apua, kaksoset tulossa, mitä tehdä!?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
pelkään myös sitä onko minulla koskaan enää omaa aikaa, saanko ja voinko olla koskaan yksin, kuka ottaa kerralla näin monta hoitoon ym. tällaiset käytännön asiat. entäs lomat? kukaan sukulainen ei huoli meitä enää nurkkiinsa ja hotellit, laivat, huvipuistot kaikki maksaa niin julmetusti että joutuisimme kai kököttämään kotona seuraavat 20 vuotta..?
Heiii...rauha siellä nyt. Miten se yksi lapsi nyt saisi aikaan noin paljon hankaluuksia, että "kaikki" menisi alta - onhan siinä muutosta kerrakseen jos "vain" yhtä odottaisi, yhtälailla se muuttaa perhestatusta ja siinä joutuu suunnittelemaan ja miettimään eri tavalla.

Aika monessa paikassa lapset esim. pääsevät sisään ilmaiseksi, joten ei teillä ole hätää :). Isommille reissuille vain suunnittelette menonne tarkemmin, joudutte ehkä luopumaan jostakin - mutta niinhän sitä aina! - mutta mun silmin te myös tulette saamaan niin paljon :). Ja - fifty- fifty- reissaamistakin voi ja kannattaa harrastaa eli toisella vanhemmalla yksi kaksikko ja toisella toinen. Siinä syntyy eri tavalla suhdetta lapsiin, kun ei koko porukassa ole aina menossa.

Ja heiii - ei teidän tuommoisia asioita kannata nyt ajatella ja energiaanne niihin tuhlata. Asiat järjestyvät kyllä, anna sijaa sille yllätykselle ja sille että osaatte ja pystytte ja jaksatte :). Yhdessä te olette perhettänne siellä rakentamassa, hioutukaa yhteen ja jos siltä tuntuu, niin pyytäkää apua. Silloinkin pääsee yllättymään, kun saa huomata, että auttavia ihmisiä on olemassa ja lähelläkin :)
 
pelkään myös sitä onko minulla koskaan enää omaa aikaa, saanko ja voinko olla koskaan yksin, kuka ottaa kerralla näin monta hoitoon ym. tällaiset käytännön asiat. entäs lomat? kukaan sukulainen ei huoli meitä enää nurkkiinsa ja hotellit, laivat, huvipuistot kaikki maksaa niin julmetusti että joutuisimme kai kököttämään kotona seuraavat 20 vuotta..?
Ehkä ette aina pääse koko perheenä joka paikkaan, mut just olen tällä viikolla huomannut sen että useampi mun tutuista äideistä ottaa osan lapsista mukaansa, oli sitten sukulointi tai ulkomaanmatka.
Mutta kuten tuossa edellä on sanottu niin pikkulapset pääsee moniin paikkoihin ilmaiseksi.

Teillä ne kaksoset ei ikänsä puolesta tarvitse/odota seuraavaan 3-4 vuoteen mitään isoja reissuja, mutta toinen teistä vanhemmista voi lähteä isompien kanssa kolmistaan vaikka huvipuistoon/sukuloimaan jne.

Ja oli mikä perhe tahansa, niin mä olen sitä mieltä että silloin lapset on pieniä niin silloin kolutaan metsäretket, leikkipuistot, eväsretket, uimarannat ja kotieläinpuistot, sit kun lapset on isoja ja muistavatkin enemmän reissuistaan niin sit voi laajentaa isompiin reissuihin.

