Päänsärky voidaan hoitaa ilman lääkkeitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Päänsäryn hoitaminen ilman särkylääkettä: näin päänsärystä pääsee eroon ayurvedan keinoin
Ayurvedan oppien mukaan päänsärky saadaan loppumaan, kun säryn syy selvitetään ja doshat saadaan tasapainoon. Selvitimme, kuinka kolme erityyppistä päänsärkyä hoidetaan ja ehkäistään ayurvedan opein.

Lähes jokainen kärsii joskus elämänsä aikana päänsärystä. Kun päätä särkee, helpotusta haetaan useimmiten särkylääkkeistä. Särkylääkkeet kuitenkin poistavat vain oireen eli kivun mutta eivät päänsäryn syytä. Särkylääkkeet voivat myös aiheuttaa särkylääkepäänsärkyä, jos niitä käytetään liian usein.

Ayurvedan eli intialaisen perinnelääketieteen mukaan päänsäryn karkottamiseen ei tarvita lääkkeitä. Olennaista on keskittyä päänsäryn syyhyn, jotta ongelma saadaan ratkaistua.

Ayurveda näkee päänsäryn kehon hälytysmerkkinä ja viestinä siitä, etä ihmisen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota kehoonsa, mieleensä ja tunteisiinsa. Usein kivun syy löytyy ihmisen elintavoista ja doshien eli vatan, pittan ja kaphan epätasapainosta. Päänsärky poistuu, kun doshat saadaan jälleen tasapainoon.

Listasimme kolme erilaista päänsärkyä ja selvitimme, kuinka niitä ayurvedan oppien mukaan hoidetaan ja ehkäistään.

1. Jännityspäänsärky: pittan ja vatan epätasapaino
Jännityspäänsärky ilmenee tasaisena, puristavana, kiristävänä ja vannemaisena kipuna. Särky asettuu usein ohimoille, päälaelle tai takaraivolle. Myös vihlaisevia ja repiviä kipuja voi esiintyä.

Ayurvedan mukaan jännityspäänsärky juontaa juurensa ihmisen elämäntapoihin. Päänsärky voi johtua esimerkiksi liian kiireisestä elämänrytmistä, lepäämisen unohtamisesta ja aterioiden väliin jättämisestä.

Miten hoidetaan?
1. Pidä kiinni säännöllisestä ruokarytmistä.

2. Noudata pitta-vata-ruokavaliota eli suosi lämpimiä, keitettyjä ja kosteita ruokia kuten patoja ja keittoja. Vältä kylmiä, kuivia ja kevyitä ruokia kuten korppuja ja riisikakkuja. Suosi makeita ja suolaisia makuja ja vältä vahvasti maustettuja ruokia.

3. Muista juoda vettä. Vältä kahvia ja kofeiinipitoisia juomia.

4. Kokeile rauhoittavia aromaattisia öljyjä: piparminttua ja laventelia.

5. Hiero ohimoille santelipuujauheesta ja ruusuöljystä sekoitettua tahnaa.

2. Migreeni: vatan epätasapaino
Migreeni tuntuu sykkivänä ja toispuolisena kipuna, johon liittyy usein pahoinvointia sekä valo- ja hajuherkkyyttä.

Ayurvedan mukaan migreenin voi laukaista kuukautiskierto, unettomuus, nälkä, liiallinen tietokoneen käyttö ja elimistöä myrkyttävät aineet, kuten alkoholi. Migreenit ovat usein myös vata-elämäntyylin eli epäsäännöllisen arjen ja rutiinien puuttumisen seurausta. Vatakehotyyppiä edustavat ihmiset ovat myös usein muita taipuvaisempia kärsimään migreenistä.

Miten hoidetaan?
1. Noudata säännöllistä uni- ja ruokarytmiä.

2. Noudata vataa tasapainottavaa ruokavaliota: suosi lämpimiä ja keitettyjä ruokia sekä lämmittäviä mausteita, kuten inkivääriä, kuminaa ja mustapippuria. Vältä katkeria ja pistäviä makuja, kofeiinia, kovia juustoja sekä kylmiä ja kuivia ruokia.

