Tiina joutui leipäjonoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Raskaaksi tullut Tiina, 24, joutui leipäjonoon – talous romahti, lapsen isä rahaton eikä auta
b2b86d6a83fe44619b9b88a998366650.jpg

(KUVA: Monkey Business Images)
Kun Tiinan, 24, raskaustesti näytti positiivista viime keväänä, hän tiesi, että haluaa pitää vauvan.
– Samalla tiesin, että en halua jakaa elämääni vauvan isän, silloisen poikaystäväni, kanssa, Tiina sanoo.

Työtön Tiina muutti Lahdesta takaisin kotipaikkakunnalleen Itä-Suomeen, jotta olisi vauvan syntyessä lähempänä tukiverkostoaan.

Hän on tullut toukokuusta lähtien toimeen asumistuella ja toimeentulotuella – tai ainakin melkein.

Tiinalle ja joulukuun alussa syntyvälle vauvalle löytyi koti läheltä keskustaa. Asunnon vuokra on 590 euroa. Tiina saa asumistukea 280 euroa.

– Kunta hyväksyy yhden ihmisen asumismenoiksi vain 400 euroa, joten loppu vuokra meni toimeentulotuen perusosasta, noin 470 eurosta. Sosiaalitoimisto maksoi sähkölaskun. Kun maksoin omat laskuni, kuukauden ruokiin jäi vain muutama euro, Tiina kertoo.

Tiinan puhelinkulut kuukaudessa ovat 40 euroa kytkypuhelimen ja netin kanssa. Suurimman loven odottavan äidin kukkaroon tekivät kuitenkin aiemmin otetut kulutusluotot ja osamaksut, joiden lyhennyksiin menee pari sataa euroa kuukaudessa.

Oli yllätys, että suhtauduttiin todella nihkeästi, eikä autettu oikein missään.

– Rahatilanteen vuoksi olen joutunut ostamaan kaiken vähänkään isomman osamaksulla, ja niitä sopimuksia on nyt useampia. Esimerkiksi kahden pienen koirani ja kissani ruuat olen ostanut netistä, ja lyhennän niitä kuukausittain.

– Tiesin kyllä Lahdesta lähtiessäni, että minulla tulee olemaan tiukkaa, mutta en tiennyt, että näin tiukkaa. Alkuraskaudesta odotin, että saisin tukea sosiaalitoimesta. Mutta oli yllätys, että suhtauduttiin todella nihkeästi, eikä autettu oikein missään.

Veren hemoglobiiniarvot laskivat
Ruoka-apua Tiina on saanut kirkon diakoniatyön kautta ja ruokajonoista.

– Sain diakonilta kymmenen kappaletta kymmenen euron maksusitoumuslappuja kahden kuukauden välein. Niillä olen onnistunut ostamaan ruokaa ja pakollisia hygieniatarvikkeita. En olisi pärjännyt ilman niitä.

Tovi sitten hemoglobiiniarvot laskivat. Pyysin lääkäristä rautatabletteja reseptillä, sillä sosiaalitoimisto on luvannut ne maksaa.

Odottava äiti arvelee, ettei hänen ravintonsa ei ole ollut riittävän monipuolista.

– Olen syönyt kädestä suuhun kaiken sen mitä olen saanut. Onneksi minulla ei ole ruoka-aineyliherkkyyksiä. Tovi sitten hemoglobiiniarvot laskivat. Pyysin lääkäristä rautatabletteja reseptillä, sillä sosiaalitoimisto on luvannut ne maksaa, ja sain arvot uudelleen nousuun.

Tiina on saanut vitamiinilisiä myös kavereiltaan.

– Onneksi ei ole ollut kertaakaan niin, että olisin ollut täysin ilman ruokaa.

Tässä kuussa Tiina pääsi ensimmäisen kerran omalla rahalla ruokakauppaan, kun sai yllättäen 170 euroa ylimääräistä sosiaalitoimen kautta.

Lapsen isä ei auta taloudellisesti
Vauvan tuloon Tiina on onnistunut valmistautumaan niin, että tulokkaalta ei puutu mitään. Sosiaalitoimisto antoi avustusta vaunuihin, vaatteita ja vauvantarvikkeita on löytynyt niin kavereilta kuin Facebookin Roskalava-ryhmästäkin.

– Olen myös hamstrannut kestovaippoja, niillä säästää pitkän pennin. Lisäksi aion imettää, toivottavasti se onnistuu, niin siinäkin säästää.

Kun vauva syntyy, Tiina alkaa saada vanhempainpäivärahaa. Lisäksi toimeentulotuessa huomioidaan lapsen kustannukset. Tiina saa myös lapsilisää ja mahdollisesti elatusmaksua.

Onko vauvan isästä apua taloudellisesti?

– En usko. Hän on työtön eikä hänellä ole omaa asuntoa. Veikkaan, että elatusmaksu menee Kelan kautta.

– Olen sanonut lapsen isälle, että hän voi tulla päiväseltään katsomaan vauvaa. En voi antaa lasta hänelle hoitoon vielä pitkään aikaan, kun on ne imettämiset ja kaikki. Emmekä tule toimeen niin hyvin, että hän voisi jäädä auttamaan minua vauvan hoitamisessa.

Ei materiaa – mutta rakkautta
Tiinalla ei ole autoa, eikä hänen kotipaikkakunnallaan ole kovin toimivaa julkista liikennettä.

– Sairaalakäynnissä menee aikaa tuntikaupalla, vaikka matkaa on vain 8 kilometriä. Nyt olen ainakin pysynyt kunnossa, kun olen kävellyt kaikkialle asioille ja vielä kolmesti päivässä koirienkin kanssa.

Lapsellani ei ehkä tule olemaan materiaa, mutta rakkautta sitäkin enemmän.

Alkuraskaudesta Tiina ajoi neuvolamatkat pyörällä. Kun vauva syntyy, bussimatkoista tulee ilmaisia.

– Ihmettelen sitä, miten tuntuu, että olen näin pirteä siitä huolimatta, että tilillä on ollut pääsääntöisesti 0 euroa, ja kaikenlaista on ollut. Normaalisti minulta olisivat loppuneet voimat kesken. Nyt en olekaan ollut masentunut. Lemmikkejäni saan kiittää siitä, että olen jaksanut tässä. Ne ovat olleet ihan äärettömän tärkeitä.

– Odotan vauvaani jo kovasti! Olen oppinut entistä enemmän iloitsemaan pienistä asioista. Lapsellani ei ehkä tule olemaan materiaa, mutta rakkautta sitäkin enemmän.

Kyllä ihmiset on julmia. Eläimet tuossa tapauksessa parempiin hoiviin ja läheiset auttamaan. Köyhien EI pidä ottaa eläimiä, koska eläimet ansaitsevat lajille tyypillisen elämän, eikä ne ole ihmisten ilauttelijoita, vaan tuntevia yksilöitä!

Suurimman loven odottavan äidin kukkaroon tekivät kuitenkin aiemmin otetut kulutusluotot ja osamaksut, joiden lyhennyksiin menee pari sataa euroa kuukaudessa.

Rahatilanteen vuoksi olen joutunut ostamaan kaiken vähänkään isomman osamaksulla, ja niitä sopimuksia on nyt useampia. Esimerkiksi kahden pienen koirani ja kissani ruuat olen ostanut netistä, ja lyhennän niitä kuukausittain.

Pääsyynä odottajan niukkaan elämään on aiempi velaksi eläminen. Miksi yhteiskunnan pitäisi kuitata yli varojen eläminen?

Pääsyynä odottajan niukkaan elämään on aiempi velaksi eläminen. Miksi yhteiskunnan pitäisi kuitata yli varojen eläminen?
Hyvä kysymys. Tähän on hyvä ottaa näytille ohjelma, jossa porot syövät maan mustaksi, joka normaalisti olisi valkoinen jäkälästä. Poromiesten perheet eivät saa ruokaa tarpeeksi. He ruokkivat porojaan lisärehulla - soijalla ja maissilla tietysti! Katso Raisioagron sivuilta, kuinka ihminen pakotetaan ostamaan gm-rehuja, kun vaihtoehdot ovat loppu. Nyt on vakavampi asia siinä, kun asialle tehdä mitään ja nuo mustat maat kuumenee kuten asfaltti helteellä - aurinkoa kun paistaa paljon enemmän kuin etelässä. Kuuman maan lämmin ilma nousee aina ylöspäin ja muuttaa sitä kautta laajasti ympäristöä. Hirvikuolemista kerrottiin toisessa uutislähetyksessä. Rehukauppiaat ovat aina sanelleet kaiken eikä niiden voittoja koskaan ole leikelty.
"Ylisuuret porolaumat tuhoavat tunturikoivikoita ja jäkälikköjä. Korpilaki vallitsee kun viranomaiset eivät saa ratkottua poromiesten kiistoja. Toimittajana Lauri Miettinen.
Näkyy arenalla

Luuliko Tiina että jos on raskaana saa velat anteeksi
No joo, väistämättä ärsyttää tuo tuollainen asenne:
"Alkuraskaudesta odotin, että saisin tukea sosiaalitoimesta. Mutta oli yllätys, että suhtauduttiin todella nihkeästi, eikä autettu oikein missään."

Ilmeisesti kuvitteli, että muut veronmaksajat ilomielin kustantavat hänen ja lapsensa elatuksen. Olikin yllätys, kun itse pitäisi jokaisen menoistaan vastata. Olisi ehkä kannattanut sen verran enemmän lainaa ottaa, että olisi pillereihin ollut varaa.