Siis en tarkoita etteikö pienten lasten kanssa saisi matkustaa vaikka mihin, menköön kuka tahansa vaikka vauvan kanssa indo-Kiinaan, mutta pikkulapsen kannalta isot matkat on vähän surku kun ei muista niistä matkoista mitään.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
niin..kai se niin on että tapana on asioilla järjestyä mutta tämä nyt vaan tuntuu meistä niin suurelta mullistukselta johon ei oltu valmistauduttu mitenkään ei nyt eikä tulevaisuudessa.. .vertaistuki juuri olisi todella tärkeää ja nähdä isoja onnellisia perheitä jotka pärjää ja onnistuu mutta kun ei minusta pitänyt tulla koskaan mitään suurperheen äitiä...aargh, miten tässä näin kävi ..?
 
vierailija
pelkään myös sitä onko minulla koskaan enää omaa aikaa, saanko ja voinko olla koskaan yksin, kuka ottaa kerralla näin monta hoitoon ym. tällaiset käytännön asiat. entäs lomat? kukaan sukulainen ei huoli meitä enää nurkkiinsa ja hotellit, laivat, huvipuistot kaikki maksaa niin julmetusti että joutuisimme kai kököttämään kotona seuraavat 20 vuotta..?
Nyt unohdit mainita yhden tärkeän asian listassasi. Muista, että kyseessä on riskiraskaus. Varaudu vähintään vuodelepoon ja viikojen sairaalahoitoon. Miten toimitte vauvojen synnyttyä, jos vauvat tai toinen vauvoista joutuu jäämään sairaalaan pitemmäksi aikaa. Onko yliopistollinen keskussairaala lähellä. Jos ei ole, niin miten miten kauas joudut menemään. Entä jos lapsella on ongelmia? Löytyykö terapeutteja ja kuntoutusta paikkakunnalta. Entä onko erityiskouluja? Se makuuhuoneiden määrä on pienin huolista, jos oikeasti ajattelet asiaa. Jos asuisitte 50 neliön kaksiossa, niin siinä tapauksessa olisi syytä harkita muuttoa, mutta kolmen makuuhuoneen omakotitossa pärjäätte kyllä, jos haluatte.
 
vierailija
NIIn siinäpä se jo tuli.. eli meillä kaksi lasta jo ennestään 5 ja 3 vuotiaat ja nyt olen raskaana ja ultrassa paljastui järkytykseksemme kaksoset. kolme lasta oli se meidän ehdoton maksimi lapsimäärässä ja nyt tätä ei pysty hyväksymään. oma jaksaminen pelottaa ja taloudellinen selviäminen tulevaisuudessa eniten...kolmella lapsella olisimme mahtuneet tähän taloomme juuri ja juuri mutta nyt jos lapsia tulee neljä tila loppuu kyllä kesken. makkareita nyt kolme..muutto ei tule kysymykseen, tämä minun kotitaloni jonka olemme ostaneet ja rakas meille.

lisäksi olen törmännyt hassuun ilmiöön että ne joilla on jo kolme lasta tekevät vielä neljännen heitä kauhistellaan ja päivitellään ja he joille tuleekin tahtomattaan kaksoset ja saavat näin sen neljä lasta heitä ollaan heti onnittelemassa. miksi ihmeessä, onko jotenkin hyväksytympää saada useampi lapsi jotenkin näin vahingossa kuin ihan suunnitellusti..?


no kuitenkin tämä on nyt meille niin suuri juttu että iloa tässä ei mukana enää ole vaan kauhua ja pelkoa ja mietimme ihan tosissamme keskeytystä..vielä 3 viikkoa aikaa päättää mitä teemme mutta nyt juuri tuntuu että se olisi järkevin vaihtoehto ja meidän lapset olisi sitten tehty, kaksi saa riittää...muita saman kokeneita?
Varmasti olisin itsekin paniikissa, mutta kyllä isommankin lapsimäärän kanssa pärjää! :) Kihlatullani mm. 5 sisarusta, eli heidän perheessä 6 lasta ja tässä määrässä kahdet kaksoset :D Kihlattuni on monesti kertonut heidän elämästä kotona ja ihan onnelliselta/taloudellisesti turvalliselta vaikuttaa! Esim. heidän perheellä ollut varaa kustantaa noistakin kolmelle mopokortit ja mopot lahjarahoja + muuten rahaa säästellen. Ruokaan rahat kuulemma riittänyt hyvin ja suhteellisen pienellä viikkobudjetilla menneet niin että kotona oli kuitenkin aina hyvää, laadukasta ruokaa ja rahaa jäi ylikin! Nämäkin varmasti kiinni siitä että otatko kaupasta sen mitä käteen sattuu, vai sen edullisemman vaihtoehdon :) Vanhemmat ihan normityössä, ei amk koulutuksia tai muita. Heillä oli omakotitalo ja talossa 4 makuuhuonetta, eli vanhemmat nukkui yhdessä, molemmilla kaksosilla yhteiset huoneet ja yksi lapsi sai lopulta nukkua yksin kun vanhin muutti kotoa!

