnin päikkärit (onneks ees puolen tunnin) ja sieltä sitten myöhemmin tonne peliin.
Huomenna töitä ja jos oikeesti unta tulee ens yönä palloon vaan 5 tuntia, niin mä alan oikeesti jossain vaiheessa itkee. Vielä jaksaa jotenkuten töissä, mutta jos tää kauan jatkuu, niin..
Ja vaikka väsyttääkin, niin siinä vaiheessa kun menee sänkyyn ajatuksena, että nyt unta mooooonta tuntia ja sitä tuleekin sitte se 5 tuntia..
Ja kun bebe vielä vissiin potkii rakkoon..
Mä tiedän, että nyt kun mä tästä kohta meen nukkumaan, niin emmä saa seuraavaan kahteen tuntiin unta.

Jotenkin järkytyin kun katselin, että äitiysloman alkuun ei oo kuin 41 päivää enää. Voiko olla totta.. Eli inan päälle kuukausi vielä pitäis töissä jaksaa.

Nyt tosiaan ihan pikainen suihku ja sitte yrittämään, että josko se Matti löytäis kerranki mut.

Amanda 28+1
 
@-Amanda- kyllä mä tykkään. Jaksaa syömisen suunnittelun ja verensokerin mittailun ym ihan erilailla kotona kun töissä. Sinne piti raahata kamala määrä evästä että sai tasaisesti syötyä eli ihan tosissaan vaati miettimistä (n):)

Mulla alkaa olla äitiysloman alkuun saman verran, alkoiko sulla varhennettuna? :D Ei oo pitkä ei, on tämä mennyt niin nopeasti ettei ymmärräkään ja loppua kohden menee varmasti vielä reippaammin.

Täällä on nukuttu ihan hyvin tämä yö, ei ole tarvinnut edes vessaan.. Hyvä vain, kun iltapäivällä olisi tarkoitus lähteä veljelle kylään ja hoitaa Ikea -shoppailu ja hakea baby box samalla reissulla, niin ehkä jaksaa :p meinasin kyllä että pitäisi varastaa pyörätuoli töistä niin saisi työkaveri lykkiä :D mies jää koiravahdiksi kotiin, kun se ei niin Ikeasta perusta..
 
@Hilma85 Hyvä että sait sairauslomaa, otahan nyt rauhallisesti ja lepäile myös siivouksen lomassa! :LOL:

@-Amanda- Uni- ja väsymysajatukset kuulostaa kyllä niin tutuilta. Iltaisin vaikka väsyttää niin ei kuitenkaan sitten saa unta, ja sitten kun vihdoin alkaa saada unen päästä kiinni niin onkin jo yön ensimmäisen vessareissun aika. Sitten vuorossa on taas pyörimistä, ja unta saa sellaisissa 1.5 h pätkissä. Aamulla herään kuuden - seitsemän välillä, vaikka myöhempäänkin voisin nukkua, ja päiväunia en oo koskaan osannut nukkua.

Rautavalmisteista, viimeksi kun kävin luovuttamassa verta (yli vuosi sitten) sain sieltä jotain Veripalveluun tullutta uutta rautavalmistetta, jota kehuivat tosi vatsaystävälliseksi. Hitsi kun en muista sen nimeä varmaksi, Googlauksen perusteella saattoi olla Hemojern. Olivat semmoisia pötkyläkapseleita. Mä en siitä huomannut mitään eroa mun aiempiin käyttämiin rautavalmisteisiin (mm. Obsidan ja Retafer), kun en saa niistäkään vatsavaivoja, mutta jos sitä saa apteekista niin se voisi olla myös ihan hyvä vaihtoehto.

Kiitoksia kaikille kommenteista väsymykseen/jaksamiseen liittyen. Tottahan se on, että pitäisi laittaa nyt vauva kaiken muun edelle. En vaan ole ihan varma miten esimerkiksi mahdollinen sairausloman saaminen menisi, oletettavasti sen kirjoittaisi neuvolalääkäri joka nyt on raskausajan vaivojen asiantuntija, mutta mun työsopimuksessa on sellainen kohta, että mun pitää käyttää ensisijaisesti oman työterveyslääkärin palveluja "jos se on kohtuudella mahdollista" (ja onhan se, kun mun työterveys on ihan tuossa lähellä).

