Avuttomat naiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Echo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tiedä, kumpi alunperin aiheuttaa nämä ongelmat, mies vai nainen. Miljoonat kerrat olen ihmetellyt esim. ilmiötä, jossa nainen ja mies saapuvat autolla paikkaan A ja nainen jatkaa siitä yksin eteenpäin miehen poistuessa auton kyydistä. Todella usein tämä tapahtuu niin, että mies ajaa siihen paikkaan A, jää pois kyydistä ja vasta sitten nainen vaihtaa ratin taakse. Olen tätä parilta naiselta kysynyt, ja heidän miehensä eivät halua istua vaimonsa kyydissä/haluavat mielummin ajaa itse. Turha kymmenen vuoden jälkeen ihmetellä, kun nainen ei enää osaa/uskallakaan ajaa.

Onks sullakin avuton vaimo? Ei tavisnaiset tartte neuvolassa sitä että ukko pitää kädestä kiinni ja lohduttaa "joo, tätä saat syödä ja tätä et."
Ei tarvitse, eikä välttämättä edes halua, mutta hyvähän tuo on. Hyvähän se on, jos mies on alusta saakka kiinnostunut tulevasta lapsesta.

Naisilla raskausaika väistämättä valmistaa äitiyteen, miehillä ei ole samaa kokemusta. Tulevan lapsen hoidon ja isä-lapsisuhteen kannalta on kuitenkin hyväksi, että isäkin pääsee osalliseksi jo odotusaikana.

Mitä helvettiä oikeasti? Ihminen panostaa parisuhteeseensa, ovat toistensa tukena ja on isänä kiinnostunut lapsestaan siinä missä äitikin ja sinä kyseenalaistat hänen miehisyyttään?
En mä miehen miehisyydestä ole puhunut. Vaan jokaisen neuvolassa mukanaolon tarpeellisuudesta.

Ei tarvitse, eikä välttämättä edes halua, mutta hyvähän tuo on. Hyvähän se on, jos mies on alusta saakka kiinnostunut tulevasta lapsesta.

Naisilla raskausaika väistämättä valmistaa äitiyteen, miehillä ei ole samaa kokemusta. Tulevan lapsen hoidon ja isä-lapsisuhteen kannalta on kuitenkin hyväksi, että isäkin pääsee osalliseksi jo odotusaikana.
Suurin osa äitiysneuvolakäynneistä on melkein samanlaisia, mahan koko ja punnitustulokset vaan vaihtelee.

Se mies on vanhempi sille lapselle siinä missä äitikin.
Tietysti. Mut ei lapsen joka vaiheessa tartte sen miehen olla sentin päässä. Jossain vaiheessa lapsuutta isä taas saattaa olla läjeisempikin kuin äiti.

Se mies ei mieti voiko syödä graavilohta tai tuorejuustoja, näkeekö tähtiä (raskausmyrkytyksen oire), miltä liitoskivut tuntuu, onko oksettanut joka aamu, tarvitseeko vitamiinilisiä...

Tietysti. Mut ei lapsen joka vaiheessa tartte sen miehen olla sentin päässä. Jossain vaiheessa lapsuutta isä taas saattaa olla läjeisempikin kuin äiti.

Se mies ei mieti voiko syödä graavilohta tai tuorejuustoja, näkeekö tähtiä (raskausmyrkytyksen oire), miltä liitoskivut tuntuu, onko oksettanut joka aamu, tarvitseeko vitamiinilisiä...

Miksei mieti? Kyllä mun mies miettii paljonkin minun vointiani, silloinkin kun en ole raskaana. Eivätkö kaikki ole puolisonsa voinnista kiinnostuneita?

