sama nimi kuin ystävän lapsella..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mitä mieltä asiasta tästä ? lapselle nimeä mietitään, kolme nimeä tulossa ja keskimmäiseksi nimeksi haluaisimme antaa saman nimen joka myös kummilapseni toinen nimi. kummilapsen äiti on hyvä ystäväni.

nimi ollut mieluinen minulle jo kauan ja se vain rimmaisi niin hyvin nimeen ja mikään muu ei tunnu niin hyvältä vaikka mitä kokeilee ja yrittää makustella...

onko todella tökeröä jos näin toimimme vai pitääkö tästä kysyä etukäteen lupa ettei kaveri loukkaannu...?

mitä mieltä?

Mun mielestä ei olisi ongelmaa jos olisi kyseessä sama etunimi, saatikka jos 2. tai 3. nimi.
Nimet eivät ole varattuja ja aina kannattaa ajatella sitä lasta itseään.
Nykyään ihmiset muuttavat niin paljon
että jos ala-asteella on ollut samalla luokalla 3 Maijaa, niin ei ne Maijat lopunikää samassa opiskelupaikassa, naapurustossa tai työpaikassa ole.

Jos se on joku ihan normaali perusnimi, kuten vaikka Maria (varmaan yleisin niistä toisista ja kolmansista nimistä), niin siitä vaan, ei tarvitse kysellä. Mutta jos se on joku outo kehitelmä kuten Sirkku-Eulaalia, niin silloin kyllä menee matkimisen puolelle ja on syytä kysäistä.

no eihän sitä muut tiedäkkään kuin ne jotka paikalla ristiäisissä mutta kun tämä kyseinen ystävä tulee paikalle ja on vielä kummina...? ja onko iivo harvinainen vai ei...?

Etunimiä ei omista kukaan, joten tottakai saatte antaa saman nimen. Mutta ikävien tilanteiden välttämiseksi kannattaa kaverille kertoa etukäteen, jotta kastetilaisuudessa ei tule mitään turhaa draamaa. Jos kaveri hengittää palkokasveja asiasta, osaa hänet sitten jättää kutsumatta tai voi perua kutsun.

Mun miehelle ei käynyt kuin yksi nimi pojalle,oli kyllä mieluisa myös minulle ja ystäväni poika on myös saman niminen,kerroin kaverilleni asiasta etukäteen et taitaa tulla pojista kaimat ja oli ok hänelle.

En ymmärrä miksi nykyään pitää olla niin uniikki. Ennen jos isän nimi oli Jussi, saattoi pojankin nimi olla Jussi. Jokainen valitsee itse oman lapsensa nimen ja siitä voi etukäteen mainita jos kokee tarvetta.

Yhteistyössä