Minulla taas työtön yh äiti ja yksi veli joka on sen verran vanhempi että oli "omillaan" siitä asti kun olin 5 vuotias eikä siltikkään meillä koskaan ollut rahaa mihinkään, keräiltiin kotoa kolikoita että sai maitoa ostettua viikkoa ennen sossun rahoja :D Ei mopoa, mopokorttia tai edes suoristusrautoja tai muuta mitä olisin toivonut. Kerrostalossa asuttiin koko lapsuus ja itseasiassa edelleen. Eipä tuo nyt niin iso ongelma sinänsä ole, vaikka sillon pienempänä harmittikin kun en saanut mitään mitä ikätoverit sai! Itselle tämä opetti sen että haluan kouluttautua ja saada hyvät tulot että voin omalle perheelle tarjota samaa kuin kihlattuni monihenkisellä perheellä oli :)

Eli itsellä, vaikka nuori ja vielä lapseton olenkin, on sellainen mielipide että tekemällä puolison kanssa lujaa yhteistyötä ja organisoimalla raha- ja muut asiat pääsee pitkälle! Lisäksi voi kouluttautua yms kun teilläkin (jos siis kaksoset pidätte) 3 pienintä lasta vielä muutaman vuoden niin pieniä, että tyytyvät varmasti mukisematta vähempään kuin esim. 16 vuotiaat :) Tsemppiä valintaan ja päätöksentekoon!
 
Nyt unohdit mainita yhden tärkeän asian listassasi. Muista, että kyseessä on riskiraskaus. Varaudu vähintään vuodelepoon ja viikojen sairaalahoitoon. Miten toimitte vauvojen synnyttyä, jos vauvat tai toinen vauvoista joutuu jäämään sairaalaan pitemmäksi aikaa. Onko yliopistollinen keskussairaala lähellä. Jos ei ole, niin miten miten kauas joudut menemään. Entä jos lapsella on ongelmia? Löytyykö terapeutteja ja kuntoutusta paikkakunnalta. Entä onko erityiskouluja? Se makuuhuoneiden määrä on pienin huolista, jos oikeasti ajattelet asiaa. Jos asuisitte 50 neliön kaksiossa, niin siinä tapauksessa olisi syytä harkita muuttoa, mutta kolmen makuuhuoneen omakotitossa pärjäätte kyllä, jos haluatte.
Riskit on isommat kaksosraskaudessa mutta kirjoitat ikäänkuin ap:n pitäisi varata terapeutit jo valmiiksi.
Jokaisessa yksösraskaudessakin on riskinsä, mutta eihän lapsia voisi tehdä jos aina vaan ajateltaisiin riskejä.

Mun miehen ja mun suvussa on kaksosia, tutuilla on kaksosia jne. Suurin osa kaksospareista on terveitä. Oma mutu on että toinen kaksosista on aina vähän aurinkoisempi ja toinen pessimistisempi, mutta samaa olen huomannut kyllä ihan omassa katraassa ja muissa perheissä, että joku sisaruksista on aurinkoinen ja joku ei, vaikkei kaksosia olisikaan.

