Mitäs pottujen tilalle?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Tässä harkitsen muutosta ruokavalioon. Millä korvaan perunat, pastan sekä riisin? Kertokaa hyviä toimivia raaka-aineita ja miten niitä voisi muunnella jokapäiväiseksi pottu/pasta/riisi "korvikkeeksi".
Tiedän esim. kvinoan, ohran, mutta mites saisin lapset tykkäämään (alle kouluikäisiä)? Pavuista ei ole kokemusta, mutta soveltuuko ne osaksi arkiruokaa?
Potut/pastat/riisit haluaisin rajata kerta viikkoon, joten ideoita kaivataan
 
Kannattaa huomioida että lasten hiilihydraatintarve on aikamoinen, aivot käyttää vain hiilihydraatteja ravinnokseen ja kasvavat aivot tarvii paljon hiilareita. Sinä itse pärjäät varmasti vähemmällä.
Mutta varmasti voit käyttää esim juureksia ja vaikka kukkakaaliriisiä.
 
Kukkakaalista saa esimerkiksi hyvää muussia. Spagettikurpitsasta "pastaa". Kesäkurpitsasta "nuudeleita". Keitettyjen perunoiden sijaan käy mitkä tahansa keitetyt/kypsennetyt kasvikset. Jos pyrit vähentämään hiilihydraattien määrää, valitse ensisijaisesti maan päällä kasvavia kasviksia.

Aiheesta löytyy paljon blogeja joissa on hyviä ohjeita. Keittokirjojakin löytyy.
 
Kannattaa huomioida että lasten hiilihydraatintarve on aikamoinen, aivot käyttää vain hiilihydraatteja ravinnokseen ja kasvavat aivot tarvii paljon hiilareita. Sinä itse pärjäät varmasti vähemmällä.
Mutta varmasti voit käyttää esim juureksia ja vaikka kukkakaaliriisiä.

Kun syö riittävästi kasviksia, saa riittävästi hiilihydraatteja. Ei siihen perunoita tai makaroneja tarvita.

Siksi toisekseen, ravitsemustiede ei tunne "välttämättömiä hiilihydraatteja". Rasvoja ja proteiineja tarvitsee saada ravinnosta, mutta yllätys yllätys, ei elimistö tarvitse hiilihydraatteja kehon ulkopuolelta. Keho valmistaa tarvitsemansa hiilihydraatit itse. Ja aivot toimivat mainiosti myös ketoaineilla. Eli sinänsä tämä luulo hiilihydraattien tarpeellisuudesta on vahvasti liioteltua.

Ja vielä kerran korostan, kasviksia syömällä saa "ihan riittävästi" hiilihydraatteja, eli en ole tässä viestissä kehottanut ketään jättämään hiilihydraatteja pois ruokavaliosta, vaikkakaan "välttämättömiä" ne eivät ole.
 
Kuskus tai polenta.
Siis nämähän on pelkkää venäjauhoa ja maissijauhoa.
Hyvää ei siinä mitään mutta ei ole vähähiilihydraatiton vaihtoehto perunalle, pastalle tai riisille.
Ymmärsin että sellaisia ap halusi (vähähiilihydraattisia vaihtoehtoja).
Voin olla väärässäkin, ihan suoraan ei sitä sanonut.
 
Kiitos ehdotuksista :)

En ole hiilihydraatteja karsimassa pois, mutta kaipaan selkeää vaihtelua ja ravintorikkaampaa täydennystä pöytään. Aamu-/iltapalaan kuuluu puuro ja leipää lapset saavat päivittäin. Lähinnä lämpöisten ruokien sama kaava toistunut niin, että äippää taitaa eniten tympäistä :LOL:
Perunaa olemme syöneet niin, että napa paukkuu. Pasta/ makaroni on aina ollut täysjyvää, mutta valitettavasti aiheuttaa lapsilla ummetusta. Sitä haluankin vain noin kerta viikkoon. Riisi on monipuolinen, mutta hieman olen miettinyt sen sisältämiä "saastekertymiä". Eli se myös saisi kuulua satunnaisiin antimiin.
 
Syksyllä kaupan heviosasto pursuilee hyviä herkkuja. Mulla on pannulla paahtumassa munakoiso+kesäkurpitsakuutioita. Tykkään kukkakaalimuusista ja teen kukkakaalista raastamalla myös riisinkorvikkeen.

Meillä syödään äärimmäisen harvoin enää perunaa, pastaa tai riisiä.
 
Kiitos ehdotuksista :)

En ole hiilihydraatteja karsimassa pois, mutta kaipaan selkeää vaihtelua ja ravintorikkaampaa täydennystä pöytään. Aamu-/iltapalaan kuuluu puuro ja leipää lapset saavat päivittäin. Lähinnä lämpöisten ruokien sama kaava toistunut niin, että äippää taitaa eniten tympäistä :LOL:
Perunaa olemme syöneet niin, että napa paukkuu. Pasta/ makaroni on aina ollut täysjyvää, mutta valitettavasti aiheuttaa lapsilla ummetusta. Sitä haluankin vain noin kerta viikkoon. Riisi on monipuolinen, mutta hieman olen miettinyt sen sisältämiä "saastekertymiä". Eli se myös saisi kuulua satunnaisiin antimiin.