3. Rauhoitu, rentoudu ja ulkoile päivittäin.

4. Tee migreenin aikana rauhoittavia jooga-asentoja. Tällaisia ovat muun muassa lapsen asento eli balasana ja selinmakuulla jalkojen nostaminen seinää vasten eli viparita karani. Kokeile myös lantiota avaavia asentoja, kuten supta virasanaa, jossa selinmakuulla jalkapohjat ovat kiinni toisissaan ja polvet avautuvat kohti lattiaa. Liike antaa vata-energialle mahdollisuuden poistua kehosta.

Myös rauhallinen joogahengitys voi auttaa, sillä se saa elimistön päästämään irti ”taistele tai pakene” -tilasta. Voit joko pitää sisään- ja uloshengityksen yhtä pitkinä eli noudattaa sama vritti -hengitystä tai kokeilla vishama vritti –hengitystä, jossa uloshengitys kestää hieman pidempään kuin sisäänhengitys.

5. Kokeile rauhoittavia piparminttu- ja laventeliöljyjä.

3. Poskionteloihin liittyvä päänsärky: kaphan epätasapaino
Päänsärky voi olla seurausta tukossa olevista poskionteloista. Tällöin päänsäryn lisäksi esiintyy usein nuhaa ja painontuntemusta poskipäissä.

Ayurvedan mukaan erityisesti kapha-kehotyyppiä edustavat kärsivät tukkoisuuteen liittyvästä päänsärystä. Särky voi myös johtua kaphaa epätasapainottavista elintavoista, kuten laiskottelusta tai ruokavaliosta, jossa on liikaa raskaita ja paistettuja ruokia.

Miten hoidetaan?
1. Noudata kaphaa rauhoittavaa ruokavaliota. Suosi lämpimiä, kevyitä ja kuivia ruokia ja vältä kylmiä, raskaita ja rasvaisia ruokia. Käytä mausteina kanelia, inkivääriä, basilikaa ja mustapippuria.

2. Lähde ulos ja hengitä raikasta ilmaa.

3. Harrasta enemmän liikuntaa. Liiku päivittäin vähintään kevyesti.

4. Kokeile poskionteloita puhdistavia eteerisiä öljyjä, kuten eukalyptus-, mentoli-, piparminttu- ja kamferiöljyä.

5. Tee höyryhoito, joka avaa hengitysteitä. Täytä vati kuumalla vedellä ja lisää joukkoon muutama tippa eukalyptus-, piparminttu- tai rosmariiniöljyä. Asetu vadin ääreen ja vedä pyyhe pääsi ja vadin suojaksi niin, että muodostat ikään kuin pienen höyryteltan. Hengitä höyryä 5–10 minuutin ajan silmät suljettuina. Tämän jälkeen voit vielä huuhdella nenän ontelot nenäkannun avulla.

Lähteet: Ayurveda College, Terveyskirjasto, Yoga International, Yoga Journal

Paulan päänsäryn poistoon sopii tämä laite erinomisesti.
Giljotiini_1.jpg

Onneksi on keksitty särkylääkkeet, eikä tarvitse kitkuttaa höpöhöpöhoidoilla.
Tunnetusti niistä saa helposti särkylääkepäänsäryn, jos ei sitä ennen sairastu anemiaan, joka johtuu niistä kipulääkkeistä - varsinkin jos niissä on natriumlauryylisulfaattia, joka tekee aftoja limakalvoille. No, aika näyttää, miten kenenkin elimistö kestää, mutta huosista, saatkin uuden diagnoosin --mikä sitten lienee.

Sininen väriaine tekee monelle migreenin , mutta itselleni arominvahventeet (joita on monta erilaista!) ja luomusokeri sekä pansuola. Monta muutakin on, mutta ei vaivaa, kun eliminoi nuo tarkasti.

Tunnetusti niistä saa helposti särkylääkepäänsäryn, jos ei sitä ennen sairastu anemiaan, joka johtuu niistä kipulääkkeistä - varsinkin jos niissä on natriumlauryylisulfaattia, joka tekee aftoja limakalvoille. No, aika näyttää, miten kenenkin elimistö kestää, mutta huosista, saatkin uuden diagnoosin --mikä sitten lienee.

