1800- luvulla elänyt ei todennäköisesti osannut lukea eikä oikein kyseenalaistaa muutenkaan auktoriteelta tulevaa tietoa.
Älykkyyden yksi olennaisimmista kulmakivistä on kyky kyseenalaistaa. Se on myös Jumalan antama lahja. Meidän pitää kyseenalaistaa asioita, jotta voimme erottaa hyvän ja pahan. Eikö?
Ja siis mun on vaan vaikea käsittää, että mihin ruumista edes tarvittaisiin... se nyt vaan on ruumis. Sen ydin, sielu on se oleellinen juttu. Mitä tulee kirjan omituisuuteen, niin se on moneltakin kannalta omituinen. Se on myös kirja, joka oikeuttaa sellaisiin tekoihin, joihin nykyaikainen moderni ihminen ei olisi kykenevä.
Ja ei, en ole koskaan väittänyt, ettäkö minun näkemykseni olisi millään tavalla oikeita. Ne ovat minun käsityksiäni kuten sinun käsityksesi ovat sinun käsityksiäsi.
Juu, Raamattuhan on itsekin hurjan itsekriittinen kirja, Jumalaa kyseenalaistetaan sielläkin. Ja Jumala pistää umpiuskovankin kyseenalaistamaan asioita.
Mut sit täytyy ajatella niinkin että Jumalan ei ole mikään pakko mukautua nykymenoon. Jos Jumala katsoo että rangaistuskeino vuodelta 150 eKr. sopii ihmisille aina käytettäväksi niin se on Hänen asiansa.
Mä esimerkiksi haluaisin koivunvitsan takaisin laillisiin lapsen kuritustoimenpiteisiin, hallitusti ja äärimmäisissä tilanteissa käytettynä (en ole koskaan antanu piiskaa, tiedoksi).
Tarkastellaanpa tätä maailmaa. Täällä on paljon hyvää ja paljon pahaa.
Pitää muistaa että jos tätä maailmaa johtaisi joku moderni humanisti-Tuomas Embuske-jumala, niin kellään ei olisi kipua, kukaan ei kokisi pettymyksiä eikä kukaan joutuisi odottamaan mitään.
Mutta täällä tapahtuu kaikenlaista, eli se Jumala joka tätä hallitsee, on rakastamisen lisäksi kovanaama.
Antaa meille elämän, luonnon, kauniit asiat, ihmiset jne.mutta ei vienyt multa pitkää, lähes helvetillistä synnytyskipua jossa meinasi lähteä taju ja johon en saanut puudutusta. Tai joka katseli vaan kun isäni hyökkäsi kimppuun aseen kanssa tai mua kiusattiin yläasteella.
(No, nuo on ollu todella kasvattavia kokemuksia)
Mutta Jumalalla oli pokkaa antaa mulle nuo tapahtumat, kun ne on ajallisia. Elämä ei ole vain tämä 80 v. täällä vaan painopiste on ikuisuudessa.
(Kaikkeen ei ole Jumala syypää, eli maailmassa vaikuttaa myös saatana, ja elämme syntiinlangenneessa eli turmeltuneessa maailmassa)