Sen olen huomannut että kaksoset on kovia liittoutumaan vanhempiaan vastaan. :D Mutta niin on toisaalta tavisperheenkin sisarukset...
 
vierailija
Oli pakko vastata tähän viestiketjuun. Tulen seitsemänhenkisestä perheestä ja olen viidestä lapsesta vanhin. Perheemme ei ole rikas, korkeintaan keskituloinen ja silti jokainen lapsi perheessä on rakastettu, käy harrastuksissa ja vaikka jaankin huoneen kahden pikkusiskoni kanssa, pärjään silti vallan mainiosti :)
Kun perheessä on paljon lapsia onhan se tietysti taloudellisesti raskaampaa kuin esimerkiksi vain kahden lapsen kanssa, mutta en ole henkilökohtaisesti kokenut jääväni mistään paitsi vaikka olen pikkusisaruksia saanutkin neljä. Eivät kaksi vanhempaa lastasikaan ajattele aikuisena mistä kaikesta he ovat jääneet paitsi pikkusisaruksien synnyttyä vaan ajattelevat mitä kaikkea ovat voineet kokea pikkusisarustensa kanssa :)
En siis ole todellakaan rikkaasta perheestä itsekään, mutta ei se siltikään matkustelua estä. Kaksosten isosisaruksetkin ovat hyvin pieniä, joten heistäkin saa alennuksia sun muuta. Meidän perheemme on esimerkiksi menossa kesäkuussa Ikaalisten kylpylään viideksi päiväksi, eikä hinta ole edes paha :)
Tsemppiä ihan mihin lopputulokseen päädyttekin, ajatelkaa asiaa monelta kantilta ja päätykää juuri teille sopivaan ratkaisuun, ulkopuolisten mielipiteillä ei pitäisi olla mitään painoarvoa, sillä kyseessä on teidän elämänne :)
 
vierailija
NIIn siinäpä se jo tuli.. eli meillä kaksi lasta jo ennestään 5 ja 3 vuotiaat ja nyt olen raskaana ja ultrassa paljastui järkytykseksemme kaksoset. kolme lasta oli se meidän ehdoton maksimi lapsimäärässä ja nyt tätä ei pysty hyväksymään. oma jaksaminen pelottaa ja taloudellinen selviäminen tulevaisuudessa eniten...kolmella lapsella olisimme mahtuneet tähän taloomme juuri ja juuri mutta nyt jos lapsia tulee neljä tila loppuu kyllä kesken. makkareita nyt kolme..muutto ei tule kysymykseen, tämä minun kotitaloni jonka olemme ostaneet ja rakas meille.

lisäksi olen törmännyt hassuun ilmiöön että ne joilla on jo kolme lasta tekevät vielä neljännen heitä kauhistellaan ja päivitellään ja he joille tuleekin tahtomattaan kaksoset ja saavat näin sen neljä lasta heitä ollaan heti onnittelemassa. miksi ihmeessä, onko jotenkin hyväksytympää saada useampi lapsi jotenkin näin vahingossa kuin ihan suunnitellusti..?


no kuitenkin tämä on nyt meille niin suuri juttu että iloa tässä ei mukana enää ole vaan kauhua ja pelkoa ja mietimme ihan tosissamme keskeytystä..vielä 3 viikkoa aikaa päättää mitä teemme mutta nyt juuri tuntuu että se olisi järkevin vaihtoehto ja meidän lapset olisi sitten tehty, kaksi saa riittää...muita saman kokeneita?


Voi pyhä Sylvi.. Olisin onnellinen kaksosista vaikka mekin toivomme vain 2-3 lasta. Mutta ajat muuttuu.. Minä olen kasvanut 5 sisaruksen kanssa omakotitalossa, jossa 3mh. Hyvin mahduttiin. Ja taloudellisesti selvittiin. Ole onnellinen että saat tuon rakkauden tuplana.
 
vierailija
Riskit on isommat kaksosraskaudessa mutta kirjoitat ikäänkuin ap:n pitäisi varata terapeutit jo valmiiksi.
Jokaisessa yksösraskaudessakin on riskinsä, mutta eihän lapsia voisi tehdä jos aina vaan ajateltaisiin riskejä.

Mun miehen ja mun suvussa on kaksosia, tutuilla on kaksosia jne. Suurin osa kaksospareista on terveitä. Oma mutu on että toinen kaksosista on aina vähän aurinkoisempi ja toinen pessimistisempi, mutta samaa olen huomannut kyllä ihan omassa katraassa ja muissa perheissä, että joku sisaruksista on aurinkoinen ja joku ei, vaikkei kaksosia olisikaan.

