Lähivanhempi ei suostu ostamaan vaatteita etävanhemman luokse

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Onhan näitä ketjuja tullut luettua, mutta kysyn nyt kuitenkin:

Eihän ole OK, että lähivanhempi ei suostu ostamaan yhtään mitään vaatteita etävanhemman luokse. Ei sisä- eikä ulkovaatteita. Etävanhempana maksan oikeuden vahvistamaa elatusta kahdesta leikki-ikäisestä jotka ovat luonani hieman vajaan joka toisen viikon. Elatusmaksua sorvatessa yritin lähin oikeusavustajalle ehdottaa, että sopimukseen kirjattaisiin mitä elatusmaksu kattaa, mutta moinen ei kuulemma ole mahdollista. Tuota hän nyt käyttää: mikään laki tai sopimamme ei kuulemma edellytä hänen ostaa lasten vaatteita luokseni. Aluksi mukana kulki kattavasti ulkotamineet, mutta nyt kun minulla on uusi kumppani niin rangaistuksena mukana ei enää kulje edes riittäviä ulkovaatteita (tulevat autolla) tai lapsille rakkaita unileluja. Yritän sanoa, että kaksivuotias itkee joka ilta unilelunsa perään ja on sadismia tarkoituksella olla antamatta sitä mukaan. En mitä sitä riepua kainalooni kaipaa ja nukun hyvin ilmankin, mutta jän lapsemme kärsii.

Hänhän on kyllä oikeassa, mikään laki ei kai pakota häntä ostamaan vaatteita. Kyse kun ei ole laista vaan ohjeistuksesta elatusavun määrittämiseksi. Ohje kertoo euromääräisen laskennallisen elatustarpeen ja sanallisest mistä se tarve koostuu. Tekstissä mainitaan vaatetus.

Välimme ovat sellaiset, että lasten äiti ei suostu perheneuvolaan ja on perunut myös kaksi edellistä lastenvalvojan aikaa.

Miten ihmeessä tässä nyt edetään? Eikös lähin kuitenkin pitäisi vaatteet ostaa tai antaa mukaan?

Varmasti kuuluisi. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että helpompi olisi kun hankit lapsille tarvittavat käyttövaatteet omaan huusholliisi. Lapsethan tuossa kärsii. Ne on kuitenkin syyttömiä. Ja ne on SUN lapsia.

Oletko keskustellut asiasta lastenvalvojan kanssa? Jos et saa apua sitä kautta, niin palkkaat juristin?
Ja niillä rahoilla, mitä tähän hassaat, saa kolmen vuoden käyttövaatteet....? Mutta kun oikeutta pitää saada hinnalla millä hyvänsä, niin mikäs siinä. Lapsista viis.

Enkä mä ole äidin puolella. Pa*kasti tekee, kun exälle kostaa lasten kautta. Mä koitan ajatella niitä lapsia. Nehän tässä syyttöminä on välikädessä.

Jaa siis nakunako lapset matkaavat äidiltä isälle ja toisinpäin? :eek:

Mä olen elarini maksanut mutta silti hankin tähän kotiin lapsille vaihtovaahteita, yöpuvut, kylpytakit, uimapuvut, pelastusliivit, kumisaappaat, sadetkit ja kai jotain vielä.

Siis sellaisia mitä ei oo kiva joka hemmetin viikonlopuksi pakkailla. Ja sit pitäisi vielä miettiä sekin, että jos isän luota tuotiin ne ja ne vaatteet niin onko siellä sit puhdasta kertaa vaikka maanantaille jos isä on ollut viikonlopun reissussa eikä ole ehtinyt pyykkäämään.

Vaatteita tarvitaan eroperheissä enemmän.

Ja ei, en oleta että eksä ostaisi vaatteita mun talouteeni!

