Oletko allerginen vai MUKA-allerginen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja solasola
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

solasola

Jäsen
14.05.2010
330
1
16
Kaupunki.
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Tutkimus+Todellisia+ruoka-allergioita+luultua+v%C3%A4hemm%C3%A4n/1135256854676

Moni ruoka-aineallergikko ei välttämättä ole allergikko lainkaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan käsitys ruoka-aineallergian räjähdysmäisestä lisääntymisestä viime vuosina perustuu huonosti tehtyihin tutkimuksiin, vääriin diagnooseihin ja testeihin, jotka voivat antaa vääriä tuloksia.

Tulosten perusteella tutkijat arvioivat, että vain kahdeksan prosenttia lapsista ja alle viisi prosenttia aikuisista kärsivät todellisista ruoka-aineallergioista, jossa jokin ruoka-aineen proteiini aiheuttaa haitallisen immuunireaktion.

* * * * *

Moni jopa ilman testejä päätyy olemaan "allergikko" :xmas: Meidän perheessäpä ei kukaan ole allerginen, eikä muka. Lälläslää.

suuriosa noista testeistä on ihan huuhaata, koska ne saattaa näyttää sellaisia allergioita mitä ei oikeasti ole ja ei näytä niitä allergioita mitä on... Ainut perusteltu tapa taitaa olla se että välillä testaa että sopiiko joku vai ei...

Kalalle olen ihan todistetusti allerginen.

Katselin juuri jonkun ohjelmapätkän, jossa asiantuntija selitti mitä eroa on ruokayliherkkyydellä ja ruoka-allergialla, mutta tulin siihen tulokseen ettei ihminen itse voi tietää onko noin niinkuin biologisessa mielessä nyt sitten allerginen vaiko vain yliherkkä jollekin ruoalle. Olen huomannut että tuore paprika aiheuttaa minulle suun ja poskien kutinaa, mutta en sitten tiedä luokitellaanko se allergiaksi vai yliherkkyydeksi.

Muka-allerginen, minusta on aivan ihanaa esittaa ahdistus- ja allergiakohtauksia julkisilla paikoilla. Erityisesti saan kikseja adrenaliinipiikin ja astmalaakkeiden vaarinkaytosta! Ja lapset jatkavat samalla linjalla. Vanhempi (2v) on niin taitava nayttelija, etta on kertaalleen ambulanssilla haettu ja nuorempi (5kk) esittaa jo ihan loistavasti maito- ja soijaproteiini allergikkoa. ;)

Helppo suhtautua allergiseen taipumukseen epäillen ja jopa halveksien kun ei ole sitä itse kokenut omalla tai lastensa tai läheistensä kohdalla. Allegiat joillekin ovat arkea ja terveydelle välttämätöntö huomioitavaa enkä usko todellakaan että kukaan huvikseen pelleilee.

Ruoka-aineallergiat ovat usein hankala ja vaativa oire/sairausryhmä. Joidenkin on vaikea ymmärtää, miten paljon se saattaa vaatia perheeltä. Pienikin murunen saattaa aiheuttaa henkeä uhkaavan tilan. Oikeasti allergiset ihmiset ovat valveutuneita (heillä ei ole muuta mahdollisuutta), mutta valitettavasti on olemassa ei-valveutunut ihmisryhmä, joka "vesittää" allergioiden vakavuutta. Työni puolesta törmään usein tuollaisiin "muka"allergioihin, ihmisten tietämys allergioista on kaiken kaikkiaan aika vähäinen. Moni ilmoittaa sairaalassa olevansa allerginen jollekin ruoka-aineelle vain koska ei pidä siitä, ihan yhtä moni ilmoittaa olevansa allerginen antibiooteille, koska siitä on joskus mennyt vatsa sekaisin (normaali antibiootin haittavaikutus, ei oire allergiasta), usein myös kuulee, että olen allerginen "lantulle" koska saan siitä närästystä, jne. Hyvin yleistä on myös laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian sekoittaminen, laktoosi-intoleranssissahan ei ole edes kysymys allergista. Ja sitten oma ryhmänsä ovat vielä nämä "ajoittain allergiset", siis sellaiset jotka ovat allergisia vaikkapa pähkinöille, mutta voivat kyllä syödä pähkinäpiirakkaa, jäätelöä yms.