Eli vaikka neuvolalääkäri kirjoittaisikin mulle saikkua, se ei mun käsittääkseni kelpaisi työnantajalle, vaan mun pitäisi saada se sairauslomatodistus nimenomaan työterveyslääkäriltä. Jos mulla on jo jonkun lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus, voiko toinen lääkäri ikään kuin evätä sen ja sanoa että et sä mitään saikkua tarvitse? Ainakin mun aiempi työterveyslääkäri oli niin nihkeä antamaan sairauslomaa mistään, että sen takia vähän ahdistaa. Samoin taloudellinen puoli mietityttää, en oo ihan varma miten mun palkanmaksu menisi sairausloman aikana, ja vaikuttaisiko se sitten mun saamien Kela-etuuksien määrään, kun hain äitiysrahan maksua äitiyslomaa edeltävän 6 kk palkan mukaan.
 
@Hilma85 Hyvä että sait sairauslomaa, otahan nyt rauhallisesti ja lepäile myös siivouksen lomassa! :LOL:

@-Amanda- Uni- ja väsymysajatukset kuulostaa kyllä niin tutuilta. Iltaisin vaikka väsyttää niin ei kuitenkaan sitten saa unta, ja sitten kun vihdoin alkaa saada unen päästä kiinni niin onkin jo yön ensimmäisen vessareissun aika. Sitten vuorossa on taas pyörimistä, ja unta saa sellaisissa 1.5 h pätkissä. Aamulla herään kuuden - seitsemän välillä, vaikka myöhempäänkin voisin nukkua, ja päiväunia en oo koskaan osannut nukkua.

Rautavalmisteista, viimeksi kun kävin luovuttamassa verta (yli vuosi sitten) sain sieltä jotain Veripalveluun tullutta uutta rautavalmistetta, jota kehuivat tosi vatsaystävälliseksi. Hitsi kun en muista sen nimeä varmaksi, Googlauksen perusteella saattoi olla Hemojern. Olivat semmoisia pötkyläkapseleita. Mä en siitä huomannut mitään eroa mun aiempiin käyttämiin rautavalmisteisiin (mm. Obsidan ja Retafer), kun en saa niistäkään vatsavaivoja, mutta jos sitä saa apteekista niin se voisi olla myös ihan hyvä vaihtoehto.

Kiitoksia kaikille kommenteista väsymykseen/jaksamiseen liittyen. Tottahan se on, että pitäisi laittaa nyt vauva kaiken muun edelle. En vaan ole ihan varma miten esimerkiksi mahdollinen sairausloman saaminen menisi, oletettavasti sen kirjoittaisi neuvolalääkäri joka nyt on raskausajan vaivojen asiantuntija, mutta mun työsopimuksessa on sellainen kohta, että mun pitää käyttää ensisijaisesti oman työterveyslääkärin palveluja "jos se on kohtuudella mahdollista" (ja onhan se, kun mun työterveys on ihan tuossa lähellä).

Eli vaikka neuvolalääkäri kirjoittaisikin mulle saikkua, se ei mun käsittääkseni kelpaisi työnantajalle, vaan mun pitäisi saada se sairauslomatodistus nimenomaan työterveyslääkäriltä. Jos mulla on jo jonkun lääkärin kirjoittama sairauslomatodistus, voiko toinen lääkäri ikään kuin evätä sen ja sanoa että et sä mitään saikkua tarvitse? Ainakin mun aiempi työterveyslääkäri oli niin nihkeä antamaan sairauslomaa mistään, että sen takia vähän ahdistaa. Samoin taloudellinen puoli mietityttää, en oo ihan varma miten mun palkanmaksu menisi sairausloman aikana, ja vaikuttaisiko se sitten mun saamien Kela-etuuksien määrään, kun hain äitiysrahan maksua äitiyslomaa edeltävän 6 kk palkan mukaan.
Mulle neuvolalääkäri sano että työterveys arvioi työssäjaksamisen, voi tietty olla että on eri käytäntöjä. Jos kyseessä esim supistukset, kuuluu neuvolalääkärille mutta uupumus yms on tth. Itse sain pitkän saikun äippälomaan asti juurikin työterveydestä eli kannattaa käydä juttelemassa lääkärillä.

Kelan etuuksista, sivuilla mainitaan että se 6kk voidaan laskea myös alkavan ennen sairauslomaa, eli ei pitäisi vaikuttaa etuuksiin. Jos kuulut TES:in piiriin, löytyy sieltä tiedot palkanmaksusta. Se on usein 2vk-3kk riippuen työsuhteen kestosta :)

Valitettavasti joutunut tutustumaan tähän aihealueeseen tässä kesän/syksyn aikana :) Tsemppiä!