Jos lapset on lähes puolet ajasta sun luona niin ei todellakaan kuulu ostaa kaikkia vaatteita sinun luokse. Oletatko että eksäsi hoitaa myös muun vastehuollon? Eli pyykkipussi lapsille mukaan kun palaavat jollet ole ehtinyt niitä pestä? Ja ulkovaatteiden huolto? Tottakai lapsilla pitää vaatteet olla päällä kun tulevat mutta reilumpaa on että luonasi rymytessään sotkevat ja rikkovat sinun hankkimasi vaatteet koska ovat sinun vastuullasi ja että itse myös huollat ne vaatteet. Elareissahan otetaan vähentävänä tekijänä huomioon myös aika minkä viettää etävanhemman luona. Ei ole kovin reilua jos ostaa kalliin ulkoilu asun ja etä "unohtaa" laittaa kurikset päälle ja koko puku on pilalla. Tai että erikseen etää varten täytyisi sitten hommata ties mitä kaikkia rymyvermeitä koska toinen ei piittaa vaatteista vaan antaa rymytä ne heti paskaksi. Ja päin vastoin.

• Tykkää
Reactions: Softy ja 0roosa0
Pehmolelujakin löytyy kaupasta halvalla, anna lapsen päättää mikä haliunilelu olis ihanin ja ylistät ja kehut lelua lapselle ja kehotat ottamaan kaikkeen mukaan niin omaksuu pian että se on spesiaali. Anna lelu mukaan aluksi myös toiseen kotiin lisäunikaveriksi ja pyydät että ottaa sen sitten luoksesi että siitä tulee erityinen unilelu joka on sitten aina sinun luonasi. Lapset ovat sopeutuvaisia ja omaksuvat aika helposti uusia tilanteita jollei aikuiset niistä luo draamaa.

Hmm,sitä vartenhan se elatusmaksu on että se joka sitä saa vastaa peruskuluista. Eli totta hitossa lapsilla tulee olla tullessa asianmukaiset ulkovaatteet päällä. Sisävaatteista en lähtisi tappelemaan, mitä vähemmän annat tuollaisen asian vaivata sen vähemmän saa toinen osapuoli otetta sinusta. Mites olisi jos vaihto tapatuisi päiväkodin/koulun kautta,silloin lapsilla olisi varmasti asianmukaiset vermeet päällä?

Hankit sopivan määrän vaihtovaatetta omaan kotiisi, onhan se paljon mukavampaa lapsillekkin kun ei tarvitse roudata tavaraa.

Unilelu asia on ikävä,se voi olla todella tärkeä lapselle,mutta mäkin suosittelisin että haette yhdessä lapsen kanssa jonkun hänelle mieleisen ja markkinoit sen sitten että se on sellainen spesiaalilelu joka on sun luonasi.

Ja niillä rahoilla, mitä tähän hassaat, saa kolmen vuoden käyttövaatteet....? Mutta kun oikeutta pitää saada hinnalla millä hyvänsä, niin mikäs siinä. Lapsista viis.

Enkä mä ole äidin puolella. Pa*kasti tekee, kun exälle kostaa lasten kautta. Mä koitan ajatella niitä lapsia. Nehän tässä syyttöminä on välikädessä.
Eikö se lastenvalvoja ole ilmainen palvelu? Juristi tietysti maksaa, mutta sitäkin kautta ap saisi pätevän vastauksen kysymykseensä.
Sitä jäin miettimään, millainen vanhempi ei anna edes unilelua matkaan. Surullista, käytetään lasta koston välikappaleena.

Eikö se lastenvalvoja ole ilmainen palvelu? Juristi tietysti maksaa, mutta sitäkin kautta ap saisi pätevän vastauksen kysymykseensä.
Sitä jäin miettimään, millainen vanhempi ei anna edes unilelua matkaan. Surullista, käytetään lasta koston välikappaleena.

Mäkin mietin tota unileluasiaa. Kamalaa, kun toinen vanhempi lasta noin kiusaa!
Se unilelu/riepu on kuitenkin tosi tärkeä ja tuo turvaa.