Olen allerginen, ovat allergisia. Siihen ei mahdu "muka" mukaan. Minäpä en testeihin enää mene (jos nyt kuitenkin kerron, että altistelen itseäni kotioloissa säännöllisesti, kuten näiden pienempien allergikkojen kanssa tehdään). Lälläslää.

Alkuperäinen kirjoittaja sair.hoit:
Ruoka-aineallergiat ovat usein hankala ja vaativa oire/sairausryhmä. Joidenkin on vaikea ymmärtää, miten paljon se saattaa vaatia perheeltä. Pienikin murunen saattaa aiheuttaa henkeä uhkaavan tilan. Oikeasti allergiset ihmiset ovat valveutuneita (heillä ei ole muuta mahdollisuutta), mutta valitettavasti on olemassa ei-valveutunut ihmisryhmä, joka "vesittää" allergioiden vakavuutta. Työni puolesta törmään usein tuollaisiin "muka"allergioihin, ihmisten tietämys allergioista on kaiken kaikkiaan aika vähäinen. Moni ilmoittaa sairaalassa olevansa allerginen jollekin ruoka-aineelle vain koska ei pidä siitä, ihan yhtä moni ilmoittaa olevansa allerginen antibiooteille, koska siitä on joskus mennyt vatsa sekaisin (normaali antibiootin haittavaikutus, ei oire allergiasta), usein myös kuulee, että olen allerginen "lantulle" koska saan siitä närästystä, jne. Hyvin yleistä on myös laktoosi-intoleranssin ja maitoallergian sekoittaminen, laktoosi-intoleranssissahan ei ole edes kysymys allergista. Ja sitten oma ryhmänsä ovat vielä nämä "ajoittain allergiset", siis sellaiset jotka ovat allergisia vaikkapa pähkinöille, mutta voivat kyllä syödä pähkinäpiirakkaa, jäätelöä yms.

Tuo sotkeminen on aika ikävää. Mä en koe olevani allerginen tietyille aineille vaikka niistä näin keväällä melkoset hengenahdistukset välillä vedänkin ja sitten taas tulee aika ettei niistä tule mitään oireita. Nämä ristihommelit on semmosia mistä varmasti moni tekee itse diagnoosin että nyt en voi enää ikuna syödä sitä ja tätä.

En ole allerginen millekään. Meidän 7-henkisessä perheessä ruoka-aineallergioita on kahdella lapsella, toisella kiivi- ja banaaniallergia, toisella vakava pähkinäallergia ja koivun siitepölyaikaan myös omena-allergia. Pähkinäallergikko ei voi syödä pientä murustakaan pähkinää tai maapähkinää, vaan saa siitä hengenvaarallisen reaktion.

Mulla on aikuisiällä ruoka-aineallergiat oikeastaan kokonaan poistuneet kun olen vain sitkeästi syönyt kaikkea nielun turpoamisesta, suun sisäpuolen kutinasta ja huulten ympäryksen punoituksesta huolimatta.

Vain pähkinöistä edelleen silloin tällöin nielu turpoaa jonkin verran.

Testien mukaan olen edelleen allerginen. Pidän testejä suuntaa-antavina mutta pääasiassa huuhaana.

Mutta huom. koskaan en ole saanut mistään aineesta hengitysvaikeuksia saati anafylaktista shokkia. Uskoakseni se, etten ole aineita neuroottisesti vältellyt on estänyt oireiden pahenemista.

Alkuperäinen kirjoittaja h:
jollekkin oon mt ei tie mille.. sain pahan allergia kohtauksen ey kurkku ja naama turpos.. otettiin sit kaikkii testei mut ei mitää:(
Mulle on käynyt näin pari kertaa KEVÄÄLLÄ. Siis koko naama turvoksissa, silmät ummessa, kerta kaikkiaan ihan hirvee reaktio, ja molemmilla kerroilla aamulla kun heräsin.

