Eläimet vapaammalle jalalle, lista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Echo

Tunnettu jäsen
01.09.2008
56 815
19 181
113
Delfinaariot on vain pisara meressä mun mielestä.
Nää on mun mielipiteitä vaan sit...mitä mieltä listasta?

-eläintarhat pois, jos ei ole kyse jonkun tosi harvinaisen eläinlajin säästämisestä
-samoin Sealife, delfinaariot, sirkuseläimet ym.
- jokaisesta kodista akvaariot, terraarioeläimet sekä undulaatit pois (jos nyt ei ole joku eläin joka etenee metrin viikossa...)
- ei kissoja, koiria ja marsu/hamstereita kerrostaloon. Tai sit sen koiran kans pitää vetää pitkiä lenkkejä. Poikkeuksena koira/kissakiellosta yksinäiset city-mummot, yksinäiset lapset tms.
Kaupungissa kissat on vaarassa liikenteen seassa -> taajamien ulkopuolelle.
-koiria ei pidetä loputtomiin häkissä, omissa kakoissaan kun perhe touhuaa jotain ihan muuta.
-navetoista pihattoja ja eläimillä lähes puolen vuoden laiduntamisaika (eri asia joillain liharoduilla joilla on paksumpi karva)
-turkistarhaus loppukoon, ei turkikset ole pakollisia nykyään
- koe-eläimiä ei saa käyttää missään kosmetiikkateollisuuden vaiheessa, korkeintaan lääketieteessä.

t0128.gif

Ai niin ja häkkikanalat veks.

Delfinaariot on vain pisara meressä mun mielestä.
Nää on mun mielipiteitä vaan sit...mitä mieltä listasta?

-eläintarhat pois, jos ei ole kyse jonkun tosi harvinaisen eläinlajin säästämisestä
-samoin Sealife, delfinaariot, sirkuseläimet ym.
- jokaisesta kodista akvaariot, terraarioeläimet sekä undulaatit pois (jos nyt ei ole joku eläin joka etenee metrin viikossa...)
- ei kissoja, koiria ja marsu/hamstereita kerrostaloon. Tai sit sen koiran kans pitää vetää pitkiä lenkkejä. Poikkeuksena koira/kissakiellosta yksinäiset city-mummot, yksinäiset lapset tms.
-koiria ei pidetä loputtomiin häkissä, omissa kakoissaan kun perhe touhuaa jotain ihan muuta.
-navetoista pihattoja ja eläimillä lähes puolen vuoden laiduntamisaika (eri asia joillain liharoduilla joilla on paksumpi karva)
-turkistarhaus loppukoon, ei turkikset ole pakollisia nykyään
- koe-eläimiä ei saa käyttää missään kosmetiikkateollisuuden vaiheessa, korkeintaan lääketieteessä.
Pieni koira kyllä menee kerrostalossa kaupungissa. Kissankin kanssa voi ulkoilla, kunhan on ne valjaat. Mutta noin muuten olen kokolailla samaa mieltä. Esim. papukaija ei todellakaan sovi lemmikiksi. Sen pitää saada lentää satoja metrejä (minimissään) päivittäin.

Kannatan.
Jokseenkin tympeää, että niin monet ihmiset haalivat eläimiä omaksi viihdykkeekseen. Sitten ne mustit ja mirrit makaavat tylsistyneinä päivät pitkät neljän seinän sisällä, että omistaja pääsee pari kertaa päivässä niitä ulkoiluttamaan.

• Tykkää
Reactions: m1es ja Echo
Pieni koira kyllä menee kerrostalossa kaupungissa. Kissankin kanssa voi ulkoilla, kunhan on ne valjaat. Mutta noin muuten olen kokolailla samaa mieltä. Esim. papukaija ei todellakaan sovi lemmikiksi. Sen pitää saada lentää satoja metrejä (minimissään) päivittäin.

Pienet koirat ovat yleensä hyvin pitkälle jalostettuja ja tuotu liian kauas sudesta. Monilla on pienuudesta johtuvia synnytys ongelmia.

Tuli mieleen että ilmeisesti niiden lähes miljoonan lemmikkimatelijan omistajat äänestivät Brexitin puolesta Englannissa. Sekin saattoi olla yksi syy lopputulokseen.

