Miksi yli 50-vuotiaat menevät naimisiin?

Tee itte kuten haluat, mutta anna toisten tehdä kuten he haluavat. Ei muiden liitot sulle kuulu millään tavalla. Ja aivan varmasti monen kohdalla kyse on rakkaudesta vaikka sä et sitä haluakaa uskoa. Oikiastaan aika surullista, että ihminen on noin kyyninen pessimisti, että ei halua uskoa rakkauteen ku toiset menee naimisiin. Suorastaan ilkiää vähätellä toisten rakkautta ja avioliittoa tuolla tavalla.
Huomasitko Freezecatin viestin, joka oli kirjoitettu ajatuksella ja hyvällä mielellä, ja se sai minut herkistymään. Kun taas tuo v-mäinen tyyli, mitä sinä ja jotkut muut täällä harrastavat aina, ei saa aikaan mitään järkevää ajateltavaa kenenkään mieleen. Mitä vaan täällä yritetään kirjoittaa keskustelua ja mielipiteitä varten, kumoutuu hetkessä, kun teidän paskanheittotiimi ottaa näppäimistäan kiinni ja alkaa naputtaa.
On erinomainen, juuri teille sopiva venäläinen sanonta, joka menee suomenkielellä jotenkin näin: "Jos näytät toiselle persettä, kaikki näkevät sinusta vain perseen ja samalla sinut vain perseenä"
 
Huomasitko Freezecatin viestin, joka oli kirjoitettu ajatuksella ja hyvällä mielellä, ja se sai minut herkistymään. Kun taas tuo v-mäinen tyyli, mitä sinä ja jotkut muut täällä harrastavat aina, ei saa aikaan mitään järkevää ajateltavaa kenenkään mieleen. Mitä vaan täällä yritetään kirjoittaa keskustelua ja mielipiteitä varten, kumoutuu hetkessä, kun teidän paskanheittotiimi ottaa näppäimistäan kiinni ja alkaa naputtaa.
On erinomainen, juuri teille sopiva venäläinen sanonta, joka menee suomenkielellä jotenkin näin: "Jos näytät toiselle persettä, kaikki näkevät sinusta vain perseen ja samalla sinut vain perseenä"
No voi voi. Oma tyylisi kirjoottaa muiden rakkaudesta ja liitoista on aika veemäinen. Sanonpahan vain.
 
No voi voi. Oma tyylisi kirjoottaa muiden rakkaudesta ja liitoista on aika veemäinen. Sanonpahan vain.
Minä en sanonut mitään huonoa rakkaudesta vaan, että rakkaus elää ilman virallista avioliittoutumistakin, jos on elääkseen. Oikea rakkaus. Vihkivalan merkitys on monelle helppo toistaa kirkossa, mutta toteutus näkyy vaikka ... hmmm... noh esim. tällä oli yksi juttu tällä viikolla "onnellisesta saannista naimisissa olevalta keikkalaulajalta keikkabussissa" ja monia monia monia muita vastaavanalaisia "vihkivalaa perseeseen-stooreja" . Niiden lukeminen ei oikein tuo uskoa rakkauteen tänä päivänä.
Mitä sinä itse ajattelet rakkaudesta ja avioliitosta? Kerro, äläkä rämistele.
 
Viimeksi muokattu:
Minä ei sanonut mitään huonoa rakkaudesta vaan, että rakkaus elää ilman virallista avioliittoutumistakin, jos on elääkseen. Oikea rakkaus. Vihkivalan merkitys on monelle helppo toistaa kirkossa, mutta toteutus näkyy vaikka ... hmmm... noh esim. tällä oli yksi juttu tällä viikolla "onnellisesta saannista naimisissa olevalta keikkalaulajalta keikkabussissa" ja monia monia monia muita vastaavanalaisia "vihkivalaa perseeseen-stooreja" . Niiden lukeminen ei oikein tuo uskoa rakkauteen tänä päivänä.
Mitä sinä itse ajattelet rakkaudesta ja avioliitosta? Kerro, äläkä rämistele.
Voi luoja. Miten ihminen voi olla tuollaanen, että kuvittelee kaikkien uudestaan naimisiin menevien olevan jotaki pettäviä kusipäitä tms. Aiva ku olis täysin mahdotonta olla uskollinen, onnellinen ja rakastunut toisessa avioliitossa.