Kun olen muutenkin allergikko en huolestunut, mutta toisaalta en todellakaan tiedä mikä sen kummallakaan kerralla aiheutti!

Mä olin siedättämisen kannalla lievissä oireissa jo ennen kuin siitä tuli yleinen suositus. Siis LIEVISSÄ oireissa. Joita suurin osa allergioista on. Lapset vain multaan möyrimään, siitepölyä ja eläinpölyjä hengittelemään, ja maistelemaan ruokia. Ei lääkkeiden vetämistä välittömästi pienistä oireista eikä välttelyä 'varmuuden vuoksi' mikä oli kasarilinja.

Alkuperäinen kirjoittaja haloo ****:
Helppo suhtautua allergiseen taipumukseen epäillen ja jopa halveksien kun ei ole sitä itse kokenut omalla tai lastensa tai läheistensä kohdalla. Allegiat joillekin ovat arkea ja terveydelle välttämätöntö huomioitavaa enkä usko todellakaan että kukaan huvikseen pelleilee.
Mä uskon, vaikka olenkin allergikko, että "allergisissa" on paljon niitä jotka ehkä ovat testien mukaan allergisia joillekin aineille, tai ehkä eivät, mutta ovat huomanneet jotain reaktioita joihinkin aineisiin ja siksi päättävät että ovat niille allergisia. Vaikka ne reaktiot eivät ole edes voimakkaita saati vaarallisia.

Ja tunnen kyllä pari "allergikkoa" joilla allergia on silkkaa manipulointia...

Mei esikolla on siitepölyallergia ja sitä myötä myös omppu, tomaatti, raaka porkkana ja bansku aiheuttanu oireet.
Jos sisko söi omppua samassa huoneessa, esikko sai oireita.

Mutta mutta!! Nyt näyttäskii silt et banskulle onkii muka allerginen!!

Eilen kylässä söi rahkaa, ja sit myöhemi kysyin tekijältä että mitäs siin muute oli, joo rahkaa ja banskua. Heti menin esikolta kysyyn et kutittaaks suuta tai tuntuuko pahalta. Joo ei täs mitää tunnu tai oo, ja olipas bansku hyvää pitkästä aikaa!

Samassa paikassa söi kurkkua mitkä oli tomaattien vieressä samas astias, ja heti alko valittaan et suuta kutittaa ja huulet tuntuu epämukavilta.

Alkuperäinen kirjoittaja poipoipoi:
Mä olin siedättämisen kannalla lievissä oireissa jo ennen kuin siitä tuli yleinen suositus. Siis LIEVISSÄ oireissa. Joita suurin osa allergioista on. Lapset vain multaan möyrimään, siitepölyä ja eläinpölyjä hengittelemään, ja maistelemaan ruokia. Ei lääkkeiden vetämistä välittömästi pienistä oireista eikä välttelyä 'varmuuden vuoksi' mikä oli kasarilinja.
Täysi peesi!

Mä uskon että mun allergiat 80-luvulla oli ainakin osaksi ihan huuhaata. Olisin hyvin voinut syödä ainakin osaa niistä aineista joille testien mukaan olin "allerginen" saamatta kovin voimakkaita oireita.

Mummo joskus sanoi että "ainahan niillä pikkulapsilla on näppyjä ja ainahan niillä nenä vuotaa, lapsethan vaan on sellaisia". Uskon perineeni allergiataipumuksen juuri tuon mummon pojalta eli isältäni - joka ei ainakaan nyt aikuisena ole yhtään millekään allerginen tai "allerginen".

no on olemassa niitä muka allergisia, eli kun eivät jostain tykkää niin sanovat olevansa allergisia sille :snotty:
sitten on ihan oikeasti allergisia..
mulla oli jossain vaiheessa mustikka ja vadelma joista sain ikävän reaktion suuhun.. mutta nykyisin ei niistä aiheudu mitään

