Miksi vanerilla, murolaatoilla ym päällystettyä hökötystä kutsutaan "kakuksi"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synttärisankari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan muutama juttu. Siinä kermakakun alla nyt yleensä on jonkinlainen lautanen muutenkin, eikö? Eli se vanerilevy. Et sinä kakkulautastakaan haukkaa :-D Ne koristeet tehdään noissa joko fondantista=sokerimassasta, karamellista tai suklaasta, ja ovat siis syötäviä yleensä kaikki. Eikä tuo useimmiten ole marsipaania, vaan fondanttia. Mausta voi sitten olla mitä mieltä vaan, itse syön mieluummin punaherukoita suoraan pakastimesta...
Tässä eri nyt ole siitä kysy, Buddykin kuorruttaa ne vanerit, eli ne ovat mukamas sitä kakkua.
Katsokaa ensin näitä ohjelmia, jos ette tiedä mistä on kyse.
En nyt tarkoita että kaikki kondiittorit tekisivät syömäkelvottomia kakkuja. Mutta nämä jätti-erikoiskakut eivät ole edes oikeita kakkuja, mitä moni tv-julkkis tekee.

Ulkonäkökeskeiseksi on mennyt kakkujenkin maailma. Rähmäisillä sormilla nysvätään "koristeita" inhasta keinovärjätystä sokerimassasta. En vois syödä kakkua, jossa on päällä paksusti värjättyä sokerimassaa ja kaikkea siitä räpellettyä juttua. Ensin raavitaan hilseistä päänahkaa ja räkäistä nenää, käydään vessassa ja palataan taas nykertämään jotain muka hienoa sokerimassakukkaa. Jos joutuisin valitsemaan, syönkö noita murorakenteita vai rähmäistä sokerimassaa, niin muroa.

Näin on.
Ja Cake Bossikin teki tänään jonkun robottiautoviritelmä"kakun" tehdashallissaan monien miesten kanssa, siellä ne hitsasivat terästä ja vaneria ja kuorruttivat niitä sillä sokerimassalla. Voi helvetti. Yhteen kohtaan sitten vain lätkästiin vähän kuivaa kakkua joka valeltiin kreemillä. Mutta koko roska oli siis 90% sokerimassalla/marsipaanilla kuorrutettua terästä ja vaneria. Hikiset miehet tekivät sitä koko yön ja aamulla työnsivät sitä hikisinä pakettiautoon.
Ei tietoakaan hillosta, marjoista tai mistään mitä nyt siis oikeaan kakkuun laitetaan.

Kuljetuksen aikana robotilta oli lohjennut käsi, yksi kauli siinä lavalla uutta sokerimassaa ja joku taisi veistää sitä riisimassaa ja liimata siihen koloon.

Lopulta auto-robotti saatiin halliin ja sillä heilui joku osa ja ilotulitteet lensivät jostain teräsosan uumenista. :D

Tässä eri nyt ole siitä kysy, Buddykin kuorruttaa ne vanerit, eli ne ovat mukamas sitä kakkua.
Katsokaa ensin näitä ohjelmia, jos ette tiedä mistä on kyse.
En nyt tarkoita että kaikki kondiittorit tekisivät syömäkelvottomia kakkuja. Mutta nämä jätti-erikoiskakut eivät ole edes oikeita kakkuja, mitä moni tv-julkkis tekee.

Juuh, kuorruttaa, mutta ei syötäväksi vaan piiloittaakseen. Koska näyttäisi hölmöltä se vaneri, mutta noin isoille kakuille harvemmin on konditorialla, saati asiakkaalla, kristallivatia odottelemassa... Totta että joissain jaksoissa tekevät silkaksi koristeeksi "kakkuja", mutta suurin osa kakuista noissa ohjelmissa (kyllä, olen niitä katsonut) on kakkua ja syötävää koristetta. Kumman usein noissa ohjelmissa näkyy että niitä "syömäkelvottomia" kakkuja ihan pistetään suuhun ja syödään, joten tuskin styroksista ovat tehtyjä :-D

