Jaksamisia tinttara
Suru kun on niin ei auta kuin surra. Kolmen lapsen kanssa kukaan ei varmaan ajattelisi sun surevan lapsettomuutta, en tiedä, mutta ajattelisin että siksi on ehkä vaikea saada esim. lähipiiriltä ymmärrystä ja puhua asiasta? Mutta teillä on tosiaan pitkä ja rankka tie. Ja koska et usko ollenkaan luomutärppiin omalla kohdalla, niin onhan se pirun rankka juttu hyvästellä toive vielä yhdestä lapsesta... Ellei sitten halua lähteä vielä kerran hoitoihin. Ja sekin on kivinen tie, sen useimmat ymmärtävät.
Toisilla säilyy kuitenkin edes toivo. Voi ottaa ehkäisyn käyttöön, mutta tietää että siitä voi yhtä helposti luopua jos haluaisikin vielä yhden. Silloin voi tärpätä. Onhan sekin jotakin.
Ja sekin on jo itsessään rankka juttu, kun lapsia ei saa helposti. Se ajatus ja se huonommuuden tunne on mullekin todella tuttu... Se on varmasti ajatuksena ikävä vielä sittenkin, jos niitä lapsia on vaikeamman kautta siunaantunut.
Mä kärsin myös lapsettomuudesta vaikken ole lapseton. Mulla on lapsi, joka kiipeää syliin halaamaan. Jonka löydän aamuisin keittiöstä tukka sekaisin ja pehmolelu vierellään mutustamasta aamupalaansa, tai nyt kesän tullen voimme istua ulkona kuistilla. Jonka laitan iltaisin nukkumaan, jolle luen iltasatuja ja kuuntelen ne kaikki lapsen ajatukset, jotka tuon päässä pyörii iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Joka hokee ainakin tuhat kertaa päivässä nimeäni ja "tiedätkö mitä?" jakaen jokaisen ajatuksensa. Jonka kanssa pyöräilen jäätelölle, käyn rannalla, leikkipuistoissa, mökillä... Mieheni oli nimittäin yh kun tapasimme. En aina tiedä, tekeekö tämä vaikeuksistamme helpompaa vai vaikeampaa. Onko oikein surra lapsettomuutta, kun ei ole lapseton? Ja mitä kun tässä minun lapsettomuudessa ei ole niitä perinteisiä hyviä puolia, joilla lohduttautua - en ole yhtään sen vapaampi ja olen opiskelijana joutunut tekemään todella kovasti töitä jotta meillä on varaa perhe-elämään. Emme ole koskaan olleetkaan mikään vapaa, lapseton pariskunta. Ja silti tunnen kärsiväni aivan pirusti tästä lapsettomuudesta... Lisäksi haluaisin niin kovasti vihdoinkin saada mahdollisuuden keskittyä edes hetken aikaa perheeseen ja kotiin. Jäädä äitiyslomalle. Olen joutunut tekemään niin pirusti töitä. Olisipa tämä nyt viimeinen kesä ainakaan pariin vuoteen, jonka joudun viettämään töissä...
Sitä surin oikeastaan keskenmenoissani eniten, että olin jo ehtinyt kuvitella että saisin viettää tämän kesän lasten kanssa kotona ja/tai mökillä. Ehei, en saanut.
Tulipa avautuminen.