Kysymys Echolle

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Ekkoliini on järkevän tuntunen uskovaksi.

Haluaisin uskoa, mutta...

Elämä on kuin jana, kuolemaan loppuu. Helppoa. Vaan missä on se janan alku?
Kuka loi Jumalan.

Täytyyhän olla jokin alku. Alkurähähdys on se paras selitys, mutta ei millään lailla vastaa kysymykseen, missä se alku on. Jossain sen on pakko olla, koska olemme täällä :eek:

Siis eihän voi olla entiteettiä, millä ei ole alkua. Näin kuitenkin on, ja en laisinkaan ymmärrrä asiaa o_O
 
Oisko vielä vähän vaikeempia kyssäreitä, tässä ei oo haastetta tarpeeks.
:ROFLMAO: :ROFLMAO: :cry:

Pitää ajatella niin, että tämän aikaan sidotun maailman ulkopuolella on ikuisuus, eli ajattomuus (joitain aikamääreitä on esim.Taivaassa).
Jumala on aina ollut ja on oleva. Sitä en tiedä mistä Jumala on pulpahtanut.

Sitä mä en tiedä mitä Jumala duunaili ennen maailmankaikkeuden tekemistä. Itse ajattelen aina että mahtoi hänellä olla tylsää siellä itsekseen, eli ilmankos loi ihmisiä ja enkeleitä joiden kanssa on hyvä laittaa bileet pystyyn. (y)
 
vierailija
Aloittaja kyllä laitto kysymyksen, mitä on tullut pohdittua. Eikä valo ole vieläkään syttynyt. Siksi kai mulle vielä aikusenakin tulee aku ankka.

Siis ainakaan minä en tajua,, miten voi olla jotain, millä ei ole laisinkaan alkua. o_O
 
vierailija
:unsure:
"Sillä Jumala ei luonut ihmistä kuvakseen, kuten Raamattu sanoo, vaan ihminen loi Jumalan kuvakseen". - Ludwig Feuerbach
Uskovaiset väittävät, että Jumala on luonut ihmisen
No, jos leipäpappi niin sanoo, on sen pakko, ettei leipä lopu. Mut ne muut ovat siis vain hännysteljöitä, koska sananvapaus on siellä pastorin pöntössä - ja ruustinnan reseptissä?
https://www.cs.tut.fi/~jkorpela/koulu.html
Iltalukemisto - saatat löytää vastauksen ihan itse:)
 
vierailija
"7:6 Elket andaco * coirain site quin * pyhe on/ ia elket teiden perlöien heittekö * sikaden eteen/ ettei he nijte ioskus talla ialgoilans/ ia heidens teidhen wastan kiendeuet/ ia repiuet teite.
Älkäät antako koirain sitä kuin pyhä on/ ja älkäät teidän pärlyjän heittäkö sikain eteen/ ettei he niitä joskus tallaa jaloillansa/ ja heidäns teidän wastaan kääntäwät/ ja repiwät teitä.

7:7
Anocat/ ia teille annetan. Etziket/ ia te leudhette/ Colkuttacat/ ia teille awatan.
Anokaat/ ja teille annetaan. Etsikäät/ ja te löydätte/ Kolkuttakaat/ ja teille awataan.

7:8
Sille iocahinen quin ano/ hen saapi/ Ja cukaikenens etzipi/ hen leutepi/ ia colcuttaialle awatan.
Sillä jokahinen kuin anoo/ hän saapi/ ja kuka ikänänsä etsiipi/ hän löytääpi/ ja kolkuttajalle awataan.

7:9
Eli ongo ioku teiste Inhiminen/ iolda/ ios henen poica's leipe anois/ andaco hen henelle kiwen?
Eli onko joku teistä ihminen/ jolta/ jos hänen poikansa leipää anoisi/ antaako hän hänelle kiwen?

7:10
Taicka ios hen cala anois/ andaco hen henelle Kärmen?
Taikka jos hän kalaa anoisi/ antaako hän hänelle käärmeen?

7:11
Jos nyt te/ iotca pahat oletta/ taidhat hyuet lahiat anda teiden lastenna/ Quinga palio enämin teiden Isen/ ioca on Taiuais/ andapi hyuije nijlle iotca anouat henelde?
Jos nyt te/ jotka pahat oletta/ taidat hywät lahjat antaa teidän lastenne/ Kuinka paljon enemmin teidän Isän/ joka on taiwaissa/ antaapi hywiä niille jotka anowat häneltä?

