Opettakaa lapsillenne, ettei suojatiellä pyöräillä

En oikeasti tiedä, uskallanko missään vaiheessa päästää lapsia yksin liikenteeseen. Itsekin meinaa, aikuisena ihmisenä jatkuvasti saada auton kylkeen tai suojatiellä päälle, joten ihan järkyttävää pieniä ihmistä yksin lähettää piittaamattomien, puhelinta räpläävien ja omaa napaa tuijottavien kuskien armoille.
 
En oikeasti tiedä, uskallanko missään vaiheessa päästää lapsia yksin liikenteeseen. Itsekin meinaa, aikuisena ihmisenä jatkuvasti saada auton kylkeen tai suojatiellä päälle, joten ihan järkyttävää pieniä ihmistä yksin lähettää piittaamattomien, puhelinta räpläävien ja omaa napaa tuijottavien kuskien armoille.
Siis, ajeletko sinäkin suojateillä pyörällä?
 
En mä tuta usko.

Fillarilla voi tulla vitun lujaa suoraan eteen. Kävelijän ehtii huomata.
Puhuin itsestäni.
Toki joku tollo voi painaa täysiä sille pyörätien jatkeelke, mutta itse osaan varoa idiootteja kuskeja. Sen sijaa kävellessä monesti on ihan ajatuksissaan, lapset vouhkaavat, puhuu kaverin kanssa, jne, jolloin riski on suurempi.
 
  • Tykkää
Reactions: 0roosa0
vierailija
Tuosta ongelmasta voi syyttää suomalaista typerää pyöräilyn suunnittelukulttuuria, missä lähtökohtana on, että pyöräily on sama liikennemuoto kuin kävely, nimeltään "kevyt liikenne".

Kun pyöräilijä vaikka viipottaa alamäkeä 30–40 km/h pitkin kadun vasemmassa laidassa sijaitsevaa "kevyen liikenteen väylää" ja vastaan tulee suojatie/pyörätien jatke, niin eipä siinä turvallisuus kummoisissa kantimissa ole, vaikka kuinka olisi etuajo-oikeutettu katu.

Ulkomailla ei ikipäivänä harrastettaisi tuollaista suunnittelua, vaan siellä pyöräilijä menisi pikkukadulla ajorataa (joka on tehty korkeille nopeuksille) tai isommalla kadulla ajoradan laidassa olevaa yksisuuntaista pyöräkaistaa/-tietä pitkin ja menisi risteyksissäkin ihan eri reittiä kuin kävelijät.
 
Tuosta ongelmasta voi syyttää suomalaista typerää pyöräilyn suunnittelukulttuuria, missä lähtökohtana on, että pyöräily on sama liikennemuoto kuin kävely, nimeltään "kevyt liikenne".

Kun pyöräilijä vaikka viipottaa alamäkeä 30–40 km/h pitkin kadun vasemmassa laidassa sijaitsevaa "kevyen liikenteen väylää" ja vastaan tulee suojatie/pyörätien jatke, niin eipä siinä turvallisuus kummoisissa kantimissa ole, vaikka kuinka olisi etuajo-oikeutettu katu.

Ulkomailla ei ikipäivänä harrastettaisi tuollaista suunnittelua, vaan siellä pyöräilijä menisi pikkukadulla ajorataa (joka on tehty korkeille nopeuksille) tai isommalla kadulla ajoradan laidassa olevaa yksisuuntaista pyöräkaistaa/-tietä pitkin ja menisi risteyksissäkin ihan eri reittiä kuin kävelijät.
Kyllä tuo ongelma koskee myös niitä, jotka fillaroivat ajoradalla.. Hämmästyttävän moni kuski, lähes päivittäin, ei näe mitään ongelmaa kääntyä autotietä suoraan ajavan pyöräilijän eteen.
 
vierailija
Kyllä tuo ongelma koskee myös niitä, jotka fillaroivat ajoradalla.. Hämmästyttävän moni kuski, lähes päivittäin, ei näe mitään ongelmaa kääntyä autotietä suoraan ajavan pyöräilijän eteen.
Siellä ongelma on kuitenkin selvästi pienempi. Harva autoilija seisahtuu keskelle risteävän kadun ajorataa katsellessaan risteyksen ylitysmahdollisuutta. Kovaa vauhtia liikkuva pyöräilijä on myös helpompi havaita jos tämä tulee kadun oikeaa laitaa samaa uraa pitkin kuin autotkin.
 