Edelleen ihmettelen, että miksi sua noin kovaa ärsyttää muiden tekemiset? Kyllähän sä tuolla täysin selvästi väitit ettei kyse oo rakkaudesta vaan jostaki muusta, sä ku muka vaistoat sen. :rolleyes: Ei ole mitenkää sulta pois jos toiset haluaa mennä uudemman kerran naimisiin. Antaa ihmisten elää ja olla. Ole sä menemättä naimisiin jos niin haluat, eipä se meidän muiden asia oo. Ei tarvita mitää hyväksyntää puolin eikä toisin.

Mä oon naimisissa ja uskon rakkauteen. Uskon myös, että suurin osa yli 50v. naimisiin menneistä tekee sen rakkaudesta. Jos haluaa mennä naimisiin, niin sitten menee. Ei oo pakko tehdä sun mieliksi ja olla menemättä naimisiin.
 
Voi luoja. Miten ihminen voi olla tuollaanen, että kuvittelee kaikkien uudestaan naimisiin menevien olevan jotaki pettäviä kusipäitä tms. Aiva ku olis täysin mahdotonta olla uskollinen, onnellinen ja rakastunut toisessa avioliitossa.

Edelleen ihmettelen, että miksi sua noin kovaa ärsyttää muiden tekemiset? Kyllähän sä tuolla täysin selvästi väitit ettei kyse oo rakkaudesta vaan jostaki muusta, sä ku muka vaistoat sen. :rolleyes: Ei ole mitenkää sulta pois jos toiset haluaa mennä uudemman kerran naimisiin. Antaa ihmisten elää ja olla. Ole sä menemättä naimisiin jos niin haluat, eipä se meidän muiden asia oo. Ei tarvita mitää hyväksyntää puolin eikä toisin.

Mä oon naimisissa ja uskon rakkauteen. Uskon myös, että suurin osa yli 50v. naimisiin menneistä tekee sen rakkaudesta. Jos haluaa mennä naimisiin, niin sitten menee. Ei oo pakko tehdä sun mieliksi ja olla menemättä naimisiin.
Ei minua ärsytä muiden tekemiset. Yritän vain kuunnella, lukea kertomuksia ja tehdä johtopäätöksiä tästä ajasta täällä Suomessa,ajan normaaleista tavoista. Ihmissuhteiltakin ehkä vaaditaan enemmän joustavuutta, ymmärtäväisyyttä kuin niissä satukirjoissa, joita pienenä luimme: "ikuisesti yhdessä. Sen pituinen se" .
Esim. Ranskassa on ollut jo iät ajat ihan normaalia, että molemmilla puolisoista on rakastajat kodin ulkopuolella. Perheet eivät niistä syistä juuri hajoa. Ehkä tänään avioeroja sielläkin on pettämisistä johtuen enemmän kuin ennen, Italiassa... ehkä vielä tänäänkin heillä on soveliasta niin, että aviomiehellä on rakastajatar, mutta vaimolle se ei ole sallittua.. Suomessa? Siitä en saa oikein selvää,
 
Anteeks nyt mutta - toi sun epäluuloisuus onnellisen ja ihanan asian johdosta on jotenkin kummallisen huvittavaa:D, varsinkin kun itse, Zariza, sanot että sulla ei ole asiaan osuutta eikä arpaa....