7:12
Caicki sis mite te tahdotta/ että Inhimiset pite teiden tekemen/ nijn mös te techkette heille. Sille nemet ouat Laki ia Prophetat.
Kaikki siis mitä te tahdotte/ että ihmiset pitää teidän tekemän/ niin myös te tehkäätte heille. Sillä nämät owat laki ja profeetat.

7:13
Menget sisele sijte achtast portist/ Sille että lauia ombi se porti/ ia awara tije/ ioca poiswete cadhotuxen/ ia mo'da ouat/ iotca sen cautta waeldauat.
Menkäät sisälle siitä ahtaasta portista/ Sillä että lawea ompi se portti/ ja awara tie/ joka pois wetää kadotukseen/ ja monta owat jotka sen kautta waeltawat.

7:14
Ja se porti ombi ahdas/ ia tie caita/ ioca wetäpi elemehen/ ia haruat ne ouat/ iotca sen leuteuet.
Ja se portti ompi ahdas/ ja tie kaita/ joka wetääpi elämähän/ ja harwat ne owat/ jotka sen löytäwät.

7:15
Cauattacat sijs teiden nijste wäriste Prophetaijst/ iotca tuleuat teiden tygene lammasten watteilla/ mutta siseldä he ouat rateleuaiset swdhet.
Kawahtakaat siis teidän niistä wääristä prophetaista/ jotka tulewat teidän tykönne lammasten waatteilla/ mutta sisältä he owat raatelewaiset sudet.

7:16
Heiden hedhelmestens pite teiden tundeman heiden. Hakeco iocu winamarioi orientappuroist? taicka ficunita ohdakeista?
Heidän hedelmästänsä pitää teidän tunteman heidän. Hakeeko joku wiinamarjoja orjantappuroista? taikka wiikunia ohdakkeista?

7:17
Nin iocahinen hyue puu/ teke hyuet hedhelmet/ Mutta paha puu teke heiudh hedhelmet.
Niin jokahinen hywä puu/ tekee hywät hedelmät/ Mutta paha puu tekee häijyt hedelmät.

7:18
Yxi hyue puu/ ei se taida häiyie hedhelmit tehdä/ Eike mös häiu puu hyuije hedhelmit.
Yksi hywä puu/ ei se taida häjyjä hedelmiä tehdä/ Eikä myös häjy puu hywiä hedelmiä.

7:19
Jocahinen puu/ quin ei teghe hyue hedhelmet/ se poishacatan/ ia heitete' tulehen.
Jokahinen puu/ kuin ei tee hywä hedelmät/ se pois hakatahan/ ja heitetään tulehen.

7:20
Sentähde' pite teiden tundeman heite hedhelmestens.
Sentähden pitää teidän tunteman heitä hedelmästänsä.

7:21
Ei iocahinen quin sano minulle/ Herra Herra/ pide siseltuleman Taiuan waldakundan/ mutta se ioca teke minun Iseni tachdon/ quin on Taiuais.
Ei jokahinen kuin sanoo minulle/ Herra Herra/ pidä sisälle tuleman taiwaan waltakuntaan/ mutta se joka tekee minun Isäni tahdon/ kuin on taiwaissa.

7:22
Monda sanouat minulle sine peiuene/ Herra/ Herra/ Emmekö me sinun nimes caut * Propheteranuut/ ia sinun nimelles perchelet wlgosaianuuat/ ia sinun nimes caut me olemma monda wäkeuet awu tehenyuet?
Monta sanowat minulle sinä päiwänä/ Herra/ Herra/ Emmekö me sinun nimesi kautta propheteerannut/ ja sinun nimelläsi perkeleet ulosajaneet/ ja sinun nimesi kautta me olemme monta wäkewät awut tehneet?

7:23
Ja silloin minun pite tunnustaman heille/ En ikenens mine teite tundenut/ Menget pois minun tyköeni te wäärin tekijet.
Ja silloin minun pitää tunnustaman heille/ En ikänänsä minä teitä tuntenut/ Menkäät pois minun tyköäni te wäärin tekijät.