Sen olen huomannut että kaksoset on kovia liittoutumaan vanhempiaan vastaan. :D Mutta niin on toisaalta tavisperheenkin sisarukset...
Myönnetään, että ärsyynnyin, koska mielestäni ap stressaa turhaan turhasta, ja siksi tuli vastattua ikävästi.Toki ensireaktio saa olla juuri ap:n kuvaamaan kaltainen, mutta siitä pitäisi päästä nopeasti positiiviseen odotukseen. Riskiraskausasia kannattaa tunnustaa, mutta sitäkään ei pidä pelätä ei missään tapauksessa stressata. Terapeutteja ei tarvitse varata, mutta loppuraskaudessa on hyvä olla jonkinlainen suunnitelma siitä, mista saa apua, jos joutuu vuodelepoon tai sairaalaan tai jos tarvitsee apua vauvojen hoidossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Kun me suunniteltiin kolmatta lasta niin monet puhui miten kätevää kahden kanssa on vaikka lomailla kun hotellihuoneet, perheliput ja kaikki on suunniteltu 2-lapsiselle perheelle. Tuo oli minusta ihan älytön perustelu kun arkea sitä kuitenkin enimmäkseen eletään, tehdään sit vaikka vähän harvemmin lomareissuja jos se rahasta jää kiinni. Auto piti vaihtaa isompaan (meillä myös iso koira) mutta 2 lasta mahtuu hyvin samaan huoneeseen, itseasiassa vanhin jo koululainen ehdotti itse että olisivat kaikki 3 samassa huoneessa! Laitettiin sitten leikkihuone ja unihuone. Esikoinen haluaa kuulemma vielä 10 pikkusisarusta lisää joten ei nää ainakaan hänen elämänlaatua ole huonontaneet :) kaverilla on kaksoset ja olisi ollut ihana saada myös tuplat, alku on rankkaa mutta nyt isompana on veljesten yhteispeliä ihana katsella. Toki kaksosraskaudessa on riskinsä tiedän sen. Tsemppiä ap:lle älkää nyt tehkö mitään paniikkiratkaisuja.
 
vierailija
Minulla 4 aikuista lasta. Vanhin juuri kysyi, miksi halusin niin monta. Sanoin etten tiedä, tuntui vain siltä että kaikkien teidän piti saada syntyä. Ja miten hienoja tyyppejä heistä kasvoikaan! Neljän kanssa äiti saa muuten paljon enemmän omaa aikaa kuin yhden kanssa. Lapset viihtyvät keskenään ja meillä oli aina talo täynnä kavereita kun tulin töistä. Ja isompina kaikki osallistuivat kotitöihin ym. Omia huoneita riitti vasta kun vanhin muutti pois, mutta pienemmät asustavatkin mieluummin yhdessä. Meillä oli 3 samassa huoneessa tosi kauan. Nyt minulla on jo 7 lastenlasta, ihan mahtavia tyyppejä nekin.
 
vierailija
Teillähän on oikeus myös kotipalveluun. Ja sitä kannattaa ehdottomasti neuvolasta pyytää/kysyä. Tiedän monia monikkoperheitä joissa on käynyt pitkän aikaa kotipalvelu 2-3kertaa viikossa siivoamassa/laittamassa ruokaa/hoitamassa lapsia. Ja näin vanhemmat ovat saaneet sitä tukea ja tukiverkostoa jota ei välttämättä muuten ole ollut.
 
vierailija
voihan olla että ajatukset tästä selkiintyy kun alkujärkytyksestä selviydytään, toivon niin..ihanan kannustavia viestejä tänne laitettu =)

mietin vain kun sinä eräs kerroit että aikuinen lapsesi oli jo kysynyt miksi halusit niin monta? niin miksi tuo kysymys? oliko hän kenties ajatellut jotain huonoa joskus suuresta perheestä vai mitä ajoi takaa..?
 
