Koulu kieltää Leijona riipuksen käytön lapsella!!!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
Mä ostin kans pojalle joululahjaksi leijonakorun. Kävin paikallisessa kultasepänliikkeessä, omistajat ovat tuola itse myös myyjinä, ovat varakasta ja arvostettua sukua. Myyjältä (omistajan n. 30v. tytär) kysyin oisko eskari-ikäiselle sopivaa korua, ekaksi ehdotti Suomileijonaa. Mä sanoin jotain että uskaltaakohan sellaista lapselleen enää ostaa, myyjä kovasti ihmetteli miksei voisi... Ilmeisen rasistinen myyjä siis :ROFLMAO:. Ja niillä kun oli niitä vielä montaa eri mallia. Skinejä tms. täälä ei oo näkyny ja tuskin pitäisivät noita valikoimissa jos ei niitä ostettais eli täälä täytyy asua paljon rasisteja :alien:
 
vierailija
Mä ostin kans pojalle joululahjaksi leijonakorun. Kävin paikallisessa kultasepänliikkeessä, omistajat ovat tuola itse myös myyjinä, ovat varakasta ja arvostettua sukua. Myyjältä (omistajan n. 30v. tytär) kysyin oisko eskari-ikäiselle sopivaa korua, ekaksi ehdotti Suomileijonaa. Mä sanoin jotain että uskaltaakohan sellaista lapselleen enää ostaa, myyjä kovasti ihmetteli miksei voisi... Ilmeisen rasistinen myyjä siis :ROFLMAO:. Ja niillä kun oli niitä vielä montaa eri mallia. Skinejä tms. täälä ei oo näkyny ja tuskin pitäisivät noita valikoimissa jos ei niitä ostettais eli täälä täytyy asua paljon rasisteja :alien:
Pitäähän se liikkeessä tilaa vievä, ei liikkumaton tuote jollekin saada myytyä. Onnea.
 
HippuTAR
Pitäähän se liikkeessä tilaa vievä, ei liikkumaton tuote jollekin saada myytyä. Onnea.
Niin et ne ois ottanu noita sinne paljon vaikkei niitä kukaan osta? Joopa joo.
Mulle nyt sinällään on sama ostaako niitä joku muu vai ei.

Mietin kyllä tota leijonaa siltä kannalta että käykö joku suvakki lapsen kimppuun ton korun takia. Ja ehkäpä en anna lapsen sitä käyttää sitten enää kun alkaa enenmmän liikkua itekseen (jos nyt enää uskaltaa antaa lapsen liikkua itekseen), en halua lapsestani uhria.

Ja mulle koru edustaa isänmaallisuutta. Lapsen mielestä se on vaan hieno.
 
vierailija
Niin et ne ois ottanu noita sinne paljon vaikkei niitä kukaan osta? Joopa joo.
Mulle nyt sinällään on sama ostaako niitä joku muu vai ei.

Mietin kyllä tota leijonaa siltä kannalta että käykö joku suvakki lapsen kimppuun ton korun takia. Ja ehkäpä en anna lapsen sitä käyttää sitten enää kun alkaa enenmmän liikkua itekseen (jos nyt enää uskaltaa antaa lapsen liikkua itekseen), en halua lapsestani uhria.

Ja mulle koru edustaa isänmaallisuutta. Lapsen mielestä se on vaan hieno.
Tää on kyllä hyvä huomio, kun miettii miten hulluja noi suvakit on, niin joku kiihtynyt suvakkitäti saattaa kyllä alkaa rähinoidä lapselle, jos lapsella on leijonakoru! Ei ehkä kannata antaa lapsen liikkua yksin suvakkialueella.
 
vierailija
Niin et ne ois ottanu noita sinne paljon vaikkei niitä kukaan osta? Joopa joo.
Mulle nyt sinällään on sama ostaako niitä joku muu vai ei.

Mietin kyllä tota leijonaa siltä kannalta että käykö joku suvakki lapsen kimppuun ton korun takia. Ja ehkäpä en anna lapsen sitä käyttää sitten enää kun alkaa enenmmän liikkua itekseen (jos nyt enää uskaltaa antaa lapsen liikkua itekseen), en halua lapsestani uhria.

Ja mulle koru edustaa isänmaallisuutta. Lapsen mielestä se on vaan hieno.
Ei. Vaan niitä on tilattu ja sitten huomattu, että eihän näitä kukaan osta. Paitsi nyt joku, jolle myyjä silmät suurina ihmettelee, notta "Mikä rasistikoru :O" ja huokaisee helpotuksesta, kun sai taas yhden hukkatilauksen myytyä.

Kyllä, suvakithan on tunnettuja siitä, että hakkaavat lapsia kadulla. Nyt miehes perustaa sinne Onanion-soturipartion ja suojelee isäm maan lapsia!!!1! Kadulle siitä, lapsesi on vaarassa! Etkö välitä??
 
vierailija
Ei. Vaan niitä on tilattu ja sitten huomattu, että eihän näitä kukaan osta. Paitsi nyt joku, jolle myyjä silmät suurina ihmettelee, notta "Mikä rasistikoru :O" ja huokaisee helpotuksesta, kun sai taas yhden hukkatilauksen myytyä.

Kyllä, suvakithan on tunnettuja siitä, että hakkaavat lapsia kadulla. Nyt miehes perustaa sinne Onanion-soturipartion ja suojelee isäm maan lapsia!!!1! Kadulle siitä, lapsesi on vaarassa! Etkö välitä??
No kyllähän me mielellään lapsiamme suojelisimme, teiltä aggressiivisilta suvakeilta (viestisi oli aggressiostasi oiva esimerkki) sekä matuilta, mutta te suvakit teette sen niin vaikeaksi kieltämällä kaiken ja käymällä kimppuun, jos ei uskota.
 
vierailija
No kyllähän me mielellään lapsiamme suojelisimme, teiltä aggressiivisilta suvakeilta (viestisi oli aggressiostasi oiva esimerkki) sekä matuilta, mutta te suvakit teette sen niin vaikeaksi kieltämällä kaiken ja käymällä kimppuun, jos ei uskota.
Jep. Itse olen saanut vaikka mitä uhkauksia ja laivalta mereen kuolemaan hyppäämis tovotuksia suvakeilta.
Itse en rasistina ole koskaan tällaisia kenellekään toivotellut. En voisi toivoa kenenkään kuolemaa. Mutta suvakeillahan tämä käy niin luonnostaan.
 
vierailija
No kyllähän me mielellään lapsiamme suojelisimme, teiltä aggressiivisilta suvakeilta (viestisi oli aggressiostasi oiva esimerkki) sekä matuilta, mutta te suvakit teette sen niin vaikeaksi kieltämällä kaiken ja käymällä kimppuun, jos ei uskota.
Ketään ei voi kieltää liikkumasta kadulla, joten äläpä keksi tekosyitä! Nyt vaatteet päälle ja kadulle siitä. Vai eikö lasten ja naisten turvallisuus kiinnosta? Isoja puheita ilman tekoja.
 
vierailija
No en kyllä ymmärrä, miksi lapselle pitää hankkia kaikista Suomeen liittyvistä symboleista juuri tuo leijona, joka on yksi sotaisimman oloisista. Olisihan vaikka mitä sellaisia symboleita, jotka sopisivat ala-asteikäiselle paremmin. Mutta omapa on asiansa.

En myöskään luottaisi pelkkään facebook-purkaukseen ihan varauksettomasti, mutta ei tuollaista kyllä taida voida kieltää. Leijona on toki usein natsien/rasistien käyttämä symboli, mutta ei se heitä silti symboloi, vaan Suomen valtiota.

Asiasta hiukan toiseen, mutta kiinnostaisi tietää, miksi nationalistit ja isänmaallisuuttaan kovasti korostavat hankkivat aina leijonariipuksen eivätkä vaikka Kalevala-koruja? Tuli tästä ketjusta mieleen. Ainakin itse koen sen leijonan aina aggressiivisen oloiseksi hahmoksi - irvistävä leijona miekka kädessä, eikä se muotoilunkaan puolesta ole kauhean esteettinen.
Sä oot niin typerä. Onneksi suurin osa suomalaisista on kuitenkin kanssasi erimieltä.
 
vierailijapimpom
Toki pitää olla oikeus pitää ko korua, itse en tosin tajua miten joku haluaa pitää noin hölmön näköistä korua. Vaikka pieni suomenlippu vois olla kiva koru ja isänmaallinen.
 
vierailija
Toki pitää olla oikeus pitää ko korua, itse en tosin tajua miten joku haluaa pitää noin hölmön näköistä korua. Vaikka pieni suomenlippu vois olla kiva koru ja isänmaallinen.
Molemmat veljeni harrastavat jääkiekkoa, ja en ihmettelisi, jos siitä syystä pitäisivät. Uskon muutenkin, että tämän surkeasti epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan vuoksi leijonakoru aletaan nähdä myönteisempänä symbolina. (Tosin siinä vaiheessa kun Pate Mustajärvi taas hyppää takaisin kelkkaan, on aika siitä taas luopua :)
 
vierailija
Ruotsin ulkoministeri Margot Wallström oivalsi tämän, hänellä oli kai kaulassaan puolikuuta ja tähteä esittävä koru, kun hän piti Pariisin (muslimi)terrori-iskua koskevaa tiedotustilaisuutta. Näppärä pikku henkivakuutus.

http://kaksplus.fi/threads/ruotin-ulkominiseri-sympatiseeraa-muslimeja-terrori-iskun-jaelkeen.2463901/
Kaikkea te idiootit taas uskotte. Se on HEVOSENKENKÄ. http://www.ft.com/intl/cms/s/2/77b5fc72-5ddd-11e5-9846-de406ccb37f2.html
 
vierailija
Rouva Meijulta on jäänyt nyt ymmärtämättä ihan sellainen pikku asia, että leijonasymbolilla alkaa olemaan samanlainen merkitys kuin hakaristi natseilla. Leijona on niin omittu perussuomalaisille, skinheadeille ja muille äärirasistisille liikkeille, ettei sitä oikeastikaan kehtaa enää käyttää leimautumatta sekopääksi.

Olihan natseillakin Hitlel Jugend ja jonne ohjatrtiin Eemelin ikäiset natsiaatetta varten. Ns. ihan viatonta harrastustoimintaa. Kukaan ei tarkoittanut pahaa ;)
Leijona on Suomen vaakunaeläin ja Tasavallan Presidentin käädyissä on hakaristeja: Suomi näyttäis olevan Skinheadland.
 
vierailija
Tuleehan siitä vähän tunkkainen vaikutelma, niinkun olis lapsi vanhempiensa aivopesemä...ei toki välttämättä. Mutta jos tahtoo korostaa isänmaallisuutta, olisko joku suomenlippu-aiheinen vaate tai koru hyvä? Vaikka sinivalkoinen pipo?
 
No kysytään näin, että onko sinusta syytä hävetä suomalaisuutta ja suomalaisuuden symbolia? Edes yhtä tiettyä symbolia, sitä leijonaa, älä nyt tarjoa sitä, että "valitsee vain jonkun toisen"?

Jos näin on, niin miksi sinusta on syytä hävetä? Etkö koe Suomen valtiota arvostettavaksi asiaksi? Jos et miksi et? Ihan vaan tässä ihmettelen ja kyselen.
Ei ole syytä hävetä suomalaisuutta. Eikä minusta ole mitään syytä hävetä sitä, että Suomen vaakunassa on leijona. Mutta itse en mitään leijonasymboliikkaa käyttäisi (esim. vaatteissa, koruissa) senkään vuoksi, että jotkin äärinationalistiset järjestöt ovat "omineet" sen. Siitä ei siis tule useimmille mieleen isänmaallisuus, vaan äärinationalismi, jotka ovat kaksi eri asiaa. Siitä ei tule useimmille mieleen, että henkilö arvostaa suomalaista yhteiskuntaa ja vaikkapa sen arvoja kuten tasa-arvoa, suomalaisya luontoa tai suomalaista kulttuuria - useimmille tulee mieleen vain äärinationalistit. Ja se taas tuntuisi kiusallisen nololta, jos muut luulisivat äärinationalistiksi.

Ja kuten aiemmin kirjoitin, mielestäni se on koruna epäesteettinen, joten sen vuoksi en käyttäisi, vaikka siihen ei mainittuja mielleyhtymiä liittyisikään.
 
Puolikuu ja tähti olisivat paljon nätimpiä.
Luontosymboliikka on kyllä minusta kauniimpaa kuin sotasymboliikka, mutta jos jokin tietty symboli tai symbolien yhdistelmä liittyy aatteeseen tai uskontoon, niin en käyttäisi sellaisessa muodossa. Tähtiä käytetään monessa eri yhteydessä - tähden muodosta ja asetelmasta riippuen siitä voi tulla mieleen niin kommunistit, jenkit, juutalaiset tai wicca - tai sitten ihan vaan taivaankappale. Puolikuusta tulee minulle ensisijaisesti mieleen vanhat pakanauskonnot, joissa kuun kaikilla asennoilla oli oma merkityksensä. Mutta joillekin muille se voi symboloida jotain muuta.
 
vierailija
Luontosymboliikka on kyllä minusta kauniimpaa kuin sotasymboliikka, mutta jos jokin tietty symboli tai symbolien yhdistelmä liittyy aatteeseen tai uskontoon, niin en käyttäisi sellaisessa muodossa. Tähtiä käytetään monessa eri yhteydessä - tähden muodosta ja asetelmasta riippuen siitä voi tulla mieleen niin kommunistit, jenkit, juutalaiset tai wicca - tai sitten ihan vaan taivaankappale. Puolikuusta tulee minulle ensisijaisesti mieleen vanhat pakanauskonnot, joissa kuun kaikilla asennoilla oli oma merkityksensä. Mutta joillekin muille se voi symboloida jotain muuta.
Mitä väliä?

Jos pojan mielestä leijonakoru on hieno, niin saa rauhassa pitää sitä. Siihen ei tule aikuisten puuttua. Lapsella ei varmasti ole mitään rasistisia motiiveja korun käytölle, kuten jotkut hourupäät kuvittelevat.
 
Leijona on itsenäisen Suomen symboli. Ja nimen omaisesti ilmentää suomalaista historiaa ja kasvua itsenäiseksi valtioksi ja Suomen itsenäisyys on saumattomasti yhteydessä suomalaiseen kulttuuriin.
Ei ole oman historian häpeämistä olla käyttämättä leijonakoruja. Mutta on oman historian häpeämistä ja kieltämistä, jos estää muita sitä käyttämästä.
Leijona on symbolina aika monessa muussakin paikassa, ja Suomen vaakunaankin se on omittu ulkomailta. Tuontitavaraa siis, eikä symboloi mitenkään erityisesti Suomen historiaa. Lisäksi se leijona juontaa juurensa ajalta ennen itsenäisyyttä. Joten tuo analyysisi on omaa tulkintaasi.

Ja kuka on estänyt muita käyttämästä? Ei kukaan ainakaan tässä ketjussa. Mutta kaikissa yhteyksissä niitä ei todellakaan voi käyttää, koska ne ovat (natsien toimesta) arvolatautuneita. Ei leijonakorua voi esim. kaikkiin virallisiin tilaisuuksiin todellakaan laittaa, eikä tällaisen rajauksen tekeminen tarkoita oman maansa historian häpeämistä. Joissain tilanteissa vain mielleyhtymä uusnatseihin olisi vielä hävettävämpi.
 

Yhteistyössä