Miksi vanerilla, murolaatoilla ym päällystettyä hökötystä kutsutaan "kakuksi"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja synttärisankari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

synttärisankari

Vieras
Òlen nyt seurannut erilaisia kakkumaakareita tv, ja silmiin on pistänyt että kaikki kakut vaikuttavat enemmän tai vähemmän syöväkelvottomilta, tai itselleni tuskin ainakaan maistuisi.
Näillä kaikilla jotka tekevät jotain erikoisia kakkuja, on aina se sama kaava että ne ottavat jotain vanerilevyjä, putkia, ym ja sellasta sementinlujaa muromassalaattaa, muotoilevat sen, vetävät sitten päälle vain sitä hirveää marsipaanilevyä.

Ei kyllä panosteta makuun yhtään. Missä kermavaahto, hillo jne. Korkeintaan sivelevät jonkun murolaatan päälle ruskeaa tai valkoista kreemiä.

Onkohan tuossakin asiassa menty turhan erikoisuudentavottelun takia metsään. Siis paljon mieluummin tilaisin kakkuni asiantuntevalta kondiittorilta, jolloin kakku olisi kakku ja maistuisi kakulta, kuin tilaisin sen joltain "buddyltä" ja saisi ehkä haluamani mallisen kakun, mutta se olisi pelkkää vaneria ja muroa sisältä, eli syömäkelvotonta materiaalia tai syötävä osa täyttä mautonta *piip*.
Mä en muutenkaan ymmärrä mihin ne kermavaahdot on hävinneet ihan tavallisistakin täytetkakuista ja aina vedetään se hirveä marsipaanilevy.

Moni kakku päältä kaunis vaan on silkkoa sisältä.

Otsikko meni vähän väärinpäin, siis ne vanerit ja murolaatat päällystetään (sillä marsipaanilevyllä), ei ne jätä noita näkyville.
Mutta ymmärrätte mitä tarkoitin.

Kuulostaa erittäin tyhmältä. Mitä iloa hienon näkösestä kakusta mikä ei maistu millekään. En maksaisi senttiäkään. Omatekemä muutenkin paras. konditoriankin usein jotenkin mauttomia, maistuu vaan sokerilta (toki poikkeuksia on, ihania kakkuja löytyy.)

Ehkä siksi, että suuri osa alkaa olla ulkonäkökeskeisiä ja lisäksi ovat valmiita syömään vaika kasan kissanpaskaa, kunhan se on kallista, jotta naapuritkin näkevät että heillä on rahaa.

en tiedä mitä ihmeen vanerikakkuja olet syönyt, mutta kyllä koristeltu kakku voi ihan hyväkin olla. Hilloa en kyllä laittaisi, vaan vaikka tuoreita tai pakastettuja marjoja.

Olen hämmästellyt aivan samaa. Minä olen sen verran maalainen ja muutenkin moukka että minun mielestäni kakun tulee olla "suussa sulavaa" ja "kviedä kielen mennessään".

Oikeasta syömäkelpoisesta kakusta ei niin vaan rakennetakkaan mitään eifel-tornia joten tyydyn siihen että kakkujen koristeet ovat vähän vähemmän näyttävät mutta kakku maistuu kaikille. Somisteet rakennetaan sitten ihan erikseen eikä niitä tungeta kakkuun.

en tiedä mitä ihmeen vanerikakkuja olet syönyt, mutta kyllä koristeltu kakku voi ihan hyväkin olla. Hilloa en kyllä laittaisi, vaan vaikka tuoreita tai pakastettuja marjoja.
Mä en ole syönyt mitään vanerikakkuja, vaan nähnyt kun tv:ssä kakkumaakarit tekevät erikoisia kakkuja, pistää silmään että ne laittavat sinne sisälle siis materiaalia jota ei kukaan ihminen voisi syödä. Puuta, vaneria, muoviputkia jne, syötävän osan muotoilevat yleensä kovasta riisikakusta jollain sahalla tai veitsellä. Päälle sitten eriväristä littanaa marsipaanimassaa.
Eihän truota kukaan voi oikeasti syödä. Kakussa on korkeintaan pieni osa kakkutaikinaa jossain pienessä nurkassa, muuten kakku koostuu muovista, puusta jne.

Näitä näkee esim yhden tämän Buddy Valastron "Cake Boss" ohjelmassa.
Tämäkin kakku on sisältä varmasti enimmäkseen styroksinkaltaista ainetta. Päällä vihreää marsipaania:
293018aa87ac7d143f6a8ae293760b3b.jpg

Entä Ace of Cakes / Duff Goldman?
Käyttävät myös kakuissa vaneria ja riisimuroja tms.

AceofCakes-SquigCakeplusDuff.jpg

1C6964135-101119-ent-acecakes-hmed.today-inline-med.jpg

food-network-ace-of-cakes-star-duff-goldman-and-chef-james-grill-the-picture-id111158830
Tätä hemmoa en ole nähnytkään, mutta siis ihan sama kuka se tekijä on, ei tollasia voi sanoa kakuiksi koska ne ei ole syömäkelpoisia kuin korkeintaan kymmenesosasta ja sekin vain sitten jotain *piip* ainetta.

Eihän tässä ole mitään järkeä. Tai sitten noille hökötyksille pitäisi keksiä joku toinen nimitys, sillä kakkuja ne ei ole jos ei niitä voi syödä.