Vihersmoothie 28+4
 
Tsempit Radin kanssa painiville :(

Itsellä oli tänään sokerirasitus ja tulokset sain, arvot oli kaikki viitearvojen alapuolella joten ilmeisesti ei mitään hätää ole.
Aikaisempina kertoina kokemushan on ollut ok, mennyt ihan heittämällä läpi mutta ei nyt. Siis voi kamala mikä olotila.
Litku menee alas ihan hyvin, siinä ei mitään, mutta puoli tuntia sen juomisesta alkoi tuntua tosi oudolta olotila, tuli kuuma ja henki ei kulkenut. Menin ulos haukkamaan happea kunnes tajusin että nyt on taju lähtemässä. Äkkiä sisälle ja ensimmäistä ihmistä kädestä kiinni ja sanoin että on sokerirasitus meneillään ja taitaa lähteä taju, onneksi hän oli melkein henkilökuntaa, nappasi musta kiinni ja talutti odotteluhuoneeseen missä pääsi makuulle. Olotila helpottikin heti kun pääsi makuuasentoon, mutta olo ei parantunut sen parituntisen aikana kyllä, ajoittain olo tosi heikko ja huono olo, meni pötkötellessä koko aika.
Onneksi selvittiin ja nyt olo on jo melkein normaali. Onneksi ei tartte mennä tuohon enää ikinä! :D
 
@-Amanda- tuo unettomuus on kyllä niin syvältä! Mä käsin normaalistikkin kausittain unettomuudesta, mutta molempien synnytysten jälkeen on kestänyt pari kuukautta. Ensin pari vrk valvonut supistusten kanssa ja sitten kun nyytin saanut syliin niin kroppa käy jotenkin niin kierroksilla, ettei pysty nukahtamaan. Sitten kun uni ei tule alkaakin jo stressaamaan seuraavaa syöttöä, kun tietää ettei kauaa edes ehtisi nukkumaan ja taas sama homma uudestaan.
Esikoisen vauva aikana katkaisin pahimmat kierteet unilääkkeillä kun en enää silloin imettänyt. Tytön kanssa sinnittelin ilman ja päätin että kun tästä selvittään, ei lapsia enää ikinä, sen verran pää alkoi hajoamaan. Heti kun muutamat hyvät unet (=nukahdin syöttöjen välissä) mieli muuttui myös lapsiluvun suhteen :)

Eli nyt siis ajatuksena kysellä lääkäriltä jotain reseptiä varalta, jos/kun sama toistuu mikä sopisi myös imetyksen aikana, ennen kun yöt menee itsellä itkemiseksi muun perheen nukkuessa. Se on vaan niin helppo neuvolassa sanoa kaikki hyvin ja vähätellä ongelmia.

@Surusilmät hyvä, että sokerit normaalit! Harmi, että huono olo iski rasituksessa.

Äh mitähän mun piti vielä kirjoitella, äidin luokse lasten kanssa lähdettiin yökylään kun aamusta pitäisi 2v pikkuveljeä vahtia, niin kauhea riehumishälinä näistä lapsista lähtee, ettei pysty keskittymään :)

Mimmi 29+6
 
Mä nukuin viime yönä hurjat 9 tuntia!
Tosin heräsin puolta tuntia ennen kuin työvuoro alkoi.. heh...
Tuli pikkasen kiire, ei paljoa ehtinyt tekemään.
Kahvi tulemaan, kaato termosmukiin ja työvaatteet päälle.
Hiukset kiinni jotenkin ja naama sai kelvata sellaisenaan.
Hampaat pesuun.
Laukku olalle, avaimet mukaan ja autoon..
.. Totea autossa, että unohdit sitten kotiavaimet sisälle, totea myös se, että seuraavat tunnit menee töissä, joten et sä niitä tarvitse ja totea myös se, että mies on kotona ennen sua, joten pääset kyllä sisään.
Lähde ajamaan töihin.
Ajattele matkalla sitä, että onneksi sulla on lyhyt työmatka.
Aja auto parkkiin, ota laukku olalle ja avaimet mukaan.
Mene työpaikan sisälle ja laita laukku tavaroineen kaappiisi, sulje kaappi.
Hengähdä.
Ja ole silti töissä kahta minuuttia ennen vuoron alkua!

Tuli ihan sankari olo..

@Hilma85 Ei itseasiassa ala varhennettuna. ☺
Joskin nyt kun katsoin, niin oon koko ajan katsonut päivän väärin. Nää mun raskausaivot alkaa olemaan jo omaa luokkaansa.
Varhennettuna saisin/voisin sen aloittaa jo alle kuukauden päästä. Mutta kyllä mä ajattelin olla töissä sinne äitiysloman asti.