Näinköhän? Miksi olet liittoa noin vahvasti vastaan? Kerran asia ei sulle kuulu....
Olen minäkin asiaa ihmetellyt, vaikkei omassa lähipiirissä ole tapahtunut.
Ymmärrän, jos kyseessä uskovaiset ihmiset, mutta muuten outoa, että aikuiset tarvitsevat jonkun paperin takeeksi siitä, että ovat yhdessä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic ja Zariza
Itseäni ylipäänsä ihmetyttää, miten voimakkaasti noinkin vanhanaikaista instituutiota ihmiset näin vahvasti puolustavat. Siis mikä se ero on olla rakastamansa ihmisen kanssa ihan vain vapaasta tahdosta? Miksi tarvitaan "kirjoihin" se tieto, jos ei taloudellisista syistä?
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic ja Zariza
Itseäni ylipäänsä ihmetyttää, miten voimakkaasti noinkin vanhanaikaista instituutiota ihmiset näin vahvasti puolustavat. Siis mikä se ero on olla rakastamansa ihmisen kanssa ihan vain vapaasta tahdosta? Miksi tarvitaan "kirjoihin" se tieto, jos ei taloudellisista syistä?
Naimisissako olevat eivät oo yhdes vapaasta tahdosta. :D:D
 
Olen minäkin asiaa ihmetellyt, vaikkei omassa lähipiirissä ole tapahtunut.
Ymmärrän, jos kyseessä uskovaiset ihmiset, mutta muuten outoa, että aikuiset tarvitsevat jonkun paperin takeeksi siitä, että ovat yhdessä.
Multa on varmaan jäänyt hyvin oleennaista ohi kun en ole hoksannut moista asiaa ihmetellä:oops:...

Se paperi nyt vain sattuu tulemaan, saahan sen nyt sitten vaikka jemmattua jonnekin mutta tuskin niin kukaan menee naimisiin sen paperin takia, höpö nyt kokonaan.

Edelleenkin - eihän sitä tartte kenenkään mennä naimisiin ollenkaan olipa minkä ikäinen tahansa mutta- he jotka naimisiin menevät kokevat sen omalta osaltaan yhteiseksi asiaksi eikä se keneltäkään toiselta ole millään muotoa pois. Parin oma yhteinen hieno asia :)
 
Naimisissako olevat eivät oo yhdes vapaasta tahdosta. :D:D
Vapaa on tahto, mutta miten vapaa ja onko motiivi rakkaus? On olemassa ihmisiä, joita motivoivat aivan muut tekijät kuin itse rakkaus. On olemassa myös ihmisiä, jotka eivät koskaan osaa rakastaa muita kuin itseään, vaikka elävätkin parisuhteissa. Motiivina on usein raha. varallisuus ja oman aseman parantaminen.
 
Vapaa on tahto, mutta miten vapaa ja onko motiivi rakkaus? On olemassa ihmisiä, joita motivoivat aivan muut tekijät kuin itse rakkaus. On olemassa myös ihmisiä, jotka eivät koskaan osaa rakastaa muita kuin itseään, vaikka elävätkin parisuhteissa. Motiivina on usein raha. varallisuus ja oman aseman parantaminen.
Ihan vapaasta tahdosta ja rakkaudesta menimme miehen kanssa naimisiin. Mä en toki ole vielä pitkään aikaan yli 50v. eli onko meidän liitto eri asia. :p En ikinä voisi mennä naimisiin rahan, varallisuuden tai oman aseman parantamisen takia. Kyllä naimisiin mennään rakkaudesta.
 
Ihan vapaasta tahdosta ja rakkaudesta menimme miehen kanssa naimisiin. Mä en toki ole vielä pitkään aikaan yli 50v. eli onko meidän liitto eri asia. :p En ikinä voisi mennä naimisiin rahan, varallisuuden tai oman aseman parantamisen takia. Kyllä naimisiin mennään rakkaudesta.
Niin, minä kysyinkin esimerkilläni ihmisistä, jotka ovat yli 50-v. ja olleet jo aiemmin naimisissa - toista, tai kolmatta kertaa ennen tätä liittoa.
Te olette varmaan ensimmäistä kertaa naimisisssa, ja toivottavasti tämä kerta on se ainoa oikea. Onnea teille! Hienoa!
 
Niin, minä kysyinkin esimerkilläni ihmisistä, jotka ovat yli 50-v. ja olleet jo aiemmin naimisissa - toista, tai kolmatta kertaa ennen tätä liittoa.
Te olette varmaan ensimmäistä kertaa naimisisssa, ja toivottavasti tämä kerta on se ainoa oikea. Onnea teille! Hienoa!
Mä oon ekaa kertaa naimisis. Oon ollu avoliitos josta yks teini-ikäänen lapsi. Mies on kolmatta kertaa naimisis ja ekasta liitosta on kolme täysikäästä lasta. Juu kauhistus, mä oon mieheni kolmas vaimo. :rolleyes::LOL:
 
Multa on varmaan jäänyt hyvin oleennaista ohi kun en ole hoksannut moista asiaa ihmetellä:oops:...