Joo, olen monesti miettinyt samaa.
Kamala kasa jotain styroxia ja muovihärpättimiä aina niissä tekeleissä.
Ihan sama, kun tekisi erikseen jonkun muovisen koristeen ja sitten kunnon kakun siihen viereen.

Olen hämmästellyt aivan samaa. Minä olen sen verran maalainen ja muutenkin moukka että minun mielestäni kakun tulee olla "suussa sulavaa" ja "kviedä kielen mennessään".

Oikeasta syömäkelpoisesta kakusta ei niin vaan rakennetakkaan mitään eifel-tornia joten tyydyn siihen että kakkujen koristeet ovat vähän vähemmän näyttävät mutta kakku maistuu kaikille. Somisteet rakennetaan sitten ihan erikseen eikä niitä tungeta kakkuun.
Näin on.

Seurasin joskus tuota Ace of Cakes-ohjelmaa. Mieleen jäi, että kakkuja tehtiin todella kuumassa huoneessa, kesähelteellä, työntekijät vain hikoilivat hirveästi. Tuntitolkulla, jopa viikon. Lisäksi kakku kuljetettiin asiakkaalle tavallisella pakettiautolla, ei minkäänlaista kylmäkuljetusta siis.
Miten ihmeessä ne kakut säilyivät? Selityksenä täytyy olla, etteivät ne kakut edes olleet syötäviä.

Ihan muutama juttu. Siinä kermakakun alla nyt yleensä on jonkinlainen lautanen muutenkin, eikö? Eli se vanerilevy. Et sinä kakkulautastakaan haukkaa :-D Ne koristeet tehdään noissa joko fondantista=sokerimassasta, karamellista tai suklaasta, ja ovat siis syötäviä yleensä kaikki. Eikä tuo useimmiten ole marsipaania, vaan fondanttia. Mausta voi sitten olla mitä mieltä vaan, itse syön mieluummin punaherukoita suoraan pakastimesta...

No tykkään ainakin itse marsipaanimassasta ja vaahtokarkkimassasta kakun päällä, vaikken niitä pelkästään söisikään. Valmis sokerimassa on hirveää ja sokerimassan kotitekoisenakin on liian makeaa, mutta jos sekoittaa sokerimassaa ja vashtokarkkimassaa saa hyvän rakenteen ja hyvän maun. Pahinta on omasta mielestä pelkkää kermaa täynnä oleva kakku ja se kerma on sokeritonta tai lähes sokeritonta. Siis ihan hirveää. Sisälle kakkuun laitan sokeroitua kermavaahtoa ja oikeita marjoja. Kakku on kaunis päältä ja itse tykkän myös mausta, kaikki eivät varmaan. Mutta noi ohjelman pahvit ja riisimurojutut näyttää kyllä hirveältä. Ja kakut on sisältäkin lähinnä kreemejä. Tosin jotkut kai tykkää, amerikassa kai tapana laittaa kakkuun vaan kreemejä eri maussa.

Mä olen ymmärtänyt, että yleensä noista vain pieni osa on tarkoitettukaan syötäväksi kakuksi, loppu on vain koristetta? Mutta tuohon pakettiautolla kuljettamiseen olen kiinnittänyt myös huomiota. Ei tosiaan taida olla heillä minkäänlaisia säädöksiä kylmäketjun katkeamattomuudesta.

Suurin osa kakuista on pahan tai tympeän makuisia, olivat sitten hienoja ja taiteellisia tai perinteisiä ja yksinkertaisia. No joku Sacher-kakku on ihan hyvää, ja joskus joku osaa tehdä hyvän kinuski- tai kermakakun. Mutta suurin osa ei osaa. Harmi sinänsä.

Mä en ole syönyt mitään vanerikakkuja, vaan nähnyt kun tv:ssä kakkumaakarit tekevät erikoisia kakkuja, pistää silmään että ne laittavat sinne sisälle siis materiaalia jota ei kukaan ihminen voisi syödä. Puuta, vaneria, muoviputkia jne, syötävän osan muotoilevat yleensä kovasta riisikakusta jollain sahalla tai veitsellä. Päälle sitten eriväristä littanaa marsipaanimassaa.
Eihän truota kukaan voi oikeasti syödä. Kakussa on korkeintaan pieni osa kakkutaikinaa jossain pienessä nurkassa, muuten kakku koostuu muovista, puusta jne.

Näitä näkee esim yhden tämän Buddy Valastron "Cake Boss" ohjelmassa.
Tämäkin kakku on sisältä varmasti enimmäkseen styroksinkaltaista ainetta. Päällä vihreää marsipaania:
293018aa87ac7d143f6a8ae293760b3b.jpg
Yök. Tuo jotenkin kuvastaa koko amerikkalaista kulttuuria.

Ulkonäkökeskeiseksi on mennyt kakkujenkin maailma. Rähmäisillä sormilla nysvätään "koristeita" inhasta keinovärjätystä sokerimassasta. En vois syödä kakkua, jossa on päällä paksusti värjättyä sokerimassaa ja kaikkea siitä räpellettyä juttua. Ensin raavitaan hilseistä päänahkaa ja räkäistä nenää, käydään vessassa ja palataan taas nykertämään jotain muka hienoa sokerimassakukkaa. Jos joutuisin valitsemaan, syönkö noita murorakenteita vai rähmäistä sokerimassaa, niin muroa.

Yhteistyössä