Aiheeton ls-ilmoitus muutti elämääni radikaalisti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Otsikko on nyt aika raflaava, mutten muutakaan keskinyt miten sen kirjoittaisin. Meistä teki joku ilmeisesti ilkeyttään aiheettoman ja täysin perättömän ls-ilmoituksen muutama kuukausi sitten. Ilmoitus oli niin outo että ls-työntekijätkin epäilivät että on jonkun hieman mt-ongelmaisen tekemä, ja uskoivat kyllä ettei ilmoituksessa ollut mitään perää, mutta jäljet tuo ilmoitus silti jätti. Itse luulin, että se menisi ohi sitten kun ls-työntekijät ovat käyneet tarkistuskäynillään ja todetaan ilmoitus aiheettomaksi muttei se mennytkään niin. Jäi kalvava epäily, kuka sen on tehnyt ja miksi. Sen täytyy olla joku, joka tuntee meidät ja tietää meidän ja lastemme ja koiramme nimet. Kenties joku, jonka olemme avosylin toivottaneet tervetulleeksi kotiimme. Joku, jonka kanssa olen iloisena ja avoimena kertonut kuulumisia jalkapallokentän tai leikkipuiston laidalla. Ehkä joku, jonka kanssa olen nauranut ja jakanut kokemuksia hiekkalaatikon reunalla tai puistellut päätä päiväkodin pihalla kun lapsi on saanut raivarit. Ehkä joku, jonka kanssa olen seissyt kaupan kassajonossa ja vitsaillut että tuli taas ostettua eineksiä tai joku, jonka kanssa olen kierrättänyt lasten urheiluvarusteita ja jakanut kokemuksia harrastuksista ja sopinut kimppakyytejä treeneihin.

Tuttavapiirimme on niin laaja, ettei mitenkään pysty arvaamaan kuka kaikista niistä kymmenistä ja taas kymmenistä ihmisisistä se on ollut. Se on kuitenkin joku, jonka kanssa olen puhunut, joku, joka on puhunut lasteni kanssa. Joku, joka tuntee meidät, ja johon olen luottanut ja jota olen pitänyt kaverina/tuttavana/mukavana juttukaverina.

Tuo epäluottamus kaikkiin puolituttuihin on muuttanut elämäämme todella rajusti. En ole pystynyt esim järjestämään lapsellemme synttärijuhlia muuta kuin ihan lähimmille kavereille, en kutsunut puolta pk-ryhmää kuten tähän asti. Ei puhettakaan, että kutsuisin lasten kavereita meille viikottain kylään kuten tähän asti. Ei puhettakaan että tarjoutuisin puolitutulle väsyneelle äidille avuksi ja pyytäisin vauvaa meidän pihalle päiväunille, että äiti saa käydä asioilla tai nukkua. Ei puhettakaan että järjestäisin puutarhajuhlia isolle kaveriporukalle tänä keväänä tai kesänä. Ei puhettakaan että kävisin naisverkostoni tilaisuuksissa tai etsisin rekrytoitavia verkostoitumistilaisuuksista. Ei puhettakaan että tarjoaisin vertaistukea äidille, jonka lapsi raivoaa puistossa. Ei puhettakaan että kutsuisin koko naapuruston lapsia meille mehulle ja jäätelölle. Ei puhettakaan että osallistuisin päiväkodin perhetapahtumiin ja luokkatapaamisiin. Ei puhettakaan että jäisin päiväkodin pihalle juttelemaan hoitajien ja toisten vanhempien kanssa. En vain pysty enää. Luulin, että tämä menisi ohi, mutta ei se olekaan mennyt. Haluan vain olla perheeni kanssa ja muutamien lähempien ystävieni, joihin luotan, ja joista tiedän että he eivät sitä tehneet. En halua ottaa mitään kontaktia uusiin ihmisiin, tai esim toisten lasten vanhempiin. Olen aina hieman ihmetellyt varautuneita ja sulkeutuneita ihmisiä, joita ei kiinnosta jutella toisten vanhempien kanssa, mutta nyt ymmärrän heitä paremmin. Minulla ei ole enää mitään mielenkiintoa tutustua uusiin ihmisiin tai kertoa mitään itsestäni.

