Lähes sama nimi omalle lapselle kuin ystävän lapsella jo on?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Liina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="heh";23706883]Taitaa Veetit ja Oliviat olla enemmän harvinaisempia kuin ne oikeasti erikoiset ja harvinaiset ehkäpä ulkomaalaset nimet ;) Nyt kun kaikki tavoittelee sitä harvinaisempaa ja erikoisempaa nimeä.[/QUOTE]

Taidan laittaa Melena ja Rubella niin ei ainakaan kovin monella oo samoja nimiä :D

Päätettiin meidän vauvalle nimi jo melkein samana päivänä kun plussasin, mutta sovittiin, että pidetään nimi ihan vain omana tietona, eli ei kerrottu kenellekään. Sitten kamu sai vauvan, piti ristiäiset--ja antoi vauvalleen lähes saman nimen mitä itse olimme ajatelleet, eri järjestyksessä vain :D Laitoin saman tien kamulle viestiä että näin mekin olimme ajatelleet, ja thats it--vauvamme saa sen nimen, minkä olimme päättäneet :)
Kivaa, että sama nimi oli toisellekin mieluinen :)

[QUOTE="vieras";23706950]Taidan laittaa Melena ja Rubella niin ei ainakaan kovin monella oo samoja nimiä :D[/QUOTE]

Me harkittiin aikanaan tytölle Melena ja Melina nimiä ja oli likellä ettei laitettukin :D

Miksi se edes haittaa jos on sama nimi? Siis mua ei ainakaan haittaa pätkän vertaa jos mun joku ystävistä laittaa lapselleen saman nimen minkä minä laitan. En kuvittelekaan että heillä on jotain mielikuvituksen puutetta, vaan varmaan vaan tykkäävät nimestä ja ovat ehkä sitä jo kauan kaavailleet. En mä kuvittele että mun lapsen nimi on niin erikoinen ja mun loistavan mielikuvituksen tuote etteikö sitä muutkin laittais!

Meillä kävi niin, et miehen veli antoi melkein sen nimen tytölleen, jota me oltiin ajateltu omalle tytölle jo pitemmän aikaa. Tyyliin "Miina" ja "Niina". Ei nuo nimet, mutta heillä nimi alkaa M:llä ja meillä N:llä. Mummo ja vaari ne joskus sekoittaa, mutta eipä tuo nyt niin haittaa. :)

Miksi se edes haittaa jos on sama nimi? Siis mua ei ainakaan haittaa pätkän vertaa jos mun joku ystävistä laittaa lapselleen saman nimen minkä minä laitan. En kuvittelekaan että heillä on jotain mielikuvituksen puutetta, vaan varmaan vaan tykkäävät nimestä ja ovat ehkä sitä jo kauan kaavailleet. En mä kuvittele että mun lapsen nimi on niin erikoinen ja mun loistavan mielikuvituksen tuote etteikö sitä muutkin laittais!

Olen täysin samaa mieltä!

Minua huvitti face tuttuni,
kun meille syntyi lapsi, lapselle annettin nimi, leikitään että Tina.
Eräs face tuttu, siis vaan tuttu, hän ei onnitellut ei sanonut mitään nimestä sivuutti aina kaikki jutut jos kerroin jotakin "Tinasta tai siis Tiina kuten lausutaan"
Heille syntyi lapsi, tästä tapahtuneesta reilu vuosi myöhemmin siis ;)
He antoi lapselleen nimen Tiina,
onnittelin ja sanoin että on meillä hyvä maku kun yhden kirjaimen erolla on suht sama nimi.
Tuttu poisti hetken päästä minun kommenttini seinältään :O

Miettimään pisti että näinköhän he oli koskaan ennen harkineet moista nimea mutta ihastui kun meillä oli, oli sen verran outoa se käytös.
Ja tänä päivänäkin jos puhun meidän lapsestamme jotain hän ei kommentoi, mutta jos minä kommentoin heidän melkein saman nimistä lasta poistuu kommenttini yllättäen :D
Mutta jos kommentoin tuon tuttavan seinällä jotain muuta kuin melkein kaiman nimeä hän jopa vastaa,
eli vähänkö on läpinäkyvän lapsellista touhua :D

Mulla on sama etunimi kuin vuotta vanhemmalla serkullani. Äiti oli kuulemma jo lapsena haaveillut antavansa sen nimen tyttärelleen. Eikä ollut muotinimi.

Itse en kyllä antais samaa nimeä minkä joku tuttu/sukulainen/ystävä on juuri antanut, vaikka ois miten suunniteltu. Onhan maailma nimiä täynnä..