Sininen väriaine tekee monelle migreenin , mutta itselleni arominvahventeet (joita on monta erilaista!) ja luomusokeri sekä pansuola. Monta muutakin on, mutta ei vaivaa, kun eliminoi nuo tarkasti.
Sinulla menee pahasti sekaisin lääkkeiden normaali käyttö ja liikakäyttö. Ohjeiden mukaan käytettynä ei tule mitään särkylääkepäänsärkyjä tai anemioita, ei aftoja eikä diagnooseja. Nautin arominvahventeesta, sokerista ja suolasta täysin rinnoin ilman ongelmia. Väriaineisiin en kiinnitä huomiota.

Minulle migreeni tulee kuukautisten hormonivaihteluista, ja raskausaikana ei ollut pää kipeä kertaakaan, kun ei ollut kuukautisiakaan.

• Tykkää
Reactions: Echo
Ammulookille tiedoksi, että sun vaivaan olisi helppo hoito, mutta enpä kerro - eikä kerro kukaan muukaan, joten ota vaan nappulasi rauhassa:-)
Mulla se vaiva loppui lyhyeen aikoinaan... Liian helppo olikin!
Voisit lukea muiden - mulle tuntemattomien - ihmisten kokemuksia aiheesta,ennen kuin solvaat ketään missään:
"22.03.2014:

Kärsin Crohin taudin lisäksi komplisoituneesta ja kroonistuneesta migreenistä. Minua hoitava neurologi sanoi, että usein hankalasta migreenistä kärsivät potilaat sairastavat myös tulehduksellista suolistosairautta. Löytyykö sellaisia täältä? Haluaisin kovasti vaihtaa kokemuksia kanssanne. Tällä hetkellä tilanteeni on se, että suoli on aktiivivaiheessa ja migreenejä 8-20 pv/kk. Migreeniä en saa pois ilman kunnon lääkkeitä, jotka taas ärsyttävät suolta. Crohnin lääkitys puolestaan provosoi migreeniä, ja sen vuoksi se on vaihdossa. Aika kurja kierre, joka pitäisi saada pian poikki."

b vastaa siihen 24.03.2014

"hei!sairastan crohnin tautia ja migreeniä,itselläni kohtaus kestää 4-k vrk ja joudun ottamaan migreeniin tarkoitettuja lääkkeitä.minulla ne kyllä ärsyttävät suolta,vatsa on usein sekaisin silloin kun migreeni putki päällä :-/ oletko työelämässä,kuinka pärjäät migreenin+suolistosairauden kanssa?"

c vastaa myös 28.03.2014

"Täällä myös migreeni ja CU... mulla on migreeniin kohtaushoitona Imigran Nasal, eli nenäsuihke. Migreeniä on usein, kesto kerrallaan se 72h... :( "

d jatkaa huhtikuussa 2015

"Kärsin itse tosi pahasta migreenikierteestä noin 10 vuotta sitten jo ennen kuin sain CU diagnoosin. Onko sulla, mitään estolääkitystä? Itse kävin beetasalpaajat, epilepsialääkkeen ja masennuslääkkeen läpi. Kaikista tuli tosin ikäviä sivuoireita . Nyt kohtaukseen otan Buranaa ja triptaanin. En ollutkaan aikaisemmin kuullut IBD:n ja migreenin yhteydestä. Nykyään kohtauksia tulee onneksi vain muutama vuodessa (koputtaa puuta). Nyt itseasiassa alkuvuodesta on tullut muutama kohtaus, joiden takia aloitin magnesiumin, joka taas ehkä edesauttoi akuutin puhkeamista."

e vastaa 05.04.2015

"En ollu kuullutkaan, et niillä olis yhteys. Joo, mulla on kroonistunut migreeni. Alkoi samoihin aikoihin cu:n kanssa. Kohtaukset ei yleensä oo hirveen pahoja, siis täysin lamauttavia ja ovat myös aurattomia..."