Toinen epäluottamus liittyy itse sosiaaliviranomaisiin. Kun he itsekin tiesivät, että ilmoitus oli aivan käsittämätön, miksi heidän piti tulla kotiimme ja puhumaan lastemme kanssa. En olisi halunnut että he tulevat meille. En olisi halunnut että he tekevät päätelmiään lapsistamme. En olisi halunnut pelätä sitä, jos joku lapsista sanoo jotain mistä heille herää se kuuluisa huoli. Mitään outoa ei tuossa kotikännissä ollut, mutta en ole päässyt siitäkään pelosta eroon. Pelkään vieläkin jokaista tuntematonta numeroa, jokaista tuntemattoman lähettämään kirjettä, ja mietin, että mitä jos tänääkin tuolla jossain joku juuri nyt soittaa minusta taas perätöntä ilmoitusta. Samoin mietin, kun lapseni hölmöilee jollain tavalla tai jos korotan ääneni tai kuulostan kärsimättömältä joskus lapseni kanssa, mitä jos joku juuri sillä hetkellä tarkkailee ja päättä tehdä ilmoituksen. Täysiin päätöntä, tiedän. Mutta en vain pääse tästä pelosta ja epäluulosta eroon.

Toivoisin ,että lastensuojeluilmoituksen voisi tehdä vain nimellä, ja perusteeksi tarvittaisiin muutakin kuin "huoli". Toivon, että viranomaiset noudattaisivat jotain tiettyä protokollaa, johon voisi luottaa, eikä päätös olisi mielivaltainen, fiilispohjalta tehty. Toivoisin, ettei kukaan enää joutuisi tähän rääkkiin kuin me. Kaikenlisäksi, jos jotain pahaa olisi ollut, en usko että se olisi selvinnyt kotikäynnillä. Kyllä ihmiset osaavat esittää ja valehdella. Kodin pystyy siivoamaan ja lapsille pukemaan puhtaat vaatteet. En usko että tuolla taavalla selviää yhtään mitään. Eikö päiväkodissa tai koulussa jo nähdä, jos lapsella on oikeasti jotain hätänä? Paljon paremmin kuin jollain puolen tunnin kotikäynnillä.

Murehdit liian paljon tästä asiasta :).

Mutta ainakin sama mieltä olen niin kauan kun täällä asun että tämä suomi kansa on sairas ja kateellinen. Onneksi meillä jo tehty päätös että max 4 vuotta ja muutetaan pois koko maasta. Täällä kun ei ole mitään ja ihmiset ilkeitä, ahdistuneita...Tunnen kans monta monta ihmistä kenestä oli tehty ilmoituksia ja saivat traumoja miten tästä eteenpäin, pitääkö olla se harmaa näymätön hiiri ettei ärsyttää ketään. Teillä varmasti kaikki oli hyvin siksi joku kateellinen ei kestänyt ja teki sen, näitä pipipäitä on valitettavasti liian paljon. Mutta unohda ja elää täysillä oman perheen kanssa, nykyään hyviä ihmisiä liian vähän, siksi luota ei ole pakko kaikille.

Murehdit liian paljon tästä asiasta :).

Mutta ainakin sama mieltä olen niin kauan kun täällä asun että tämä suomi kansa on sairas ja kateellinen. Onneksi meillä jo tehty päätös että max 4 vuotta ja muutetaan pois koko maasta. Täällä kun ei ole mitään ja ihmiset ilkeitä, ahdistuneita...Tunnen kans monta monta ihmistä kenestä oli tehty ilmoituksia ja saivat traumoja miten tästä eteenpäin, pitääkö olla se harmaa näymätön hiiri ettei ärsyttää ketään. Teillä varmasti kaikki oli hyvin siksi joku kateellinen ei kestänyt ja teki sen, näitä pipipäitä on valitettavasti liian paljon. Mutta unohda ja elää täysillä oman perheen kanssa, nykyään hyviä ihmisiä liian vähän, siksi luota ei ole pakko kaikille.