Siellä ongelma on kuitenkin selvästi pienempi. Harva autoilija seisahtuu keskelle risteävän kadun ajorataa katsellessaan risteyksen ylitysmahdollisuutta. Kovaa vauhtia liikkuva pyöräilijä on myös helpompi havaita jos tämä tulee kadun oikeaa laitaa samaa uraa pitkin kuin autotkin.
Totta.
Vaikka monilla kyse ei näytä olevan niinkään siitä, havaitseeko toisen, vaan lähinnä se asenne, että muut tien käyttäjät ovat siellä vain esteinä ja hidasteina.
 
vierailija
Ongelma on siinä, ettei autoilijat ja pyöräilijät eivät tiedä, ja vaikka tietäisivät, eivät välitä noudattaa, väistämissääntöjä. Itse teen pyöräilijänä aina niin, että hyppään pois satulasta, mikäli olisin väistämisvelvollinen autoilijoihin nähden. Aikuiset eivät saa jalkakäytävällä pyöräillä, joten en suojatiellä pyöräile koskaan, mutta pyörätienjatkeella pyöräilen silloin, kun autoja ei tule tai niillä on väistämisvelvollisuus.
 
vierailija
En oikeasti tiedä, uskallanko missään vaiheessa päästää lapsia yksin liikenteeseen. Itsekin meinaa, aikuisena ihmisenä jatkuvasti saada auton kylkeen tai suojatiellä päälle, joten ihan järkyttävää pieniä ihmistä yksin lähettää piittaamattomien, puhelinta räpläävien ja omaa napaa tuijottavien kuskien armoille.
Lapsihan on tässä todennäköisesti ollut väistämisvelvollinen, pyörätien jatkeella saa kyllä ajaa mutta se ei anna etuajo-oikeutta. Jos taas lapsi taluttaa pyörää on hän jalankulkija suojatiellä ja autolla velvollisuus väistää.

Mä oon koittanu opettaa lapsille että auton eteen ei kävellä. lähtökohtaisesti on oletettava että autoilija ei nää lasta ja vihreästä valosta tai suojatiestä riippumatta ajotielle ei mennä ennenkuin nähdään että auto pysähtyy. Itekki meinannu jäädä punaisia päin ajavan auton alle niin katson tarkkaan mihin astun.
Itse ajaessa mua kyllä hämmentää se kun ihmiset heittöytyy suojatielle auton eteen edes vilkaisematta aikooko auto pysähtyä.
 
Täällä meillä päin kuoli vaari viime syksynä ajettuaan pyörällä auton eteen. Siinä kohdassa autoilijoilla on vauhtia 50-80km/h (riippuen kuinka piittaamaton on) ja nopeusrajoitus vaihtuu 70km/h:sta 50km/h:ksi
 
vierailija
Kovaa vauhtia liikkuva pyöräilijä on myös helpompi havaita jos tämä tulee kadun oikeaa laitaa samaa uraa pitkin kuin autotkin.
Kovaa ajaessa pitää olla tarpeeksi röyhkeä ja ajaa keskellä kaistaa, ettei auto pääse rinnalle. Tietyssä alamäessä ajan autojen kanssa samaa vauhtia, ihan oikeassa laidassa on aina vaara, että joku kääntyykin oikealle. Olen ollut pyöräkolarissa tuon samaisen mäen päällä juuri oikeaa laitaa ajaessa. Silloin pyöräletka ohitti risteyksessä poikittain olleen auton oikealta, kun se jostain syystä päättikin lähteä pakittamaan juuri minun kohdallani. Toisessa alamäessä oli läheltä piti tilanne, kun kadun reunaan pysäköinyt auto avasi ovensa eteen.
 
vierailija333
Ulkomailla ei ikipäivänä harrastettaisi tuollaista suunnittelua, vaan siellä pyöräilijä menisi pikkukadulla ajorataa (joka on tehty korkeille nopeuksille) tai isommalla kadulla ajoradan laidassa olevaa yksisuuntaista pyöräkaistaa/-tietä pitkin ja menisi risteyksissäkin ihan eri reittiä kuin kävelijät.
Joo ehkä kaupungeissa ajetaan pyörillä ajoradalla, mutta ei ainakaan täällä pienellä paikkakunnalla. Vaarallisempaa se on siellä ajaa kuin kevyenliikenteenväylällä. Lisäksi se pyöräilijä ajoradalla täällä vain haittaa autoliikennettä. Kaikkien kannalta parempi kun pyöräiljät pysyy pois ajoradalta.
 
vierailija
Aloittaja on oikeassa. Suojatiellä ei saa kukaan koskaan pyöräillä, ei edes alle 12-vuotias.

Tieliikennelaissa nimittäin tarkoitetaan suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa. Suojatie on siis pelkästään jalankulkijoille tarkoitettu tien osa.

Suojatien lisäksi samassa kohtaa pitää sijaita myös pyörätien jatke jotta saa pyöräillä yli. Pyörätien jatkeella saa kuka tahansa iästä riippumatta pyöräillä yli. Syytä myös muistaa että suojatie ja pyörätien jatke ovat kaksi eri asiaa eikä tästä syystä suojatie toimi koskaan myös pyörätien jatkeena. Joskus voi olla haasteellista tietää onko suojatien lisäksi siinä myös pyörätien jatke.

Väistämisvelvollisuudet ovat sitten asia erikseen. Niihin on syytä tutustua huolella. Suojatie on suojatie vain jalankulkijoille eikä samassa kohtaa oleva pyörätien jatke toimi samalla tavalla väistämisvelvollisuuksien suhteen pyöräilijöille.
 

Yhteistyössä