En tiedä, kumpi alunperin aiheuttaa nämä ongelmat, mies vai nainen. Miljoonat kerrat olen ihmetellyt esim. ilmiötä, jossa nainen ja mies saapuvat autolla paikkaan A ja nainen jatkaa siitä yksin eteenpäin miehen poistuessa auton kyydistä. Todella usein tämä tapahtuu niin, että mies ajaa siihen paikkaan A, jää pois kyydistä ja vasta sitten nainen vaihtaa ratin taakse. Olen tätä parilta naiselta kysynyt, ja heidän miehensä eivät halua istua vaimonsa kyydissä/haluavat mielummin ajaa itse. Turha kymmenen vuoden jälkeen ihmetellä, kun nainen ei enää osaa/uskallakaan ajaa.

Minä tykkään mieluummin istua kyydissä, siksi mies useimmin ajaa. Ei ole osaamisesta kiinni, voin vaikka ajaa samantien tästä lappiin jos on tarvis.

Oletko mies1? Sillä oli kans jotain epärealistisia ja vaaleanpunaisia kuvitelmia naisista ja parisuhteesta.
Ja mulla on lapsia.
mitä vitun epäreliststa jos näin on. mä oon valkannu naiset sillain jotka sitten osaa puhua mistä vaan että siitö tulisi joku helvetin ongelma no daa kun ittekin rakastan puhuu ok edellinen oli tuppisuu ja siksi erottiin ja henkisen eroavaisuuden takia.

mistä sait sen käsityksen että mulla olisi epärealistisia käsityksiä? mua ittee syttyttää vaan itsevarmat naiset jotka osaa myös puhua heikkouksitaan ei kiitos niille joilla ei oo herkkää puolta. sitä on itsevarmuuse et osaa jakaa kaiken. mitä ihmeellistä on puhua kaikesta ja joo ei lapsen äitikään sanonnu että mennäämpä yhdessä joka päivä kaikkialle mut mua nyt vittu vaan kiinnosti lapsen syntymä ja olla joka hetkessä mukana. ilman että se ois jotenkin lässyy mä itse pidän taas sellasia miehiä vässyköinä jotka ei uskalla puhua tunteistaa ja olla mukana . se että minä puhun tunteistani ei tarkoita eetenkö osaisi laminaattilattiaa laitta jnneee.

mut mitä hemmetin epärealista on toivoo henkisesti suht samnalaista joka osaa myös puhua ihan mistä vaan? koska itse tykkään puhua ja mua ärsyttää sellaset ymmh joo vastaukset on tietenkin tilanteita missä se on k mut siis kun mun sydän lähtee itsellä lentoon kun saan puhua niin nyt tänään oletan että minunun tuleva kumppaninikin osaa puhua esim tunteistaa mulla on ollu ongelma se että naiset ei oo osannu puhua tunteistaan ja mulal sitten menny siihen hermo en tiiä johtuuko se siitä et naiset helpommin esittää ulospäin muuta kuin on ja mua aian kuvottaa itseäni esittäminen. ymmärrän et jos nainen sanoo että ei sukulaisissa puhuta näitä jnneee.

mut huh jos sulle on epärealisten nainen joka osaa puhua ja kertoa tunteistaan niin ok mulle taas tunteeton möykky on epärealistine

niin ja mulla on todettu tunne herkkyys siis tunne elekielestä ja puheen sävystä mitä oikeesti tarkottaa ainoo sitten on se että mä en aina kehdannu sanoo siitä suoraan nyt sanon

Miksei mieti? Kyllä mun mies miettii paljonkin minun vointiani, silloinkin kun en ole raskaana. Eivätkö kaikki ole puolisonsa voinnista kiinnostuneita?
Joo mut ei raskaus ole sairaus, vaikka oksetusta ja kipuja siihen liittyy. Semmoisen perus-ymmärtämisen ymmärrän kuten mahataudissa tai perus-unettomuudessa sovellettuna raskauteen, mutta en kyllä ole kuullut että miehet kiinnostuisi raskausaikana, saako Valio Violaa syödä.

Neuvolakäynnit on kuin naisen terveystarkastuksia. Ei kai kenenkään mies mene naisen työterveystarkastukseen? Jos vauvan sydänääniä haluaa koko ajan kuunnella, voi ostaa dopplerin. Tai jos haluaa yhdessä katsoa kuinka iso vauva on tai miten se on kehittynyt, niin tutkii jotain sikiön kasvu -taulukkoa kotona.

