häissä istumajärjestys mutta mistä tiedän minne istua?

  • Viestiketjun aloittaja tollo maalta
  • Ensimmäinen viesti
tollo maalta
tunnustan en ole koskaan ollut häissä. kuulin kaasolta, että häihin tulee istumajärjestys. saako häissä jonkun lapun mihin pöytään istuu vai ohjaako joku sinne? panikoin, häät ovat pian enkä halua munata :eek:
 
vierailija
Noi istumajärjestykset häissä on kyllä ihan perseestä, varsinkin on tarkoitus on pakko tutustuttaa ihmisiä toisiinsa. Antakaa ihmisten istua missä haluavat ja tutustua uusiin ihmisiin, jos haluavat.
 
Noi istumajärjestykset häissä on kyllä ihan perseestä, varsinkin on tarkoitus on pakko tutustuttaa ihmisiä toisiinsa. Antakaa ihmisten istua missä haluavat ja tutustua uusiin ihmisiin, jos haluavat.
tässä olen kyllä ihan samaa mieltä, tosin niissä häissä, joissa itse ole ollut, niin on ollut aina niitä tuttuja siinä ympärillä
 
Nap
Noi istumajärjestykset häissä on kyllä ihan perseestä, varsinkin on tarkoitus on pakko tutustuttaa ihmisiä toisiinsa. Antakaa ihmisten istua missä haluavat ja tutustua uusiin ihmisiin, jos haluavat.
Ja sittenhän vasta hauskaa onkin, kun pöydissä on omia kuppikuntiaan, ja paskalla tuurilla jotkut täysin ulkopuolisia.. Ei kiitos.

Meidän häihin kun tehtiin pöytäjärjestystä, niin pariskunnat oli tietenkin vierekkäin/vastakkain ja vähän sitten sekotettiin pakkaa, kun osa tuntee toisiaan niin heitä ei istutettu vierekkäin, vaan väliin laitettiin muita, ihan sen takia että tutustuvat kaikki toisiinsa.
Ja oikein hyvin se onnistuikin, kovasti tuli kiitosta ja hyvää palautetta juurikin loistavasta istumajärjestyksestä ja muutenkin mahtavasta porukasta (pienet häät)

Ja tietenkin sen jälkeen kun 'virallisuudet' oli ohi ja vaihdettiin bile-vaihteelle, niin porukka sitten alkoi paikkojaan vaihtelemaan, ja loppujen lopuksi sitten me kaikki oltiin yhdessä sen pidemmän pöydän ääressä.

Tässä juuri oltiin vieraina isoissa häissä (joku 150 henkee), siellä kans istumajärjestys, ja meidät sitten oli kaikki tutut (miehen työporukka vaimoineen) samaan pöytään, ja hyvin siinä jutta riitti. Ei tosiaan olisi ollut niin vapautunut olo itsellä, jos olisi pitänyt alkaa katsoon että mihin istuu. Kun porukka kuitenkin istumapaikattomassa istahtaisi sen oman perheensä/kuppikuntansa kanssa yhteen pöytään ja suomalaiset tuntien siihen ei kehtaisi ketään mennä ennen kun muita paikkoja ei enään ole.
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
No mulla oli 16-vuotiaan "kiva" kokemus päätetystä istumajärjestyksestä oman isoveljeni häistä. Mulle oli varattu paikka veljen ystävien pöydästä, joista ketään en entuudestaan tuntenut. Olin ujo ja myöskin introverttiluonne, enkä ole kiinnostunut jaarittelemaan niitä näitä vieraiden ihmisten kanssa. Olettamus, että 16v lukion aloittaneella teinitytöllä olisi jotain erityistä yhteistä yliopistossa jo vuosia opiskelleiden tai sieltä jo valmistuneiden aikuisten ihmisten kanssa, meni aika pahasti pieleen. En viihtynyt häissä ja minusta oli tosi törkeää, että vanhempani + setäni perheineen (kaikki minun lähisukulaiset näissä häissä) oli istutettu keskenään samaan pöytää, ja minut nakattu ventovieraiden keskelle. Olisin paljon mieluummin jutellut setäni ja serkkujeni kanssa, kun niitä harvoin näen. Sen sijaan piti yrittää hieroa väkinäistä tuttavuutta 10v vanhempien veljeni ystävien kanssa, jotka eivät kyllä hekään varmaan minusta yhtään sen enempää piitanneet kuin minä heistä.
 
vierailija
Ja sittenhän vasta hauskaa onkin, kun pöydissä on omia kuppikuntiaan, ja paskalla tuurilla jotkut täysin ulkopuolisia.. Ei kiitos.

