Oletko allerginen vai MUKA-allerginen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja solasola
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Testattu juttu. Mä olen allerginen erinäisille siitepölyille sekä eläimille. Niin ja tietyille homeitiöille.

Ja siitä sit tulee ristiallergioita tiettyinä vuodenaikoina esim. omenalle ja pähkinöille.

En ole millekään allerginen, nuorin lapsi on monellekin raaka-aineelle. Ei kyllä ole näkynyt ainoassakaan testissä, että varmaan sitten muka-allerginen. :D Anoppini kyllä vielä nyt jouluna muistutteli, että lapsi oli vain tyranni (joka ilmenee vain kun saa tiettyjä ruokia), eli ehkä tosiaan hän oli vain vittumainen lapsi tahalleen jo vastasyntyneenä, mikä lie Hitler siitäkin tulossa.... :eek:

Testattu on useaan otteeseen kyllä, halusin todellakin olla varma ennen kuin poistan lapsen ruokalistalta yhtään mitään. Ei kyllä ole minkäänlaisia haluja vaikeuttaa mitään ja tasaisin väliajoin testataan aina yhtä allergisoivaa, jos se olisi tässä 2-3v ikäisenä poistunut kun ne vielä tuppaa tehdä sitä siinä iässä.

Kyllä mä olin allerginen hernekeitolle, huulet paisui ja kitalakea ja kurkkua poltti. En syönyt moneen vuoteen hernekeittoa, mutta sitten koitin syödä eikä tullut enää mitään! Onneksi. :p

Koulussa joskus maisteltiin eksoottisia hedelmiä ja pitahaya aiheutti samantapaasia oireita kuin tuo hernekeitto.

Suuret määrät maitotuotteita aiheuttaa jonkun verran ongelmaa mahan kanssa.

Siitepölyallergiaa on vaikia kuvitella koska tänäänkin on pitänyt aivastella, nenä vuotaa ja silmät kutiaa. :kieh: :snotty: Olen ottanut toisen tabletin vaikka niitä saisi ottaa vain yhden päivässä. Mutta pakko jotakin tehdä tälle ololle.
Oletko kokeillut luomuhernekeittoa purkista? Herneidenkasvatuksessa käytetään niin hirveitä myrkkyjä, et vaikka muualla maailmassa halutaan suoella ihmisiä niiltä, meillä haetaan poikkeuslupia, et ei lopu rypsinvileliöiden voitot. Muusta kun ei enää voittoa tule, sanoo Maaseudun tulevaisuus. Jätä siis rypsiöly ja rouheet pois myös ja kaikki missä sitä käytetään. Luomuhunaja makeutukseen, koska sokerijuurikkaan viljelyssä käytetään myös. No, voihan olla et siinä hernekeitossa on ollut muskottipähkinää, mut varmaan silloin sulla olis tiedossa pähkinällergia?
Alumiinille olen allerginen ilman testejäkin ja hajusteille ja mun elimistö hylkii täysillä monia muita aineksia (soijasta tehdyt aina!) vastaan, jos niille altistun. muutoin olen terve, en käytä mitään lääkkeitä enkä käy lääkärissä, jos ei joku muu pakottava tarve tulee. Ja sinne otan mukaan tarkan listan aineksista, jos tarvii jotaki lääkettä määrätä - yhteisymmärryksessä potilaan kans on sellainen löytynyt parikin kertaa:-)

Olen muka-allerginen.
Yli 30-v sitten lukiossa vanhojen päivänä tilattiin pizzoja. Pizzassa oli katkarapua. Katkarapuja syömään tottumattomana ajattelin koko ajan syöväni matoja (oikeasti siis tiesin, että ne olivat katkarapuja, mutta...) Kotiin päästyä oksensin. Sen jälkeen en ole katkarapua suuhuni pistänyt. Enkä minkään muunkaan sortin rapua.

Miksi nämä oikeasti allergiset loukkaantuvat aina niin verisesti ja vetävät marttyyrikortin heti esiin, kun joku mainitsee puolella sanallakin muka-allergiat? Tehän itse tiedätte, että ette kuulu heihin, miksi siis loukkaantua varmuuden vuoksi ja etukäteen?

Työni puolesta (ravintolatyöntekijä) olen törmännyt useammin kuin kerran muka-allergisiin ja se tarkoittaa sitä, että esim. isossa tilauksessa on etukäteisilmoituksella viisitoista laktoositonta, gluteenitonta, lisäaineetonta, suolatonta, paprikatonta, kalatonta, grillimausteetonta ja vaikka mitä. Lopulta siinä porukassa todellisuudessa pari hakee siitä erikoisruokien noutopöydästä ja loput kokevat ihmeparantumisen :)

Olen muka-allerginen.
Yli 30-v sitten lukiossa vanhojen päivänä tilattiin pizzoja. Pizzassa oli katkarapua. Katkarapuja syömään tottumattomana ajattelin koko ajan syöväni matoja (oikeasti siis tiesin, että ne olivat katkarapuja, mutta...) Kotiin päästyä oksensin. Sen jälkeen en ole katkarapua suuhuni pistänyt. Enkä minkään muunkaan sortin rapua.
Mulle tuo sattui lapsena kylässä enkä ikinä ole sen jälkeen maistanut. Mut onhan noloa mennä suoraan pöydästä oksentamaan?