Kauniisti sanottu, kiitos! Voi kun osaisin lopettaa murehtimisen, missä se off-nappi on? :D
Mihin päin olette muuttamassa, jos saa kysyä? Meilläkin mieitnnässä, niin kovasti ahdistaa elää täällä näiden ihmisten keskellä, joista joku onkin puukottanut tuolla tavalla selkään. On siis muutenkin meillä ollut työkuvioiden takia ajatuksissa lähteä, mutta nyt tullut vähän enemmän motivaatiota järjestää asiaa.

Kauniisti sanottu, kiitos! Voi kun osaisin lopettaa murehtimisen, missä se off-nappi on? :D
Mihin päin olette muuttamassa, jos saa kysyä? Meilläkin mieitnnässä, niin kovasti ahdistaa elää täällä näiden ihmisten keskellä, joista joku onkin puukottanut tuolla tavalla selkään. On siis muutenkin meillä ollut työkuvioiden takia ajatuksissa lähteä, mutta nyt tullut vähän enemmän motivaatiota järjestää asiaa.

Ei mitään :).
Minua pukotettiin selkän täällä montakin kerta, mutta kaikki ne pukottajat vaan vahvistavat minua, siksi kun tyhmistä en välitä yhtään. Kaveripiiri on nykyään pieni vain luotettavia ihmisiä enää meidän ympärillä, en jaksa negatiivisia ihmisiä enää enkä selänpukottajija. Elän vain peheen varteen. Ennen olin hölmö ja kans auttanut monia, järjestin kaikenlaista kivaa, mutta en ole saanut ikinä mitään hyvä takaisin jopa päinvastoin vain pahaa saanut. Nykyihmiset ovat ilkeitä ja kateellisia ja tässä maassa se on arki, jos sinulla menee hyvin he haluavat tuhoa sinut, mutta mä en ikinä kenelle sen anna tekemään kun olen vahvempi ;).
En täällä palstalla halua tätä kertoa, mutta sellaiseen maahaan mistä me pidämme paljon ja missä suunnitelmat jo valmiina. Elämä on elämistä varteen ja pakko kokeilla muitakin vaihtoehtoja, vaikka emme todellakaan lähde ihmisiä pakoon vaan hakemaan uusia kokemuksia ja jatkamaan nauttia elämästä.

No yleensä ne ilmoittelijat on aika ns. Lähellä olevia, tarkoitan fyysisesti lähellä, esim. Joku naapureista. Tiedän siksi että siskoni työskentelee ls parissa. Hän kertoi että useimmiten ne ilmoittelijat on niinkin lähellä olevia kuin naapurit. Tokihan se voi joku muukin olla. Onko naapureiden kanssa ollut mitäänerimielisyyksiä?

Lastensuojelun on pakko tehdä tarkastus jos ilmoitus on tehty. Mielummin sata turhaa kuin yksi tärkeä joka jää tekemättä. Ei ne tädit sitä kiusallaan tee, työtänsä vain, vaikka siinä henkilökohtaiseen tilaan joudutaan tunkeutumaan.

Meidän talossa oli tällainen naapuri. Tiedetään, kun itse lipsautti soittaneensa. Teki ilmoituksia (useampia) kiusaamismielessä.
Älä huoli, lasulla on velvollisuus tarkistaa asia ja sitten se on käsitelty ja se siitä. Hyvähän se on, että he reagoivat.
Törkeä loukkaus sun äitiyttä kohtaan, tsemppiä.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Otatko ap asian liian herkkähipiäisesti. Lasu ilmoituksia tehdään paljon nykyään ja herkemmin kuin aikaisemmin. Kokemukseni mukaan siinä noudatetaan protokollaa ja arvioidaan perheen palveluntarvetta. Ei se ole mikään lapsiperheitä mielivaltaisesti hajottava mafia. Ne joilta lapset on huostaanotettu ovat kovasti äänessä miten vääryyttä on tehty mutta unohtavat mainita aina perustelut miksi lapset on otettu pois. Omasta kokemuksesta sanoisin että hyvin asiallinen on kohtelu ja prosessi näin normaalille perheelle ja vanhemmalle.

