Miksi en valinnut alaa, jolla tienaisi enemmän?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Älyhoi!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Älyhoi!

Vieras
Mitä ihmettä olen oikeen ajatellut, kun kouluttauduin terveydenhuoltoalalle, jossa palkka parhaimmillaan 2400 €? Miksi en tajunnut, että olisi kannattanut lukea esim. tietijenkäsittelytiedettä, jolloin palkka olisi noin 5000 (tietysti tehtävästä riippuen)?! Olen niin kyllästynyt huonoihin tuloihin. Asun vieläpä Helsingissä, eikä mulla ikinä tule olemaan varaa ostaa tai vuokrata täällä enemmän kuin yksiö. Ugh! Miksi en ollut fiksumpi alaa valitessa? Miksi en 2-kymppisenä ajatellut tosissani rahaa?

Parikymppisenä tekee helposti tyhmiä päätöksiä, koska ei vielä tiedä niin paljon elämästä, on enemmän tunteiden vietävissä eikä ole samanlaista perspektiiviä asioihin kun vanhempana.
Turha sitä on jäädä miettimään. Ellet ikäloppu ole, kerkeät ehkä vielä kouluttautua uudelleen.

Mitä ihmettä olen oikeen ajatellut, kun kouluttauduin terveydenhuoltoalalle, jossa palkka parhaimmillaan 2400 €? Miksi en tajunnut, että olisi kannattanut lukea esim. tietijenkäsittelytiedettä, jolloin palkka olisi noin 5000 (tietysti tehtävästä riippuen)?!
Pääasia onkin, että tietää, mitä todella haluaa tehdä:-)
http://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/k...uron-it-mammuttinsa-ryhtyy-ketteraksi-6595603
Lue tuo, niin saattaa tulla joku ajatus, mistä voit olla iloinen. Muuta pian pois sieltä. Oikea elämä on ihan muuta kuin mitä sieltä tulet koskaan saamaan.

Toisaalta sulla on töitä, mitä jollakulla toisella alalla välttämättä ei olisi. Eikä tarvitse tehdä matkatöitä. Pienten lasten kanssa hoitoalan työt ovat usein aivan kelvollisia töitä. Alaa voi vaihtaa sitten elämäntilanteen mukaan, kouluttautua uudelleen jos siltä tuntuu. Niinhän suuri osa hoitsuista kuitenkin tekee jossain uransa vaiheessa. Jos työuraa on jo takana, saat aikuisopintotukea, ja vuorotyö mahdollistaa hyvin koulunkäynnin senkin jälkeen. Nykyään luentopakkoja ei ole, opiskelu on itsenäistä ja itsenäisen työskentelyn päiviä on suurin osa viikosta. Rohkeasti vaan. :)

Näin kai se sitten on, ettei ole ollut tarpeeksi rationaalista ajattelua ja perspektiiviä, kun näitä valintoja on tehnyt. Eikä myöskään ihan puhtaasti tietoa eri alojen palkoista.

Uudelleenkouluttautumista olen tosiaan miettinyt viimeaikoina. Alkuun vaikkapa ihan itsenäistä ohjelmoinnin opiskelua ja erilaisia maksuttomia verkkokursseja (esim. Courserassa). Ehkä tämä suunnitelma tässä kypsyy pikkuhiljaa, kun tosissaan alkanut nyrppiä tämä tilanne. Juuri nyt mulla ei edes ole työtä ja edellisessä työssä palkka oli huimat 1980 €!

Näin kai se sitten on, ettei ole ollut tarpeeksi rationaalista ajattelua ja perspektiiviä, kun näitä valintoja on tehnyt. Eikä myöskään ihan puhtaasti tietoa eri alojen palkoista.

Uudelleenkouluttautumista olen tosiaan miettinyt viimeaikoina. Alkuun vaikkapa ihan itsenäistä ohjelmoinnin opiskelua ja erilaisia maksuttomia verkkokursseja (esim. Courserassa). Ehkä tämä suunnitelma tässä kypsyy pikkuhiljaa, kun tosissaan alkanut nyrppiä tämä tilanne. Juuri nyt mulla ei edes ole työtä ja edellisessä työssä palkka oli huimat 1980 €!
Sun täytyy NYT olla valmis lähtemään töihin HETI kun sulle soitetaan. Jos et ole valmis lähtemään, ei soittoja ihmejakumma tulekaan enää!
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/05/24/nuntii-latini
Tuosta on hyvä jatkaa, et varmaan kaikkea vielä osaa;)

Koodaamiseen ei pahemmin kursseja tarvitse. Ei kukaan siihen opeta. Pythonista kannattaa aloittaa.
Jos mobiili kiinostaa nii Ios kannattaa opetella androidin sijasta.
Älä ees harkitse webbiä kun niiden osaajia jo on.
Jos olet tarpeksi pätevä ios koodari niin et tarvitse edes mtn pohjakoulutusta kun sinua jo ruinataan töihin ja aloituspalkka on varmasti yli 3500e

Koodaamiseen ei pahemmin kursseja tarvitse. Ei kukaan siihen opeta. Pythonista kannattaa aloittaa.
Jos olet tarpeksi pätevä ios koodari niin et tarvitse edes mtn pohjakoulutusta kun sinua jo ruinataan töihin ja aloituspalkka on varmasti yli 3500e

Hei kiitos! Tämä oli hyödyllinen ja kannustava kommentti. Olen 32 ja nyt vasta tajunnut, että sopisin paremmin teknisempiin hommiin kuin ns. auttamistyöhön.