Omalla 4-vuotiaalla on ollut sama unipupu synnytyssairaalasta asti jokaisilla unilla mukana. Vaikka mulla ja exällä olis kuinka huonot välit tahansa, en IKINÄ jättäisi pupua laittamatta mukaan isälle.

Mutta onneksi meillä exän kanssa hyvät välit. Hän on ostanut luokseen lapsille (meillä kaksi yhteistä) vaatteet, pyörät, potkulaudat ym. mitä lapsilla täällä munkin luona on.
Ja välillä hän ostelee lapsille tarvikkeita myös tänne mun luo.

nää on taas näitä... mikä siinä on niin vaikeaa ostaa OMILLE lapsille vaatteita ja muuta tarpeellista?? Ja miksi kuvitellaan, että ne elarit riittää loputtomasti kaikkeen mahdolliseen? Mulla esim. elarit ja lapsilisä yhteensä eivät riittäneet edes hoitomaksuun. Sitten olisi vielä pitänyt ostaa kaikki vaatteet kahteen kertaan? Pitääkö elareiden saajan ostaa molempiin koteihin myös lääkkeet, d-vitamiinit, xylitol-pastillit, lelut, vaipat, kirjat, hammasharjat, ponnarit, suihkusaippua jne. jne.? Maksaa yksin matkakulut? Maksaa kaikki lapsen menemiset esim. kavereille tai synttärikutsuille? Mihin se raja vedetään? Jos on yhteishuoltajuus, niin kumpikin vanhempi on HUOLTAJA, ja ikävä kyllä huoltajuuteen kuuluu myös rahan käyttäminen lapsiin. Lastenhoitajat on eri asia.
Se on väärin, ettei lapsi saa unilelua mukaan ja mun mielestä ulkovaatteet pitäisi olla päällä kun lapsi kulkee toiselle vanhemmalle, mutta monet vanhemmat ostavat puoliksi ulkovaatteet ja niitä käytetään molempien vanhempien luona.

Meillä ulkovaatteet kulkee eestakas, mutta kyllä molempien luona on ihan vaatteet ja tavarat, jotka itse kustannetaan. Ei niitä vaatteita tarvii uutena ostaa.
Itse palautan isän luota tulleet vaatteet puhtaina.

• Tykkää
Reactions: 0roosa0
Etävanhempana maksan oikeuden vahvistamaa elatusta kahdesta leikki-ikäisestä jotka ovat luonani hieman vajaan joka toisen viikon

Miten teillä lapsilisät menee, kumpi ne saa? Itse ymmärtäisin kun kerran maksat elareita että lähivanhempi ostaisi vaatteitakin. Ei välttämättä sinun kotiin mutta niin että ne kulkevat lasten mukana. En ole itse eronnut mutta kaksi eroperhettä tiedän jossa lapsilla vuoroviikot. Molemmissa niissäkin menee rahajutut eri tavalla molemmilla. On jaettu lapsilisiä, ei ole elatusmaksuja, maksellaan ja ostellaan puoliksi, menoja vähennellään lapsilisistä.

Miten teillä lapsilisät menee, kumpi ne saa? Itse ymmärtäisin kun kerran maksat elareita että lähivanhempi ostaisi vaatteitakin. Ei välttämättä sinun kotiin mutta niin että ne kulkevat lasten mukana. En ole itse eronnut mutta kaksi eroperhettä tiedän jossa lapsilla vuoroviikot. Molemmissa niissäkin menee rahajutut eri tavalla molemmilla. On jaettu lapsilisiä, ei ole elatusmaksuja, maksellaan ja ostellaan puoliksi, menoja vähennellään lapsilisistä.

Mä tuossa mietin, että onko ap:n edes pakko maksaa elareita, jos lapset kerran on hänellä suunnilleen puolet kuukaudesta?

Pitääkö elatusapua maksaa, kun lapsi asuu vuoroviikoin vanhempiensa luona?