Se paperi nyt vain sattuu tulemaan, saahan sen nyt sitten vaikka jemmattua jonnekin mutta tuskin niin kukaan menee naimisiin sen paperin takia, höpö nyt kokonaan.

Edelleenkin - eihän sitä tartte kenenkään mennä naimisiin ollenkaan olipa minkä ikäinen tahansa mutta- he jotka naimisiin menevät kokevat sen omalta osaltaan yhteiseksi asiaksi eikä se keneltäkään toiselta ole millään muotoa pois. Parin oma yhteinen hieno asia :)
No ei se paperi siinä ole se pointti, vaan se, mikä on se tarve osoittaa ulkopuolisille, että "nyt ollaan yhdessä". Jos toista rakastaa ja haluaa lopun elämänsä tämän kanssa olla, niin mikä tarve sitä on jollain ikiaikaisella sakramentillä sinetöidä. Eikö riitä, että molemmat sen tuntee. Sitä olen miettinyt.
Että eikö näille ihmisille riitä se oma tunne, vai mikä syynä.

Paitsi tietysti nuo taloudelliset, jotka perinteisesti kannustavat naimisiin, ja ne ymmärrän.
 
No ei se paperi siinä ole se pointti, vaan se, mikä on se tarve osoittaa ulkopuolisille, että "nyt ollaan yhdessä". Jos toista rakastaa ja haluaa lopun elämänsä tämän kanssa olla, niin mikä tarve sitä on jollain ikiaikaisella sakramentillä sinetöidä. Eikö riitä, että molemmat sen tuntee. Sitä olen miettinyt.
Että eikö näille ihmisille riitä se oma tunne, vai mikä syynä.

Paitsi tietysti nuo taloudelliset, jotka perinteisesti kannustavat naimisiin, ja ne ymmärrän.
Just joo. Että avioliitto on vain tapa osoottaa muille parisuhteensa. Hohhoijaa. Eiköhän muut jo tiedä pariskunnan olevan yhdessä. :LOL::LOL:

Jokaanen tekee kuten itte haluaa eikä pitääsi muiden napaa kaivella. Ei me ainakaan muitten takia menty naimisiin eikä näyttääksemme, että ollaan yhdes. Kyllä sen ihmiset jo tiesi. Aika tyhmä olis pitäny olla jos ei olisi sitä tajunnu. :LOL:o_O
 
vierailija
Minä olen 53-vuotias. Uskon, että toimisin samaan tapaan kuin nuorena. Ensin pari kolme vuotta avoliitossa ja sen jälkeen naimisiin. Jos yhdessä asutaan vakavassa suhteessa ja suhde on hyväksi havaittu, niin mielstäni naimisiin meno kuuluu kuvioon. Se on merkki sitoutumista ja siitä, että haluaa huolehtia toisesta niin myötä- kuin vastoinkäymisissä.

Naimisissa ollessa haluan, että meillä on yhteinen talous. Se, mikä on minun on toisenkin ja päinvastoin. Tosin jonkinlainen avioehto on paikallaan, jotta aiemmin hankittu omaisuus menee lapsille kaikissa tapauksissa. Avioliiton motiivina ei minulla ole raha, varallisuus eikä asema. Samaa toivon myös toiselta osapuolelta.
 
No ei se paperi siinä ole se pointti, vaan se, mikä on se tarve osoittaa ulkopuolisille, että "nyt ollaan yhdessä". Jos toista rakastaa ja haluaa lopun elämänsä tämän kanssa olla, niin mikä tarve sitä on jollain ikiaikaisella sakramentillä sinetöidä. Eikö riitä, että molemmat sen tuntee. Sitä olen miettinyt.
Että eikö näille ihmisille riitä se oma tunne, vai mikä syynä.