Teillä todettiin asiat olevan ok. Miksi murehdit? Ilmoituksen tekijä on tässä voittanut kun rajoitat sosiaalisia kontakteja ja alat vainoharhaiseksi. Paras keino antaa takaisin olisi jatkaa elämäänne kuten ennen ja nauttia laajasta sosiaalisesta verkostostanne. Ilmoituksen tekijä on sossussa tiedossa, eivät he enää uutta ilmoitusta ota vakavissaan.

Onko se pahin juttu se särö siinä julkikuvassa? Kukaan meistä ei ole täydellinen. Kannattaa hyväksyä se asia ja kasvattaa paksumpi nahka. Muuten pahoittaa mielensä jatkuvasti jostain. Ei tämä maailma ole aina niin pinkki ja kiva paikka. Teillä on asiat aika hyvin jos yksi perätön lasu ilmoitus kaataa koko maailman.

Nuo, jotka turhia ilmoja tekee, on tyhmiä ja ajattelemattomia. Siinä joku oikeesti apua tarvii, joutuu kärsimään, kun kukkahatut juoksee turhien ilmoitusten perässä. Ja kyllä siinä leiman otsaansa saa, vaikka ilmoitus olis ollut turha. Turhista ilmoista pitäs anntaa tekijälle kunnon rangaistus. Mutta kun se on niin typerää, että nimettömänävoi tehä

Ymmärrän sinua täysin. Eipä ihme, että noita tunteita ja epäilyksiä pelkoineen on herännyt, koska olet nyt nähnyt mitä jotkut tekee ihan vain ilkeyttään.

Asiasta on kulunut vasta pari kuukautta. Luultavasti se ilmoittaja nyt vähän karttelee teitä, on ehkä vähän nolon oloinenkin. Ne jotka suhtautuu sinuun normaalisti ei luultavimmin tiedä asiasta mitään. Olisi toki hyvä saada vertaistukea, mutta ei varmaan tee mieli puhua asiasta puolituttujen kanssa.

Me ollaan oltu ls-asiakkaita, ja ihan olen kokenut sen vain huolenpidoksi, olin niin väsynyt että tajusin että tarvitsemme apua. Kun voimani palautuivat, he vetäytyivät pikkuhiljaa, ja hyvä niin, nyt on kaikki oikein hyvin mutta silloin en olisi yksin jaksanut.

Kunhan aikaa kuluu niin luottamuksesi varmasti palautuu, ihminen vain on sellainen, varsinkin kun tällaiseen juttuun liittyy myös häpeää. Vaikutat ulospäinsuuntautuneelta ja avoimelta ja auttavaiselta =) uskon että teidän tilanne tuosta taas normalisoituu, kunhan aikaa kuluu vähän enemmän.

Meistä tehtiin myös aiheeton lasu . Kätilö oli väittänyt että käytän huumeita raskaus aikana!! Mikä ei todellakaan pitänyt paikkaansa! Sossusta ja neuvolasta ei kuitenkaan ollut huolta meistä,huume seulat negatiiviset eikä mikään puhunut sen puoleata että käyttäisin tai olisin käyttänyt päihteitä,ainoastaan kätilön epäammattimaisuus jonka mielestä suuri väsymys raskauden viimeisillä oli hälyttävä merkki päihteiden käytöstä ,tätä "tietoaan" hän pimitti n.kuukauden ennenkuin edes ilmoitti mihinkään.minäkin sain tiedon vasta synnärillä mikä on vastoin niin lapsen kuin minun oikeuksiani.....

Tuo ilmotus tuntu ihan hirveeltä vaikka tiesin että mitään väärä en ole tehnyt,ja tämän huomasi myös sossut.neuvola antoi tukensa mun puolesta ja kaikki meni hyvin. MUTTA ne ekat kuukaudet tuon jälkeen olin niin katkera,loukkaantunut ja vihanen. Vvälillä tuota ajatellessani olen edelleen... siitä jäi eräänlainen leima itseensä.

Sossujen tehtävä on kuitenkin tarkistaa tilanne ja puhuttaa lapset. Tämä on käytäntö.

