Neuvokaa entisten teinien äidit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä pitää tehdä kotona asuvan 19-vuotiaan kanssa, joka kyllä opiskelee ja käy kerran viikossa terapiassa, mutta joka ei koskaan tee oma-aloitteisesti mitään kotona? Ei siivoa, ei pyyhi pölyjä, tiskaa vain oman lautasensa, ei siivoa vessaa. - Puhuin hänelle ja hän kuittasi _koko_ asian sanomalla, että kyllä hän voi ruokaa tehdä. Ja että hän ei tykkää siitä, että hänelle jankutetaan. - Ja sitten tämä maestro hipsi omaan huoneeseensa. - Kysyin miksi hän vihaa mua ja hän sanoi, ettei vihaa. No mitä tämä sitten on, ettei halua puhua eikä tehdä edes sitä omaa osuuttaan eikä suostu keskustelemaan asiasta? - Missä iässä ja miten teidän aikuiset teinit lopulta oikeasti aikuistuivat ja alkoivat tehdä asioita + puhua ihmisten kanssa?

Onko häneltä vaadittu kotona siivoamista ym lapsuudessa ja nuoruudessa? Todennäköisesti on vanhenpi hoitaa joten miksi turhaan itse vaivaantua. Ehkä kannattaisi kertoa hänelle että et ole hänen siivouspalvelunsa ja että jatkossa jos haluaa teillä asua niin parempi siivota

Meidän teineillä (18 ja 16) on kausia, jolloin eivät tekisi mitään ja toisinaan taas ihan oma-aloitteisesti kokkaavat, siivoavat (ainakin sen oman huoneen) jne. Toki minun pyynnöstä tekevät muutakin.

Itse olin hankala teini :whistle:

Meille todettiin että jos tahti ei muutu niin saa alkaa miettii omaa kämppää, ja pohtimaan et miksei se pysy siistinä ja pyykit likasina :LOL:

Mun siskoni on tällä hetkellä mainitsemasi 19v tasolla, tosin pesee pyykkiä ja hoitaa kuivatuksen jälkeen paikoilleen, mut muuuten ei tee mitään :unsure:

Joskus vanhempien tarvii ottaa kovemmat otteet käyttöön, ei siinä muukaan auta.

Itse olin hankala teini :whistle:

Meille todettiin että jos tahti ei muutu niin saa alkaa miettii omaa kämppää, ja pohtimaan et miksei se pysy siistinä ja pyykit likasina :LOL:

Mun siskoni on tällä hetkellä mainitsemasi 19v tasolla, tosin pesee pyykkiä ja hoitaa kuivatuksen jälkeen paikoilleen, mut muuuten ei tee mitään :unsure:

Joskus vanhempien tarvii ottaa kovemmat otteet käyttöön, ei siinä muukaan auta.

Mitä on kovemmat otteet?

Et ole sitten aiemmin vaatinut kotitöihin osallistumista ja nyt hups pitäsi alkaakin? Ei se auta kuin käskeä joka kerta erikseen. Laita rätti kouraan ja imuri keskelle lattiaa. Sano, että teeppä sinä tänään makkarakeitto ja nosta ainekset esille. Tai parasta olisi että teette yhdessä. Jos ei oo aiemmin pahemmin ruokaa tehnyt, tarvii varmaan apuja

Et ole sitten aiemmin vaatinut kotitöihin osallistumista ja nyt hups pitäsi alkaakin? Ei se auta kuin käskeä joka kerta erikseen. Laita rätti kouraan ja imuri keskelle lattiaa. Sano, että teeppä sinä tänään makkarakeitto ja nosta ainekset esille. Tai parasta olisi että teette yhdessä. Jos ei oo aiemmin pahemmin ruokaa tehnyt, tarvii varmaan apuja

Kyllä aikuisen ihmisen pitää ihan itse nähdä, mitä kodin kunnostus vaatii.

Ai kun täyttää 18 pitää yht äkkiä alkaa pyyhkimään pölyjä vaikka ennen sitä ei olekaan vaadittu?

Tottakai. - Ei kai nyt pikkulapselta vaadita imurointeja sun muuta eikä lapsi tajua, että kotia pitää kunnostaa, mutta aikuisen nyt vaan pitää tajuta. Ja yleensäkin pitää hoksata, ettei olekaan yksin maailmassa, vaan nyt on huomioitava toisetkin - jos aikoo pärjätä.

Kovemmat otteet = jos asuu sun katon alla vaikka on jo yli 18 et ole elatusvelvollinen, jolloin et ole velvollinen elättämään ilmaiseksi, vaikka oma muksu onkin.

Jos tahtoo jatkaa loisimistaan niin tarttee tehdä töitä että voi olla.

Siis ongelma on juuri se, ettei tää ihminen vaan tunnu tajuavan, että sen pitäisi tajuta. Ei vaikka vääntää rautalankaa, ei kun ei. Niinkun miten väännetään silleen, että se tajuaa kupletin juonen? Se vaan sanoo mulle, ettei se tykkää, että sille jankutetaan. Ja menee huoneeseen(sa), koska ei se ole sen huone, vaan osa mun kotia, mun.

Siis ongelma on juuri se, ettei tää ihminen vaan tunnu tajuavan, että sen pitäisi tajuta. Ei vaikka vääntää rautalankaa, ei kun ei. Niinkun miten väännetään silleen, että se tajuaa kupletin juonen? Se vaan sanoo mulle, ettei se tykkää, että sille jankutetaan. Ja menee huoneeseen(sa), koska ei se ole sen huone, vaan osa mun kotia, mun.