Meidän häihin kun tehtiin pöytäjärjestystä, niin pariskunnat oli tietenkin vierekkäin/vastakkain ja vähän sitten sekotettiin pakkaa, kun osa tuntee toisiaan niin heitä ei istutettu vierekkäin, vaan väliin laitettiin muita, ihan sen takia että tutustuvat kaikki toisiinsa.
Ja oikein hyvin se onnistuikin, kovasti tuli kiitosta ja hyvää palautetta juurikin loistavasta istumajärjestyksestä ja muutenkin mahtavasta porukasta (pienet häät)

Ja tietenkin sen jälkeen kun 'virallisuudet' oli ohi ja vaihdettiin bile-vaihteelle, niin porukka sitten alkoi paikkojaan vaihtelemaan, ja loppujen lopuksi sitten me kaikki oltiin yhdessä sen pidemmän pöydän ääressä.

Tässä juuri oltiin vieraina isoissa häissä (joku 150 henkee), siellä kans istumajärjestys, ja meidät sitten oli kaikki tutut (miehen työporukka vaimoineen) samaan pöytään, ja hyvin siinä jutta riitti. Ei tosiaan olisi ollut niin vapautunut olo itsellä, jos olisi pitänyt alkaa katsoon että mihin istuu. Kun porukka kuitenkin istumapaikattomassa istahtaisi sen oman perheensä/kuppikuntansa kanssa yhteen pöytään ja suomalaiset tuntien siihen ei kehtaisi ketään mennä ennen kun muita paikkoja ei enään ole.
No jo nyt on saatana, jos aikuiset ihmiset eivät itse saa valikoida istumapaikkojaan juhlissa, vaan joku diktaattori ne määrää ja käskyttää kaikki yhteiseen piirileikkiin kuin jossain alakoulussa. :D
Tuollaiset häät jättäisin ehdottomasti väliin.
 
olen myös kerran joutunut tilanteeseen, jossa mun kehitysvammainen poikani oli pantu ventovieraiden pöytään, tarvitsi apua ruuan yms. ottamisessa. kovin oli orvon näköinen siellä. saatiin sitten sumplittua niin, että poika pääsi mun viereen ja siitä joku vaihto pojan paikalle istumaan
 
Istumajärjestys on hyvä olla kun istumapaikkoja on just sen verran kuin vieraitakin - muuten paikat loppuu kesken ja juurikin perheet joutuu istumaan hajapaikoilla eri pöydissä jne.

Vaikea ihan suunnitellenkin saada ihmiset jaettua pöytiin niin että kaikilla olis jotain tuttua juttuseuraa ja lapset mahtuis vanhempiensa mukaan jne.
 
vierailija
Istumajärjestys on hyvä olla kun istumapaikkoja on just sen verran kuin vieraitakin - muuten paikat loppuu kesken ja juurikin perheet joutuu istumaan hajapaikoilla eri pöydissä jne.

Vaikea ihan suunnitellenkin saada ihmiset jaettua pöytiin niin että kaikilla olis jotain tuttua juttuseuraa ja lapset mahtuis vanhempiensa mukaan jne.
Juu juu aina löytyy joku tekosyy, jonka varjolla voi kiusata vieraita. Mistään ei tietenkään löydy sellaista juhlatilaa, josta tuoleja löytyis edes se yksi ylimääräinen. Aih, tulee liian kalliikisi. Niinpä niin. Mutkunmähaluunnehäätyhyy.
 
