En ymmärrä, miksi moni palstalainen ajattelee, ettei saa olla lainaa tai luottokortilla ostaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mastercard
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ostan HK:n sinisen luottokortilla tienaan noin 7 bonuspistettä, kun taas jos maksan pankkikortilla, en tienaa mitään. Itse en halua käyttää korttia, joka on sidottu johonkin tiettyyn kauppaketjuun, koska en varmaan käy siellä oikeasti kuin kerran kuussa ostoksilla.

En siis ymmärrä, miksi ihmiset ihan väkisin haluavat aina maksaa pankkikortilla, kun siitä ei saa mitään?
Juuri tästä on kyse.

Mitä et säpäle ymmärrä?
- Sitä, että on olemassa kortteja, jooihin liittyy jokin bonusjuttu?
- Sitä, että on olemassa luottokortteja, joihin liittyy joku bonusjuttu?
- Sitä, että saadaksesi korttiin liittyvän bonuksen sun pitää käyttää sitä korttia?
- Sitä, että on ihmisiä, jotka keräävät korteillaan bonuksia?
- Sitä, että erilaisilla korteilla kertyy erilaisia bonuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29167078:
No mäkään en oikein ymmärrä, mikä sulle tässä asiassa on niin vaikeaa :D Kun käytöt jotain korttia, minkä käytöstä kertyy jotain bonuksia, niin korttia käyttämällä kerrytät niitä bonuksia, joita voit sitten käyttää johonkin kivaan tai hyödylliseen. Jos taas ET käytä sitä korttia, niin bonuksia ei kerry. Mä en saa S-ryhmän bonuksia, koska mulla ei ole S-ryhmän korttia enkä asioi S-ryhmän kaupoissa. Jollain toisella on ja joku toinen siis kerryttää.

Sivulla kaksi kysyn, miksi olisi kannattavampaa maksaa luottokortilla, kuin pankkikortilla ja sen jälkeen täsmensin kysymyksen koskemaan ihan tavallista pulliaista, joka ostaa sitä hk:n sinistä eikä pelkästään matkustele. Siihen minulle vastattiin, että siitä saa bonusta. Sen jälkeen kysyin, mitä se mystinen bonus on, minulle näytettiin lista, jossa 50 euron legopaketin sai 13500 euron ostoksilla, joten en vieläkään ihan vakuuttunut tästä kannattavuudesta. Sitten tämä op:n bonus, josta kerrotaan nettisivuilla ihan eri tavalla, kuin sinä nyt tässä kerrot.

Mutta en nyt näköjään millään sanakäänteillä pysty kertomaan, mitä haluan tietää ja miksi nämä saamani vastaukset eivät oikein saa minua vakuuttuneeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29167115:
Juuri tästä on kyse.

Mitä et säpäle ymmärrä?
- Sitä, että on olemassa kortteja, jooihin liittyy jokin bonusjuttu?
- Sitä, että on olemassa luottokortteja, joihin liittyy joku bonusjuttu?
- Sitä, että saadaksesi korttiin liittyvän bonuksen sun pitää käyttää sitä korttia?
- Sitä, että on ihmisiä, jotka keräävät korteillaan bonuksia?
- Sitä, että erilaisilla korteilla kertyy erilaisia bonuksia?

Edelleenkin se ihan alussa esittämäni kysymys: Miksi luottokortilla maksaminen on _kannattavampaa_ tavalliselle pulliaiselle, kuin pankkikortilla maksaminen? Mikään noista mainitsemistasi kohdista ei anna minulle vastausta.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29167117:
Sivulla kaksi kysyn, miksi olisi kannattavampaa maksaa luottokortilla, kuin pankkikortilla ja sen jälkeen täsmensin kysymyksen koskemaan ihan tavallista pulliaista, joka ostaa sitä hk:n sinistä eikä pelkästään matkustele. Siihen minulle vastattiin, että siitä saa bonusta. Sen jälkeen kysyin, mitä se mystinen bonus on, minulle näytettiin lista, jossa 50 euron legopaketin sai 13500 euron ostoksilla, joten en vieläkään ihan vakuuttunut tästä kannattavuudesta. Sitten tämä op:n bonus, josta kerrotaan nettisivuilla ihan eri tavalla, kuin sinä nyt tässä kerrot.

Mutta en nyt näköjään millään sanakäänteillä pysty kertomaan, mitä haluan tietää ja miksi nämä saamani vastaukset eivät oikein saa minua vakuuttuneeksi.

Koitan edelleen ymmärtää sua...siis mitä kummallista siinä on, että saa sen 50 euron legopaketin, kun on tehnyt päivittäisvtavara- ja muita ostoksia 13 500 eurolla? Joo, kaikille ei ole lego-ikäisiä lapsia, mutta voihan sen legopaketin antaa vaikka kummilapselle joululahjaksi. 50 € ei tietysti ole mikään iso raha, mutta jos olisi tehnyt ostoksia 13 500 eurolla käteisellä tai pankkikortilla, niin sitten pitäisi maksaa siitä kummilapsen legopaketista vielä 50 €.

