Kumpi maksaa vahingon?

• Viestiketjun aloittaja vakuutuskorvaa
  • Ensimmäinen viesti
vakuutuskorvaa
Toinen auto oli pysähtynyt keskelle tyhjää parkkipaikkaa poikittain ja siinä ympärilä käveli pari ihmistä. Toinen auto ajoi parkkipaikalle ja ohitti kyseisen auton parkkiruutujen päältä ja pysähtyi. Kyseisen auton kuski ei ollut huomannut, että yhden renkaan alle oli jäänyt tumma laukku, joka oli maassa tummalla asvaltilla.

Korvaako vakuutus laukussa olleen tavaran, joka oli n. 200 euron arvoinen ja jos korvaa, niin kumman vakuutuksesta se menee? Kumpi katsotaan vahinkoon syylliseksi vai katsotaanko molemmat? Jos molemmat ovat syyllisiä, niin miten korvaus silloin menee? Mietityttää vain, kun omavastuu on lähes yhtä suuri kuin vahingon arvo.

vierailija
Minä en kyllä ymmärrä tuollaista ajajaa, jonka on pakko ängetä tyhjän parkkipaikan keskellä sen toisen viereen. :mad:

Kun meillä oli kaukola mukana, niin yritettiin pysäköidä aina johonkin vähän syrjempään, kun tarjolla oli vain kapeita parkkipaikkoja. Aina joku älykääpiö änkesi siihen kylkeen kiinni, että joutui siirtämään auton ruudusta, että sai oven tarpeeksi auki, että sai kaukalon laitettua autoon sisään. Ja parkkipaikalla olisi todella riittänyt tilaa pysäköidä muualla. Eikö törpöt osaa pysäköidä ilman, että vieressä on toinen auto? Esimerkiksi erilaisissa massatilaisuuksissa ohjataan autot ensin joka toiseen ruutuun, että ihmiset saavat rauhassa ovet auki ja purettua kyytiläiset. Mattimöyhäiset saa sitten ne välipaikat myöhemmässä vaiheessa.

vierailija
Mistä vakuutuksesta noin niinku lähtökohtaisesti ajattelit sen voivan mennä?

Liikennevakuutus korvaa liikennevahingossa vastapuolen ajoneuvolle ja terveydelle aiheutuneet vahingot.

Kasko korvaa omalle ajoneuvolle aiheutuneet vahingot liikenne- ja ilkivaltavahingoissa.

Kotivakuutukset korvaavat kotona tapahtuneet vahingot ja tai oman omaisuuden vahingollinen rikkoutuminen kodin ulkopuolella.

Eli kyseessä on liikenteessä tapahtunut tapaturma, jota kotivakuutus ei korvaa. Ei sitä korvaa kasko tai liikennevakuutuskaan. Että ihan keskenänne saatte asian kyllä sopia.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
"Mistä vakuutuksesta noin niinku lähtökohtaisesti ajattelit sen voivan mennä?"

Vastuuvakuutus?
Toisaalta omavastuu voi olla jonkun verran, ja jos tavara on sarjaa iphone 4, niin senkin arvo on ehkä 20e. Eli pitää tarkkaan miettiä, kannattaako vaivata vakuutusyhtiöitä tuollaisella.

Toisekseen, jos jättää käsiveskan keskelle parkkipaikkaa, niin se on vähän niinkuin oma moka.

ps. minäkään en ymmärrä niitä viereen parkkeeraajia. Olin yksin, siis ainoa auto, sillä parkkipaikalla ja samalla kun tempaisin oven auki ja olin nousemassa pois autosta niin samalla sekunnilla viereen kurvasi toinen auto. Oli oikeasti senteistä kiinni ettei ovi lähtenyt mukana, ja pahimmassa tapauksessa toinen jalka.

vierailija

Liikennevakuutus korvaa liikennevahingossa vastapuolen ajoneuvolle ja terveydelle aiheutuneet vahingot.

Kasko korvaa omalle ajoneuvolle aiheutuneet vahingot liikenne- ja ilkivaltavahingoissa.

