Marraskuun Mussukat 2016 *Maaliskuussa*

Salmiakki? koska niin suolasta ja nostaa verenpainetta vai miksi sitä ny ei sais syödä? o_O
Kyllä ehtii nuo suosituksetkin muuttuu 10vuodessa aika paljon, mtn tiiä mistää ja taidan tälläkin kertaa ihan maalaisjärjellä mennä :LOL: Mutta jos ny neuvolatädillä on jtn hyvinki hurjaa kiellettävänä niin saatan miettiä uudestaan :D
Edelleenkää pahaaoloa, eilen mooonta tuntia syömättä ku käytii hallilla autoa hellimässä, kauhee nälkä siin tuli mut ei mtn muuta :LOL: Välillä tuntuu että tekee mieli kaikennäkösiä juttusia, kuten eilen lämpimiä voileipiä lihapullilla ja paljolla juustoa :whistle::LOL: Syödä vois koko ajan, mut ei ny oikein viitsis :p
Tiiän olevani hätäänen, mutta kaikkia vauvajuttuja pitää ajatella jatkuvasti :ROFLMAO: Piti tuos aamullaki toppuutella itteään ja sanoo että tuon vierashuoneen ehtii hyvin sisustaa uusiks sit kesällä/ syksyllä, ei sillä ny niin kiire ole :ROFLMAO:

Laiskis & pikkukaveri rv5+1 :love:
 
Lämpimät onnittelut kaikille uusille plussanneille!

Kuinka tarkkaan te meinaatte noudattaa ruokavaliosuosituksia? Asumme ulkomailla ja täällä ei käytännössä mitään suosituksia ole, esikoisesta noudatin Suomen mukaan. Nyt minulle vaikein on tuo uutena listalle tullut salmiakki. Esikoisen aikaan popsin salmiakkia hulluja määriä, ja nyt taistelen kiusausta vastaan, kun pöytälaatikossa olisi vielä Suomesta tuotuja, mutta meinaan kestää. Km-taustalla ei halua mitään ylimääräisiä riskejä.
Itse ajattelin noudattaa melko tunnollisesti, hyvin pystyn olemaan raskausajan rajoitetulla ruokavaliolla jos siitä jotain hyötyä on. Eipähän tarvitse jälkeen päin jossitella ja voi olla hyvällä omalla tunnolla. Hyvin ehtii tyydyttämään omat mielihalut raskauden jälkeenkin.:) Jos jossain tilanteessa vähän poikkeaakin suosituksista, niin tuskin siitä niiiiiin kamalasti on haittaa. En nyt syömällä söisi esim. sitä salmiakkia, jos pärjää ilmankin.
 
Viimeksi muokattu:
No meen silleen suunnilleen ruokavalion suhteen :) en ota paineita.

Onkohan normaalia kun eilen ja tänään on sattunu aika paljon alamahaan välillä? Todella vahvoja menkkatuntemuksia, tai sen kaltaisia... mitään vuotoa ei oo ollu. Huolettaa.
 
No meen silleen suunnilleen ruokavalion suhteen :) en ota paineita.

Onkohan normaalia kun eilen ja tänään on sattunu aika paljon alamahaan välillä? Todella vahvoja menkkatuntemuksia, tai sen kaltaisia... mitään vuotoa ei oo ollu. Huolettaa.
Minulla on ollut kanssa sama juttu, heräilin jopa yöllä niihin. Nyt on rauhottunut, eikä mitään vuotoa ole tullut, joten kasvukipuja varmaan?
 
Autumnn varmasti on ihan normaalia, jos ei vuotoa tule :)

Harrastaako kukaan täällä urheilua? Itse olen vähän niin ja näin tuon liikunnan kanssa, tai lähinnä sen, mitä kaikkea uskaltaa tehdä.. tiedän, että periaatteessa liikuntaa saa harrastaa kuten ennenkin ja se on suotavaakin, mutta varmaan tuon km:n takia oon nyt tullu tosi varovaiseksi.

Tuntuu, että aina liikkuessa (hölkkä ja sali) tuolla alapäässä alkaa olla enemmän tuntemuksia.

