Vauva tuli ja nyt vain riidellään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on kaksoset ja voin kertoa ettei se vauva vuosi aina ole vain tuollaista. Se on tuollaista silloin jos ei puhalleta yhteen hiileen. Mä annoin miehen nukkua kun sillä oli töitä, mutta heti kun vapaat alkoi, mies passitti minut nukkumaan korvatulpat korvissa toiseen huoneeseen.

On helppoa olla väsyneenäkin huomaavainen toista kohtaan jos toiminta on vastavuoroista.

Jos toisen huomioiminen ja vastuunjako ei ole vastavuoroista, väsynyt mieli katkeroituu ja muistaa sen vielä pitkän aikaa vauvavuoden jälkeenkin.

Meidän parisuhde on kärsinyt todella. Tuntuu että enää on riidat jäljellä. Mietin onko tuota toista ihmistä enää olemassa. Mieheni hoitaa kyllä paljon lasta ja auttelee kotona, ei siinä mitään. Meillä ei vaan hommat synkkaa enää eli hommat meidän välillä ei toimi.

Tämän aamun riita, vieraita tulossa ja mies nukkuu koska valvoi pidempään eilen. Minua turhautti kun piti vielä hoitaa eläimet, siivota, vauva hoitaa ja leikittää, tiskata, syödäkin jossain välissä ja aina saa patistaa! Mies tiuskaisi että "mitä se sulle kuuluu miten vapaapäivänäni nukun" Mm m, mulla ei sellaisia päiviä olekkaan.

Tuntuu että eletään kahta eri elämää, saman katon alla. Vaikka yritetäänkin keskustella ja löytää ymmärrystä asioihin molemmin puolin ei sitä vaan tunnu löytyvän.

Onkohan tilanne kohta jo aivan toivoton jos aina vaan riidellään ja yhteistä aikaa ei ole? Ollaan todellakin puhuttu että ihan töitä tässä joudutaan tämän parisuhteen eteen tekemään. Kohta 8 vuotta mittarissa. Tämä alkoi lapsen syntymästä... Lapsi on rakas ja toivottu.

Vauva arki vaan on väsyttävää. Periaatteessa motkotit miehelles mun mielestä turhasta. Parempi on aina, että etes toinen teistä on virkeempi vauvaa varten. Mitäpä jos välillä ihan reilusti ja suoraan sanot, että meen lepäämään nyt, että kato vauvaa.

Meillä oli alkuun todella vaikeeta. Tyttö huusi kaks ekaa kuukautta ja pitkään juostiin lääkäristä lääkäriin, kun ihmeteltiin miks tyttö vaan huutaa kaiken hereillä olo aikansa. Tyttöö kanniskeltiin mieheni kanssa vuoron perään, ajeltiin autolla yöllä, käytiin yötä myöten vaunulenkeillä, heijattiin vaunuissa sisällä jne. Lopulta yliväsymys aiheutti mulla ja miehellä riitoja ihan tyhmistä asioista. Ajattelin sen, että muutos oli meille molemmille iso ja kumpikin haki paikkaansa uudessa tilanteessa, mikä aiheutti varmasti molemmissa vähän pelkoa, hämmennystä ja jännittyneisyyttä ja siihen päälle väsymys niin oli omiaan sille, että riidatkin oli repiviä. Tytön huutoihin oli syynä maitoallergia johon reagoi iholla ja suolistolla. Kaikki asettu ton jälkeen pikku hiljaa. Ton jälkeen tytär onkin nukkunu aina tosi pitkät yöunet. Poikkeus oli hampaitten puhkeeminen, sillon valvottiin aina aamu kolmesta, puoleen päivään ja sen jälkeen takasi nukkumaan. Mies lähti aina kuuteen töihin ja me jäätiin jatkaa valvomista. Sit alko korvatulehduskierteet tytöllä ja taas valvottiin. Monena yönä ensiavussa istuttiin ja odotettiin pääsyä lääkärille ja siellä saatto mennä pari, kolmekin tuntia ennenkun mitään tapahtu. Kun korvat putkitettiin niin meijän arki tasaantu.

Nyt tytär on 6-vuotias ja arki mallillaan ja parisuhdekin voi hyvin. Ei etes riidellä, kuin hyvin harvoin ja sillonkin on lähinnä vaan tiuskimista. Oon onnellinen siitä, että mieheni on sen luontonen, että kiukutaan ja sitten puhutaan reilusti ja suoraan asiat halki.

