Hyvä, että kirjoitit tuon! Tuli onkin ollut aina pelottava asia ja onhan olemassa kasveja, jotka syttyvät kuumuudessa itsestään tuleen ja sitten on vielä ukkoset ja salamat - joka muuten vanhoissa teksteissä on "pitkäinen" ja pitkäisen leimaus on se salaman välähdys. Mun on sanottava, että ne ajatukset hiilen ja veden kiertokulusta ovat kehittyneet
keskusteluissa ikiaikaisilla kaivauksilla olleen porukan Jakuubin kanssa. Seurasin sitä kaivausta netissä. Kuvia tuli päivittäin siihen kertomukseen. Pyysin heitä tekemään nettiin matkapäiväkirjan ja sellainen ilmestyi eteeni
. En tiedä, paljonko pyynnöllä oli merkitystä, mutta olin todella kiinnostunut aiheesta, vaikka ei mulla ole tarvetta lähteä edes matkalle sinne. Vihaiset kärpäset ne... Eikä tämä ole mainos.
Kompostissa tapahtuu nopeaa "palamista", tietää jokainen, jolla sellainen on. Aavikolla sellaisen tekeminen vaatisi erilaiset tiedot ja taidot. Kiinnostaisi tietää enemmän aiheesta, mutta menköön nyt nuorisolle tiedoksi tuo Frösenin porukka. Miten se komposti saadaan toimimaan niin kamalassa kuumuudessa? Miten lintujen munat eivät hyydy siellä pilalle - vai siksikö ne linnut muuttavat pesimään kylmempiin maihin, eikä pelkästään ruoan perässä? Taivaan linnut ovat meidän eläviä dinoja yhä, jos joku ei siitä ole kuullut.
Eilen kävin putsaamassa yhden koivun sisuksia oksareiästä tulleeseen koloon. Se puu kaadettiin yli puoli metriä siitä kolosta ylöspäin siinä toivossa, että joku taivaan lintu katsoisi sen soveliaaksi pesäksi. Katos täytyy viedä tänään, ettei häiritä pesivää emoa - mistä tiedän, milloin sellainen ihme tapahtuu. Lahopuun sahatusta kohdasta pääsee sadevesi sisälle eikä lintu sitä valitse kuitenkaan.
Valintoja tietysti, mutta ilman kirjapainoa voisi olla ihan toisenlainen maailma meilläkin.