Dalai laman oppien mukaan, lihansyöjä ei ole sopiva lemmikiksi ja eettisesti ajatellen, olen samaa mieltä. Ei ole mitään järkeä että lemmikin ruuan takia toisen eläimen on kuoltava.
Jotkut sanovat että eläimet elävät ihmisruuan lihantuotannon jäänteistä, mutta jos rehellisiä ollaan ei se näin ole. Mikäli kaikki suomalaiset lakkaisivat pitämästä koiria ja kissoja lihantuonto putoaisi taatusti kymmenillä prosenteilla.

Kyllä eläintenpitoa pitäisi rajoittaa runsaasti. Monilla on kotonaan useita lemmikkejä. Vaikkapa koiria max 3/talous, mikäli talouteen kuuluu vähintään kaksi aikuiseen verrattavisssa olevaa ihmistä. Muutenkin koirien omistaminen pitäisi laittaa luvanvaraiseksi toiminnaksi. Karsiutuisi ainakin moni egonjatke pois.

Kissa on vaarassa taajamien ulkopuolellakin.
Heti tulee mieleen lähipiiristä 7 kissaa jotka ovat joko kuolleet tai vammautuneet pysyvästi, kun ovat saaneet kulkea vapaana.
Lemmikkikissa ei kuulu luontoon, kissaa voi ulkoiluttaa valjaissa kuten koiraakin.
Onneksi suuri osa ihmisistä tämän jo ymmärtää(kaupunkilaisista ainakin).

Mitähän eroa sillä on, onko koira 80-neliöisessä kerrostaloasunnossa vai rivarissa?
Oma piha?
Usein rivareiden pihat on niin pienet, että siellä ei kyllä koira saa juurikaan extraliikuntaa.
Joku omakotitalon iso, aidattu piha voisi tietysti olla ihanteellinen koiralle mutta oikeastiko olet sitä mieltä että onnellisia koiria tulee vain tälläisistä ympäristöistä?
Koira kuin koira, asui sitten rivarissa,kerrostalossa tai omakotitalossa ansaitsee pitkiä lenkkejä ja paljon ulkoilua.

Sallitko kissat rivitaloon? Mikä näissä asumismuodoissa on niin erilaista, kt v. rt?
Kissa kun ei kuitenkaan missään saa (saisi) kulkea vapaana.

Mä pidän pölvästeinä ihmisiä jotka antaa kissojen kulkea vapaana ulkona.

Sallitko kissat rivitaloon? Mikä näissä asumismuodoissa on niin erilaista, kt v. rt?

Kissa on aika turhake jossain rivitaloasunnossa. Jossain hevostalleilla jne. saalistamassa jyrsijöitä, olisi oikea osoite kissoille.

Taajama on taajama, oli kt tai rt. Eli vilkas liikenne.
Rivareita on taajamien ulkopuolellakin mut se on siitä hankala että on vaikeampi kontrolloida sitä kulkeeko kissa naapurin pihalle kakkimaan vai ei.
Eli maalla on kissan paras.

Tää oli echolle.. hän kun listas kissat pois just kerrostaloista. Haluaisin tietää miksi rivitalo olisi kissalle kerrostaloa parempi vaihtoehto. Kun ei kuitenkaan saa ulkoilla vapaana
No siihen rivarin pihaan voi rakennuttaa kissalle ulkoiluhäkin

ja seurakoiriks vaan seurakoira kiitos!
Kategoria sisältänee muutaman isommankin tyypin, jos pienuus on niin kova pala. Mielellään kuitenkin tavan tallaajalle semmoinen mitä jaksaa itse pidellä..

Ja kyl sit ne seurakoiratkin sopisi kyllä kouluttaa asianmukaisesti.

Taajama on taajama, oli kt tai rt. Eli vilkas liikenne.
Rivareita on taajamien ulkopuolellakin mut se on siitä hankala että on vaikeampi kontrolloida sitä kulkeeko kissa naapurin pihalle kakkimaan vai ei.
Eli maalla on kissan paras.

Pointti tässä nyt vaan on se, että kissa ei saisi MISSÄÄN ulkoilla vapaana. Ei edes siellä landella.
Että en nyt ymmärrä mitä sä jankkaat.

Kissa ei kuulu suomen luontoon. Jos haluaa että kissat saisi kulkea vapaana, pitäisi nekin yön pimeinä tunteina roudata rahtikoneella sinne mistä ovat lähtöisinkin.

Yhteistyössä