Vuoroasuminen tarkoittaa sitä, että lapsi asuu käytännössä puolet tai lähes puolet ajastaan vuorotellen vanhempiensa luona. Lain mukaan lapsi voi kuitenkin olla virallisesti kirjoilla vain yhdessä paikassa. Elatuslain mukaan elatusapu voidaan vahvistaa maksettavaksi, jos vanhempi ei muulla tavoin huolehdi lapsen elatuksesta tai jos lapsi ei pysyvästi asu vanhempansa luona.

Vanhemman vastuu lapsen elättämisestä ei koskaan määräydy suoraan sen ajan perusteella, jonka lapsi vanhemman luona viettää. Myös vuoroasumistilanteessa elatusavun määräytymisen pohjana on aina lapsen tarve, joka jaetaan vanhempien kesken heidän elatuskykyjensä mukaisessa suhteessa. Elatusapu voidaan siis vahvistaa maksettavaksi vuoroasumisesta ja runsaasta luonapidosta huolimatta esimerkiksi silloin, kun lähivanhemman elatuskyky on heikko.

Vanhempi ei siis vapaudu suorittamasta elatusapua pelkästään sillä perusteella, että lapsi asuu yhtä paljon kummankin vanhemman luona. Vaikka lapsen välttämättömät päivittäiset elinkustannukset (ruoka, hygienia) tulisivatkin vuoroasumistilanteessa jaetuksi vanhempien kesken tasan, tulee vanhempien tämän lisäksi sopia myös muiden lapsen elatuksesta aiheutuvien kustannusten (esim. päivähoito-, harrastus- ja vaatekustannukset) jaosta. Tarvittaessa myös tämä voidaan tehdä myös elatusavun muodossa.

http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/s...ut/perheoikeudelliset-asiat/kysymykset#elatus

No paljonko maksat niitä elatusmaksuja? Siitähän se pitkälti riippuu.
Itse en jaksaisi jostain vaatteista käydä stressaamaan, alesta niitä saa sen verran halvalla, että turha tuhlata aikaansa jostain kurahousuista riitelyyn.
Typerää toki äidiltä, jos nyt oikeasti ilman ulkovaatteita lapset tuo. Mitä jos tekisitte niin, että sinä hakisit lapset, ja jos lapset tulevat autolle ilman ulkovaatteita, niin käske mennä sisältä hakemaan ne.

No paljonko maksat niitä elatusmaksuja? Siitähän se pitkälti riippuu.
Itse en jaksaisi jostain vaatteista käydä stressaamaan, alesta niitä saa sen verran halvalla, että turha tuhlata aikaansa jostain kurahousuista riitelyyn.
Typerää toki äidiltä, jos nyt oikeasti ilman ulkovaatteita lapset tuo. Mitä jos tekisitte niin, että sinä hakisit lapset, ja jos lapset tulevat autolle ilman ulkovaatteita, niin käske mennä sisältä hakemaan ne.
Lapset tulee suoraan päiväkodista, siis sään mukaisesti puettuina.....

Aapee vastailee. Vastauksia kysymyksiin jotka jäivät mieleen:

Maksan yhteensä noin 350e kuukaudessa kahdesta lapsesta eli reilusti päälle puolet laskennallisesti elatuksesta. Lähivanhempi saa myös lapsilisät. Lähi on työtön. Minusta lapsen laskennallinen noin 300e kuukaudessa menoihin (ilman päivähoitoa ja vakuutusta) on aika iso raha. Kahdesta siis 7000e vuodessa. Eikö sillä oikeasti jo pitäisi vaatettaa kaksi lasta vuodeksi? Ja syöttää puoleksi vuodeksi. Pitäisi, niinhän ministeriön ohje sanoo. Enkä minä vaadi että tänne pitäisi ostaa erikseen vaatteita: hyvin ne kulkisivat mukanakin. Ja jos nyt edes ulkovaatteet ja pari kertaa sisävaatetta. Teininä niitä vaatteita on sitten pakko kuitenkin kuljettaa.