Itse oon siis harrastanut juoksua ja salilla käyntiä ja nyt en oikein tiedä, missä määrin niitä uskaltaa harrastaa (n) ja pitäiskö sitten aina lopettaa silloin, kun se "ärtyy"... :(

Toisaalta en kyllä liikuntaa vois todellakaan lopettakaan, tulen hirmu äkäiseksi jos en pääse liikkumaan :D
 
Niin ja noista alavatsakivuista/menkkamaisista jomotuksista vielä.. itse oikein toivon, että niitä olisi enemmänkin, tuntuisi ainakin että jotakin tapahtuu :D nyt kun ei ole pariin päivään mitään hirmu jomotuksia ollut, rinnat ainoastaan tosi arat, niin pistää taas mietityttämään onko kaikki ok..
 
Mä lenkkei
Autumnn varmasti on ihan normaalia, jos ei vuotoa tule :)

Harrastaako kukaan täällä urheilua? Itse olen vähän niin ja näin tuon liikunnan kanssa, tai lähinnä sen, mitä kaikkea uskaltaa tehdä.. tiedän, että periaatteessa liikuntaa saa harrastaa kuten ennenkin ja se on suotavaakin, mutta varmaan tuon km:n takia oon nyt tullu tosi varovaiseksi.

Tuntuu, että aina liikkuessa (hölkkä ja sali) tuolla alapäässä alkaa olla enemmän tuntemuksia.

Itse oon siis harrastanut juoksua ja salilla käyntiä ja nyt en oikein tiedä, missä määrin niitä uskaltaa harrastaa (n) ja pitäiskö sitten aina lopettaa silloin, kun se "ärtyy"... :(

Toisaalta en kyllä liikuntaa vois todellakaan lopettakaan, tulen hirmu äkäiseksi jos en pääse liikkumaan :D
Mä lenkkeilen ja ratsastan.Kerta viikkoon vaan tällä hetkellä ratsastus ja aattelin mennä niin pitkään kun pystyn ja kroppa ei pistä vastaan.
 
Täällä ei edelleenkään olotilassa oo suurempia muutoksia tullut. Väsymys vain painaa. Yöllä mä nukun ihan hyvin,eikä tarvi vielä vessassa rampata. Ainostaan mun unet on aika sekavia ja puhun kuulemma unissani sekä istuskelen sängyssä ihan unessa. En tiiä johtuuko tästä raskaudesta noi unet. Ja syömään on pitänyt alkaa tasaisen väliajoin muuten alkaa heikottaa.
Ruokavalion suhteen aattelin mennä maalaisjärjellä. Niin tein kolmen edellisenkin kanssa ja ihan on terveitä kaikki.
 
Täällä kans näkyy paljon unia, joka yö ja ne on semmoisia missä ei oo mitää järkeä :ROFLMAO:
Yleensä nään tosi harvoin unia ,ainakaa silleen et muistasin.

Täällä etovuus on helpottanut, vaikka ehtii tulla varmaan takas myöhemmin.
Yöllä joutuu vessassa käymään, rintoja aristaa, tuntuu et kokoajan vituttaa ja väsyttää. :unsure:

vauvis ja sintti 4+4:love:
 
Mä oon ihmetellyt itteeni kun nyt vklp herään aamulla jo 7 ihan pirteenä, tosin illalla jo meinaa sohvalle nukahtaa ennen 22.. ja päikkärit vois nukkua jo 12 ja jos ei silloin pääse niin pakko myöhemmin vähäks aikaa päästä iltapäivällä pötkölleen :p
Ja eilen oli pakko päästä hakee hesestä kanatortillaa, mut kun sain sen syötäväkseni niin puolessa välissä alkoi tökkii (kyl mä normaalisti sen oon jaksanu syödä ) tämmöisiä 'oireita ' täällä :D

Mangoss ja kirppuinen 4+0
 
Kiitos vastauksista! Toivotaan että on normia :) Teen fyysistä työtä niin siinä yleensä nyt rehkiessä saattaa tunnahtaa enempi.

Mie harrastan koirien kanssa kaikenlaista. Tuskin maltan oottaa mitä agilitysta tulee kesällä... :D pilateksen alotin tänä vuonna mut heti kun plussa tuli niin oli jo epämukavaa. Tuntu et nesteet tullee suuhu ja paino mahaan. Se harrastus jäi sitten.