Juuh, kuorruttaa, mutta ei syötäväksi vaan piiloittaakseen. Koska näyttäisi hölmöltä se vaneri, mutta noin isoille kakuille harvemmin on konditorialla, saati asiakkaalla, kristallivatia odottelemassa... Totta että joissain jaksoissa tekevät silkaksi koristeeksi "kakkuja", mutta suurin osa kakuista noissa ohjelmissa (kyllä, olen niitä katsonut) on kakkua ja syötävää koristetta. Kumman usein noissa ohjelmissa näkyy että niitä "syömäkelvottomia" kakkuja ihan pistetään suuhun ja syödään, joten tuskin styroksista ovat tehtyjä :-D
Älä saivartele. Terästä ja vaneria ei syö kukaan.
Jos kakusta on 10% korkeintaan syömäkelpoisa, niin voiko koko taideteosta sanoa kakuksi, minusta ei voi. On huijausta päällystää terästä ja vaneria. Kuka tahansa saa näyttävän "kakun" hakemalla puistosta kaksimetrisen patsaan ja laittamalla sokerimassaa päälle, jalan juureen voisi laittaa karamellin jonka voisi syödä. Tadaa, kakku valmis. :D

"Missä kermavaahto, missä hillo?" No ensinnäkään hillo ei kuulu kakkuun, vaan letuille, pannukakulle yms.
Mutta kyllä noissa ohjelmissa mennään yli että heilahtaa, tosin he panostavat ilmeisesti pohjan maistuvuuteen paljon enemmän kuin täällä päin, mutta en silti ymmärrä murolaattojen käyttöä.

"Missä kermavaahto, missä hillo?" No ensinnäkään hillo ei kuulu kakkuun, vaan letuille, pannukakulle yms.
Mutta kyllä noissa ohjelmissa mennään yli että heilahtaa, tosin he panostavat ilmeisesti pohjan maistuvuuteen paljon enemmän kuin täällä päin, mutta en silti ymmärrä murolaattojen käyttöä.
Moni kakku ei ole kakku ilman hilloa.

Mä en ole syönyt mitään vanerikakkuja, vaan nähnyt kun tv:ssä kakkumaakarit tekevät erikoisia kakkuja, pistää silmään että ne laittavat sinne sisälle siis materiaalia jota ei kukaan ihminen voisi syödä. Puuta, vaneria, muoviputkia jne, syötävän osan muotoilevat yleensä kovasta riisikakusta jollain sahalla tai veitsellä. Päälle sitten eriväristä littanaa marsipaanimassaa.
Eihän truota kukaan voi oikeasti syödä. Kakussa on korkeintaan pieni osa kakkutaikinaa jossain pienessä nurkassa, muuten kakku koostuu muovista, puusta jne.

Näitä näkee esim yhden tämän Buddy Valastron "Cake Boss" ohjelmassa.
Tämäkin kakku on sisältä varmasti enimmäkseen styroksinkaltaista ainetta. Päällä vihreää marsipaania:
293018aa87ac7d143f6a8ae293760b3b.jpg
Noi on kyllä ällöttäviä! Oon kans joskus kattellut ja täytettä on aina tosi vähän ja kakkupohja näyttää tiiviiltä ja kuivalta.

Tai sitten sinulle ei ole tarjottu hyviä kakkuja, jos luulet hillon olevan kakussa hyvää.

Mä olen kyllä hyviäkin kakkuja syönyt, mutta yhden ainoan kerran hyvässä kakussa oli hilloa.

Aiemmin mainitsemassani sacherkakussa on hilloa/marmeladia. Kyseessä on yksi läntisen maailman tunnetuimmista kakuista, jota moni pitää varsin hyvänmakuisena. Itsekin väittäisin hyvin tehdyn sacherkakun hakkaavan mennen tullen kermakakut.

Mielenkiinnosta kysyn, mitä te muut sitten laitatte kakkuun? Toki itse tiedän paljonkin vaihtoehtoja, mitä sinne voi laittaa, mutta itse en ole huomannut muiden täytteiden olevan sen parempia kuin hillonkaan. Toki riippuu hillosta ja muista täytteistä, riippuu myös kakusta kokonaisuutena.

Yhteistyössä