Mä oon muka-allerginen.
Kun juon tavismaitoa, tulee maha ihan sairaan kipeeksi, pahemmat kuin kuukautiskivut. Lisäksi maha turpoaa, menee ripulille ja ilmavaivat on kamalat. Kun juon laktoositonta maitoa, ei mitään näistä esiinny. Siis selkeä muka-allergia.
Olen myös muka-allerginen siitepölylle ja siitepölyaikaan muka-allergisoidun pähkinöille ja tomaateille, muunmuassa. Muka-siitepölyallergiani oireilee jatkuvana nielun ja korvakäytävien helvetillisenä kutinana (kun ei päysty raapimaan pään sisältä), nenän vuotamisena, silmien rähmimisenä ja vuotamisena sekä jatkuvana aivasteluna jolle ei loppua näy. Muka-oireisiin kuuluu myös päänsärky. Yllättäen oireet helpottaa, kun otan erittäin vahvan allergialääkkeen (miedommat käsikauppalääkkeet ei auta). Siitepölyaikaan muka-ristiallergiani ruoka-aineille esiintyy nielun turpoamisena jolloin en saa enää hengitettyä. Mun hengitystiet turpoaa umpeen.

Olen siis selkeä muka-allergikko, luulotautinen ressukka jolla ei ole muuta elämää kuin kuvitella elämänsä helvetilliseksi aina siitepölyaikaan ja tavismaidon edessä.

Kyllä mä olin allerginen hernekeitolle, huulet paisui ja kitalakea ja kurkkua poltti. En syönyt moneen vuoteen hernekeittoa, mutta sitten koitin syödä eikä tullut enää mitään! Onneksi. :p

Koulussa joskus maisteltiin eksoottisia hedelmiä ja pitahaya aiheutti samantapaasia oireita kuin tuo hernekeitto.

Suuret määrät maitotuotteita aiheuttaa jonkun verran ongelmaa mahan kanssa.

Siitepölyallergiaa on vaikia kuvitella koska tänäänkin on pitänyt aivastella, nenä vuotaa ja silmät kutiaa. :kieh: :snotty: Olen ottanut toisen tabletin vaikka niitä saisi ottaa vain yhden päivässä. Mutta pakko jotakin tehdä tälle ololle.

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Mä oon muka-allerginen.
Kun juon tavismaitoa, tulee maha ihan sairaan kipeeksi, pahemmat kuin kuukautiskivut. Lisäksi maha turpoaa, menee ripulille ja ilmavaivat on kamalat. Kun juon laktoositonta maitoa, ei mitään näistä esiinny. Siis selkeä muka-allergia.
Olen myös muka-allerginen siitepölylle ja siitepölyaikaan muka-allergisoidun pähkinöille ja tomaateille, muunmuassa. Muka-siitepölyallergiani oireilee jatkuvana nielun ja korvakäytävien helvetillisenä kutinana (kun ei päysty raapimaan pään sisältä), nenän vuotamisena, silmien rähmimisenä ja vuotamisena sekä jatkuvana aivasteluna jolle ei loppua näy. Muka-oireisiin kuuluu myös päänsärky. Yllättäen oireet helpottaa, kun otan erittäin vahvan allergialääkkeen (miedommat käsikauppalääkkeet ei auta). Siitepölyaikaan muka-ristiallergiani ruoka-aineille esiintyy nielun turpoamisena jolloin en saa enää hengitettyä. Mun hengitystiet turpoaa umpeen.

Olen siis selkeä muka-allergikko, luulotautinen ressukka jolla ei ole muuta elämää kuin kuvitella elämänsä helvetilliseksi aina siitepölyaikaan ja tavismaidon edessä.

No tuo maitojuttu olikin ihan selkeä muka-allergia.

Whether you're a practiced economic buyer, or possibly a beginner simply starting on the globe connected with worldwide expense, the pros connected with Financial Hawaiian. possess the practical knowledge, skill, and also dedication to help you attain the financial aims. Profitable riches supervision needs the customized strategy, along with Personal Hawaiian delivers mobility and alternative guaranteed by means of audio details as well as aware study. http://www.youtube.com/watch?v=D1kyPcQU3YQ 1. Precisely what is the actual general opinion opinion?

Yhteistyössä