Meillä on terkat lisäksi kiireisiä, ja mä luulen että nekin on ihan tyytyväisiä kun saa hoitaa neuvolakäynnit äidin kanssa sujuvasti, ilman että tarttee joka käynnillä kysellä isältä "no kuinka sulle noin isänä nää asiat blaablaa..."

Joo mut ei raskaus ole sairaus, vaikka oksetusta ja kipuja siihen liittyy. Semmoisen perus-ymmärtämisen ymmärrän kuten mahataudissa tai perus-unettomuudessa sovellettuna raskauteen, mutta en kyllä ole kuullut että miehet kiinnostuisi raskausaikana, saako Valio Violaa syödä.

Neuvolakäynnit on kuin naisen terveystarkastuksia. Ei kai kenenkään mies mene naisen työterveystarkastukseen? Jos vauvan sydänääniä haluaa koko ajan kuunnella, voi ostaa dopplerin. Tai jos haluaa yhdessä katsoa kuinka iso vauva on tai miten se on kehittynyt, niin tutkii jotain sikiön kasvu -taulukkoa kotona.

Meillä on terkat lisäksi kiireisiä, ja mä luulen että nekin on ihan tyytyväisiä kun saa hoitaa neuvolakäynnit äidin kanssa sujuvasti, ilman että tarttee joka käynnillä kysellä isältä "no kuinka sulle noin isänä nää asiat blaablaa..."

En riedä sitten nykyisin, mutta silloin kun itse odotin, meille sanottiin aina että on kiva että isäkin on kiinnistunut. En ymmärrä miten se neuvolakäyntiä pidentäisi millään tavalla.

Luulin että monessakin perheessä myös mies tekee ruokia.

Ja ihan samalla logiikalla neuvolan voi kokonaan lakkauttaa, voihan nainenkin etsiä netistä kaiken raskauteen liittyvän tiedon jos niin kovasti kiinnostaa.

En riedä sitten nykyisin, mutta silloin kun itse odotin, meille sanottiin aina että on kiva että isäkin on kiinnistunut. En ymmärrä miten se neuvolakäyntiä pidentäisi millään tavalla.

Luulin että monessakin perheessä myös mies tekee ruokia.

Ja ihan samalla logiikalla neuvolan voi kokonaan lakkauttaa, voihan nainenkin etsiä netistä kaiken raskauteen liittyvän tiedon jos niin kovasti kiinnostaa.
Mutta miksei jotain ruokavaliojuttuja voi sanoa neuvolan jälkeen kotona miehelle? Pitääks jonkun kokkaavan ja vaikka kiireisenkin miehen järkätä kalenterista neuvola-aika, kun vaimo voisi mennä yksin, ja kotona neuvolan jälkeen sanoa että "sit graavilohi voi olla riskiruoka."

Ja miksei voi kotona kertoa "juu se sf-mitta on sen ja sen monta senttiä kasvanut", pitääks sen miehen nähdä joka kerta puolen metrin päästä kun sitä mahaa mitataan?

Ja mä siis edelleen olen erittäin paljon saanut elämän asioissa tukea mieheltäni. Mutta en ymmärrä mitä miehen hönkiminen vieressä siellä neuvolassa auttaa, jos mä vaikka tuskailen turvonneita sormia ja jalkateriä?
Hävettäisi jos mies puhisisi osaaottavana vieressä "juuhhh on rankkaa juu.."

Ja sen takia neuvolaa ei voi ulkoistaa kun siinä huoneessa jo on sen verran tarviketta ym.jota tarvitsee, ja mä en luottaisi amatöörin arvioihin vaikka sf-mittauksissa.