Teille ohjeena, että vuoron perään toinen herää hoivaamaanvauvaa ja toinen saa nukkua. Näin vauva saa hoivaa ja läheisyyttä molemmilta vanhemmilta. Suotta molemmat hyppää vauvaa hoitamaan, aina parempi, että toinen teistä on pirtee ja sillon molemmat saa nauttia vauvasta. Vastuun jako ja sit, muistakaa pitää hyvänä toisianne, etes pienet kosketukset ohimennen, silitys, tapatus, puristus jne. lähentää teitä, koska te olette muutakin kuin vaan äiti ja isä. Välillä voi lähipiiriltä pyytää apua, näin saatte aikaa toisillenne ja voitte vaikka nukkua sen ajan. Muistakaa säilyttää keskustelu yhteys toisiinne vaikka olis riitaa, koska riidan jälkeen on osattava sanoa suoraan, mikä mättää ja mitä tarvii, näin teijän on helpompi ymmärtää myös toisianne. Tsemppiä, se on alkuun tota ja on vaikeeta, mutta ei se ikuisesti kestä.

Varmasti vaikeaa. Ymmärrän ap:tä.
Mutta sitten jos ajattelee asiaa miehen kannalta: Tekee täyttä työviikkoa, kotona tekee osan kotitöistä ja on vauvan kanssa. Mitä tapahtuu vapaapäivän aamuna, kun kerrankin saisi levätä? VIERAITA tulossa (kuka kutsui, kutsuiko vaimo, vai kumpikin yhdessä?), tuo rassaisi itseäni mutta ehkä ap:n mies pitää vieraista, joten ei siinä mitään. Mutta että niitä varten pitäisi nyt sitten nousta tiskaamaan ja siivoamaan vaikka väsyttää ja sitten on taas pinna kireellä jos ei edes vähän saa sitä väsymystä pois?
Se että äitiä väsyttää ei tarkota sitä etteikö isääkin voisi väsyttää. Jos äitiä väsyttää enemmän, ei se tarkota sitä että isän väsymystäkin kannattaa lisätä turhan takia niin että kukaan ei jaksa. Kumpaakaan ei tarvitse herättää ja patistaa siivoamaan imagosyistä sillon kun on vihdoin hetki aikaa levähtää. Prioriteetit kuntoon. Tiskit voi heittää vaikka uuniin siksi aikaa, jos ei tiskikoneeseen enää mahdu ja ne niin kovasti häiritsee ;) (Kyllä, olen tehnyt näin ja monta muutakin pikasiivouskikkaa joilla talo näyttää vähän siedettävämmältä alle 5 minuutissa. Mutta vauvan kanssa, en tiedä viitsisinkö tuotakaan vai sanoisinko vaan vieraille että sori meillä on vähän sotkusta kun ei ole oikein kerenny eikä jaksanu siivota. Johon vieraat: No ei haittaa, teitä me tultiin katsomaan eikä teidän taloa.
Sellaisia vieraita en etenkään tuohon tilanteeseen,mutta tuskinpa muutenkaan, edes kutsuisi, joille pitää jotain esittää että kelpaa. Useinhan tämä on tosin ihan omassa päässä, että hävettää. Sillonkin kannattaa miettiä, onko häpeä oikeesti lepoa isompi juttu :)

en käsitä miten nykyaikana joku tekee lapsia vielä miehen kanssa parisuhteeseen. Sitten on hirveä stressi ja huoli parisuhteesta, kyllähän se lapsikin siinä kärsii... Paljon helpommalla pääsee kun haluaa itsenäisesti lapsen hedelmöityshoidoilla ja saa näin annettua lapselle parhaat eväät (mm. Tutkittu että lapsilla vähemmän mielenterveysongelmia... toki tuo on ihan selvää kun elämä on helpompaa kun ei ole parisuhdetta kuormittamasta vauva-arkea, aikaa jää vauvasta nauttimiseen....)

en käsitä miten nykyaikana joku tekee lapsia vielä miehen kanssa parisuhteeseen. Sitten on hirveä stressi ja huoli parisuhteesta, kyllähän se lapsikin siinä kärsii... Paljon helpommalla pääsee kun haluaa itsenäisesti lapsen hedelmöityshoidoilla ja saa näin annettua lapselle parhaat eväät (mm. Tutkittu että lapsilla vähemmän mielenterveysongelmia... toki tuo on ihan selvää kun elämä on helpompaa kun ei ole parisuhdetta kuormittamasta vauva-arkea, aikaa jää vauvasta nauttimiseen....)
Itsekäs ratkaisu lapsen kannaltahan tämä mallisi on. Sinäsinäsinä... lapsella oikeus molempii vanhempiin. Ja kyllä se nii on että lapsen perustukset tulee olla muunkin kuin äiti kortin varassa.