vierailija
Vauva aika voi olla raskasta kahden kanssa. Mutta muuten kyllä selviää. Olemme mekin selvinneet enkä päivääkään vaihtaisi. Miehellä edellisestä liitosta 2 lasta, 10.v ja 12.v. Sekä meidän yhteiset 3,5 v ja 6kk. Asutaan kolmehuonetta,olohuone ja keittiö. Näillä mennään ja pitkään. En itse kyllä vaihtaisia lapsiani siihen jos pitäisi muuttaa niin sitten muutettaisiin oli kyseessä mikä tahansa.
 
vierailija
Niin mutta onko näissä perheissä ollut lapsia jo ennestään jos joo niin miten vanhemmat ovat jaksaneet ja selvinneet katraan kanssa? voiko neljän lapsen kanssa yleensä edes selvitä? itse en tunne ketään jolla lapsia näin monta?
Meidän naapurilla 9 lasta. Ja hyvin heillä menee. 4 lasta ei maailma kaada. Hyvin te pärjäätte. Sulla voi olla masennusta jos on ajatukset negatiiviset asiasta. Jokaiselle tapahtumalle on tarkoituksensa. Abortti on aina murha. Älä tee sitä.
 
vierailija
mutta saanko kysyä että miksi näitä monikkoraskauksia puhutaan ilolla ja siunauksena mutta jos mulla ois vaikka kolme lasta jo ja neljäs tulossa niin kauhulla kannustettaisiin aborttiin? mikä ero tässä on? eikö lapsi olekaan aina lahja ja siunaus?
 
vierailija
NIIn siinäpä se jo tuli.. eli meillä kaksi lasta jo ennestään 5 ja 3 vuotiaat ja nyt olen raskaana ja ultrassa paljastui järkytykseksemme kaksoset. kolme lasta oli se meidän ehdoton maksimi lapsimäärässä ja nyt tätä ei pysty hyväksymään. oma jaksaminen pelottaa ja taloudellinen selviäminen tulevaisuudessa eniten...kolmella lapsella olisimme mahtuneet tähän taloomme juuri ja juuri mutta nyt jos lapsia tulee neljä tila loppuu kyllä kesken. makkareita nyt kolme..muutto ei tule kysymykseen, tämä minun kotitaloni jonka olemme ostaneet ja rakas meille.

lisäksi olen törmännyt hassuun ilmiöön että ne joilla on jo kolme lasta tekevät vielä neljännen heitä kauhistellaan ja päivitellään ja he joille tuleekin tahtomattaan kaksoset ja saavat näin sen neljä lasta heitä ollaan heti onnittelemassa. miksi ihmeessä, onko jotenkin hyväksytympää saada useampi lapsi jotenkin näin vahingossa kuin ihan suunnitellusti..?


no kuitenkin tämä on nyt meille niin suuri juttu että iloa tässä ei mukana enää ole vaan kauhua ja pelkoa ja mietimme ihan tosissamme keskeytystä..vielä 3 viikkoa aikaa päättää mitä teemme mutta nyt juuri tuntuu että se olisi järkevin vaihtoehto ja meidän lapset olisi sitten tehty, kaksi saa riittää...muita saman kokeneita?
Anteeks nyt vaan mutta onko talo tärkeämpi ku saada kokea se suurin lahja saada kaksosia. 3 lapsen äitinä toivoisin vielä yhtä lisää ja vaatteet kiertää siinä säästää. Kaksosilla ei tarvi omat erit huoneet, ne jakaa huonetta. Ehkä 10 vuoden päästä ostatte isompi talo ja varmaan silloin olette maksaneet talonne pois. Mä en koskaan ajattelisi aborttia jonkun talon takia tai jos ei pärjää. 3/4 lasta helposti hoituu usko mua. Toi on suurin lahja saada kaksosia. Teidän kannattais miettiä pidemmälle ja kannattaa mennä jutteleen jollekkin ja apua saa aina jos oma jaksaminen ei aina jaksa!
 