En laittaisi vaan keksisin jonkin muun nimen. Itse olen mieltynyt erääseen nimeen, joka on aika harvinainen pojalla, mutta joka etnisen taustani vuoksi olisi ollut minulle erittäin mieluinen ja merkityksellinen. Ystäväni veli antoi saman nimen omalle pojalleen, hänen vaimollaan kun on sama etninen tausta kuin minulla ja vaikka en ole heitä koskaan tavannut, minusta tuntuisi matkimiselta antaa omalle pojalle tuota nimeä enää. Toisaalta olen muutenkin sitä mieltä, että lapsen nimi päätetään vasta sitten kun lapsi on syntynyt ja nähdään mikä nimi hänelle sopisi.

[QUOTE="vieras";23707070]Olen täysin samaa mieltä![/QUOTE]

PEESI, jokainen antaa sen nimen minkä haluaa, ei niitä voi varata tms. Sen ymmärrän että jos on ystäviä ja lapset samana vuonna syntyineitä (ja todennäköisesti samassa koulussa jne) niin ei ole kovin kiva jos on sama nimi.
Meilläkin on 5 lasta, aika tiukkapipoista olis jos kukaan ystävä tai sukulainen ei sais antaa samantapaistakaan nimeä...

[QUOTE="Tina";23707105]Minua huvitti face tuttuni,
kun meille syntyi lapsi, lapselle annettin nimi, leikitään että Tina.
Eräs face tuttu, siis vaan tuttu, hän ei onnitellut ei sanonut mitään nimestä sivuutti aina kaikki jutut jos kerroin jotakin "Tinasta tai siis Tiina kuten lausutaan"
Heille syntyi lapsi, tästä tapahtuneesta reilu vuosi myöhemmin siis ;)
He antoi lapselleen nimen Tiina,
onnittelin ja sanoin että on meillä hyvä maku kun yhden kirjaimen erolla on suht sama nimi.
Tuttu poisti hetken päästä minun kommenttini seinältään :O

Miettimään pisti että näinköhän he oli koskaan ennen harkineet moista nimea mutta ihastui kun meillä oli, oli sen verran outoa se käytös.
Ja tänä päivänäkin jos puhun meidän lapsestamme jotain hän ei kommentoi, mutta jos minä kommentoin heidän melkein saman nimistä lasta poistuu kommenttini yllättäen :D
Mutta jos kommentoin tuon tuttavan seinällä jotain muuta kuin melkein kaiman nimeä hän jopa vastaa,
eli vähänkö on läpinäkyvän lapsellista touhua :D[/QUOTE]

Minusta taas nimenomaan vaikuttaa siltä, että ovat tuota nimeä miettineet jo vuosikausia ja kaveri harmistui kun "ehditte viemään" hyvän nimen ennen heitä.

Meidän tytöstä tulee myös Ava, jos tyttö joskus saadaan. Ollaan tähän nimeen ihastuttu jo 8vee sitten. Kellekään en ole asiasta kertonut julkisesti. No esikoista synnyttämään mennessä tosin papereihin tuli lukemaan nimiehdotukseksi mahd. hätäkastetta varten, mutta poika tuolloin saatiin, joten nimi jäi käyttämättä.

[QUOTE="vieras";23707201]Minusta taas nimenomaan vaikuttaa siltä, että ovat tuota nimeä miettineet jo vuosikausia ja kaveri harmistui kun "ehditte viemään" hyvän nimen ennen heitä.[/QUOTE]

Olisin ehkä jollain hyvin pienellä tasolla voinut ymmärtääkin jos kyse olisi ollut face tutun esikoislapsesta mutta kuitenkin heillä oli jo ennestään reilun 2v lapsi ja nyt siis syntyi se toinen.
Tosin minä vaan en koskaan ole tajunnut tuota
"tämä nimi on minun lapselleni varattuna" systeemiä ;)
Itse vilpittömästi olen koettanut jutella kommentoida juttuja facessa mutta kai se sitten on niin kova paikka jos me kerran "varastettiin" heiltä nimi, nimi josta ei koskaan puhuttu keskenämme että sen ja sen nimen he on sitten varanneet ettei niitä muut saa käyttää ;)

Itse en voisi antaa samaa tai edes saman kaltaista nimeä kuin lähipiirissä olisi. Nytkin oli jo tiukkaa ja piti kysyä haittaako, kun lapsemme nimeksi tuli muutaman kirjaimen erolla saman kaltainen kuin mieheni serkku ( "Sarita" vs. "Marita"). Lapsellista, ehkä, mutta oli mulle merkityksellistä.
Menisi nimivaihtoehto heti vaihtoon jos nimen ehtisi joku läheinen tuttu omalle lapselleen ensin laittamaan.
Se mun mielestä on kuitenkin vielä lapsellisempaa, että ilmoittaa "varanneensa" jonkin nimen. Typerää. Sattumille kukaan ei voi mitään eikä niistä saa tosissaan suuttua. Itse olen kuitenkin varmuuden vuoksi pitänyt nimisuunnitelmat tutuilta salassa ristiäispäivään saakka.