Siis ONHAN kaikki bonukset toki aika pikkurahoja, sitä en kiellä. Mutta miksei sitä 50 euron legopakettia ottaisi, jos sellaisen kerran saa? Käytätkö sä itse mitään kanta-asiakaskortteja ja jos käytät, niin miksi?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29167121:
Edelleenkin se ihan alussa esittämäni kysymys: Miksi luottokortilla maksaminen on _kannattavampaa_ tavalliselle pulliaiselle, kuin pankkikortilla maksaminen? Mikään noista mainitsemistasi kohdista ei anna minulle vastausta.
Koska riippuen siitä luottokortistasi, voit saada kummilapsellesi joululahjaksi 50 euron arvoisen legopaketin veloituksetta. Jos maksat samat ostokosesi pankkikortilla tai käteisellä, joudut maksamaan 50 € saadaksesi kummilapsellesi joululahjaksi 50 euron arvoisen legopaketin. Esimerkiksi.

*Muoks* Ja kuten ap aiemmassa jo totesi, niin käyttämällä luottokorttia maksuvälineenä hän saa bonukset ihan riippumatta siitä, mistä hän ostoksensa tekee. Samalla kortilla saa bonuksia Siwasta, S-Marketista, Cittarista, Eurokankaasta, K-Kengästä, Seppälästä, Mustista ja mirristä, Finnairilta, ulkomailla maksaessa ihan mistä vaan ravintolasta, hotellista, kaupasta... Eli bonusten kertyminen ei ole sidottu mihinkään kauppaketjuun.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Jos ostan HK:n sinisen luottokortilla tienaan noin 7 bonuspistettä, kun taas jos maksan pankkikortilla, en tienaa mitään. Itse en halua käyttää korttia, joka on sidottu johonkin tiettyyn kauppaketjuun, koska en varmaan käy siellä oikeasti kuin kerran kuussa ostoksilla.

En siis ymmärrä, miksi ihmiset ihan väkisin haluavat aina maksaa pankkikortilla, kun siitä ei saa mitään?

Niin et tienaa mitään, koska olet sen tässä päättänyt. Mutta jos etsit kortin, jolla saat vaikka sitä maksutapaetua, niin silloin tienaat. Tässä se pointtini oikeastaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29167142:
Niin et tienaa mitään, koska olet sen tässä päättänyt. Mutta jos etsit kortin, jolla saat vaikka sitä maksutapaetua, niin silloin tienaat. Tässä se pointtini oikeastaan on.
No mitä ap sitten sinun mielestäsi tienaa, jos maksaa luottokortin sijasta pankkikortilla?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29167150:
Nyt loppuu rautalanka. Sori.

Sulla ei ilmeisesti ole käytössä mitään kanta-asiakaskortteja? Se selittäisi, mikset ymmärrä, että jotain korttia kannataa siellä kaupan kassalla käyttää. Tai sitten olet niin suurituloinen, että kaikki bonukset on sulle niin pikkurahaa, että et edes huomaa sellaisten olemassaoloa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29167167:
No mitä ap sitten sinun mielestäsi tienaa, jos maksaa luottokortin sijasta pankkikortilla?

No tuossahan juuri kirjoitin, että jos ottaa sellaisen pankkikortin, jolla saa maksutapaetua. Juuri tämän takia en nyt jaksa enää jatkaa tätä keskustelua.

Tässä taitaa nyt olla sellainen ongelma, että minä etsin vastausta yleisellä tasolla, mutta te puhutte vain omista tilanteistanne. Olen siis koko ajan tarkoittanut, miksi ihan kenen tahansa kannattaisi mieluummin maksaa luottokortilla, kun te puhutte vain omista bonuksista ja työmatkoista.

No onpas keskustelua. Itse käytän luottokorttia enkä koe eläväni velaksi. Ihan vertailun vuoksi esimerkki. Ostan esim d-vitamiineja luontaistuotekaupasta Visalla kuten taannoin tein. Siitä tulee Visa-lasku verkkopankkiin, hyväksyn laskun ja se on maksettu. Tilaan MeNaiset -lehden. Siitä tulee lasku postissa kotiin ja maksan sen, se on sitten maksettu. Miten nämä kaksi maksutapahtumaa eroaa toisistaan? Mielestäni ei mitenkään. En kutsu lehtitilauksia velaksi elämiseksi kuten en luottokortin käyttöäkään. Ehkä ne virallisen termistön mukaan sitä on mutta kun on vara maksaa laskunsa heti, se ei ole kai varsinaista velkaantumista.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29167210:
Tässä taitaa nyt olla sellainen ongelma, että minä etsin vastausta yleisellä tasolla, mutta te puhutte vain omista tilanteistanne. Olen siis koko ajan tarkoittanut, miksi ihan kenen tahansa kannattaisi mieluummin maksaa luottokortilla, kun te puhutte vain omista bonuksista ja työmatkoista.
Okei, nyt alan ymmärtää. Kysymys yleisellä tasolla onkin, miksi kannattaiis kerryttää mitään bonuksia? Mitä hyötyä siitä on, että saa bonuksia? Miksi niitä kortteja, joista kertyisi jotain bonuksia, pitäisi näyttää kaupan kassalla? Jos maksaisi van pankkikortilla tai käteisellä eikä näyttäisi mitään kanta-asiakaskorttia. No se syy jonkun kortin lompakosta kaivamiseen varmaan on se, että siitä hyötyy jotain. Esim tietyissä ravintoloissa saat ruoka-annoksesi halvemmalla, jos sinulla on S-etukortti. Voit silti syödä siellä ravintolassa, vaikkei sinulla etukorttia olekaan, mutta maksat siitä annoksestasi muutaman euron enemmän kuin kaverisi, jolla se etukortti on.