Mamma x 4
Meillä kävi samoin, kahden jälkeen tuli kaksoset ☺ Olin myös alkuun lähes tulkoon shokissa, ja suunnittelemassa aborttia, mutta äkkiä ne ajatukset muuttuu... Vuokra neliö vaihtui omistusasuntoon, 5h+k ja uusi isompi auto meni tilaukseen, oltiin jo suunniteltu, että seuraavaksi ostetaan 7 hlön auto. Raskaus sujui ihan ok, tytöt syntyi 35+5, synnytys alkoi spontaanisti vesien menolla ja 10h myöhemmin tytöt olivat syntyneet. Helppo synnytys, onneksi!! Vauva aika oli ehkä helpompi kuin osasin odottaa, toinen söi pelkkää pulloa, joten mies hoiteli öisin toisen ja minä toisen. Lapsistahan se on kiinni, onko miten helppoja/vaikeita. Esikoisestakin oli ja on apua, kun on nyt jo 10v. Kaksoset täyttää just kohta 2v ja nyt voi sanoa että päivääkään en vaihtaisi pois, on ne sellaset tättähäärät ❤ Ja kyllä sitä ollaan pärjätty taudellisestikin, vaikka mies jäikin viime syksynä työttömäksi ja minä menen töihin vasta ensi syksynä.
 
vierailija
Anteeks nyt vaan mutta onko talo tärkeämpi ku saada kokea se suurin lahja saada kaksosia. 3 lapsen äitinä toivoisin vielä yhtä lisää ja vaatteet kiertää siinä säästää. Kaksosilla ei tarvi omat erit huoneet, ne jakaa huonetta. Ehkä 10 vuoden päästä ostatte isompi talo ja varmaan silloin olette maksaneet talonne pois. Mä en koskaan ajattelisi aborttia jonkun talon takia tai jos ei pärjää. 3/4 lasta helposti hoituu usko mua. Toi on suurin lahja saada kaksosia. Teidän kannattais miettiä pidemmälle ja kannattaa mennä jutteleen jollekkin ja apua saa aina jos oma jaksaminen ei aina jaksa!
TOIVOT YHTÄ MUTTA ENTÄPÄ JOS SAATKIN KAKSI?
 
vierailija
Meillä kävi samoin, kahden jälkeen tuli kaksoset ☺ Olin myös alkuun lähes tulkoon shokissa, ja suunnittelemassa aborttia, mutta äkkiä ne ajatukset muuttuu... Vuokra neliö vaihtui omistusasuntoon, 5h+k ja uusi isompi auto meni tilaukseen, oltiin jo suunniteltu, että seuraavaksi ostetaan 7 hlön auto. Raskaus sujui ihan ok, tytöt syntyi 35+5, synnytys alkoi spontaanisti vesien menolla ja 10h myöhemmin tytöt olivat syntyneet. Helppo synnytys, onneksi!! Vauva aika oli ehkä helpompi kuin osasin odottaa, toinen söi pelkkää pulloa, joten mies hoiteli öisin toisen ja minä toisen. Lapsistahan se on kiinni, onko miten helppoja/vaikeita. Esikoisestakin oli ja on apua, kun on nyt jo 10v. Kaksoset täyttää just kohta 2v ja nyt voi sanoa että päivääkään en vaihtaisi pois, on ne sellaset tättähäärät ❤ Ja kyllä sitä ollaan pärjätty taudellisestikin, vaikka mies jäikin viime syksynä työttömäksi ja minä menen töihin vasta ensi syksynä.
hei ja kiva kun kirjoitit! ja mukava kuulla että teillä sujunut kaikki hyvin, antaa positiivista kantaa tulevaisuuteen jos ja kun sitä uskaltaa ajatella ...pitemmällekkin kuin tähän hetkeen jossa kaikki tuntuu nyt ylitsepääsemättömältä.
 
vierailija
Huhhuh, mitenhän me mahdutaan meidän pieneen omakotitaloon, jossa kaksi pientä makkaria. Toisessa nukkuu minä ja mies ja kohta neljäs lapsi. Toisessa huoneessa kaksi lasta.... :D Sopu sijaa antaa. Miksi kaikilla pitäisi olla omat huoneet? Jos nyt haluaa erotella, niin laittaa toiseen tytöt ja toiseen pojat.
 

Yhteistyössä