Jos epäilet, että ilmoitus on tehty kiusaamistarkoituksessa, niin tee poliisille rikosilmoitus. Näin tulee selville myös ilmoituksen tekijän nimi. Tällaisiin turhiin ja ilkeyttään tehtyihin ilmoituksiin pitäisi ottaa tiukempi kanta. Ne vievät ihan oikeasti aikaa niiltä lapsilta ja nuorilta, jotka tarvitsevat lastensuojelua.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Siis jos ilmoitus on ollut täysin aiheeton (ei ole voinut olla kyse erehdyksestä), on se todennäköisesti tehty kiusaamistarkoituksessa. Joku on halunnut sulle tai perheellesi jotain ikävää. Ja hän on ilmeisen hyvin onnistunut tässä, koska on saanut tehtyä suhun noin suuren vaikutuksen. Sinä annat tämän kiusaajan lytätä sinut alas? Sinä annat lastesi kärsiä siksi että joku halusi kiusata teitä? Ota nyt järki käteen ja lopeta tuollaisten asioiden miettimiset ja lopetat tuon oman ja lastesi elämän rajoittamisen! Mikään ei estä sinua olemasta yhteyksissä tuttujesi kanssa. Ei sun tarvitse niiden kanssa henkilökohtaisia asioita jutella, jos se ei tunnu enää hyvältä.

Ja olen kyllä sitä mieltä että jos nimettömänä tehty lasu voi suojella edes yhtä lasta kärsimykseltä, on sen lasun tekeminen nimettömänä oltava mahdollista.

Nuo, jotka turhia ilmoja tekee, on tyhmiä ja ajattelemattomia. Siinä joku oikeesti apua tarvii, joutuu kärsimään, kun kukkahatut juoksee turhien ilmoitusten perässä. Ja kyllä siinä leiman otsaansa saa, vaikka ilmoitus olis ollut turha. Turhista ilmoista pitäs anntaa tekijälle kunnon rangaistus. Mutta kun se on niin typerää, että nimettömänävoi tehä

Tossa on semmoinen juttu, että lastensuojeluilmoitus pitää aina voida tehdä. Vaikka nimettömänä.
Ns. turha käynti on lastensuojelua työkseen tekevälle helpotuksen huokaus.

Kutsumisensa "kukkahatuiksi" on työnsä pahanlaatuista aliarvioimista.

Lastensuojelun on pakko tehdä tarkastus jos ilmoitus on tehty. Mielummin sata turhaa kuin yksi tärkeä joka jää tekemättä. Ei ne tädit sitä kiusallaan tee, työtänsä vain, vaikka siinä henkilökohtaiseen tilaan joudutaan tunkeutumaan.

Tosin onko ilmoituksen kohteella mitään pakkoa osallistua selvitykseen?

Jos olisi, mitä en usko, niin sehän tarkoittaisi, että lasulla olisi isommat valtuudet kuin poliisilla.
Siihen se menisikin kun naiset on päättämässä.
Aina ne yrittää pelastaa maailman, suojella muita pahalta tms., minusta riittää, että rankaistaan rikoksesta sitten kun se on tehty. Ei meillä oikeasti ole sen parempia keinoja tässä maailmassa. Tuo on pelkkä illuusio, että suojellaan jotain. Niin kauan kuin kysymyksessä on ihmiset, niin vanhemmat kuin myös lasun työntekijät (joo nekin on ihmisiä, mutta silti sä ajattelet, että ei ne kuitenkaan oo, mutta on ne..), niin pahaa tapahtuu.

Mun mielestä siis sata turhaa on erittäin negatiivinen asia.
Silloin voi tehdä, jos pystyy todistamaan rikoksen, kaikki muu on pelkkää arvailua ja ymmärrän täysin näiden arvailujen uhrien traumat. Te huoli-ilmoittelijat rikotte perheitä, asetutte siellä aikuisten ja lasten väliin, jos ootte jotain rikoksia todistaneet niin soittakaa poliisi.
Ette te oo vastuussa muuta kuin siitä mistä ootte. Ihme maailmanpoliiseja. *pään puistelua

Joko ap:n tapauksessa se ilmoitus on tehty kiusaamistarkoituksessa tai sitten asialla on joku joka ei vaan ymmärrä että suomessa ihmisillä on oikeus melko pitkälle elää elämäänsä haluamallaan tavalla vaikka se ei ilmoittajan mielestä olisikaan "oikea"tapa elää.

Veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa jos sosiaalityöntekijätkin ovat olleet sillä asenteella että vaikuttaa sairaan ihmisen tekemisiltä.

Noita ilmoituksia tehtaillaan ihan järjettömiä määriä ihan kiusaamismielessä ja myös sen takia että katsotaan oman tavan elää olevan se ainoa aoikea ja kaikista muista ollaan "huolestuneita".
Näillä huolestujilla ilmoituksen perusteena voi olla vaikka lapsen pulloruokinta koska äitiä ei selkeästi kiinnosta vauvan vointi ja äidillä on kiintymyssuhdehäiriö, lapsen imettäminen koska äiti "omii"lapsen, naapurista kuulunut huuto joka voi olla ihan mistä tahansa johtuvaa ja sitäpaitsi huutaminen sinällään ei missään nimessä ole edelleenkään yksistään lastensuojeluasia. Kuten ei myöskään einesten syöminen, vegaaniruokavalio, homovanhemmat, saunakaljan juominen, liian siisti tai sotkuinen koti, liian harva lakanoidenvaihtoväli, haalari jonka polvessa on reikä eikä se että naapurin kaksivuotias otti luvatta pihalla toisen lapsen lapion.

Näiden perättömien, turhien ilmoitusten penkominen on kallista, aikaa vievää, traumatisoivaa ja joissakin tapauksissa jättää ikävän "entä jos sittenkin"-leiman uhrejen otsaan etenkin jos tieto tutkinnasta leviää esimerkiksi ilmoittajan tai asianosaisten toimesta vaikka uhrejen omaan sosiaaliseen ympäristöön.

100 aiheetonta ilmoitusta ei ole hyvä asia edes silloin kun se tarkoittaa että yksi ilmoitus on ollut aiheellinen :(

Tosin onko ilmoituksen kohteella mitään pakkoa osallistua selvitykseen?

Jos olisi, mitä en usko, niin sehän tarkoittaisi, että lasulla olisi isommat valtuudet kuin poliisilla.
Siihen se menisikin kun naiset on päättämässä.
Aina ne yrittää pelastaa maailman, suojella muita pahalta tms., minusta riittää, että rankaistaan rikoksesta sitten kun se on tehty. Ei meillä oikeasti ole sen parempia keinoja tässä maailmassa. Tuo on pelkkä illuusio, että suojellaan jotain. Niin kauan kuin kysymyksessä on ihmiset, niin vanhemmat kuin myös lasun työntekijät (joo nekin on ihmisiä, mutta silti sä ajattelet, että ei ne kuitenkaan oo, mutta on ne..), niin pahaa tapahtuu.

Mun mielestä siis sata turhaa on erittäin negatiivinen asia.
Silloin voi tehdä, jos pystyy todistamaan rikoksen, kaikki muu on pelkkää arvailua ja ymmärrän täysin näiden arvailujen uhrien traumat. Te huoli-ilmoittelijat rikotte perheitä, asetutte siellä aikuisten ja lasten väliin, jos ootte jotain rikoksia todistaneet niin soittakaa poliisi.
Ette te oo vastuussa muuta kuin siitä mistä ootte. Ihme maailmanpoliiseja. *pään puistelua

Kyllä tarkastus on oikeus tehdä, jos siitä kieltäytyy ja viranomaista ei esim. päästä sisälle, voidaan paikalle kutsua poliisit. Kyse on lasten oikeuksista. Vain lastensuojeluviranomaisella on oikeus JA velvollisuus tehdä tarkastus kun ilmoitus on tullut, aika kaameaa olisi jos ilmoituksia tehtäisiin jonkun tyyppi X:n oman salapoliisitutkimuksen ja "todisteiden" perusteella.

Lastensuojelutarkastus ei ole rangaistus, vaan tarkastus. Riippuu ihmisestä miten sen kokee, ja tekeekö siitä suurta numeroa perheessä. Asiaa voisi ajatella siltä kannalta, että onpa hyvä että ollaan kiinnostuneita ja välitetään, että sitten ne apua tarvitsevat pääsevät avun piiriin, vaikka omalla kohdalla ilmoitus olisikin ollut täysin aiheeton. Ymmärrän silti tietysti että se voi tuntua hyvin pahalta. Enkä ole ikinä ilmoitusta tehnyt, kunhan kerron mielipiteeni.