vihainen vierailija
Häät on perseestä, istumajärkällä tai ilman :D
Minä en kanssa voi sietää häitä. Häät on typerät ja tylsät prinsessakemut, joissa itsekkäät ihmiset vaativat ihmisiä juhlimaan kanssaan heidän pusipusinaminami-päiväänsä yleensä pitkän kaavan mukaan koko päivä lähes aamusta yöhön. Viemisiä pitää olla runsain mitoin, ja jos ei ole, niin haukut on taattu. Ei riitä, että matkustaa maailman ääristä pahimmillaan yhden kokonaisen viikonlopun uhraten jonnekin Iiroisten Kirvanaan juhlimaan minäsyndroomaan sairastunutta pariskuntaa, ostaen uudet juhlatamineet, kengät, korut, meikit, hiukset ja hotelliyön tai kaksikin hääpaikkakunnalla. Aikaa ja vaivaa kuluu pelkkää juhlaan valmistautumiseen.
Juhlapaikalla usein selviää, että olet saanut "suuren kunnian" emännöidä, esittää musiikkia, tarjoilla hääkarkkeja tai lipoa arvon pariskunnan perseitä pitkin tilaisuutta. Ruoka- ja juomapuoli harvoin on "pääsylipun" (väh. 100e arvoinen lahja) arvoinen. Määrissä on kitsasteltu ja ruokarajoitteiset jätetty unholaan. Myötähäpeästä punastellen on kuunneltava väsyneitä vitsejä ja puuduttavia puheita, leikittävä väkinäisiä hääleikkejä ja kuunneltava morsiamen kummin kaiman serkun koiran nokkahuiluesityksiä. Illan siirappina heitellään morsiuskimppua naimattomille naisille, ja kaikkien kuuluu tietenkin osallistua, vaikka ei edes avio-onnettomuutta itselleen toivoisi.
Kaiken kukkuraksi pitäisi vielä small-talkata morsiamen siskon lapsen sylikummin ja sulhasen veljen entisen opettajan miehen kanssa, koska he ovat niin kerrassaan mahtavia tyyppejä ja morsiuspari on päättänyt, että meidän pitää keskenämme tutustua, niin avot, kaikilla on hyvä mieli. Varsinkin sillä kaasoparalla, morsiamen äidillä, siskolla,ystävättärellä ja serkun kissan painikaverilla, jotka ovat viimeisen vuoden raataneet niska limassa morsiamen oikkujen mukaan ja uhranneet kaiken vapaa-aikansa, jotta pari narsistista tyyppiä saisivat oman show-päivänsä.
 
vierailija
Makuja on monia. Minusta on ihanaa juhlia välillä jotain "virallisemmin", niin että saa oikeasti pukeutua juhlavasti ja on tanssia ja vähän ohjelmaakin.

Voi olla että ei niin innostaisi, jos häitä olis vaikka viidet samana vuonna, mutta omassa ystäväpiirissä ja suvussa häitä on ollut harvakseltaan ja hauskaa on ollut :)

Osaan myös kieltäytyä kutsusta, jos vaikkapa matka tai kustannukset kävisivät kohtuuttomiksi. Ja ei, juhlatiloja ei ole aina saatavilla isommalle porukalle ja monella paikkakunnalla sen varauksen joutuu tekemään jopa pari vuotta etukäteen...Ei ole välttämättä edes tiedossa lopullinen vierasmäärä siinä vaiheessa.
 
vierailija
Makuja on monia. Minusta on ihanaa juhlia välillä jotain "virallisemmin", niin että saa oikeasti pukeutua juhlavasti ja on tanssia ja vähän ohjelmaakin.

Voi olla että ei niin innostaisi, jos häitä olis vaikka viidet samana vuonna, mutta omassa ystäväpiirissä ja suvussa häitä on ollut harvakseltaan ja hauskaa on ollut :)

Osaan myös kieltäytyä kutsusta, jos vaikkapa matka tai kustannukset kävisivät kohtuuttomiksi. Ja ei, juhlatiloja ei ole aina saatavilla isommalle porukalle ja monella paikkakunnalla sen varauksen joutuu tekemään jopa pari vuotta etukäteen...Ei ole välttämättä edes tiedossa lopullinen vierasmäärä siinä vaiheessa.
Miksei voi suunnittelussa lähteä siitä, että kuinka paljon ja ketä kutsutaan häihin. Toinen asia, mitä ihmiset ei tarpeeksi mieti, on raha. Ihan ensimmäisiä asioita on miettiä sitäkin, että mihin kaikkeen ne rahat riittää ja siitä sitten lähteä rajaamaan häiden massiivisuutta.
 