Toi on siis se silmänkääntötemppu, millä dollarinkuvat silmillä saadaan ihminen tekemään asioita, mistä ei oikeesti mitään ymmärrä:D:geek::ninja:

Ajatus on vielä muotoutumassa. Ei minusta varmaankaan koodaria tule, mutta näistä terveydenhuoltotehtävistä voisin ujuttautua esimerkiksi potilastietojärjestelmien kehittämisen pariin.

Ajatus on vielä muotoutumassa. Ei minusta varmaankaan koodaria tule, mutta näistä terveydenhuoltotehtävistä voisin ujuttautua esimerkiksi potilastietojärjestelmien kehittämisen pariin.
Olennainen asia onkin, keskitytkö siihen työhän, mihin sut on palkattu. Jos et nyt varmista puhelimeen vastaamista, et tuu pärjäämään siinä toisessakaan. Onko muuten sun puhelin sellainen, et varmasti huomaat, onko tullut soitto? Vai pyytääkö ne tekstarilla töihin?

Kuules kokkelipiripää, tämän ketjun aihe ei ole terveysasiat vaan ap:n pohdintaa alan vaihdosta.
Epäpätevälle annetaan sellaisia hommia, mistä pätevät saavat palkkaa. Eikö sun mielestä ole mitään mätää tässä jutussa?

Monikohan tuota aikaa on käyttänyt hyväkseen ossakin, täytyisi selvittää - eikä ole asiasta ilmoittanut mihinkään? Haisee todella tahalliselta, että tietämättömiä ihmisiä ei kouluteta kunnolla. Mut oikeesti: kukaan ei vastaa mistään mitään, on tosistettu jo tässä ketjussa - sinä mukaan lukien!

Sinähän v a l e h t e l e t !
Tiedän ihmisiä, jotka ovat parikin vuotta opetelleet yliopistossa niitä asioita - vaikka itsehän ne täytyy OPPIA, jos haluaa;)
Mutta itse et ole käynyt yliopistoa? Meillä ei monestakaan koodauskurssista ole järjestetty luentoja. Kurssit koostunut harjoitustyöstä joka suoritettu itsenäisesti. Tietenki hyötynä kouluun voi pitää sitä, että apua saa tarvittaessa muilta kurssikavereilta. Tietenki nyt opiskellaan muutakin kuin koodausta. Esim matikka on aika tärkeessä asemassa. Se on vaa tekosyytä jos ei koodamiseen pysty yksin. Iosia ei sitä paitsi ainakaan meidän yliopistossa edes opeteta..

Mutta itse et ole käynyt yliopistoa? Meillä ei monestakaan koodauskurssista ole järjestetty luentoja. Kurssit koostunut harjoitustyöstä joka suoritettu itsenäisesti. Tietenki hyötynä kouluun voi pitää sitä, että apua saa tarvittaessa muilta kurssikavereilta. Tietenki nyt opiskellaan muutakin kuin koodausta. Esim matikka on aika tärkeessä asemassa. Se on vaa tekosyytä jos ei koodamiseen pysty yksin. Iosia ei sitä paitsi ainakaan meidän yliopistossa edes opeteta..
Ootko Aallossa?

Hyväpalkkaiselle alalle kouluttautuminen ei ole naisilla tapana. Sen sijaan keskitytään vinkumaan "naisen eurosta" ja odottamaan, että feministijuntta sen kautta saa lähihoitajien palkan korotettua 3500 euroon kuussa.

Hoitoalalle kouluttautumisessa on se hyvä puoli, että töitä riittää kaikille, etenkin Helsingissä. Vaikka palkka ei päätä huimaa, voi siihen kuitenkin vaikuttaa vuorotyötä tekemällä. Nytkin istun yövuorossa tätä naputtamassa.

Nykyäänhän on tavallista, että myöhemmin opiskellaan vielä joku uusi ammatti. Terveydenhuoltoalalla voi kivasti vielä keikkailla opintojen ohessa, joten se ei välttämättä ole edes taloudellinen itsemurha, vaikka toki vaatiikin kovasti työtä.

Itse haaveilen opettajaopinnoista. Tällä hetkellä asuntolainaa maksaessa ja ruuhkavuosia eläessä yliopisto-opinnot eivät ole realistinen haave, mutta ehkäpä sitten, kun lapsi on lentänyt pesästä minulla on taas aikaa itseni kehittämiselle.

Mitä ihmettä olen oikeen ajatellut, kun kouluttauduin terveydenhuoltoalalle, jossa palkka parhaimmillaan 2400 €? Miksi en tajunnut, että olisi kannattanut lukea esim. tietijenkäsittelytiedettä, jolloin palkka olisi noin 5000 (tietysti tehtävästä riippuen)?! Olen niin kyllästynyt huonoihin tuloihin. Asun vieläpä Helsingissä, eikä mulla ikinä tule olemaan varaa ostaa tai vuokrata täällä enemmän kuin yksiö. Ugh! Miksi en ollut fiksumpi alaa valitessa? Miksi en 2-kymppisenä ajatellut tosissani rahaa?
Koska olet nainen.

Naiset ajattelevat mitä työtä olisi kiva tehdä, miehet sen sijaan ajattelevat aina ensiksi mistä duunista saa eniten rahaa.

Yhteistyössä