Mikä siellä Helsingissä on niin ihmeellistä, että kannattaa maksaa?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailijattt
Luontokokemuksia on erilaisia, mutta eteläisessä Suomessa Helsingissä ole luontoa ollenkaan? Miten minusta nyt tuntuu, että sinä et liiemmin liiku omalta kylältäsi pois.

Olen kotoisin Lieksasta. Sen jälkeen olen asunut Kajaanissa, Kuopiossa, Tampereella ja viimeiset 8v Helsingissä (tutuille terkkuja!). Lapsesta asti liikkunut luonnossa ja jatkanut sitä Helsinkiin muutettuani hyvällä menestyksellä. Suomen luonto on toki erilaista pohjoisessa ja etelässä, mutta ei se yhtään vähempi arvoista ole kummassakaan. Erilaiset kasvillisuusvyöhykkeet, erilainen luonto.
Liikun minä. Olen asunut Helsingissäkin sekä Tampereella että Jyväskylässä (myös Singaporessa (9kk) ja Shanghaissa (melkein 2 vuotta)... jolloin puhutaan oikeasti isoista kaupungeista) -eli olen kyllä kylältäni poistunut :) Siinä olet oikeassa ettei luonto ole sen vähempiarvoista...mutta aikanaan tässä ketjussa vastasinkin siihen ettei luonnon kaikki puolet todellakaan ole "Nuuksiossa"nähtävissä. Kun sitä niin kovasti painotettiin.
 
  • Tykkää
Reactions: Boobabe
vierailijattt
Hyvä! Tämä on varmasti rehellinen vastaus.
Mua jotenkin huvittaa kuinka monen helsinkiläisen on pakko selittää että onhan täällä luontoa. Miksi ei voi vaan sanoa että nauttii muusta kuin korvessa asumisesta. Kaupungin keskellä oleva luonto kun on kuitenkin erilaista kuin tuolla 'erämaassa'.
Tälle iso peesi. Juurikin näin. Mä veikkaan että tämä meidä "pikkupläntti" on monelle kaupungin asukille painajainen jo pelkä hiljaisuuden vuoksi. Varmasti ahdistava, jollekib ehkä pimeyden vuoksi jopa pelottava.

Mun työ on stressaava ja mä saan voimani totaalihiljaisuudesta ja siitä ettei minun tarvitse kohdata ihmisiä ;) siksi asun täällä koska samaa rauhaan ei kaupungista löydä. Plus tykkään metsätöistä, ei tarvitse punttisalilla käydä, pysyy kunnossa luonnostaan ja työstä saa aina pienen palkkion kun myy puuta ulos.
 
vierailija
Vaikka olen asunut pääkaupunkiseudulla jo 18 vuotta, niin koskaan ei ole ylimmän kuvan mukaista tilannetta ollut missään puistossa, ellei siellä ole ollut jokin erityinen tapahtuma. Eiköhän yhtälailla olisi voinut laittaa metsäkuvatkin vaikkapa suunnistuskisasta, niin olisi ollut edes vähän vertailukelpoisia. Vai kuvitteleeko kuvien laittaja, että pääkaupunkiseudun metsissäkin istuskelee porukkaa vieri vieressä?
 
vierailija
Vaikka olen asunut pääkaupunkiseudulla jo 18 vuotta, niin koskaan ei ole ylimmän kuvan mukaista tilannetta ollut missään puistossa, ellei siellä ole ollut jokin erityinen tapahtuma. Eiköhän yhtälailla olisi voinut laittaa metsäkuvatkin vaikkapa suunnistuskisasta, niin olisi ollut edes vähän vertailukelpoisia. Vai kuvitteleeko kuvien laittaja, että pääkaupunkiseudun metsissäkin istuskelee porukkaa vieri vieressä?
Mainitsemasi kuva on Espan puistosta ja kauniina tavallisina kesäpäivinä siellä istuskelee yllättävän paljon porukkaa viiniä nautiskellen ja hiukkasen pössytellen.
 
vierailija
Ja landella kaikki ihmiset on oikeita helmiä? Olen kuullut 1000 asukkaan kaupungissa asuvalta ystävältäni sellaisia kauhutarinoita, että en voi todeksi uskoa. Ja kaikki tuntee kaikki.
Pitää paikkansa. Olen asunut pienellä paikkakunnalla ja oli todellakin aivan järkyttävä paikka nurkkakuntaisten ja kateellisten ihmisten takia. Samasta paikasta savustetiin yksi kuuluista taiteilijakin pois.
 
vierailija
Ei yhtään mikään.

Nuorena, hurjana ja tyhmänä tänne muutin, nyt 8 vuotta asunut ja yhtä vittumaisia, välinpitämättömiä ja itsekeskeisiä ihmisiä ei muualta löydy.

Helsinki sinällään on ihan ok, ihmiset ovat ripulia, luontoa ei löydy, jokapaikkaan ajallisesti pitkä matka.. mutta työ täällä on pitänyt 8 vuotta.

Vuoden, kahden sisällä kuitenkin nostetaan kytkintä ja palataan takaisin kotiin.
 
vierailija
Vaikka olen asunut pääkaupunkiseudulla jo 18 vuotta, niin koskaan ei ole ylimmän kuvan mukaista tilannetta ollut missään puistossa, ellei siellä ole ollut jokin erityinen tapahtuma. Eiköhän yhtälailla olisi voinut laittaa metsäkuvatkin vaikkapa suunnistuskisasta, niin olisi ollut edes vähän vertailukelpoisia. Vai kuvitteleeko kuvien laittaja, että pääkaupunkiseudun metsissäkin istuskelee porukkaa vieri vieressä?
Ihme pilkunnussintaa. Eiköhän idea tullut kuitenkin jokaiselle selväksi, vai ei? Poistetaan kaikki ihmiset kuvista, niin onko idea selkeämpi?
 
Kuinka niin Helsingissä on vittumaisia ihmisiä? Jos kysyy tietä, kyllä heti neuvotaan. Jos uupuu kolikoita kassalla, joku maksaa loput. Jos kaatuu, tullaan kysymään kuinka kävi. Busseissa annetaan istumapaikka vanhuksille ja lapsille. Joskus joku muuten vain tulee juttelemaan.
 
vierailija
Ihme pilkunnussintaa. Eiköhän idea tullut kuitenkin jokaiselle selväksi, vai ei? Poistetaan kaikki ihmiset kuvista, niin onko idea selkeämpi?
Ei ne tajuu eroa :) eka kuva täysin ihmisen rakentamasta "luonnosta", maisema-arkkitehdin ajatuksen mukaan. Toinen kuva metsästä jota aktiivisesti "huolletaan" jotta ihmiset voi virkistäytyä pylväin merkityillä reiteillä. Viimeine kuva luonnontilaisesta ,etsästä johon ihminen ei ole kajonnut.

Yhdelle luonto merkitsee kuvaa 1. Suurelle osalle kuvan 2 mukainen luonto on se jossa liikutaan. Minulle oikea luonto on se koskematon versio.

Jokainen ilman muuta on oikeassa oman mieltymyksensä mukaisessa ympäristössä. Mutta hassua että helsinkiä täytyy puolustella lausein : on meillä luontoa.... miksi nyt ei vaan kelpaisi sanoa että luonnontilaista luontoa on hyvin vähän, eikä kaupunki-immeiset siellä niin viihdykää. Vaan on pakko todistella että 'meillä on ihan kaikki' kun se ei pidä paikkansa. Ei meillä landejunteilla ole kuppiloita tahi kulttuuria. Mut meillä on ympärillä monasti luonnontilaista luontoa.
 
Joskus mietin että miltä mahtaa tuntua syntyperäisestä helsinkiläisestä. Joku öinen raitiovaunun kolina saattaa olla rauhoittava ääni, ihmisvilinää ympärillä lapsesta lähtien lähes aina. :)

Vs.jossain Lieksan eräkorvessa tai Pohjanmaan lakeuksilla kasvaneen kokemukset.
Joskus tuntuu että Suomeen mahtuu niin erilaista ympäristöä että on kuin puhuttaisiin eri maasta.
 
vierailija
neukkukuution rauhoittava homeen haju ja pultsarin/narkin/somalin vieno kutsuhuuto tekee olon kotoisaksi. Aamulla kun istuu tunnin ruuhkassa, että pääsee paskatyöhön, jolla ei pysty maksamaan edes neukkukuution vuokraa niin onhan se nyt helvetti elämää. Joka muuta väittää on juntti.
 

Yhteistyössä