Kyllä tarkastus on oikeus tehdä, jos siitä kieltäytyy ja viranomaista ei esim. päästä sisälle, voidaan paikalle kutsua poliisit. Kyse on lasten oikeuksista. Vain lastensuojeluviranomaisella on oikeus JA velvollisuus tehdä tarkastus kun ilmoitus on tullut, aika kaameaa olisi jos ilmoituksia tehtäisiin jonkun tyyppi X:n oman salapoliisitutkimuksen ja "todisteiden" perusteella.

No sitten voinet viitata lakiin,

epäilenpä löytyykö pykälää, jonka mukaan poliisi tulee valvomaan, että lasu saa tarkastaa jonkun kodin ja haastatella ketään, pelkän ilmoituksen perusteella.

Eihän poliisikaan saa tulla ilman kotietsintälupaa tai aihetta epäillä, eikä poliisillekaan tarvitse edes vastata. Ilmoitus ei varmaan riitä aiheeksi epäillä, muutenhan olisi voinut rikosilmoituksenkin tehdä, vai eikö laki suojaa lapsia?
Vai onko se nyt niin, että lasut on poliisin yläpuolella. Ja täysin avoimilla valtuuksilla, mielivalta riittäisi perusteeksi toimenpiteisiin.

Otsikko on nyt aika raflaava, mutten muutakaan keskinyt miten sen kirjoittaisin. Meistä teki joku ilmeisesti ilkeyttään aiheettoman ja täysin perättömän ls-ilmoituksen muutama kuukausi sitten. Ilmoitus oli niin outo että ls-työntekijätkin epäilivät että on jonkun hieman mt-ongelmaisen tekemä, ja uskoivat kyllä ettei ilmoituksessa ollut mitään perää, mutta jäljet tuo ilmoitus silti jätti. Itse luulin, että se menisi ohi sitten kun ls-työntekijät ovat käyneet tarkistuskäynillään ja todetaan ilmoitus aiheettomaksi muttei se mennytkään niin. Jäi kalvava epäily, kuka sen on tehnyt ja miksi. Sen täytyy olla joku, joka tuntee meidät ja tietää meidän ja lastemme ja koiramme nimet. Kenties joku, jonka olemme avosylin toivottaneet tervetulleeksi kotiimme. Joku, jonka kanssa olen iloisena ja avoimena kertonut kuulumisia jalkapallokentän tai leikkipuiston laidalla. Ehkä joku, jonka kanssa olen nauranut ja jakanut kokemuksia hiekkalaatikon reunalla tai puistellut päätä päiväkodin pihalla kun lapsi on saanut raivarit. Ehkä joku, jonka kanssa olen seissyt kaupan kassajonossa ja vitsaillut että tuli taas ostettua eineksiä tai joku, jonka kanssa olen kierrättänyt lasten urheiluvarusteita ja jakanut kokemuksia harrastuksista ja sopinut kimppakyytejä treeneihin.

Tuttavapiirimme on niin laaja, ettei mitenkään pysty arvaamaan kuka kaikista niistä kymmenistä ja taas kymmenistä ihmisisistä se on ollut. Se on kuitenkin joku, jonka kanssa olen puhunut, joku, joka on puhunut lasteni kanssa. Joku, joka tuntee meidät, ja johon olen luottanut ja jota olen pitänyt kaverina/tuttavana/mukavana juttukaverina.