Parisuhde näyttää myös lapselle esimerkkiä siitä miten elää kompromissista toiseen toisen ihm6sen kanssa. Koska sitähän elämä on, elämistä toisten ihmisten kanssa, eikä vaan rusinoiden rääpimistä pullasta, minä, minun, minun mielipiteeni...

Itsekäs ratkaisu lapsen kannaltahan tämä mallisi on. Sinäsinäsinä... lapsella oikeus molempii vanhempiin. Ja kyllä se nii on että lapsen perustukset tulee olla muunkin kuin äiti kortin varassa.

Parisuhde näyttää myös lapselle esimerkkiä siitä miten elää kompromissista toiseen toisen ihm6sen kanssa. Koska sitähän elämä on, elämistä toisten ihmisten kanssa, eikä vaan rusinoiden rääpimistä pullasta, minä, minun, minun mielipiteeni...
Itsekäs ratkaisu lapsen kannaltahan tämä sinunkin mallisi on. Me me me ... Lapsella on oikeus turvalliseen ja riitelemättömään lapsuuteen. Ja kyllä se nii on että lapsen perustuksen tulee olla muunkin kuin parisuhteen varassa.
Rauhallinen lapsuus näyttää myös lapselle esimerkkiä siitä miten elää rauhassa, ilman ainaista painostavaa parisuhteen kompromissia. Koska sitähän elämä on, elämistä toisten ihmisen kanssa rauhallisessa, myönteisessä ilmapiirissä, eikä vaan rusinoiden rääppimistä pullasta, me, meidän parisuhde, meidän mielipide, kompromissi....

Itsekäs ratkaisu lapsen kannaltahan tämä sinunkin mallisi on. Me me me ... Lapsella on oikeus turvalliseen ja riitelemättömään lapsuuteen. Ja kyllä se nii on että lapsen perustuksen tulee olla muunkin kuin parisuhteen varassa.
Rauhallinen lapsuus näyttää myös lapselle esimerkkiä siitä miten elää rauhassa, ilman ainaista painostavaa parisuhteen kompromissia. Koska sitähän elämä on, elämistä toisten ihmisen kanssa rauhallisessa, myönteisessä ilmapiirissä, eikä vaan rusinoiden rääppimistä pullasta, me, meidän parisuhde, meidän mielipide, kompromissi....
Mitä kompromisseja lapsi oppi yhden vanhemman perheessä? On vaan se äitin ja lapsen symbioosi. Mutta ei mitään muuta.

Elämä ei ihan rullaille niin. Ja noin muutenkin, jos ei osaa olla läheisen ihmisen kanssa ilman jatkuvaa riitaa niin miten oma lapsi siitä poikkea? Lapsesi on täysin sinusta erillinen yksilö. kuten voi puolisokin olla. Hän ei ole sinä, eikä sinun jatkeesi vaan vieras henkilö. Miten ihmeessä pystyt rauhaisasti lapsen kanssa elämään jos et kykene toisen aikuisenkaan kanssa niin tekemään? Eli itsekäs tuo mallisi on, ja sellainen jossa oletaan että muka tulet lapsen kanssa juttuu....Tottakai, sen ajan kun lapsi on sinusta riippuvainen näin on. Tulee juttu kun ei muusta tiedä. MUTTA entäs kun hänen luonteensa onkin hyvin vahvasti siemenen lahjoittajan?Sellaisen jota et kuuna kuun valkeana sietäisi kodissasi ;)? Kun sä et voi valita millainen yhtälö sieltä sulle tupsahtaa...

kun sää et voi valita millainen yhtälö sieltä sulle tulee?...

Voiko joku siis todellakin valita sen yhtälön... Parisuhteessa oleva: 'valitsen tuollaisen yhtälön meille'... Heheh​

Yhteistyössä