7:24
Sentehde' iocahine' quin minulda nämet puhet cwle/ ia * tekepi ne/ mine tegen hene' wijsaa' miehen werdaxi/ ioca rakensi henen hooneens callion päle.
Sentähden jokahinen kuin minulta nämät puheet kuulee/ ja tekeepi ne/ minä teen hänen wiisaan miehen wertaiseksi/ joka rakensi hänen huoneensa kallion päälle.

7:25
Ja sadhe langeis/ ia wirdhat tulit/ ia twlet puhalsit/ ia syseijsit sen hoonen päle/ ia ei quitengan cukistunut/ Sille että hen oli callion päle perustettu.
Ja sade lankesi/ ja wirrat tulit/ ja tuulet puhalsit/ ja sysäisit sen huoneen päälle/ ja ei kuitenkaan kukistunut/ Sillä että hän oli kallion päälle perustettu.

7:26
Ja iocahinen quin cwle minulda näme puhet/ ia ei teghe nijte/ se tehden tyhmen miehen werdhaxi/ ioca hoonens rakensi sannan päle/ ia syseisit sen honen päle/
Ja jokahinen kuin kuulee minulta nämä puheet/ ja ei tee niitä/ se tehdään tyhmän miehen wertaiseksi/ joka huoneensa rakensi sannan päälle/ ja sysäisit sen huoneen päälle/

7:27
ia sadhe langeis/ ia wirdhat tulit/ ia twlet puhalsit/ ia syseisit sen hoonen päle/ ia se cukistui/ ia sen langeus oli swri.
ja sade lankesi/ ja wirrat tulit/ ja tuulet puhalsit/ ja sysäisit sen huoneen päälle/ ja se kukistui/ ja sen lankeus oli suuri. "
 

Suosittelen katsomaan sen aikaa mitä jaksaa, alussa jokin toinen ukko höpöttää... Mutta tässä on paljon järkeviä vastauksia näille pohdinnoille.

Eikä se estä uskomasta jos ei jotain asiaa ymmärrä, ei se ole sellainen juttu että pitää ensin ymmärtää kaikki perinpohjin ennen kuin voi uskoa... Se on vaan ainoastaan omasta halusta kiinni ja sanoo vaan Jumalalle että haluaa uskoa , tapahtukoon hänen tahtonsa :)
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija

Suosittelen katsomaan sen aikaa mitä jaksaa, alussa jokin toinen ukko höpöttää... Mutta tässä on paljon järkeviä vastauksia näille pohdinnoille.

Eikä se estä uskomasta jos ei jotain asiaa ymmärrä, ei se ole sellainen juttu että pitää ensin ymmärtää kaikki perinpohjin ennen kuin voi uskoa... Se on vaan ainoastaan omasta halusta kiinni ja sanoo vaan Jumalalle että haluaa uskoa , tapahtukoon hänen tahtonsa :)
Eihän uskoa enää tarvitsekaan, kun tietää.
Silloinhan sitä uskotaan, kun ei tiedetä.
 
vierailija

Suosittelen katsomaan sen aikaa mitä jaksaa, alussa jokin toinen ukko höpöttää... Mutta tässä on paljon järkeviä vastauksia näille pohdinnoille.

Eikä se estä uskomasta jos ei jotain asiaa ymmärrä, ei se ole sellainen juttu että pitää ensin ymmärtää kaikki perinpohjin ennen kuin voi uskoa... Se on vaan ainoastaan omasta halusta kiinni ja sanoo vaan Jumalalle että haluaa uskoa , tapahtukoon hänen tahtonsa :)
Pekka reinikainen on lääkäri, ei mikään tähtitieteilijä tahi teoreettinen fyysikko. Vain uskova, mikä ei ymmärrä tieteestä mitään. Toki lääketieteestä varmaan ymmärtää.

Mutta ns. asintauntijapiireissä Pekan horinoita pidetään lähinnä koomisina. Luin yhden hänen yhden kirjan "vedon takia, minkä hävisin) niin jo lukiotason fysikaalla ymmäri tuon Pekan puheet aivan hölynpölyksi. Hänen mukaan mittään evoluutio ei edes ole eikä tapapahdu!! :whistle:
 
vierailija
Aloittajan kysymys on vaikea. Tiedämme jo, mitä tapahtui noin alle sekunti alkuräjähdyksen jälkeen. Mutta enne tiedä, emmekä koskaa tulekkaan tietämään mitä juuri alkuräjähdyksen aikana tapahtui. Ainakaan tässä elämässä.