On muuten kummallinen juttu, kun rypsinviljelyssä ja monen muunkin kasvin (ei sentään luomusallittu ole!) viljelyssä sallitaan noita myrkkyjä mut se on kummallista, ettei edes wikipediassa ole sitä suomen kielellä, vaikka monella muulla kyllä löytyy...
siis tuo:
https://en.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid

"Eniten tulot laskivat Suomessa, 53,7 prosenttia, kertoo EU:n tilastoviranomainen Eurostat.

Suurin syy on tuottajahintojen lasku kaikissa tuotantosuunnissa. Tuet ovat laskeneet vain hieman.

Politiikan keinoilla on vähän vaikutusta tulokehitykseen.

”Olemme herkkiä hintojen vaihtelulle”, kommentoi Pellervon taloustutkimuksen vt. toimitusjohtaja Perttu Pyykkönen.

Joissakin EU-maissa maatalousviennin kasvu on helpottanut hintapaineita. Esimerkiksi maidontuotantoa kasvattaneessa Irlannissa maataloustulo on kasvanut 16 prosenttia viidessä vuodessa."

Maaseudun tulevaisuus- lehti kertoi vasta.

Eniten tulot laskivat Suomessa, 53,7 prosenttia, kertoo EU:n tilastoviranomainen Eurostat.

Suurin syy on tuottajahintojen lasku kaikissa tuotantosuunnissa. Tuet ovat laskeneet vain hieman.

Politiikan keinoilla on vähän vaikutusta tulokehitykseen.

”Olemme herkkiä hintojen vaihtelulle”, kommentoi Pellervon taloustutkimuksen vt. toimitusjohtaja Perttu Pyykkönen.

Joissakin EU-maissa maatalousviennin kasvu on helpottanut hintapaineita. Esimerkiksi maidontuotantoa kasvattaneessa Irlannissa maataloustulo on kasvanut 16 prosenttia viidessä vuodessa."

Maaseudun tulevaisuus- lehti kertoi vasta.
Mut miten tämä liittyy aiheeseen, on niissä toisissa ketjuissa. Lainalause on lehdestä Maaseudun tulevaisuus. Meiltä loppuu ruoka tällä menolla, Kasviöljyt on kyllä arvaamattomia nykyään, jos eivät ole luomua. Niin on ollut kauan...

hengenvaarallinen reaktio kolmesti, kolmesti teholla.
Yhden kerran kun kuljetin omenoita auton takaosassa kuumana päivänä, kaksi muuta kertaa pähkinästä, jonka ei pitänyt olla tuotteessa, mutta olipa kuitenkin.

testit eivät ole näyttäneet allergiaa noille, sen sijaan koira ja kissa allergian kyllä. Koira ja kissa on kumpikin ollut, eikä siinä ongelmaa ilmennyt.

Olen melko vihainen konditorioiden ja etnisten ruokapaikkojen henkiläkunnalle: aivan liian usein eivät tiedä, sisältääkö tuote pähkinää tai mantelia, etnisissä eivät edes ymmärrä, miksi kysyn.
Asenne raivostuttaa.
Se pienikin pähkinämäärä vie teholle, mutta siinä ei ole kassan takana hoonosti soomea puhuva katsomassa enää.
Ei enää riitä oma valveutuminen, eikä aina matkassa oleva adrenaliinikynä.
Nykyisin en syö ulkona ellei tuotteesta löydy tuottajan selostetta, jollaisen löytää esim ketjuravintoloista.
Tarjoilijan : " ei pitäis sisältää pähkinää" ei riitä.
Kouluttamisen paikka.

Lapset vain multaan möyrimään, siitepölyä ja eläinpölyjä hengittelemään, ja maistelemaan ruokia. Ei lääkkeiden vetämistä välittömästi pienistä oireista eikä välttelyä 'varmuuden vuoksi' mikä oli kasarilinja.

Mä olen maaseudun kasvatti joka lapsena ei todellakaan elänyt liian hygieenisissä oloissa. Ihan tavallinen koti. Pihalla kuljettiin pitkin poikin, naapurin navetassa ja heinäladossa kuljettiin. Silti olen allerginen siitepölyille, heinille ja kissoille. Aikuisena tuli astma. En ota lääkkeitä pieniin oireisiin, mutta pakko on keväällä ottaa allergilääkkeitä jos haluaa olla edes jotenkin normaalissa olotilassa ja pystyä tekemään töitä. Siitä huolimatta meillä on kissa. :D

Että ei se niin yksioikoisesti mene, että kun kulkee pitkin rapakkoja yms. niin ei tule allergioita.

Yhteistyössä