Yksinkertaistettuna: käyttämällä jotain tiettyä korttia, saat joitain tiettyjä etuja. Jos et korttia käytä, et saa niitä etujakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;29167245:
Okei, nyt alan ymmärtää. Kysymys yleisellä tasolla onkin, miksi kannattaiis kerryttää mitään bonuksia? Mitä hyötyä siitä on, että saa bonuksia? Miksi niitä kortteja, joista kertyisi jotain bonuksia, pitäisi näyttää kaupan kassalla? Jos maksaisi van pankkikortilla tai käteisellä eikä näyttäisi mitään kanta-asiakaskorttia. No se syy jonkun kortin lompakosta kaivamiseen varmaan on se, että siitä hyötyy jotain. Esim tietyissä ravintoloissa saat ruoka-annoksesi halvemmalla, jos sinulla on S-etukortti. Voit silti syödä siellä ravintolassa, vaikkei sinulla etukorttia olekaan, mutta maksat siitä annoksestasi muutaman euron enemmän kuin kaverisi, jolla se etukortti on.

Yksinkertaistettuna: käyttämällä jotain tiettyä korttia, saat joitain tiettyjä etuja. Jos et korttia käytä, et saa niitä etujakaan.

Ei vaan kysymys yleisellä tasolla on se, miten voi olettaa, että bonukset ovat millä tahansa luottokortilla paremmat kuin millä tahansa pankkikortilla? Minä esimerkiksi en tietääkseni saa mitään ekstraa, vaikka maksaisinkin oman korttini credit ominaisuudella. Miksi siis kukaan sanoisi, että minunkin kannattaisi käyttää sitä?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29167493:
Ei vaan kysymys yleisellä tasolla on se, miten voi olettaa, että bonukset ovat millä tahansa luottokortilla paremmat kuin millä tahansa pankkikortilla? Minä esimerkiksi en tietääkseni saa mitään ekstraa, vaikka maksaisinkin oman korttini credit ominaisuudella. Miksi siis kukaan sanoisi, että minunkin kannattaisi käyttää sitä?
No NYT tajuan! Siis tietenkään mun ei kannata ostaa päivittäistavaroitani S-marketeista vaan K-marketeista, koska S-marketeista en saa bonusta, mutta K-Marketeista saan. Ei sinunkaan kannata maksaa sellaisella kortilla, josta et mitään hyödy.

Lyhyesti: jos sinulla on kortti, josta hyödyt jotain, käytä sitä. Jos sinulla on kortti, josta et hyödy mitään, on aivan sama, käytätkö korttia vai et.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29167142:

Pointtini oli, ettei ole olemassa pankkikorttia, jolla saisin kaikista ostoksistani maksutapaetua. Tai sä varmaan voit sit suositella sellaista pankkikorttia?

Nykyään jokapäiväisen elämän rahoitus on paljon monimuotoisempaa kuin aiempina vuosina. Internetin vallattua markkinat ihmisten oman elämän suunnittelu on lisääntynyt ja myös heidän omatoimisuutensa. Yhä useampi ottaa lainaa, koska tietää että sen takaisinmaksu hoituu vaivatta. Luottokorttia taas on lähes pakko käyttää, jos ostaa jotain netistä. Luottokortilla maksamisessa on myös yksi hyvä puoli: jos sinua petetään tai et saa rahojasi takaisin käyttäessäsi palautusoikeutta, luottokorttiyhtiö korvaa kaiken. He takaavat valitsemansa kauppiaan.

Luottokorttia taas on lähes pakko käyttää, jos ostaa jotain netistä. Luottokortilla maksamisessa on myös yksi hyvä puoli: jos sinua petetään tai et saa rahojasi takaisin käyttäessäsi palautusoikeutta, luottokorttiyhtiö korvaa kaiken. He takaavat valitsemansa kauppiaan.

Tää on ihan täyttä paskapuhetta, koskaan netistä osteaessani mitään luottokorttia tarvinnut. Eikä koskaan kukaan ole (niin käytetyn kuin muunkin puolella) ole pettänyt, kun osaan ihan omasta takaa valita luotettavat kauppakumppanit.

Yhteistyössä