En tiedä, minkä nimisiä migreeninestolääkkeitä käyttivät, mutta ei niistä kukaan lääkäri ole koskaan vastannut mitenkään. Suoli pois vaan, "hoitoja" häiritsemästä. Moniko lääkäri on suoleten - ei mikään mahdoton tekijä siihen samaan yhtälöön...!

En sairasta suolistosairauttakaan. Olen terve.

Patula, luulosairautesi on psykologin parannettavissa, joten hae apua siitä suunnasta.

Eikun papereissa lukee divertikkeleitä, koska lääk'rin mielestä niitä on kaikilla. Migreeninestolääkkeet on määrätty neljä kertaa, mut missään ei lue, etten ole niitä koskaan ostanut, enkä käyttänyt ensimmäistäkään. Onhan tuo mukava yllätys, ettei vaivaa ollenkaan, kun tietää, mistä tulee:-)

On mennyt luotto systeemiin totaalisesti, eikä se varmaan sun syy ole vai miksi niin tuohdut aiheesta? Onhan täällä monenlaista edunvalvojaa ja varmasti niitä eturistiriitojakin. En ole koskaan käynyt psykologilla, mutta olen kirjoittanut sen aikoinaan yo-kirjoituksissa. Siihen aikaan ei kukaan puhunut vielä lääketehtaiden lobbauksesta, vaikka varmasti sitä on ollut aina - varsinkin lainsäätäjiin ovat vedonneet. Nyt jos voisin esittää tutkimusaiheita, olisi yks korrenvahvistajien käyttö viljelyssä >< taudit, joissa solukot menettävät joustavuutensa yms. Lakoontumisenestoon sitä käytetään, mutta belgialaiset viljelijät eivät halunneet käyttää sitä, kun itse sairastuivat sen käytöstä. Mitä vaivoja saivat, olisi hyvä selvittää.

Pääsärky tulee niin monesta ärsykkeestä tai hapenpuutteesta tai hermoviasta - mistä kenellekin, mutta säryn tullessa vain harvalla meistä on aikaa alkaa parantamaan itseään naturellisti sillä hetkellä, kun paine on jo päässä. Jos haluaa uskoa ja kokeilla harjotteita, niin nuokin harjoitukset tulisi ottaa elämäntavakseen, eikä jäädä odottelemaan kipukohtausta. Monelle, myös äidilleni, krooniseen migreeniin on auttanut akupunktio. Monelle taas ei.

• Tykkää
Reactions: Ammu Moolok
Monelle, myös äidilleni, krooniseen migreeniin on auttanut akupunktio. Monelle taas ei.
En ole kokeillut akupunktiota enkä noita harjoituksia, mutta tuoteselosteet lue tarkkaan. Luomusokeria en voi käyttää enkä sellaisia lääkkeitä, missä on natriumglutamaattia, glysiiniä tai glutamiinihappoa. Mut kun en tarvi mitään lääkkeitäkään, kun vaan teen kaiken itse tai -no, tutut tietää kyllä kans, ettei pansuolaa, eikä hydroklorideja, leviä eikä hiivauutteita yms. Onko sun äiti tietoinen niistä?

• Tykkää
Reactions: Zariza
En ole kokeillut akupunktiota enkä noita harjoituksia, mutta tuoteselosteet lue tarkkaan. Luomusokeria en voi käyttää enkä sellaisia lääkkeitä, missä on natriumglutamaattia, glysiiniä tai glutamiinihappoa. Mut kun en tarvi mitään lääkkeitäkään, kun vaan teen kaiken itse tai -no, tutut tietää kyllä kans, ettei pansuolaa, eikä hydroklorideja, leviä eikä hiivauutteita yms. Onko sun äiti tietoinen niistä?
Hyvä linkki. Kiitos ! Alan tutustua tarkemmin. Ensiksi pisti silmääni levät, joita olen alkanut nyt suostua yrittämään tietoisesti kunnon proteiinin lähteenä. Olen nyt sillä ajatuksella, että levät ovat erittäin terveellisiä. Katsotaan, alkaako tuntua päässä. Mutta esim. Pansuola- sen allekirjoitan, että do not eat it. Aitikin osasi minulle sen jo opettaa, ettei paniin kosketa.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa oikeasti vilkaista sitä, mitä suuhunsa laittaa.
Laskepa yhden päivän ajan kaikki lisä,-säilöntäaine myrkyt kaikista paketeista ja huomioi vielä tuoretuotteiden näkymättömät myrkyt.