Paitsi tietysti nuo taloudelliset, jotka perinteisesti kannustavat naimisiin, ja ne ymmärrän.
Ite sä sen paperin esille nostit:cautious:

Tuskin kukaan naimisiin mennessään ajattelee näyttävänsä ulkopuolisille yhtään niin mitään. Saati että koska sakramentti. Tai ylipäätänsä lähtee ajattelemaan naimisiin menemisestä jotain tarvetta tai todistelua tai muuta kummaa. Entä jos kyseessä olis vain rakastavan parin kaunis ele toisillensa?

Mä taas en ymmärrä näitä venkoiluja että taloudellisista syistä naimisiin tms. Rakkaudesta toiseen ihmiseen mennään naimisiin, jos niin halutaan tehdä ja se nähdään ja koetaan yhteiseksi tärkeäksi asiaksi. Eihän naimisiin meneminen - tai menemättömyys - vaadi keneltäkään selittelyjä. Se on jokaisen parin oma asia.
 
Okei. Tämä kuulostaa "järkevältä" , mutta miksi lahjoittaa toiselle omaa omaisuuttaan avioliiton- avioeron kautta? Se puolisoista, joka saa osituksessa enemmän, niin hänen lastensa perintöosuus kasvaa. Hyvä isä/äiti? menee lastensa tulevaisuuden turvaamiseksi naimisiin rikkaan kanssa ja ottaa eron 5 vuoden päästä? Se aika on kestettävä. Jos avioliiton aikakausi on alle 5 v. niin ositus ei mene 50/50.
No viisi vuotta on käytännössä heti. :D

Yhden tällaisen tosiaan tiedän. Hän meni naimisiin sellaisen naisen kanssa, jolla hänellä oli entuudestaan tunnustamattomia lapsia, siihen aikaan kun isyyden tunnustamiseen vielä oli jokin takaraja. Tällä tavalla hän sain annettua perintöä biologisille mutta tunnustamattomille lapsilleen.
 
Ja tuosta sakramentista, sehän on kirkon juttu. No me mentiin naimisiin maistraatis ja meidän lisäksi paikalla oli mun vanhemmat, tytär ja kaveri. Muut sai tietää jälkeen päin. Reilun kuukauden päästä tuosta pidettiin pieni juhla kotona sukulaisille ja ystäville.

Että ei kaikki mee kirkos naimisiin ja vietä isoa hääjuhlaa. :D
 
Minulle avioliitto on juridinen sopimus. En usko haluavani tuollaista sopimusta enää kenenkään kanssa, vaikka olenkin nuorempi kuin kysymyksen ikähaarukka. Rakastaa toki voi, ja yhdessä asuakin, mutta omaisuuttani en kenenkään kanssa enää yhdistä. Rahalla ei ole merkitystä, jos molemmat ovat yhtä hyvin toimeentulevia, ja epätasapainoinen suhde ei muutenkaan kestä. Avioliitto romanttisessa merkityksessä on siinä mielessä turha, että ne lupaukset rikotaan hyvinkin nopeasti heti kun tuulen suunta kääntyy. Reilumpaa on olla lupaamatta mitään, jos ei kerran voi sanassaan pysyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic ja Zariza
Ite sä sen paperin esille nostit:cautious:

Tuskin kukaan naimisiin mennessään ajattelee näyttävänsä ulkopuolisille yhtään niin mitään. Saati että koska sakramentti. Tai ylipäätänsä lähtee ajattelemaan naimisiin menemisestä jotain tarvetta tai todistelua tai muuta kummaa. Entä jos kyseessä olis vain rakastavan parin kaunis ele toisillensa?

Mä taas en ymmärrä näitä venkoiluja että taloudellisista syistä naimisiin tms. Rakkaudesta toiseen ihmiseen mennään naimisiin, jos niin halutaan tehdä ja se nähdään ja koetaan yhteiseksi tärkeäksi asiaksi. Eihän naimisiin meneminen - tai menemättömyys - vaadi keneltäkään selittelyjä. Se on jokaisen parin oma asia.
No se oli lainausmerkeissä, ja indikoin sillä lähinnä sitä, että miten se naimisiinmeno muuttaa suhdetta. Että miten se pariskunnan rakkaus edellyttää sitä naimisiinmenoa? Eikö sitä rakkautta voi toteuttaa, ilman että muiden edessä virallistaa suhteensa. Että eikö se rakkaus itsessään riitä, että halutaan joku varmistus?

Koska jos järjellä asiaa mietit, niin eihän siinä naimisiinmenossa nykyään ole muuten mitään järkeä, paitsi se taloudellinen puoli, joka kyllä varsin monella on se vaikutin, vaikka miten asian haluaisi kieltää.

Entisaikaan naimisiin mentiin, jotta nainen saatiin isän harteilta miehensä holhottavaksi.
Tästä näkökulmasta tuntuu oudolta, että monilla naisilla tuntuu vielä nykypäivänäkin olevan kauhea pakkomielle naimisiinmenosta.
 
Just joo. Että avioliitto on vain tapa osoottaa muille parisuhteensa. Hohhoijaa. Eiköhän muut jo tiedä pariskunnan olevan yhdessä. :LOL::LOL:

Jokaanen tekee kuten itte haluaa eikä pitääsi muiden napaa kaivella. Ei me ainakaan muitten takia menty naimisiin eikä näyttääksemme, että ollaan yhdes. Kyllä sen ihmiset jo tiesi. Aika tyhmä olis pitäny olla jos ei olisi sitä tajunnu. :LOL:o_O
No mikä se syy on?
Sitähän tässä on ihmetelty, mutta kukaan ei osaa kertoa. Jos syyt eivät ole taloudelliset, eikä koeta tarvetta muille kertoa, että varattuja ollaan, niin mikä se syy on?
 
  • Tykkää
Reactions: Lunatic
No se oli lainausmerkeissä, ja indikoin sillä lähinnä sitä, että miten se naimisiinmeno muuttaa suhdetta. Että miten se pariskunnan rakkaus edellyttää sitä naimisiinmenoa? Eikö sitä rakkautta voi toteuttaa, ilman että muiden edessä virallistaa suhteensa. Että eikö se rakkaus itsessään riitä, että halutaan joku varmistus?

Koska jos järjellä asiaa mietit, niin eihän siinä naimisiinmenossa nykyään ole muuten mitään järkeä, paitsi se taloudellinen puoli, joka kyllä varsin monella on se vaikutin, vaikka miten asian haluaisi kieltää. Entisaikaan naimisiin mentiin, jotta nainen saatiin isän harteilta miehensä holhottavaksi.

Tästä näkökulmasta tuntuu oudolta, että monilla naisilla tuntuu vielä nykypäivänäkin olevan kauhea pakkomielle naimisiinmenosta.
Pitääkö ihan kaikessa asiassa olla joku hiien järki? Eikö voi vain heittäytyä ja tehdä niin kuin hyvältä ja oikealta tuntuu? Vaikka mennä naimisiin sen kummemmin mitään ihme perusteluja ja syitä ajattelematta?

Mulle itelleni on ihan se ja sama onko joku naimisissa ja millä vaikuttimilla tai eikö ole naimisissa. Kunhan on onnellinen:).
 
  • Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
No mikä se syy on?
Sitähän tässä on ihmetelty, mutta kukaan ei osaa kertoa. Jos syyt eivät ole taloudelliset, eikä koeta tarvetta muille kertoa, että varattuja ollaan, niin mikä se syy on?
Rakkaus. Pari kokee naimisiin menon luonnolliseksi seuraavaksi askeleksi.

Miksi teitä joitaki noin kovaa ärsyttää toisten naimisiin meneminen? En tajua enkä ole ikinä tajunnut sitäkään, että miksi jotkut naimisissa olevat vähättelee avoliitossa elävien parisuhdetta. Mitä se oikiasti toisten persettä kaivelee muiden parisuhteet? Ei mitenkään. Olkoot naimisissa, kihloissa, avoliitossa tms., jokaasen pari oma valinta. Ei mua ainakaa jaksa kiinnostaa miksi muut menee naimisiin.
 

Yhteistyössä