18v:n vanhempana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kuinka paljon kotona asuvan 18vn vanhempi voi vielä vaikuttaa lapsen elämään?:unsure:
esim. voiko vaatia vuokraa, miten lapsen menoihin pitää suhtautua, entä kavereihin? voiko vaatia että kertoo kenen kanssa on ja että olisi edelleen tuttuja myös minulle? kotiintuloajat? pitääkö maksaa kaikki itse esim. terveydenhuolto vai maksanko minä? entäs alkoholi?

Kuinka paljon kotona asuvan 18vn vanhempi voi vielä vaikuttaa lapsen elämään?:unsure:
esim. voiko vaatia vuokraa, miten lapsen menoihin pitää suhtautua, entä kavereihin? voiko vaatia että kertoo kenen kanssa on ja että olisi edelleen tuttuja myös minulle? kotiintuloajat? pitääkö maksaa kaikki itse esim. terveydenhuolto vai maksanko minä? entäs alkoholi?
No muistelepa, miten sun vanhemmat toimivat tuossa tilanteessa. Ja ei, tuohon ei ole yhtä oikeaa vastausra, riippuu niin monesta asiasta.

Mielestäni ihan samoin kun vielä 17-vuotiaana. En olettaisi lapsen maksavan vuokraa tai elämistään, edellyttäen että opiskelee.
Ja mielestäni minulla on oikeus udella lapseni menoja ja tuloja vielä hänen ollessa nelikymppinenkin, toki itse sitten päättää, mitä minulle satuilee :D
En mitään kotiintuloaikoja tuon ikäiselle laittaisi, mutta jos joka ilta roikkuisi viiteen saakka ulkona, ottaisin puheeksi ja käskisin ryhdistäytyä.

Mielestäni ihan samoin kun vielä 17-vuotiaana. En olettaisi lapsen maksavan vuokraa tai elämistään, edellyttäen että opiskelee.
Ja mielestäni minulla on oikeus udella lapseni menoja ja tuloja vielä hänen ollessa nelikymppinenkin, toki itse sitten päättää, mitä minulle satuilee :D
En mitään kotiintuloaikoja tuon ikäiselle laittaisi, mutta jos joka ilta roikkuisi viiteen saakka ulkona, ottaisin puheeksi ja käskisin ryhdistäytyä.
Itse toimisin aika pitkälti samoin. Jos lapsi olisi tuossa vaiheessa jo työelämässä, niin voisin jonkun nimellisen vuokran periä. Kotiintuloaikoihin puuttuisin, jos häiritsisi käytöksellään muuta perhettä. Kyllä tuon ikäisenä on jo korkea aika oppia ottamaan muut huomioon.

En peri vuokraa enkä muitakaan asumiskuluja, koska en niitä tarvitse. Lapsi saa mennä ja tulla miten vain, kunhan sanoo, kenen kanssa liikkuu ja koska tulee kotiin. (ihan sen takia, että tiedän, koska on aika havahtua siihen, ettei lapsi ole tullut kotiin. Koskaan ei tiedä, mitä voi tapahtua.)

Minä maksan terveydenhoitokulut (esim hammas- ja silmälääkäri+silmälasit/piilolinssit).
Alkoholia saa juoda, kunhan ei tee vahinkoa itselle tai muille (eikä joka päivä eli opiskelu/työ on hoidettava).

Oikeastaan suhtaudun 18v-lapseen samalla tavalla kuin 17v. Ei mikään muutu.

Jos minä olisin asunut vielä 18v kotona ja vanhemmat olisi alkaneet vuokraa periä niin olisin lähtenyt omaan kämppään asumaan. Olisi tullut kyllä sellanen olo että minun ei kotona haluta asuvan edes. Kotiintulo ajat jos muut ei saa yöllä muuten nukuttua, kaverit oliai päiväs aikaan tervetulleita, yövieraat jos nukkumaan asti tulevat, ei vaan keskellä yötä hengaamaan.. tai sekin ok jos ei häiritse muuta perhettä. Kotitöihin tottakai osallistuu. Jos työssäkäyvä itse lääkkeet, lääkärikulut ja vaatteet, puhelimet yms yms.

Ihan lapsena kohtelisin, eli normaali vuorokausirytmi ja ruoka-ajat, kotitöihin osallistuttava, ei alkoholia. Vuokraa en perisi, mutta karkit saa ostaa itse. Terveydenhoitokulut varmaan maksaisin minä, oletan ettei tuonikäinen vielä kovin rahoissa ole.
Meillä on yritys jonka töistä lapsillekin maksetaan palkkaa, tai satunnaisita pikkuhommista taskurahaa.
Kavereita saa käydä, mutta hotelli ei olla.

Yhteistyössä