Miksi en valinnut alaa, jolla tienaisi enemmän?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Älyhoi!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koska ihmisen työura kestää varhaisaikuisuudesta vanhuuteen, eli miltei koko aikuisen elämän. Töissä ollaan suurin osa valveillaoloajasta. Työtä tehdään enemmän kuin mitään muuta ja työkaveriakin näkee ajallisesti enemmän kuin omaa puolisoa.

Jos elämänsä haluaa tehdä vain rahan takia, niin sitten valitsit väärin. Mutta jos ajattelit ehkä käyttää elämäsi tehden sitä mitä haluat, valitsit oikein.

Mä taas en tajua, miten kukaan voi edes kuvitella olevansa samassa duunissa koko elämänsä. Tylsäksi se käy!

Mulla kolmas "ala" meneillään. Ja tokihan fiksuna ihmisenä tällä hetkellä teen hyvin palkattua työtä kun vanhoilla päivillä pitänee taas vaihtaa johonkin kevyempään.

Tämä on niin totta. Ystäväni sairaanhoitaja saa käteen usein enemmän kuin minä vaikka bruttotuloissa on reippaasti yli tonnin eroa.

Tätä ei kaikki tunnu ymmärtävän että keskituloisia rokotetaan rajusti verottajan toimesta.

Tuo ei kerro vielä mitään. Voi olla, että ystäväsi saa jotain vähennyksiä verotuksessa (esim. asuntolainan korot, kotitalousvähennykset) ja sinä taas saat isommat veronpalautukset ja ystäväsi saa mätkyjä. Lisäksi työsuhde-edut vääristävät vertailua. Kuukausittainen nettotulo ei siis kerro todellista tilannetta, kun pitäisi ottaa myös nämä muut asiat siinä huomioon.

Ööh, minä olen insinööri, mutta palkkani on pienempi kuin sairaanhoitajilla. Valtiollinen työpaikka, jossa olen ollut 20 vuotta.

Valmistuessani vuonna 2010 aloittavan insinöörin palkka oli vähän isompi kuin vastavalmistuneella sairaanhoitajalla pääkaupunkiseudulla. Tähän mennessä olen saanut yhden kokemuslisän, joka nostaa palkkaa noin 75 euroa kuukaudessa. Kun tähän lisätään vielä toinen kokemuslisä, olen urani huipulla.

Käsitykseni insinöörin töistä on se, että siellä palkkaa neuvotellaan aktiivisesti ja ura on nousujohteinen. Tosin saattaa olla, että työpaikan vaihto säännöllisin väliajoin edesauttaa palkkakehitystä.

Epäpätevälle annetaan sellaisia hommia, mistä pätevät saavat palkkaa. Eikö sun mielestä ole mitään mätää tässä jutussa?

Monikohan tuota aikaa on käyttänyt hyväkseen ossakin, täytyisi selvittää - eikä ole asiasta ilmoittanut mihinkään? Haisee todella tahalliselta, että tietämättömiä ihmisiä ei kouluteta kunnolla. Mut oikeesti: kukaan ei vastaa mistään mitään, on tosistettu jo tässä ketjussa - sinä mukaan lukien!
Mikä On Todistettu. Sana tositettu piti olla T O D I S T E T T U .
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/36...iehille+luodinkestavat+kyparat+ja+suojaliivit

Melkoinen kustannuserä tuokin, mutta periaatteessa - vai käytännössä? - sisällissota on alkanut :eek:

"Full Stack -koulutus täydentää ohjelmoinnin perusteet hallitsevien opiskelijoiden osaamista niin, että he voivat ottaa haltuun verkkokehityksen kokonaisuuden käyttäjille näkyvistä selainpohjaisista käyttöliittymistä aina taustalla toimiviin palvelinjärjestelmiin asti.

Koulutus järjestetään yhteistyössä alueen yritysten kanssa. Yritykset pitävät koulutuksen aikana vierailuluentoja ja tarjoavat työelämässä vastaan tulevia aiheita opiskelijoiden harjoitustöiksi."

Toki kannattaa opiskella, jos oikeasti joku asia kiinnostaa. Jos taas pelkästään palkka motivoi, niin miksi ei vain vaihtaisi ammattia? Esimerkiksi myyjillä ei ole suojattua ammattinimikettä. Tarkoittaa sitä, että mikään laki tai asetus ei estä sairaanhoitajaa tai kokkia alkamasta myymään asioita. Siinä on ammatti, siis myyjän ammatti, jossa tienataan varmaan Suomen pienimmät ja melkeinpä isoimmat palkat. Siitä vaan koettamaan.

Nyt sitten joku sanoo, että ei sitä nyt niin vaan voi tulla huippumuujäksi, joka vetää 6000 euron kuukausiprovikoita. No ei niin. Mutta kuitenkin samassa ketjussa jengi ihan tosiaan ehdottaa, että ala koodariksi niin saat hyvää liksaa.

Millä tahansa alalla ja koulutustaustalla on ihmisiä, jotka tienaavat hyvin ja ihmisiä, jotka eivät tienaa hyvin. Jos kykyä ja motivaatiota riittää, lähihoitaja voi perustaa palvelukeskuksen ja myydä sen Mehiläiselle kymmenen vuoden jälkeen kymmenellä miljoonalla eurolla. Siivooja voi perustaa siivousfirman ja päätyä voittamaan isoja siivousurakoita ja työllistää kymmeniä ihmisiä ja jäädä eläkkeelle miljonäärinä. Tai sitten voi vain työllistää itsensä ja tienata vaatimatonta 2000 euron kuukausipalkkaa. Kumpikaan lopputulema ei ole kiinni siitä oliko pohjalla peruskoulun päättötodistus vai maisterintutkinto. Kumpikaan ei myöskään ole oikea tai väärä valinta.

Tänään oli lehdessä juttua Bella-veneiden perustajan ja omistajan jäämisestä eläkkeelle firman myynnin myötä. Jutusta kävi ilmi, että lapsista ei ollut jatkajiksi. Ehkä veneet olisivat kiinnostaneet, jos isällä olisi ollut enemmän aikaa lapsille näiden ollessa pieniä, mutta ei ollut kun piti rakentaa markkinajohtaja tyhjästä. Sellaistahan se on. Miljoonat tienattiin, mutta varmasti on yrittäjä ollut töissään kiinni viimeiset 40 vuotta aika lailla täysipäiväisesti ja yli. Ne ovat niitä uhrauksia. Ihan samalla tavalla kuin tavan duunarille ylityöt, yötyöt, pyhätyöt ja urakkatyöt. Niillä saa ansiotasoaan nostettua, vaikka ei miljonääriksi pääsekään.

Tuo ei kerro vielä mitään. Voi olla, että ystäväsi saa jotain vähennyksiä verotuksessa (esim. asuntolainan korot, kotitalousvähennykset) ja sinä taas saat isommat veronpalautukset ja ystäväsi saa mätkyjä. Lisäksi työsuhde-edut vääristävät vertailua. Kuukausittainen nettotulo ei siis kerro todellista tilannetta, kun pitäisi ottaa myös nämä muut asiat siinä huomioon.

Minä voin ottaa vertailukohdiksi itseni ja - itseni. Mulla on tuntipalkka. Hyvänä kuukautena kun on ylitöitä, palkka voi olla bruttona yli 4000€ mutta käteen jää kakkosella alkava summa. Kuten jää ihan normaalinakin kuukautena. Ero on käytännössä muutama satanen. Että todellakin se progressio vaikuttaa.

Yhteistyössä