Tuo epäluottamus kaikkiin puolituttuihin on muuttanut elämäämme todella rajusti. En ole pystynyt esim järjestämään lapsellemme synttärijuhlia muuta kuin ihan lähimmille kavereille, en kutsunut puolta pk-ryhmää kuten tähän asti. Ei puhettakaan, että kutsuisin lasten kavereita meille viikottain kylään kuten tähän asti. Ei puhettakaan että tarjoutuisin puolitutulle väsyneelle äidille avuksi ja pyytäisin vauvaa meidän pihalle päiväunille, että äiti saa käydä asioilla tai nukkua. Ei puhettakaan että järjestäisin puutarhajuhlia isolle kaveriporukalle tänä keväänä tai kesänä. Ei puhettakaan että kävisin naisverkostoni tilaisuuksissa tai etsisin rekrytoitavia verkostoitumistilaisuuksista. Ei puhettakaan että tarjoaisin vertaistukea äidille, jonka lapsi raivoaa puistossa. Ei puhettakaan että kutsuisin koko naapuruston lapsia meille mehulle ja jäätelölle. Ei puhettakaan että osallistuisin päiväkodin perhetapahtumiin ja luokkatapaamisiin. Ei puhettakaan että jäisin päiväkodin pihalle juttelemaan hoitajien ja toisten vanhempien kanssa. En vain pysty enää. Luulin, että tämä menisi ohi, mutta ei se olekaan mennyt. Haluan vain olla perheeni kanssa ja muutamien lähempien ystävieni, joihin luotan, ja joista tiedän että he eivät sitä tehneet. En halua ottaa mitään kontaktia uusiin ihmisiin, tai esim toisten lasten vanhempiin. Olen aina hieman ihmetellyt varautuneita ja sulkeutuneita ihmisiä, joita ei kiinnosta jutella toisten vanhempien kanssa, mutta nyt ymmärrän heitä paremmin. Minulla ei ole enää mitään mielenkiintoa tutustua uusiin ihmisiin tai kertoa mitään itsestäni.

Toinen epäluottamus liittyy itse sosiaaliviranomaisiin. Kun he itsekin tiesivät, että ilmoitus oli aivan käsittämätön, miksi heidän piti tulla kotiimme ja puhumaan lastemme kanssa. En olisi halunnut että he tulevat meille. En olisi halunnut että he tekevät päätelmiään lapsistamme. En olisi halunnut pelätä sitä, jos joku lapsista sanoo jotain mistä heille herää se kuuluisa huoli. Mitään outoa ei tuossa kotikännissä ollut, mutta en ole päässyt siitäkään pelosta eroon. Pelkään vieläkin jokaista tuntematonta numeroa, jokaista tuntemattoman lähettämään kirjettä, ja mietin, että mitä jos tänääkin tuolla jossain joku juuri nyt soittaa minusta taas perätöntä ilmoitusta. Samoin mietin, kun lapseni hölmöilee jollain tavalla tai jos korotan ääneni tai kuulostan kärsimättömältä joskus lapseni kanssa, mitä jos joku juuri sillä hetkellä tarkkailee ja päättä tehdä ilmoituksen. Täysiin päätöntä, tiedän. Mutta en vain pääse tästä pelosta ja epäluulosta eroon.

Toivoisin ,että lastensuojeluilmoituksen voisi tehdä vain nimellä, ja perusteeksi tarvittaisiin muutakin kuin "huoli". Toivon, että viranomaiset noudattaisivat jotain tiettyä protokollaa, johon voisi luottaa, eikä päätös olisi mielivaltainen, fiilispohjalta tehty. Toivoisin, ettei kukaan enää joutuisi tähän rääkkiin kuin me. Kaikenlisäksi, jos jotain pahaa olisi ollut, en usko että se olisi selvinnyt kotikäynnillä. Kyllä ihmiset osaavat esittää ja valehdella. Kodin pystyy siivoamaan ja lapsille pukemaan puhtaat vaatteet. En usko että tuolla taavalla selviää yhtään mitään. Eikö päiväkodissa tai koulussa jo nähdä, jos lapsella on oikeasti jotain hätänä? Paljon paremmin kuin jollain puolen tunnin kotikäynnillä.

Hei,jos en oo ihan väärässä, niin perättömästä ilmoituksesta voit tehdä rikosilmoituksen ja silloin tekijä ei voi enää pysyä nimettömänä. Ilmoittajasta on varmasti jotain tietoa,puh.numero,s-postiosoite tms. Itse tekisin ilmoituksen, ja selvittäisin kuka asialla on,tuskin saisin muuten mielenrauhaa.