Viljat aiheuttavat monilla ummetusta. Itsekin pääsin ummetuksesta eroon vasta kun jätin viljat pois. Kärsin vuosia ummetuksesta ja lisäsin vaan leipää kun senhän piti kaiken järjen (ja ohjeiden) mukaan auttaa. Jep! Auttoi tosiaan ummetukseen. Mutta ei sen parantamiseen...
 
Kun syö riittävästi kasviksia, saa riittävästi hiilihydraatteja. Ei siihen perunoita tai makaroneja tarvita.

Siksi toisekseen, ravitsemustiede ei tunne "välttämättömiä hiilihydraatteja". Rasvoja ja proteiineja tarvitsee saada ravinnosta, mutta yllätys yllätys, ei elimistö tarvitse hiilihydraatteja kehon ulkopuolelta. Keho valmistaa tarvitsemansa hiilihydraatit itse. Ja aivot toimivat mainiosti myös ketoaineilla. Eli sinänsä tämä luulo hiilihydraattien tarpeellisuudesta on vahvasti liioteltua.

Ja vielä kerran korostan, kasviksia syömällä saa "ihan riittävästi" hiilihydraatteja, eli en ole tässä viestissä kehottanut ketään jättämään hiilihydraatteja pois ruokavaliosta, vaikkakaan "välttämättömiä" ne eivät ole.

Ja niin täysin väärin taas, voi näitä puoskareita!
 
Ei mitään. Peruna on mitä mainiointa ruokaa, jos haluaa syödä terveellisesti. Turhilla kikkailuilla menee vain huonompaan suuntaan. Elämäntapojen muuttaminen terveellisemmäksi kannattaa aloittaa jostain ihan muualta kuin perunan poistamisesta ruokavaliosta.
 
Ei mitään. Peruna on mitä mainiointa ruokaa, jos haluaa syödä terveellisesti. Turhilla kikkailuilla menee vain huonompaan suuntaan. Elämäntapojen muuttaminen terveellisemmäksi kannattaa aloittaa jostain ihan muualta kuin perunan poistamisesta ruokavaliosta.

Tuossa oli asiaa.
Sokeri on se jota voi vähentää ihan minimiin.
Leivän vaihtaa ruisleipää.
 
Ja niin täysin väärin taas, voi näitä puoskareita!
Mistä johtuu, että voin nykyään paremmin, kuin mitä ennen? Ei inhottavaa turvotusvannetta mahan ympärillä. En ole enää niin väsynyt, mitä ennen.
Purkista otan vitamiineina ainoastaan C:tä ja magnesiumlisää käytän myös. Liikun jonkun verran ja olen nyt aloittelemassa hölkkäämisen.
Tukkakin kasvaa kuin paskapellossa :eek:
 
Ja niin täysin väärin taas, voi näitä puoskareita!
Näytät tietävän asiasta enemmän. Itse olen vain opiskellut ravitsemustiedettä maisteriksi asti ja tohtorintutkintokin on samalta alalta. Eli kerrotko vielä tarkemmin näistä välttämättömistä hiilihydraateista ja siitä kuinka aivot eivät toimi ketoaineilla ja siitä kuinka elimistö ei valmista hiilihydraatteja glukoneogeneesin kautta.
 
Voisi olla helpompi miettiä että mitä kaikkia reseptejä löytyy mihin ei kuulu riisi/pasta/peruna. Ja niitähän on maailma pullollaan. Ei kaiken tarvitse olla jotain riisi/pasta/peruna + kastike -ruokaa, tai kiusaus/makaroonilaatikko -ruokaa. Maailma on pullollaan ruokia missä ei riisiä, perunaa ja pastaa käytetä.

Erilaisia keittoja: herne, pinaatti, kurpitsa, punajuuri... Muhennoksia: sienimuhennos, linssimuhennos... Laatikoita: kaalilaatikko, porkkanalaatikko, lanttulaatikko, maksalaatikko... Eri vihanneksista voi tehdä muussia/sosetta vaikka pihvin kanssa. Erilaisia patoja: esimerkiksi tomaattia ja kesäkurpitsaa.

Jos nuudelit menee niin wokkikin on ihan hyvää vaihteluksi. Samoin jos välillä haluaa erilaista pastaa/nuudelia, niin löytyy myös esim, kikherne-, mustapapu- ja härkäpapupastaa/nuudeleita (ovat tosin melko kalliita). Bataatista voi tehdä kivoja lohkoja uunissa.
 
Ajatukset selkeytyy näillä kivasti, kiitos :) Ilmeisesti täytyy rohkeasti laittaa padat ja kattilat soimaan. Taidan hypätä googlen reseptimaailmaan illaksi.

Näin perinteisen, kohtalaisen neutraalimakuisten ruuan tekijänä, mausteet vielä saattavat tuottaa yllätyksiä. Onko yleisesti reseptien mausteet kohdallansa? Kotoa kun ei löydy jätemyllyä (possua) jolle voisin täydellisen epäonnistuneet herkut syöttää :LOL:
Pienen haasteen saa miehestä, jolle kasvikset ovat yhtä tuttuja kuin auton anatomia minulle :whistle:
 

Yhteistyössä