Viimeksi muokattu:
Mutta miksei jotain ruokavaliojuttuja voi sanoa neuvolan jälkeen kotona miehelle? Pitääks jonkun kokkaavan ja vaikka kiireisenkin miehen järkätä kalenterista neuvola-aika, kun vaimo voisi mennä yksin, ja kotona neuvolan jälkeen sanoa että "sit graavilohi voi olla riskiruoka."

Ja miksei voi kotona kertoa "juu se sf-mitta on sen ja sen monta senttiä kasvanut", pitääks sen miehen nähdä joka kerta puolen metrin päästä kun sitä mahaa mitataan?

Ja mä siis edelleen olen erittäin paljon saanut elämän asioissa tukea mieheltäni. Mutta en ymmärrä mitä miehen hönkiminen vieressä siellä neuvolassa auttaa, jos mä vaikka tuskailen turvonneita sormia ja jalkateriä?
Hävettäisi jos mies puhisisi osaaottavana vieressä "juuhhh on rankkaa juu.."

Ja sen takia neuvolaa ei voi ulkoistaa kun siinä huoneessa jo on sen verran tarviketta ym.jota tarvitsee, ja mä en luottaisi amatöörin arvioihin vaikka sf-mittauksissa.
Miksi ihmeessä se sua syö noin paljon, jos lapsen isä HALUAA olla mukana?

Miksi ihmeessä se sua syö noin paljon, jos lapsen isä HALUAA olla mukana?
Edelleen, mun painopiste tässä ketjussa on naisissa jotka tarttee sen miehen aina mukaan, ei miehissä. Eihän se naisen vika ole jos mies tuppautuu joka neuvolakerralle (vaikkei siellä järisyttäviä asioita tapahdu kuin mitä nyt lähinnä raskauden käännekohdat).

Ihmettelen miestä jota jaksaa ne sf-mitat ja verenpaineet kiinnostaa joka kerta silloin, kun raskaus etenee normaalisti. Näkeehän se nyt joka päivä kotonakin että maha kasvaa, joo siinä se möllöttää.

Se on äitiysneuvola. Pitääks se nimi muuttaa äitiys-ja isyysneuvolaksi? Perheneuvola-nimi kun on varattu. :D

ööh ootko kuullu koskaan sellasesta kun jaetaan kaikki suhteessa? niin miksi ei voisi olla kiinnostunut.
esim tottakait mäkin aattelin että ei syödä liikaa noita jos se vahingoittaa minun lastani niin miksi mies ei voisi olla huolissaan? ja esim toin kaupasta aina kaiken kotiin ja autoin miellelläni raskaana olevaa se tuntu jotenkin hyvälle ja aidolle. että sain helpotettuu toisen oloo. neuvolakäyntei ei voi verreta terveyskäynteihin koska neuvola koskettaa kumpaakin.
lisäks kun mies usklataa kysyy ihan mitä vaan kasvattaa se miehenkin luottamusta lapsen hoitoon. sitten siellä neuvollassa tosiaan opastetaan niitten kuvien yhteydessä mikä olisi hyvä tapa hoitaa lasta tietenkin se on vaan neuvoa antava juttu. opitaan yhdessä jo heti alusta se homma. kun on kaksi ihmistä kuuntelemaassa niin paremmin jää päähänkin eikös?

Edelleen, mun painopiste tässä ketjussa on naisissa. Eihän se naisen vika ole jos mies tuppautuu joka neuvolakerralle (vaikkei siellä järisyttäviä asioita tapahdu kuin mitä nyt lähinnä raskauden käännekohdat).

Ihmettelen miestä jota jaksaa ne sf-mitat ja verenpaineet kiinnostaa joka kerta silloin, kun raskaus etenee normaalisti. Näkeehän se nyt joka päivä kotonakin että maha kasvaa, joo siinä se möllöttää.

Se on äitiysneuvola. Pitääks se nimi muuttaa äitiys-ja isyysneuvolaksi? Perheneuvola-nimi kun on varattu. :D
mä taas ihmettele isää joka noilla kerroilla jää kattoon telkkaa

Yhteistyössä