Leipäjonossa on myös työssäkäyviä, joiden palkka ei riitä elämiseen. Suomen lakiin pitäisi kirjata minimipalkkalaki, ihan siksi että liiketoiminta jossa on sallittua maksaa alle euron tuntipalkkaa polkee usein sellaista liiketoimintaa joka tekisi tulosta eettisesti järkevällä palkalla.

Kuinkas se raskaaksi tuleminen vaikutti talouteen? Ei mitenkään.
Mitä tuloja Tiinalla oli kun hän asui poikaystävänsä kanssa yhdessä olematta raskaana? Ei varmastikaan yhtään kummempia?

Asumistuessa on yläraja ja kunnankin hyväksymillä asumismenoilla on ylärajansa.

Asumistuen osalta tilanne paranee kun lapsi syntyy kuin myös vuokran kuntakohtainen yläraja muuttuu (asujia on kaksi).
Lapsen synnyttyä tuloiksi muuttuu vanhempainraha, lapsilisä ja elatusmaksu. Jos ne eivät riitä toimeentulotuen perusosan suuruiseen summaan niin lisäksi on mahdollista saada toimeentulotukea, mutta tulotaso ei varsinaisesti juurikaan muutu, sillä toimeentulotuessa yllämainitut tuet huomioidaan tulona.

Ainoa mikä tuossa tilannetta parantaa on se, että lapsen synnyttyä asunto ei ole kahdelle liian iso tai kallis vaan asumismenot huomioidaan kokonaisuudessaan. Ehkä.

Velkoja ei maksa kukaan. Tai siis ainakaan yhteiskunta. Kalliit osamaksut ja kulutusvipit toki kannattaisi muuttaa vaikkapa sosiaaliseksi luotoksi mikäli Tiinan kunnassa sellaista on tarjolla.

Ekat oli tullessa ja veikkaan että seuraavan kerraston ja vähintään Ipadin latauksen maksaa veronmaksaja, siis minä ja sinä.
Se miksi ulkolainen tuhlari kun on parempi kuin kotimainen on arvoitus.
Tiinalla on puhelin ja netti.
Sai sosiaalitoimelta avustusta lastenvaunuihinkin.

Ainoa "ylimääräinen" raha jota kukaan voi saada on harkinnanvarainen toimeentulotuki. Myöntämisperusteet on kaikille samat!
Paitsi turvapaikanhakijoille jotka tällä hallituskaudella laitettiin huonompaan taloudelliseen asemaan kun vastaanottorahasta tehtiin pienempi kuin toimeentulotuen perusosasta - ja se meni perustuslakivaliokunnassa nipin napin läpi, koska katsottiin, että vastaanottokeskuksen palvelut kattavat erotuksen.
Ja jos vastaanottokeskuksessa on ruoka niin vastaanottorahan suuruus on 90,- /kk sitä diskorahaa.

Tiinalla on puhelin ja netti.
Sai sosiaalitoimelta avustusta lastenvaunuihinkin.

Ainoa "ylimääräinen" raha jota kukaan voi saada on harkinnanvarainen toimeentulotuki. Myöntämisperusteet on kaikille samat!
Paitsi turvapaikanhakijoille jotka tällä hallituskaudella laitettiin huonompaan taloudelliseen asemaan kun vastaanottorahasta tehtiin pienempi kuin toimeentulotuen perusosasta - ja se meni perustuslakivaliokunnassa nipin napin läpi, koska katsottiin, että vastaanottokeskuksen palvelut kattavat erotuksen.
Ja jos vastaanottokeskuksessa on ruoka niin vastaanottorahan suuruus on 90,- /kk sitä diskorahaa.

Entäs ne leipäjonossa olijat joilla on esimerkiksi 0-sopimus tai ovat esim.telemarkkinointialalla osa-aikaisia? He eivät saa mitään keneltäkään, tulot eivät riitä vaikka käy töissä. Eikä työnantajilta heru lisää töitä, kun eivät esim halua maksaa sairaspäivärahoja. Mitenkäs heidän osansa?

Samalla pidetään huolta epätasa-arvon säilymisestä. Miten samoilla aloilla voisi pärjätä yritys joka maksaisi kunnon palkkaa työstä? Ehkä voisi mutta varmasti hyvin vaikeaa on.

Tiedättekös mitä ky siinä vaiheessa jos ns. ammattisuoja poistetaan työttömyysturvasta?

Siinä käy niin, että kun kenelle tahansa tarjotaan puhelinmyyjän paikkaa, se on otettava tai sitten tulee karenssi. Tervetuloa leipäjonoon.

Yhteistyössä