Vielä vähemmä voimme saada tietää, mitä oli ennen kuin oli mitään?

Jokainen ymmärtää, joki laittoi alkuräjähdyksen tulille. Itse uskon, että se oli Jumala. Tämä ei perustu tietoon, vain uskoon. Miten kaikki aine tuli universumiin? Ilman että joku sen teki tai se jostaan tuli? Mistä ja miten, ilman alkua?

On siis selviö, että jotain on pakko olla ollut ilman alkua. Emme vain voi ymmärtää asiaa mitenkään. Voidaan sanoa, että aika sai alkunsa alkuräjähdyksessä ja että sitä ennen ei ollut mitään aikaa. Mutta ei tämä kysymykseen vastaa. Tai tavallaan, että jos ennen allkuräpäystä ei ollut aikaa... eiei, ei sekään vastaa kysymykseen.
 
Aloittajan kysymys on vaikea. Tiedämme jo, mitä tapahtui noin alle sekunti alkuräjähdyksen jälkeen. Mutta enne tiedä, emmekä koskaa tulekkaan tietämään mitä juuri alkuräjähdyksen aikana tapahtui. Ainakaan tässä elämässä.

Vielä vähemmä voimme saada tietää, mitä oli ennen kuin oli mitään?

Jokainen ymmärtää, joki laittoi alkuräjähdyksen tulille. Itse uskon, että se oli Jumala. Tämä ei perustu tietoon, vain uskoon. Miten kaikki aine tuli universumiin? Ilman että joku sen teki tai se jostaan tuli? Mistä ja miten, ilman alkua?

On siis selviö, että jotain on pakko olla ollut ilman alkua. Emme vain voi ymmärtää asiaa mitenkään. Voidaan sanoa, että aika sai alkunsa alkuräjähdyksessä ja että sitä ennen ei ollut mitään aikaa. Mutta ei tämä kysymykseen vastaa. Tai tavallaan, että jos ennen allkuräpäystä ei ollut aikaa... eiei, ei sekään vastaa kysymykseen.
Tiedemiehet löysi tässä jokin aika sitten "jumalhiukkasen" eli Higgsin bosonin, hiukkanen joka antaa aineelle massan, tuo sen tavallaan "olemaan".

Tiedemiehet taisi riemuita että no nyt löytyi väitetyn Jumalan teoille tieteellinen eli tavallinen selitys.

Mutta edelleen: kuka tän alunperi keksi, koska Higgsin bosoni ei osaa ajatella tai suunnitella. :D

Mutta Jumala osaa luoda tyhjästä. Nää bosonit ja muut on niitä Jumalan työkaluja.
Mä uskon että molekyylejä pystytään joskus ohjaamaan etänä, eli tekemään Raamatullisia ihmeitä. Siitä oli dokkarikin joskus.
Pystytään lukemaan tekniikan avulla toisten ajatuksia (vaikka uskovan ajatuksia ei pysty kukaan lukemaan).
Mutta nekään mullistukset ei poissulje Jumalaa.

Wikipediaa bosonista:

Bosoni todistaisi hypoteettisen Higgsin hiukkasista koostuvan Higgsin kentän, joka antaisi joillekin hiukkasille massan, olemassaolon. Tämä täydentäisi suuren puutteen standardimallissa.

Higgsin bosoni ja kenttä on nimetty aihetta ensimmäisten joukossa teoreettisesti tutkineen englantilaisen fyysikon Peter Higgsin mukaan. Higgs on yksi ensimmäisiä joitakin bosonin ominaisuuksia ennustaneita fyysikoita. Hänen lisäkseen hiukkasen olemassaolon ennustivat lähes samanaikaisesti, toisistaan riippumatta Robert Brout ja Francois Englert.

Standardimallissa Higgsin bosoni on bosoni eli hiukkanen, joita voi olla samanaikaisesti useampia samalla kvanttiluvuilla. Sillä ei ole spiniä, sähkövarausta tai värivarausta. Bosoni on myös hyvin epävakaa ja hajoaisi muiksi hiukkasiksi hetkessä. Jos Higgsin bosonia ei löydettäisi, massalle täytyisi löytää vaihtoehtoinen selitys
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä