Viemiset tuttavaperheelle viikonlopun oleilun vuoksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailijaxrt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailijaxrt

Vieras
Olen menossa kahden lapseni kanssa parin viikon päästä ystävän luokse viikonlopuksi. Ystävällä on perhe, jossa kaksi lasta. Olen kysynyt, mitä voisimme tuoda, niin ystävä on vastannut ettei tarvitse mitään.

Jotain tietenkin vien, mutta mitä..? Oma Aspergeriyteni haittaa tällaisissa asioissa, kun en ole hyvä sosiaalisesti enkä tiedä, mikä on "normi". Joko unohdan viedä mitään tai sitten vien ylenpalttisesti että kaikkia nolostuttaa.

Neuvoja tai vinkkejä? Kyseessä ihan tavallinen perhe.

Riippuu hyvin pitkälti millainen se perhe on. Me on vastaavassa tilanteessa yleensä viety lapsille jotain pientä herkkua, vaikka suklaata tai karkkipussit. Vanhemmilehan voi viedä vaikka kahvipaketin tai pullon viiniä, jos tykkäävät. Jos haluaa lisäksi jotain viedä, voithan ostaa kaupasta jonkun hyvän tuoreleivän tai vaikka juustoa, jos perhe tykkää. Tai jos on todella kuuma, niin jotain kivennäisvettä tai limpparia, tai vaikka jätskiä jos mahdollisuus kuljettaa.

Toki jos sinun lapsilla on tapana vaikka joka aamu syödä jotain tiettyjä muroja/jogurttia/leipää tmv., voithan sellaisiakin viedä.

Mä liputan kanssa jonki "extran"- nimiin jos paikan emäntä on jo ruuan valmiiksi miettinyt. Herkkuja lapsille, aikuiselle aikuisempaan makuun sopivia herkkuja. Tai nyt tietysti kun on tuoreita marjoja niin nekin vois olla kiva vaikka jäätelön kumppanina. Mikäli voi kuljettaa. Skumppa/viinipullo voisi kanssa olla yksi mahdollisuus jos heille maistuu.

Kahvia ja keksejä, jos tiedät heidän sellaisia käyttävän. Jäätelökin voi olla hyvä vaihtoehto (olettaen, että on pakastin, missä on tilaa). Kesämökille mennessä voi viedä makkaraa ja vaikka paketin talouspaperia ja tietysti juotavaa (mitä itse kuitenkin tulee käytettyä).

Keksejä, servettejä, saunaan kertakäyttöpeflettejä, hyttyskarkotetta, grillihiiliä (jos on hiiligrilli). Jotain, mikä "kuluu" eli ei jää nurkkiin pyörimään tarpeetomana tavarana.

Mulla kans samoja kuin muilla...Rasia mansikoita/mustikoita/vadelmia, joku kesäkassi-keksipakkaus,kuohuviiniä (jos sillä ei lähde juominen lapasesta, ja jos on sulle oikein tuttu ihminen), joku ulkokukka (jos jaksaa kastella).

Lapsille karkkia/sipsejä, jotain ulkolelua (vesipyssy tms).

Ja siis 2-3 tuliaista riittää, eli jos pelkäät että tulis hommattua liikaa.

Itse olen vienyt lapsille tuliaisia, mielellään sellaisia että voivat yhdessä niitä puuhata kaikki, ja samalla tutustella toisiinsa, jos entisestä näkemisestä on aikaa. Aikuisille vien sitten kukkia tms. jotain pientä, tai jos käymme kaupungilla ja syödään jossain, maksan ruuat.

No viiniä nyt ainakin. Hyvä nyrkkisääntö on viedä vähän enemmän kuin itse juo. Silloit et vie liian vähän. Ruoasta jos on sanottu että se löytyy, niin vie joku iltapala vaikka. Joku astetta parempi, vaikka nyt savustettua kalaa. Lapsille on hyvä viedä karkkipussit ja isäntäväelle joku kuohari tms. Tavaraa ei kannata viedä, voi olla ettei sovi sisustukseen. Lapsille voisi viedä vielä jonkun pelin, minkä tietenkin jätätte sinne. Se voi olla kroketti tai vaikka pentanque.

Ei tosiaan mitään savukaloja tai makkaroita, jos emäntä kerran on sanonut, ettei mitään tarvitse viedä vaan talo tarjoaa ruuat. Tokihan siellä sitten on iltapalatkin varattuna ja ruokaa menee helposti vaan roskiin, jos ylimääräisiä vie.

Jotain aikuisille ja jotain lapsille, mutta ennemmin minusta vähän jotain parempaa, kuin kaikenlaista arkista tavaraa ja ruokaa. En minä ainakaan ikinä kehtaisi viedä jotain talouspaperipakettia! Vaikka kukka ja viinipullo sopii aikuisille, lapsille pihapeli on minusta kiva idea. Jos vie jotain karkkia, niin ei ainakaan suurta määrää, kaikki kun ei tykkää että lapset herkkuja kaksin käsin vetää.

Toki jos tietäisin että isäntäperhe on köyhä ja ruokien tarjoaminen iso rasite, voisin viedä isomman satsin jotain säilyviä ruokatarvikkeita. Mutta hyvintoimeentulevalle perheelle riittää hyvin että vie vain jotain pientä muistamisen vuoksi, ei tarvi yrittää kompensoida omia syömisiään.

No viiniä nyt ainakin. Hyvä nyrkkisääntö on viedä vähän enemmän kuin itse juo. Silloit et vie liian vähän. Ruoasta jos on sanottu että se löytyy, niin vie joku iltapala vaikka. Joku astetta parempi, vaikka nyt savustettua kalaa. Lapsille on hyvä viedä karkkipussit ja isäntäväelle joku kuohari tms. Tavaraa ei kannata viedä, voi olla ettei sovi sisustukseen. Lapsille voisi viedä vielä jonkun pelin, minkä tietenkin jätätte sinne. Se voi olla kroketti tai vaikka pentanque.

Miksi? Mä en koskis viiniin pitkällä tikullakaan, eikä moni muukaan tuntemani ihminen. Viiniä voi viedä jos tietää että tuttavat sitä juo ja tietää vielä minkäsorttisesta tykkäävät. Jos ei tiedä niin parempi jättää väliin.

Pihapeli ois kiva mut sittekki pitäis tietää ettei heillä oo jo sellaista.

Mä veisin pihakukan (riippuen toki asumismuodosta), lapsille karkkipussit, kahvipaketin, kahviherkkuja tms.

Jos on sanottu, että ei mitään, niin veisin sellaista, joka säilyy avaamattomanakin pitkään. Eli vaikka jotain parempaa suklaata aikuisille ja lapsille vaikka hauskat tikkarit.

Mua kyllä alkaisi ärsyttämään, jos joku alkaisi ruokia tuomaan jos olen jo snaonut, ettei tarvitse.
Veisin varmaan marjoja, hedelmiä, karkkia? Kuka nyt mistäkin makeasta pitää...

Miksi? Mä en koskis viiniin pitkällä tikullakaan, eikä moni muukaan tuntemani ihminen. Viiniä voi viedä jos tietää että tuttavat sitä juo ja tietää vielä minkäsorttisesta tykkäävät. Jos ei tiedä niin parempi jättää väliin.

Pihapeli ois kiva mut sittekki pitäis tietää ettei heillä oo jo sellaista.

Mä veisin pihakukan (riippuen toki asumismuodosta), lapsille karkkipussit, kahvipaketin, kahviherkkuja tms.

Muuten samoja aatoksia, mutta en ole myöskään kahvi- tai tee-ihminen, joten varmistaisin ensin tämänkin asian.

Yhteistyössä