APUA! Pelottaa yhdistelmäseulan tulokset ja niskaturvotus... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olin pe npultrassa rv 12+3 ja niskaturvotus oli 1.7mm. Nyt kun muilta olen kysellyt niiden niskaturvotuksia niin vastaukset olleet alle millin. :( Nyt pelottaa vaan et onks toi sittenkää normaali niskaturvotus? Siksi nyt pelottaakin ne verikokeen tulokset, lääkäri sanoi siis perjantaina että saan ne loppulliset tulokset kirjeitse...

Mitkä teidän vauvojen niskaturvotukset ollut ? Ja pelottiko teitä nämä tulokset ? :(
Ja ikää mulla on 20v. ja hieman ylipainoa ja monirakkulaiset munasarjat jos ne nyt vaikuttaa tulokseen. :(

No eikö alle 3 mm turvotus ole vielä ihan "normaalin" rajoissa? Vai onko rajat muuttuneet viimeisen puolen vuoden aikana... Meidän vauvalla oli sama nt-lukema 1,7 mm ja verikokeista tehdyt riskilaskelmat ok. Ja ikää mulla 35-vuotta eikä kukaan ole sanonut mitään että tuo nt-lukema olisi ollut jotenkin suuri. Kai tutkimuksen tekijäkin olisi jo sanonut jotain jos olisi jotakin "normaalista" poikkeavaa tässä vaiheessa tullut esiin. Mut siis mun mielestä alle 3 mm turvotus on vielä ihan normirajoissa. Toki sitten verikokeista lasketaan riskiarvot yhdessä ton nt-lukeman kanssa eli varmaan sitten ne lopulliset tulokset saat sitten ensi viikolla. Mut jos tota pelkkää nt-lukemaa katsoo niin sehän on ihan hyvä eikä kyllä mun mielestä pelkästään sen perusteella kannata panikoida mitään.

Alle 3mm on nimenomaa normaalit, ja mul tuli netpostiin samana iltana jo tulokset (olin siis jo ennen ultraa antanu verikokeen). 1.4mm turvotus ja myös 20v, ja sanoivat vielä että nuorilla ei siihen riskiä oo, ku on parhaassa iässä synnyttää muutenki ;)

Esikoisella np 1,3mm ja toisella 0,9mm. Kaikki hyvin.
Alle 3mm normaali ja vaikka olisi ylikin niin kaikki saattaa olla ihan kunnossa.
Tiedän yhden lapsen jolla oli 4,2mm ja lääkäri oli reilut kymmenen vuotta sitten suoraan ehdottanut aborttia mutta äiti ei tähän suostunut ja syntyi 100% terve poika.

En muista niskaturvotuksen määrää, mutta oli hälyyttävän korkea. Tehtiin lapsivesipunktio, jonka perusteella lapsen piti olla normaali, vaan ei ole silti.
Tuo turvotus itsessään ei sano vielä yhtään mitään.

Kahdella ensimmäisellä alle yksi ja kolmannella 1.7 terve poika syntyi. minullakin pco ja ylipainoa eikä vaikuttanut raskauksiin mitenkään mutta raskaaksi tuleminen kesti ensimmäisen kohdalla 4 vuotta.

Alle 3mm on nimenomaa normaalit, ja mul tuli netpostiin samana iltana jo tulokset (olin siis jo ennen ultraa antanu verikokeen). 1.4mm turvotus ja myös 20v, ja sanoivat vielä että nuorilla ei siihen riskiä oo, ku on parhaassa iässä synnyttää muutenki ;)

Tää on mun mielestä hurja lupaus. Ihan kaiken ikäisille voi syntyä kehitysvammainen, epämuodostunut, sairas, kuollut tai terve vauva. Vauva voi syntyä täysiaikaisena tai keskosena, edelleen iästä riippumatta. Raskaudessa on paljon riskejä, eikä kukaan voi luvata, ettei yllätyksiä tulisi.

No aina nämä seulatulokset ei kerro totuutta. Vaikka niskaturvotusta olisi 0 milliä ja riskisuhde 1/100000000000 ja ikää 18 vuotta, ei se takaa tervettä lasta. Jos näihin pelkkiin seuliin luottaa, niin nuorilla nimenomaan on korkeampi riski saada kehitysvammainen lapsi, sillä nämä seulat toimivat parhaiten vasta yli 35-vuotiailla naisilla eivätkä niin helposti hälytä (vaikka syytäkin olisi) nuoremmilla.

En nyt olisi huolissani tuolla iällä ja alle 3mm turvotuksella. Niskapoimusta ja seulonnastahan et saa tietää, onko lapsesi kehitysvammainen, autisti tms. Ainoastaan trisomia-21 eli down-riskin sekä trisomia-18 riskin. Kehitysvammaa on niin paljon muunlaistakin, että itse en ole ikinä edes osallistunut seulontoihin.

Joka tapauksessa, down-riski menee seuraavanlaisesti äidin iän mukaan:
Alle 25-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on 1:2000, 35-vuotiaan riski on 1:300 ja 40-vuotiaan 1:100. 45-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on jo yksi 25:sta.

Se on nimeltään yhdistelmäseula siksi, että siinä katsotaan myös verikokeiden tuloksia, eikä yksittäinen arvo tarkoita juuri mitään. Minulle kätilö sanoi tutkimusta tehdessään, että alle 3 mm niskaturvotus on hyvä, ja että sittenkin riskikertoimiin vaikuttavat myös ne veriarvot.

En nyt olisi huolissani tuolla iällä ja alle 3mm turvotuksella. Niskapoimusta ja seulonnastahan et saa tietää, onko lapsesi kehitysvammainen, autisti tms. Ainoastaan trisomia-21 eli down-riskin sekä trisomia-18 riskin. Kehitysvammaa on niin paljon muunlaistakin, että itse en ole ikinä edes osallistunut seulontoihin.

Joka tapauksessa, down-riski menee seuraavanlaisesti äidin iän mukaan:
Alle 25-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on 1:2000, 35-vuotiaan riski on 1:300 ja 40-vuotiaan 1:100. 45-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on jo yksi 25:sta.
Niin siis tuo on se iän tuoma osa siihen seulonnan riskikertoimeen, seulonnan jälkeen minulla Down-riski oli 1:28000, vaikka olenkin jo melkein 40. Kannattaa käydä seulonnoissa, minä en ainakaan olisi uskaltanut synnyttää lasta pelkän iän antamalla riskikertoimella. Ja kyllä niissä seulonnoissa seuloaan myös muitakin kehitysvammoja, mm. Pataun syndroomaa, spina bifidaa, vesipäätä, jne. eikä pelkästään Downin ja Edwardsin syndroomaa.

Ja kun se lapsen kehitysvamma on seulonnoissa selvitetty, on tulevilla vanhemmilla hyvin aikaa valmistautua (ehkäpä myös lyhyeen) elämään kehitysvammaisen lapsen kanssa eikä se tule synnytyslaitoksella shokkina. Jotkut noista kehitysvammoista aiheuttavat siis sen, ettei lapsi elä viikkoa tai edes vuorokautta kohdun ulkopuolella, joten hyvähän se on etukäteen tietää, että lapsen kanssa on vain muutama tunti käytettävissä.