Kotivakuutukset korvaavat kotona tapahtuneet vahingot ja tai oman omaisuuden vahingollinen rikkoutuminen kodin ulkopuolella.

Eli kyseessä on liikenteessä tapahtunut tapaturma, jota kotivakuutus ei korvaa. Ei sitä korvaa kasko tai liikennevakuutuskaan. Että ihan keskenänne saatte asian kyllä sopia.
Vastuuvakuutuksesta tietenkin korvataan, mutta tarkemmin ajateltuna se ei ole kannattavaa, jos omavastuu on n. 150 euroa ja vahingon arvo n. 200 euroa.

aapee_
Paitsi jos se laukku on parin sentin päässä siitä jättäjästä ja toinen ajaa päälle lahjetta hipoen, niin silloin voi kyllä syyttää ajajaa.
Ei ollut. Keskityin kiertämään auton ja vieressä hyörivät ihmiset riittävän kaukaa, jolloin en havainnut maassa olevaa pientä laukkua.

Mitä minun siis pitäisi tehdä? Otanko yhteyttä omaan vakuutusyhtiööni ja kerron sinne tapahtumien kulun? Vai jäänkö odottamaan vastapuolen vakuutusyhtiön yhteydenottoa? Minä olin siis se, joka ajoi epähuomiossa laukun päältä.

Ei ollut. Keskityin kiertämään auton ja vieressä hyörivät ihmiset riittävän kaukaa, jolloin en havainnut maassa olevaa pientä laukkua.

Mitä minun siis pitäisi tehdä? Otanko yhteyttä omaan vakuutusyhtiööni ja kerron sinne tapahtumien kulun? Vai jäänkö odottamaan vastapuolen vakuutusyhtiön yhteydenottoa? Minä olin siis se, joka ajoi epähuomiossa laukun päältä.
Jos mättää tavaraa ajoväylän pinnalle, saa kyllä ihan peilistä hakea syyllistä. Parkkipaikalle ajavalla ei ole velvollisuutta tarkistaa, onko aluelle piilotettu ansoja. Tuolla vastapuolen logiikalla voisi uusia puhelimensa säännöllisin väliajoin jättämällä sen Sittarin tai Prisman parkkipaikalle.

Minä ilmoittaisin laukun omistajalle, että en aio korvata mitään. Onko sinulla todistajaa tapahtumalle?

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija

Pötyä. Korvaus maksetaan rikkouteen tavaran omistajan kotivakuutuksesta. Kyseessä on selvästi vahinko.

vierailija
"Mistä vakuutuksesta noin niinku lähtökohtaisesti ajattelit sen voivan mennä?"

Vastuuvakuutus?
Toisaalta omavastuu voi olla jonkun verran, ja jos tavara on sarjaa iphone 4, niin senkin arvo on ehkä 20e. Eli pitää tarkkaan miettiä, kannattaako vaivata vakuutusyhtiöitä tuollaisella.

Toisekseen, jos jättää käsiveskan keskelle parkkipaikkaa, niin se on vähän niinkuin oma moka.

ps. minäkään en ymmärrä niitä viereen parkkeeraajia. Olin yksin, siis ainoa auto, sillä parkkipaikalla ja samalla kun tempaisin oven auki ja olin nousemassa pois autosta niin samalla sekunnilla viereen kurvasi toinen auto. Oli oikeasti senteistä kiinni ettei ovi lähtenyt mukana, ja pahimmassa tapauksessa toinen jalka.
Kumpi jalka?

ap_
Olin yhteydessä vakuutusyhtiöön ja valitettavasti se menee niin, että vahinko korvataan minun liikennevakuutuksestani. Tapausta ei katsota liialliseksi huolimattomuudeksi, koska laukun omistaja hyöri lähellä. Jatkossa siis kannattaa siis viskellä puhelimet ja läppärilaukut parkkipaikoille, kun haluaa uusia laitteet.

Minulla ei ole ulkopuolisia silminnäkijöitä. Ainoastaan ne kaksi tyyppiä, jotka edustavat vastapuolta.

Yhteistyössä