Lihosin aivan järkyttävästi vuuen aikana ja en oo koskaan ollu näin painava. Alotin jo laihuttamisen mutta se nyt jää tän takia. Neuvolatäti kyllä sano että "ku oot noin hoikka" :D repesin nauruun. Painoindeksi huitelee ylipainon puolella ja sanoin sitten sille tätille et emmie nyt mikkää hoikka ole :D mutku kuulemma oon niin pitkä ni antaa anteeks. Kuha tää paino ei tästä nousis hurjasti ni hyvä ois. Pittää kävellä jos ei muuta pysty. Agilitysta en kyllä hevillä luovu! :D
 
Ihan normaaleja on noi menkka tuntemukset. Mulla oli niitä esikoista odottaessa ja nyt myös on ollut, joten nou hätä (y)
Mä oon ollu kyl tosi väsähtäny ja pahoinvointia on pitkin päivää myös, mutta syömällä se pysyy kurissa.
Oon alkanut vähän kattoo tota syömistä, kun esikosta tuli huimat 30 kg painoa, ettei tässä rakkaudessa ihan niin paljon pyöristyis, vaikka ne kilot melkeen itsestään kyllä lähti :LOL:
 
Mulla oireina lievä pahoinvointi ja se et aina kun syö niin tulee sellainen ähky oli vaikkei edes paljoa söisi. Lisäksi menkkakipuja aika lailla ollut jo melkein 2 viikkoa, niitä ei oo aiemmissa odotuksissa ollut.

Aion noudattaa ruokasuosituksia mahdollisimman hyvin. Liikuntaa aion harrastaa sen mukaan mikä hyvältä tuntuu, äsken juuri tulin zumbasta, se ainakin tuntui hyvältä.

Sirppis ja Höpö 5+0
 
Mua niin vaivaa nyt tää raskaus ja epätietoisuus. Oon lukenut illan mittaan kokemuksia tuulimunista. En varmaan jaksa sinne viikolle 12+ saakka olla "turhaan" raskaana...meen huhtikuun alkupuolella ultraan niin pääsen sitten tästäkin päänvaivasta. Näin se näköjään mieli muuttuu, ihan toista kuin ennen levottomampi olen näin vanhemmiten mitä nuorena:( En ees mieti nyt mitään vauvajuttuja innoissani. Syön terveen maalaisjärjen mukaan miten on ennenkin suositeltu. Mutta huomenna perun ekan neuvolan mikä olis 1.4.En halua joutua menemään sinne jos en olekaan ns. "oikeasti" raskaana. Siksi ultravarmistus ensin. Joo. Pöljä mikä pöljä:eek:
 
Itse vähän mietin, kun tein aika vahvan plussan jo dpo10. että mitä jos menkat sit alkaakin normisti.:( ei saisi stressata näitä mutta kun.. minkäs teet. ei uskalla iloita liikaa mutta toisaalta en kyllä todellakaan ole luopumassa tästä :mad: kohtalolle ihan vaan tiedoksi. tänään pakko oli käydä ostamassa pari digiä :D
 
Nyt löyty vähän edullisempi ultra. :) mutta liikaa silti. Olikohan kelakorvauksen jälkeen 140e.

Varasin ajan kuitenkin 29.3. Reilu viikko vielä.. apua. Jännittää ihan sikana.

Niin eikös tuulimunat johdu viallisesta munasolusta?
 
Ruokasuosituksista:
Aion mennä kuten edellisistäkin raskauksista eli noudatan mahdollisimman hyvin niin kuin se luontevasti onnistuu. En hysterisoi, eli jos suuhun sattuu vahingossa tai esim juhlissa eksymään jotain "kielettyä" niin en ota siitä paineita. Tekee kyllä tiukkaa kalat, juustot, salmiakki/lakritsi ja punaviini, mutta onneksi olemassa on paljon muitakin herkkuja niin kyllä tämän 8kk vielä pärjää :)

Liikunnasta:
Olen ennemminkin ryhmäliikkuja, mutta alkuvuodesta otin työnantajan tarjoamana salijäsenyyden ja siellä tulikin tammi-helmikuussa käytyä ahkerammin, nyt vähän läsähtänyt ja plussan myötä motivaatio katosi vähän entisestään... jäsenyys elokuun loppuun asti joten olisihan se nyt järkevää käydä ylläpitämässä edes lihaskuntoa kevyesti :/
Muuten tulee sitten lenkkeiltyä ja liikuttua hyötyliikunnan muodossa (eilen tein puuhommia3,5h) sekä uimassa/vesijuoksemassa tulee käytyä silloin tällöin, tässä raskauden aikana varmasti enemmän.