@Shara sellasta se täälläkin on.
Ensin tulee pyörittyä tosiaan sen puol yötä ja just kun nukahtaa, niin sit onkin jo vessahätä ja kun vessasta tulee takaisin sänkyyn niin sit se on taas sitä pyörimistä.
Ja kun mua ärsyttää sit se, että kun mä pyörin sängyssä, niin se häiritsee sit jo miehen nukkumista, vaikka hän kyllä kovasti sanoo, ettei hän sitä huomaa vaan häntä sit harmittaa just se, etten mä saa nukuttua.
Ja tosiaan harvemmin tulee itsekin päikkäreitä nukuttua, ihan jo noiden vaihtelevien työvuorojen takia.

Alkuun se oli tosiaan sitä, että nauroi kaikelle hysteerisesti, nyt se on sitä, että tekis mieli itkeä sitä, ettei saa nukuttua.

Ja sit välillä tulee noita öitä, jolloin saa nukuttua kauemmin kuin sen 5-6 tuntia. Mut harvassa on ne kerrat.

@mimmi92 se on niin syvältä sieltä itsestään..
Mulla on niin, että kun tulee kesä ja valoisaa, niin uni tulee suhteellisen huonosti. Ja vielä huonommin jos on lämmintä.
Kannattaa kyllä kysellä, jos unilääkkeistä on helpotusta. Mä oon sitä toitottanu, että ei itseään kannata ihan loppuun asti polttaa.

Mä ajattelin seuraavassa neuvolassa asiasta puhua.
Oon kyllä huomannu itsekin sen, että ehkä sitä omaa oloa tulee sanottua hyväksi vaikka ei olisikaan.

Ja sitten kun vielä kasvavan vatsan kanssa löytää huonosti sitä mukavaa asentoa.

@Surusilmät Hyvä että sokerit oli normaalit. Ikävä tollanen huono olo, onneks oli kuitenkin siinä ihminen joka auttoi.

Huomenna onneks vasta puoleen päivään töihin ja sunnuntaina vapaa.

Tulipas uni painotteinen viesti.

Amanda 28+2
 
Tsemppiä radi-diagnoosin saaneille sokereiden mittailuun ja ruokavalion seurantaan!

Minusta on myös järkevintä kuunnella omaa vointia ja jäädä reilusti saikulle, jos yhtään tuntuu, ettei jaksa. Useinhan sitä tulee juuri sanottua, että kaikki ok, vaikkei se ihan totta olisikaan. Mullekin neukkutäti olisi viimeksi jo saikkua kirjoittanut, kun kauhisteli mun aikaisia aamuvuoroja ja mietti mun jaksamista. En kuitenkaan ottanut, kun vaikka mua väsyttääkin, niin töissä käynti on tehnyt kuitenkin mulle hyvää. On vähän muitakin piirejä, kuin kotiympyrät ja koen, että oon saanut sieltä myös energiaa ja hyvää mieltä. Ja ei ois enää kuitenkaan nyt kuin pari viikkoa ennen "kesälomaa" ja äippälomaa töitä jäljellä. :)

Hieno suoritus töihin kerkiämisessä @-Amanda- ! :LOL:

Ikävää, että niin moni kärsii unettomuudesta. :unsure: Itselläkin tuntuu unet jäävän melko minimiin. Iltaisin kyllä väsyttää ja nukahdankin helposti, mutta yöllä herään usein niin tiuhaan, ettei oikeen sellaista levollista syvää unta paljon kerkeä saamaan. Lisäksi esikko on alkanut herätä aamuisin jo kuuden jälkeen, että aikaisin joutuu heräämään, vaikka muuten saisikin pidempään nukkua. :unsure:

Tuntuu, että olisi kauheasti hommaa sitten, kun työt loppuu. Vauvan vaatteiden läpikäynti ja pesu, muutenkin vauvan tavaroiden paikoilleen järjestely, siivousta, leipomista ( jouluksikin jo), joululahjojen ostaminen valmiiksi jne. Jotenkin tuntuu, että ei kauheesti uskalla tuonne joulukuulle noita jouluvalmisteluja jättää, kun esikkokin syntyi hyvissä ajoin ennen la:ta. Ja minä ku oon vähän sellanen, että kaiken pitäis olla valmista, ettei sitten vauvan kanssa tarvi yrittää nuita touhuta. Ja sit kuitenkin tuskailen vielä jouluna ison mahan kanssa, kun ei pieni halua ulos tulla! :ROFLMAO: Noo...katsotaan mitä saa aikaiseksi. :LOL:

Nanna 29+2
 
@-Amanda- hienoa, että sait nukuttua ja ehdit töihinkin! Kiirelähdöt on kyllä myös jotenkin niin kamalia :D

Joo ja täytyisi kyllä alkaa jouluvalmistelujakin jo miettimään samalla. Aina ihan viimeisille päiville kaikki yleensä jätetty, niin nyt ei kyllä oikein voi. Onhan toki nettikaupat yms. olemassa, mutta ehkä nyt kuitenkin marraskuun aikana olisi hyvä saada kaikki hoidettua, kun ajatukset joulukuussa ihan muualla :)

Koitan illalla ehtiä tehdä uuden ketjun huomiselle, pari seuraavaa päivää taas kiireisiä. Äitiysloma alkaa 10pv päästä jo, vaikka ei nyt arkea muutakaan mitenkään

Mimmi 30+0!
 
Monella väsymystä ja jaksamisen kanssa ongelmaa. Minäkin suosittelen kuuntelemaan omaa oloa ja avaamaan reilusti suun neuvolassa/työterveydessä, jos tuntuu, ettei jaksa. Tiedän myös, ettei se ole välttämättä niin helppoa, mutta varmasti järkevintä kuitenkin siinä tapauksessa kerätä voimia ennen vauvan syntymää.

Mä olen alkanut välillä myös öisin heräilemään. Ei satu mihinkään enkä koe kärsiväni unettomuudesta, mutta on öitä kun herään 15 kertaa katsomaan kelloa ja sitten tulee öitä kun nukun yhteen putkeen 8-9h. Koen jaksamiseni hyväksi ja uskon käyväni töissä vielä reilut kuusi viikkoa lomaan ja äitiyslomaan asti. Viihdyn töissä eikä työni ole fyysisesti erityisen raskasta niin mielelläni käynkin, ellei voinnissa tapahdu jotain ratkaisevaa.

Oi jouluvalmistelut! Ihanaa kun kerrankin saa tehdä niitä kaikessa rauhassa, kun normaalisti vuorotyön pyörteissä saa oikein katsoa, että ehtii kaikki lahjat hankkia, leipoa piparit ym., laittaa joulua kotiin ym. Nyt kun työt loppuu marraskuun puolivälin aikoihin niin on hyvin aikaa laitella joulua. Rakastan joulua ja sitä edeltävää tunnelmaa. Toivon olevani joulun vielä yhdessä kasassa ja vauvan syntyvän joko välipäivinä tai mieluiten alkuvuodesta.

Tsemppiä raskausdiabeteksen kanssa painiville! Kurjia juttuja, mutta hyvä tietenkin että asia huomattu ja siihen koitetaan vaikuttaa.

Mä kävin ma neuvolassa, kaikki oli ok ja sf-mitta oli neljässä viikossa kasvanut liki 6cm. Ei ihme, että vatsa tuntuu kasvaneen yhtäkkiä tosi nopeasti. Painokin oli lähes sama kuin kuukausi sitten niin ei ainakaan tässä vaiheessa tarvitse sokerirasitukseen mennä. Hb:tä ei kontroilloitu kun olen rautaa syönyt, katsotaan ensi kerralla. Voinnissa olen kyllä huomannut, että jaksan paremmin, joten eiköhän se hb ole noussut.

Mä olen vähitellen vähentänyt hölkkäämistä, välillä kävelen pääosan lenkistä ja välillä olen vielä hölkännyt puolet matkasta. Tuntuu vaikealta luopua lempilajista, mutta vähitellen mm. pissahädän tunne on tehnyt juoksemisesta vähemmän nautittavaa. Mulla ri myöskään mene urheilutakit kiinni, joten senkin vuoksi täytyy kohta vaihtaa lajia. Onneksi on ryhmäliikunta, siellä olen käynyt ja viikkoon saanut mahtumaan aina muutaman tunnin aktiivista liikuntaa. Toivottavasti vielä äitiyslomallakin jaksaisi liikkua, kun aikaa olisi. :)

Ihana tietää, että kohta saa jäädä kotiin. Tuo meidän ekaluokkalainen odottaa myös mun kotiin jäämistä tosi kovasti. Ollaan suunniteltu kaikkea kivaa äiti-tytär -aikaa ennen kuin vauva syntyy. :love:
 

Yhteistyössä