Lapset ovat äidillään ollessaan käsittääkseni kaikki päivät päiväkodissa. Minulla ollessaan olen päivät heidän kanssaan koska minulla on siihen mahdollisuus eli eivät ole silloin päiväkodissa. Lähivanhempi ei ole suostunut kertomaan edes missä päiväkodissa lapset käyvät. Päivärytmeistä tai muusta puhumattakaan. Perheneuvolassa yritin ottaa puheeksi että olisi kai minunkin mukava tietää käyköhän lapseni jo potalla, koska lapsen äiti ei suostu asiasta kertomaan ja lapsi puhuu vielä huonosti. Lähi ei siis kerro lasten elämästä, voinnista tai kehityksestä yhtään mitään. Perheneuvolan villatakkitäti ei asiaa saanut etenemään.

Kyllä minulla lapsille sisävaatteita on yllinkyllin. Saan paljon pieneksi jääneitä vaatteita ystävieni lapsiltakin. Asia on periaatteellinen: millaisiin käytänteisiin lähdetään kun yhteistä projektia on edessä 16 vuotta ja menoerät kasvavat. Toisaalta ulkovaatteiden kanssa kyse on kyllä nyt jo ihan rahastakin. Olen yrittäjä joka työskentelee vain rahan vuoksi ja tulotaso on jotain tonnin ja viiden tonnin välistä kuukaudessa tarpeiden mukaan. Kyse on siis periaatteesta: mistä minä maksan 7000e vuodessa jos sillä rahalla ei saa edes vaatteita lapsille?

En maksa päiväkodista koska lapset eivät siellä vielä olleet kun sopimus tehtiin. Lähi on sanonut että maksaisin yksin ne päivät jotka lapset kävisivät minun luonani ollessaan. Silloin kuulemma saisin tietää myös missä lapset päivänsä viettävät ja esimerkiksi tavata hoitajia =)

Emme ole käyneet lastenvalvojalla vuoteen koska lähi on perunut varatut ajat. Uusi aika menee aina noin 3kk päähän. Tälläkin hetkellä on aika varattuna.

Lapsilla on terveysvakuutukset jotka on laskettu elatustarpeeseen, mutta minä en vakuutusyhtiölle voi kuitteja lähettää koska vakuutus on lähin nimissä. Pari kuittia annoin hänelle, mutta hän haki vakuutuksesta rahat ja piti ne itse. Vasta rikosilmoitus kavalluksesta toi rahat minulla.

Rakastan lapsiani ja totta kai minulla on heille toimivasti vaatteita, ja kerrospukeutumisella mennään pitkälle vaikka ulkovaatteet on mitä sattuu. On pyörät j potkulautaa ja suksia ja vaikka mitä. Menisin lasten kanssa Lappiin jossa olen asunutkin, mutta lähi ei salli. Jo kylpylään meno on ehdoton ei koska ovat kuulemma tautipesiä, mutta sitä uhmaan naureskellen. Ylipäätään vietän hyvää aktiivista aikaa lasteni kanssa. Mahtavia tyyppejä! Minulla on hyvä avopuoliso joka on lapsille upea äitipuoli. Ennen kaikkea olen iloinen, että minulla on mahdollisuus olla lasteni elämässä näin paljon: vuoden vanhasta alkaen 4 yötä putkeen etäisällä on käsittääkseni aika harvinaista. En vain voi ymmärtää etävanhemman täysin epätasa-arvoista roolia tässä maassa. Etävanhempi on aivan toisen luokan kansalainen. Miten on mahdollista, että laki ei sanele perustaa ja raamia sille miten menetellään ja esimerkiksi mitä elatusmaksulla saa jos muusta ei erikseen sovita. Jokin minimitaso ja käytänteet jos puhevälejä ei ole. Minulla sinänsä ei ole mitään exääni vastaan, ja minusta tarvitsemme kaiken mahdollisen keskusteluavun. Meillä on valtavan tärkeä juttu tämä lasten elämä tässä meneillään, mutta miten lähivanhempi asiaa hoitaa ei vain voi jatkua näin.

Yhteistyössä