Olot on täällä suht tasaiset, ei enää viiltelyä tms. Rinnat parin päivän aikana alkaneet aristaa ja viikonlopun aikana uutena juttuna välillä kevyt kuvotus ja sellainen että maha huutaa sudennälkää mutta ei yhtään tee mieli syödä - ei todellakaan mulle tyypillistä! :D :O Erityistä uupumusta ei viikonlopun aikana tullut kun sai mennä omaan tahtiin, mut eiköhän se taas iske tässä arjen pyörteissä, nytkin silmät ristissä töissä...

Juna 5+4 (hedelmöityksestä rv 6)
 
Päivittelen taas listaa, kuhan töistä pääsen kottiin :)

Ruokasuosituksia kyllä seurailen, mut en todellakaan intohimoisesti. Salmiakkia oon jo syönyt ja juustoja myös. :D Graavilohta välttelen vaan sekin kuulemma ois ihan ok, jos sen itte tekkee.. Mut jää välistä. Jouluna sitten <3

Liikuntaa pitäs ruveta enemmän harrastaan. Tai lähinnä esim. lenkkeilyä. Esikoisen kohalla alko jo tosi aikasin liikkumisen vaikeus, ko paino tonne häpyluuhun. Ja talviaikaa niin koitappa löytää isolle mahalle sopivia takkeja ja housuja :D Lainasin ukon takkeja loppuraskauden. haha.. Mutta onneksi tulee kesä <3 Päästään esikoisen kans touhuaan ihan eri tavalla.. Kuhan oma olotila vaan sen sallii!


Tuulimunan pelko täälläkin. en tiedä, mistä tuo tullut ja toivon, et menee kaikki loppuun asti hyvin! Meillä kaikilla tottakai!!! <3

Maicy & Napero 5+5
 
Tiedättekö muuten mitään hyvää odotusajan päiväkirjaa?
Itselläni oli kahdessa ensimmäisessä raskaudessa Ädiksi - Minun odotukseni-kirjat ja se oli/on aivan ihana! Paljon muistoja saa talletettua yms. Niitä vain ei taideta myydä enää :(
 
Maanantaita kaikille!
Ruokavaliosta oli juttua, itse välttelen tarkkaan niitä aineita joissa voi olla jokin infektioriski kuten listeria, koska jos huono tuuri käy niin sen saa pienestäkin palasta ja lopputulos on sama. Muuten koitan käyttää maalaisjärkeä, juon aamukahvit mutta iltapäivällä vaihdan teehen jne. Tänä aamuna tosin kahvin haju melkein lähetti mut tervehtimään pönttöä, joten saa nähdä jääkö se kohta kokonaan pois. Maistuupa hyvältä sitten synnärillä!
Juna, mä just tänään mietin että pitäisi alkaa pitää odotuspäiväkirjaa! Onko sulla ollut siis valmiita niinku vauvakirjan tapaisia mihin olet kirjoitellut ja laittanut kuvia? Otan myös mielenkiinnolla vinkkejä vastaan. Harmittaa kun en ekassa raskaudessa tajunnut laittaa mitään ylös, masukuviakin on vaan pari.
Onko muille iskenyt mielitekoja? Mä voisin tällä hetkellä elää turkkilaisella jugurtilla ja suolakurkuilla...
Kirjoittelitte tuosta tuulimunan pelosta, itseäkin se hiukan pelottaa, mutta vielä enemmän kammoan ajatusta kohdunulkoisesta. Mun mielestä varhaisultran pitäisi ehdottomasti kuulua kaikille ihan ku:n poissulkemiseksi, sillähän voi olla tosi hurjia seurauksia jos pääsee kasvamaan ja vaikka munanjohdin repeää tms. Ajatuskin kylmää.
Tähän kohtaan sopiikin sitten toivottaa stressitöntä ja mukavaa alkuviikkoa, eikö niin..;)?

-Lopsis 6+1
 

Yhteistyössä