Monet lisäaineet todellakin ovat hermomyrkkyjä, jotka eivät poistu kehosta ollenkaan, vaan kumuloituvat vaikutukset näkyvät sitten erilaisina oireina, kuten migreenipäänsärkynä.
Sata vuotta sitten ei ollut tällaista myrkkymäärää kehossamme, tänään me itse myrkytämme itsemme ja lapsemme kaikenmaailman aineilla ihan vapaa-ehtoisestikin vieläpä.
Aloittakaa vaikka aspartaamista...
Miettikää sokerin vaikutusta, sokeria ei ole ollut ihmisen ravinnossa kuin reilu sata vuotta, sitä ennen makein asia oli hunaja ja hedelmät, marjat.
Mikä onkaan muuttunut? Miksi?

Kas kummaa kun suurin osa meistä elää keskimäärin yli 80-vuotiaaksi, suurimmalle osalle ei tule migreeniä vaikka mättäisi suuhunsa mitä.

Mä en ole luomua vastaan, päinvastoin. Mut Paulan jutuista saa kuvan että joka toinen on sairaalan tehohoidossa kun syö lisäaineita.

• Tykkää
Kas kummaa kun suurin osa meistä elää keskimäärin yli 80-vuotiaaksi, suurimmalle osalle ei tule migreeniä vaikka mättäisi suuhunsa mitä.

Mä en ole luomua vastaan, päinvastoin. Mut Paulan jutuista saa kuvan että joka toinen on sairaalan tehohoidossa kun syö lisäaineita.
No se ruoka on siellä niin huonoa, että en ihmettele yhtään, jos sellaista olisi. Mutta kuten sanoin, eturistiriitoja! Maissia ja soijaa on myös lääkkeissä ja nistä tehdyt lisäaineet apuaineina. Karrageenia on ollut Addera-nimisessä pillimehussa, jota sairaalassa on saanut ilmaiseksi, vaikka monellekaan se ei sovi ollenkaan:sick:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902099053061_uu.shtml
Mitäs tuohon sanotte?

No se ruoka on siellä niin huonoa, että en ihmettele yhtään, jos sellaista olisi. Mutta kuten sanoin, eturistiriitoja! Maissia ja soijaa on myös lääkkeissä ja nistä tehdyt lisäaineet apuaineina. Karrageenia on ollut Addera-nimisessä pillimehussa, jota sairaalassa on saanut ilmaiseksi, vaikka monellekaan se ei sovi ollenkaan:sick:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200902099053061_uu.shtml
Mitäs tuohon sanotte?
Siinä vaiheessa kun ikää on 85 mittarissa, on ihan sama että mitä sitä kitusiinsa vetää.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Tiiättekö mä rakastan lääkkeitä. Sitä että on troppi kun joku vaiva iskee kuten vaikka migreeni. Tai syöpä. Tai kohtutulehdus. Poskiontelot hoidan räkimällä ja yskän yskimällä, antibiootteja vältän jos ei ole pakko mutta vakavaan infektioon popsin apua. Särkylääkkeet on särkyä varten ja hyvä niin.

• Tykkää
Ensiksi pisti silmääni levät, joita olen alkanut nyt suostua yrittämään tietoisesti kunnon proteiinin lähteenä. Olen nyt sillä ajatuksella, että levät ovat erittäin terveellisiä.
Eivät ole terveellisiä, kun niillähän puhdistetaan likaisia meriä ja onpa muuan iso merinisäkäskin kuollut niiden takia sukupuuttoon!
Lue tämä tarkasti, kun vielä voit. Tulosta äidillekin(y)

• Tykkää
Reactions: Zariza

Yhteistyössä