vierailija
Noi istumajärjestykset häissä on kyllä ihan perseestä, varsinkin on tarkoitus on pakko tutustuttaa ihmisiä toisiinsa. Antakaa ihmisten istua missä haluavat ja tutustua uusiin ihmisiin, jos haluavat.
Näinpä. Vain siinä tapauksessa, että tuttavat ja ystävykset on istutettu keskenään samoihin pöytiin, istumajärjestys on hyvä. Sillä vältytään ns. irtopaikoilta ja jämäpöydältä, jonne joutuu viimeisenä tulleet, kun ensimmäiset ovat levittäytyneet pöytiin miten sattuu.
 
Pin
Istumajärjestys on hyvä olla kun istumapaikkoja on just sen verran kuin vieraitakin - muuten paikat loppuu kesken ja juurikin perheet joutuu istumaan hajapaikoilla eri pöydissä jne.

Vaikea ihan suunnitellenkin saada ihmiset jaettua pöytiin niin että kaikilla olis jotain tuttua juttuseuraa ja lapset mahtuis vanhempiensa mukaan jne.
Näin on, meillä oli juuri tästä syystä istumajärjestys ruokailun ajan. Painotin kyllä, että sen jälkeen toki kukin saa istua ihan missä haluaa, koska iso osa porukasta seilaa pitkin juhlapaikka ruuan jälkeen eikä ongelmaa tule. Jos joku olisi alkanut mököttää kun ruokailuun on laitettu varatut paikat, olisi voinut kyllä hyvin jättää tulematta :D jotkut ei ilmeisesti ajattele muuta kuin itseään...
 
vierailija
Näin on, meillä oli juuri tästä syystä istumajärjestys ruokailun ajan. Painotin kyllä, että sen jälkeen toki kukin saa istua ihan missä haluaa, koska iso osa porukasta seilaa pitkin juhlapaikka ruuan jälkeen eikä ongelmaa tule. Jos joku olisi alkanut mököttää kun ruokailuun on laitettu varatut paikat, olisi voinut kyllä hyvin jättää tulematta :D jotkut ei ilmeisesti ajattele muuta kuin itseään...
Istumajärjestys on ihan ok, jos se on oikeasti mietitty järkevästi ja niin, että ketään ei nakata omiensa parista ventovieraiden keskelle ellei istumajärjestyksen laatijoilla ole 100% varmuus, että tyyppi nimenomaan on erittäin avoin uusille tuttavuuksille. Itsekästä se vieraan näkökulmasta on sekin, että vieraita ei ole huomioitu, vaan sekoitetaan pakkaa, koska MINÄ halua, että suvut ja toisilleen tuntemattomat ihmiset keskustelevat ristiin ja MINÄ haluan määrätä ja päättää tietynlaisen istumajärjestyksen. Kai vieraiden viihtyvyydelläkin sentään jotain väliä pitäisi olla?
 
vierailija
Ei sapeta. Häät ovat ihania. Niissä on useimmiten hyvää syötävää ja on kiva tavata sukulaisia, joita näkee harvoin.

Mikään pakko ei ole häihin mennä, jos ei halua, joten kieltäydy kutsusta ensi kerralla, jotta et pilaa muiden mukavaa juhlatunnelmaa.
Yllättävän moni ei pidä häistä, mutta eihän sitä päin naamaa kehtaa kukaan sanoa. Ja tietysti häissä pitää käyttäytyä eikä saa näyttää nyrpeää naamaa. Ihan normaalia kohteliaisuutta tällainen.
 
vierailija
olen myös kerran joutunut tilanteeseen, jossa mun kehitysvammainen poikani oli pantu ventovieraiden pöytään, tarvitsi apua ruuan yms. ottamisessa. kovin oli orvon näköinen siellä. saatiin sitten sumplittua niin, että poika pääsi mun viereen ja siitä joku vaihto pojan paikalle istumaan
mutta kun on niiiiiiiiiiiiin itsekästä jos haluaa ite valita paikkansa niin kyllä sen keharin ois pitäny osata istua siellä mihin se oli määrätty :cry:
 

Yhteistyössä