Ota ovi pois ja sano että se tulee takas kun on viikon ajan tehnyt kaikki työt. Tee vaikka lista missä on kaikille talossa asuville työt viikon ajan, ja aina ruksaat yli kun joku töistä on tehty.

Muakin kiinnostais tietää miten nuoren saa esim. imuroimaan, jos ei imuroi vaikka ojennetaan imuri käteen?

Omat mukulani olivat kotihommissa mukana pienestä pitäen.

Murkkuikäisenä eivät kotihommia tehneet. Huoneen siivous oli heidän vastuullaan.Toinen hoiteli homman joka viikko, toinen tyyliin 2 x vuodessa ja toinen siltä väliltä.

Mä haluisin tietää kenellä muka kakarat tekee jotain??? Mä oon ihan varma että ne valehtelee. Meillä on paskasta ja kaikki ihan hujan hajan sen mitä noi saa aikaan on että sanoo on paskasta ja ei löydä mitään ja omat tavarat ihan sekasin. Roskiksia noi on pudotellu alas partsilta kun joku kaveri tulee käymään. Mä en tajua miten ei mee jakeljuun et sen roskiksen voi viedä kun lähtee mä unohdin on aina toi sama vastaus. Suihkuun joutuu pakottaa ja ei kun meikit vaan naamaan ja lisää dödöjä ja mut suihkuun ei millään. Kun ei muka jaksa kun hiukset kastuu. Me ei oltu tollasia nuorina me käytiin suihkussa ja pestiin meikit ja hampaa pestiin nykyään noi ei pese ees hampaita vaan heittää purkan suuhun ja imee suuvettä. Hammas läkärissä rampataan ja siellä ne raivooa noille ja ne riitelee niitten kanssa. Mieluummin näkee nälkää kun kävis kaupassa. Mä käytetään nykyään varta kerta astioita koska en mä rupee ison porukan tiskejä koko ajan tiskaa mä pistin kaikki lasit ja lautaset ja harukat ja veitset piiloon. Kattilan noi laittais uudestaan eikä pesis sitä ja tola tavalla noi toimii. Mä en jaksa kanssa enää tapella kun ei se johda minikään tulee vaan jälkiä ja kipouja. Eletään sit näin ei tehdä kukaan mitään. Lakanoita mä en oo vaihtanu varmaan puoleen vuoteen mut ei se vaikuta noita haittaavan ja mulle ihan sama.

Jopas on.. eihän 19-vuotias ole enää mikään teini ! Kehota häntä etsimään oma asunto, hän on jo aikuinen ihminen ja osaa vastata itse omista asioistaan ! Muutin asuntolaan pois kotoa lukioiässä ja olin kotona vain viikonloput, sitten opiskelin ja olin töissä muualla, itse hankin asunnot ja työpaikat lukion jälkeen. Oma lapseni on vasta 12, mutta en aio häntä kotona enää pitää lukion jälkeen ainakaan, saa minun puolestani muuttaa omilleen jo lukioiässäkin, voin auttaa vuokranmaksussa. Hän tekee oman osansa kotitöistä nyt tai en osta hänelle kaupasta ruokaa tai tee niitä, itse hän ei vielä osaa noita hommia tehdä. Imurointi, tiskaus ja pyykinpesu kyllä sujuvat. Tiukkana vaan äidit, ei kasvateta luusereita !

Jopas on.. eihän 19-vuotias ole enää mikään teini ! Kehota häntä etsimään oma asunto, hän on jo aikuinen ihminen ja osaa vastata itse omista asioistaan ! Muutin asuntolaan pois kotoa lukioiässä ja olin kotona vain viikonloput, sitten opiskelin ja olin töissä muualla, itse hankin asunnot ja työpaikat lukion jälkeen. Oma lapseni on vasta 12, mutta en aio häntä kotona enää pitää lukion jälkeen ainakaan, saa minun puolestani muuttaa omilleen jo lukioiässäkin, voin auttaa vuokranmaksussa. Hän tekee oman osansa kotitöistä nyt tai en osta hänelle kaupasta ruokaa tai tee niitä, itse hän ei vielä osaa noita hommia tehdä. Imurointi, tiskaus ja pyykinpesu kyllä sujuvat. Tiukkana vaan äidit, ei kasvateta luusereita !

Kyllä on aika luuseri mamma, jos ei tajua, että nine-teen on teini. :D

Alat maksattamaan vuokraa taysihoidosta. Ja vuokraa sen verran etta se tuntuu esim 400/kk. Jos ei maksa vuokraa niin sitten tekee hommat - jos maksaa vuokran niin sitten ei tartte - teinin oma valinta. Mutta sina olet tiukkana vaihtoehdoista. Vaikka opiskelee niin voi hyvin kayttaa sen huoneeessaan istumis ajan toiden tekoon ja rahan ansaitsemiseen.

Jos tamakaa ei miellyta niin sitten vaan omilleen asumaan.

(Mulla 27, 25, 18, ja 16 lapset)

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Tottakai. - Ei kai nyt pikkulapselta vaadita imurointeja sun muuta eikä lapsi tajua, että kotia pitää kunnostaa, mutta aikuisen nyt vaan pitää tajuta. Ja yleensäkin pitää hoksata, ettei olekaan yksin maailmassa, vaan nyt on huomioitava toisetkin - jos aikoo pärjätä.
Itse kyllä vaadin jo pikkulapsilta osallistumista siivoukseen. Mitä aikaisemmin aloittaa, sen helpommin käy ja sitä itsestäänselvemmäksi siivous lapsille muodostuu.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä