Koulu kieltää Leijona riipuksen käytön lapsella!!!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mun ystävän lapsella on turkkilainen isä, joka osti lapselleen tuollaisen riipuksen. Mitäköhän hänestä nyt sitten ajattelisi? Ehkä hän vain oli ylpeä että saa asua Suomessa ja lapsesta tulee suomalainen tai sitten hän vaan on natsirasisti.
Kyl kyl, mutta minua kiinnostikin, että miksi juuri leijona eikä jokin muu "suomalainen" ja suomalaisuutta, Suomea, symboloiva koru? Että mikä siinä leijonassa on niin hienoa? Minusta ne ovat aika tylyn näköisiä.
 
vierailija
Kyl kyl, mutta minua kiinnostikin, että miksi juuri leijona eikä jokin muu "suomalainen" ja suomalaisuutta, Suomea, symboloiva koru? Että mikä siinä leijonassa on niin hienoa? Minusta ne ovat aika tylyn näköisiä.
Kyl kyl,sinusta ne on tylyn näkösiä ja varmasti vielä irvistävätkin sinulle,mutta esimerkiksi minusta se on hieno,makuasioita nääs.Suvaitsetko sen? :)
 
vierailija
No en kyllä ymmärrä, miksi lapselle pitää hankkia kaikista Suomeen liittyvistä symboleista juuri tuo leijona, joka on yksi sotaisimman oloisista. Olisihan vaikka mitä sellaisia symboleita, jotka sopisivat ala-asteikäiselle paremmin. Mutta omapa on asiansa.

En myöskään luottaisi pelkkään facebook-purkaukseen ihan varauksettomasti, mutta ei tuollaista kyllä taida voida kieltää. Leijona on toki usein natsien/rasistien käyttämä symboli, mutta ei se heitä silti symboloi, vaan Suomen valtiota.

Asiasta hiukan toiseen, mutta kiinnostaisi tietää, miksi nationalistit ja isänmaallisuuttaan kovasti korostavat hankkivat aina leijonariipuksen eivätkä vaikka Kalevala-koruja? Tuli tästä ketjusta mieleen. Ainakin itse koen sen leijonan aina aggressiivisen oloiseksi hahmoksi - irvistävä leijona miekka kädessä, eikä se muotoilunkaan puolesta ole kauhean esteettinen.
Sulla täytyy olla päässä vikaa! On se hienoa, että vikiset jostain leijonasta, etkä maahan tunkeutuneista hyeenoista, jotka piirittävät teinityttöjä kuin haaskaa. Avaisit silmäsi, se ei ole natsismia!
 
Kalevala-korut eivät liity kansalliseepokseemme Kalevalaan, vaan muinaiseen Suomeen, kalevalaiseen maailmaan. Kalevalainen runous tarkoittaa muutakin kuin pelkkää Kalevalaa. Ja Kalevalassa ei itse asiassa hakata naisia. Se ei mikään erityisen macho tarina edes ole, ja siinä on monenlaisia naishahmoja - jotkut ovat aika vahvoja. Mutta kuten sanottu, Kalevalakorut eivät liity mitenkään erityisesti Kalevala-nimiseen teokseen. Ja ne olivat vain yksi esimerkki, onhan sitä muutakin suomalaista korudesignia, esim. se yksi sarja, jossa inspiraationa on suomalainen luonto.
Lueppa tarkemmin, Kalevalassa (ajan mukaisesti) suhtaudutaan suopeasti emännän läpsimiseen.
Enkä kyllä ymmärrä, miksi ei saisi käyttää vanhaa, tärkeää suomalaista symbolia. Miksi pitäisi hävetä oman maansa historiaa.
 
Kiinnostaisi oikeasti. Miksi juuri leijonariipus? Ja miksi juuri lapselle? Mutta kuten sanoin, saa sitä käyttää jos haluaa, mutta kai joku voisi kertoa, mikä juuri siinä leijonassa viehättää. Ei toki tarvitse kertoa, jos ette ole koskaan ajatelleet asiaa ettekä tiedä.
No jos se kelpaa Suomen presidentin lippuun, kaikkien korkeimpien virastojen sinetteihin, kolikoihin ja Suomen viralliseksi symboliksi, niin miksi ei kelpaisi lapsen kaulaan?
 
vierailija
Kalevala-korut eivät liity kansalliseepokseemme Kalevalaan, vaan muinaiseen Suomeen, kalevalaiseen maailmaan. Kalevalainen runous tarkoittaa muutakin kuin pelkkää Kalevalaa. Ja Kalevalassa ei itse asiassa hakata naisia. Se ei mikään erityisen macho tarina edes ole, ja siinä on monenlaisia naishahmoja - jotkut ovat aika vahvoja. Mutta kuten sanottu, Kalevalakorut eivät liity mitenkään erityisesti Kalevala-nimiseen teokseen. Ja ne olivat vain yksi esimerkki, onhan sitä muutakin suomalaista korudesignia, esim. se yksi sarja, jossa inspiraationa on suomalainen luonto.
Hääh? Ai Kalevalassa ei hakata naisia? No ei ehkä hakata. Mutta esim. Aino (muistaakseni) hukuttaa itsensä, kun joutuu olemaan Väinämöisen kanssa silleen. Yök. En halua Kalevalaisia juttuja lapselleni todellekaan!

Leijona on Suomen vaakunaeläin, hieno!
 
vierailija
Kyl kyl, mutta minua kiinnostikin, että miksi juuri leijona eikä jokin muu "suomalainen" ja suomalaisuutta, Suomea, symboloiva koru? Että mikä siinä leijonassa on niin hienoa? Minusta ne ovat aika tylyn näköisiä.
No mutta eihän se ole mikään peruste jättää hankimatta leijonakorua, että se on sinusta tylyn näköinen? Miksi kenenkään tarvitsisi selitellä sinulle makuasioita? Omia mieltymyksiään?

Selitä sinä, miksi se on sinusta tyly? Kunnon perustelut kiitos! Muista, että on kysymys vaakunaeläimestä, eli aika hyvät perustelut sen korun PUOLESTA on :)
 
No mutta eihän se ole mikään peruste jättää hankimatta leijonakorua, että se on sinusta tylyn näköinen? Miksi kenenkään tarvitsisi selitellä sinulle makuasioita? Omia mieltymyksiään?

Selitä sinä, miksi se on sinusta tyly? Kunnon perustelut kiitos! Muista, että on kysymys vaakunaeläimestä, eli aika hyvät perustelut sen korun PUOLESTA on :)
Kuten kirjoitin, on oma asiansa ja voi käyttää, jos haluaa. On ihan normaalia keskustelua kysyä, mikä jossain tietyssä korussa viehättää. Ja itse kirjoitinkin jo, että sen muotoilu on mielestäni epäesteettinen ja se näyttää aggressiiviselta, koska sehän on irvistävä leijona (kita ammollaan, kieli pitkällä ulkona) jolla on miekka. Tästä syystä en itse kyseisestä symbolista pidä ihan kuvanakaan enkä hankkisi lapselle - en muutenkaan hanki lapselle mitään, missä on aseiden kuvia. Se, että kyse on vaakunaeläimestä, ei muuta sen estetiikkaa.
 
No jos se kelpaa Suomen presidentin lippuun, kaikkien korkeimpien virastojen sinetteihin, kolikoihin ja Suomen viralliseksi symboliksi, niin miksi ei kelpaisi lapsen kaulaan?
Äskeisessä viestissä kerroin, miksi en itse laittaisi lapsen kaulaan. Jos haluaisin hankkia lapselle suomalaisuuteen liittyvän korun, hankkisin jonkun, jonka symboliikka ei ole niin sotaisan oloista. Varmasti löytyisi pehmeämpääkin symboliikkaa. Toki en laittaisi lapselle mitään ideologisesti värittyneitä symboleita muutenkaan.
 
vierailija
"Paidan tarkoitus ei ollut provosoida tai suututtaa ketään. Mustosen mukaan ajatuksena oli tehdä leijonasymbolista koko Suomen symboli ja kuvata, että suomalaisia on erilaisia. Paidan neljä leijonasymbolia kuvaavat Suomen eri etnisyyksiä, perinteisiä arvoja, seksuaalista monimuotoisuutta sekä uskonnonvapautta."

Joo ei ollut tarkoitus provosoida :ROFLMAO:

Kaikkihan tietää, mitä muslimit tykkää homoista ja lesboista. Ja uskonnonvapaus.. no sitä ei täällä kauaa enää ole kun Suomesta tulee kalifaatti.
 
Lueppa tarkemmin, Kalevalassa (ajan mukaisesti) suhtaudutaan suopeasti emännän läpsimiseen.
Enkä kyllä ymmärrä, miksi ei saisi käyttää vanhaa, tärkeää suomalaista symbolia. Miksi pitäisi hävetä oman maansa historiaa.
Tarkioitat varmaan häärunoja? Kalevalaanhan on koottu vanhoja runoja sellaisenaan, mistä johtuu että yhdessä runossa on tuo mainitsemasi. Itse tarinan tasolla vastaavaa ei ole.

Onko se sinusta oman omaansa historian häpeämistä, jos ei käytä leijonakorua tai jos valitsee jonkun toisenlaisen suomalaisuutta kuvastavan korun? Ja jos tarkkoja ollaan, niin eihän leijona kuvasta maan historiaa, vaan se kuvastaa valtiota. Se on siis nationalistinen, ei kansallisromanttinen tai suomalaista kulttuuria tai historiaa ilmentävä symboli.
 
Sulla täytyy olla päässä vikaa! On se hienoa, että vikiset jostain leijonasta, etkä maahan tunkeutuneista hyeenoista, jotka piirittävät teinityttöjä kuin haaskaa. Avaisit silmäsi, se ei ole natsismia!
Jos ketjun aihe on leijonakoru, lienee selvä, että ketjussa keskustellaan siitä leijonasta. Millä lailla pakolaiset liittyvät leijonakoruun? Korunhan piti ilmentää vain suomalaisuutta - tahdotko sinä nyt kuitenkin sanoa, että leijonakorun merkitys onkin maahanmuuttovastaisuus? (n)
 
vierailija
Tarkioitat varmaan häärunoja? Kalevalaanhan on koottu vanhoja runoja sellaisenaan, mistä johtuu että yhdessä runossa on tuo mainitsemasi. Itse tarinan tasolla vastaavaa ei ole.

Onko se sinusta oman omaansa historian häpeämistä, jos ei käytä leijonakorua tai jos valitsee jonkun toisenlaisen suomalaisuutta kuvastavan korun? Ja jos tarkkoja ollaan, niin eihän leijona kuvasta maan historiaa, vaan se kuvastaa valtiota. Se on siis nationalistinen, ei kansallisromanttinen tai suomalaista kulttuuria tai historiaa ilmentävä symboli.
No kysytään näin, että onko sinusta syytä hävetä suomalaisuutta ja suomalaisuuden symbolia? Edes yhtä tiettyä symbolia, sitä leijonaa, älä nyt tarjoa sitä, että "valitsee vain jonkun toisen"?

Jos näin on, niin miksi sinusta on syytä hävetä? Etkö koe Suomen valtiota arvostettavaksi asiaksi? Jos et miksi et? Ihan vaan tässä ihmettelen ja kyselen.
 
vierailija
Jos ketjun aihe on leijonakoru, lienee selvä, että ketjussa keskustellaan siitä leijonasta. Millä lailla pakolaiset liittyvät leijonakoruun? Korunhan piti ilmentää vain suomalaisuutta - tahdotko sinä nyt kuitenkin sanoa, että leijonakorun merkitys onkin maahanmuuttovastaisuus? (n)
Itse juuri näin väitit:

"Leijona on toki usein natsien/rasistien käyttämä symboli, mutta ei se heitä silti symboloi, vaan Suomen valtiota.

Asiasta hiukan toiseen, mutta kiinnostaisi tietää, miksi nationalistit ja isänmaallisuuttaan kovasti korostavat hankkivat aina leijonariipuksen eivätkä vaikka Kalevala-koruja?"
 
vierailija
Äskeisessä viestissä kerroin, miksi en itse laittaisi lapsen kaulaan. Jos haluaisin hankkia lapselle suomalaisuuteen liittyvän korun, hankkisin jonkun, jonka symboliikka ei ole niin sotaisan oloista. Varmasti löytyisi pehmeämpääkin symboliikkaa. Toki en laittaisi lapselle mitään ideologisesti värittyneitä symboleita muutenkaan.
Puolikuu ja tähti olisivat paljon nätimpiä.
 
vierailija
Koulu ei voi kieltää korujen käyttöä, muuta kuin ehkä liikuntatunneilla turvallisuussyistä.

Viittaisin kintaalla tuolle viestille ja ottaisin rehtoriin yhteyttä. Opettaja on selkeästi työnohjauksen tarpeessa.
 
Tarkioitat varmaan häärunoja? Kalevalaanhan on koottu vanhoja runoja sellaisenaan, mistä johtuu että yhdessä runossa on tuo mainitsemasi. Itse tarinan tasolla vastaavaa ei ole.

Onko se sinusta oman omaansa historian häpeämistä, jos ei käytä leijonakorua tai jos valitsee jonkun toisenlaisen suomalaisuutta kuvastavan korun? Ja jos tarkkoja ollaan, niin eihän leijona kuvasta maan historiaa, vaan se kuvastaa valtiota. Se on siis nationalistinen, ei kansallisromanttinen tai suomalaista kulttuuria tai historiaa ilmentävä symboli.
Leijona on itsenäisen Suomen symboli. Ja nimen omaisesti ilmentää suomalaista historiaa ja kasvua itsenäiseksi valtioksi ja Suomen itsenäisyys on saumattomasti yhteydessä suomalaiseen kulttuuriin.
Ei ole oman historian häpeämistä olla käyttämättä leijonakoruja. Mutta on oman historian häpeämistä ja kieltämistä, jos estää muita sitä käyttämästä.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
Kiinnostaisi oikeasti. Miksi juuri leijonariipus? Ja miksi juuri lapselle? Mutta kuten sanoin, saa sitä käyttää jos haluaa, mutta kai joku voisi kertoa, mikä juuri siinä leijonassa viehättää. Ei toki tarvitse kertoa, jos ette ole koskaan ajatelleet asiaa ettekä tiedä.
Miksi ei?
Tai siis miksi kenenkään pitäisi joutua perustelemaan koruvalintojaan? Ehkä se lapsi on halunnut juuri sen korun, kun tykkää leijonista?
 

Yhteistyössä