1,5-vuotiaalla hammaskiveä ja hampaiden pesu tuskaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Varmaan jo puolen vuoden ajan näkynyt etuhampaissa hammaskiveä vaikka hampaat yritetty huolellisesti pestä. Hampaiden pesu vaan on todella tuskallista nykyään varsinkin. Ei meinaa millään antaa niitä pestä vaan rimpuilee ja itkee jne. Ei auta hyvällä mikään.

Mitä pitäisi tehdä???

Joo ei auta sekään että olisi oma hammasharja kädessä tms :(

Mitenkähän toi hammaskivi...eipä sitä kyllä hammaslääkärissäkään pois saa??

Mä en ole yleisesti ottaen pakottaminen kannalla, mutta hammaspesun yhteydessä tunnustan käyttäneeni lausetta "Annatko pestä, vai pesenkö väkisin?" Jos ei ole suu auennut, olen hellävaraisesti raottanut huulia edes sen verran että harja on käynyt suussa. Pienestä pitäen ovat siis oppineet että hampaat pestään aamuin illoin. Nykyään pitävät jo huolen itse jos aikuiselta meinaa unohtua.

Totta kai hammaslääkäri saa hammaskiven pois.

Mä en ole yleisesti ottaen pakottaminen kannalla, mutta hammaspesun yhteydessä tunnustan käyttäneeni lausetta "Annatko pestä, vai pesenkö väkisin?" Jos ei ole suu auennut, olen hellävaraisesti raottanut huulia edes sen verran että harja on käynyt suussa. Pienestä pitäen ovat siis oppineet että hampaat pestään aamuin illoin. Nykyään pitävät jo huolen itse jos aikuiselta meinaa unohtua.

Totta kai hammaslääkäri saa hammaskiven pois.

Miten saa noin pieneltä? Itkee, rimpuilee ja tekee kaikkensa ettei se onnistuisi.

Meillä myös 1v9kk haluais nykyään pestä aina ite ilman apua ja hyvin peseekin, mutta vaan alahampaat. On siis aina harjannut ensin itse ja sen jälkeen olen vielä harjannut uudestaan. Muutaman viikon onnistunut ylähampaat harjaamaan niin että annan minun oman (vanhan)harjan tutkittavaksi ja samalla pesen. Sitä kun ei oo käteen aiemmin saanut, vaikka on halunnut :) mitähän seuraavaksi kun kyllästyy..

Peset hampaat aamuin illoin niin hyvin kun pystyt ja jos se ei riitä niin lohduta itseäsi sillä että nämä ovat vasta maitohampaat. Oppii se ennen rautahampaita olemaan rimpuilematta.

Meillä pestään lasten hampaat lasten sähköhammasharjalla. Pojalla Cars-kuvio omassa harjassa josta aina valitsee "auton" jolla kisa ajetaan. Hampaidenpesun aikana toimin selostajana; "salama McQueen kaartaa mutkaan, aivan perässä tulee Martti joka tekee hurjan ohituksen! Mutta mitä nyt? Martilta lähtee rengas ja hän joutuu menemään varikolle! " jne... 2min menee leikiten ja kisa lippuu aina oman auton voittoon. Kaikki on tyytyväisiä

Kiitoa kaikille hyvistä vinkeistä. Monenlaisiin houkutteluihin lapsi on vielä liian pieni. Nyt on pesty siis väkisin kun mikään hassuttelu tms ei ole auttanut tippaakaan. Täytyy tuota sähköhammasharjaa kokeilla!

Oliskohan sitä hammaskiveä poisteltava??

Meillä pestään lasten hampaat lasten sähköhammasharjalla. Pojalla Cars-kuvio omassa harjassa josta aina valitsee "auton" jolla kisa ajetaan. Hampaidenpesun aikana toimin selostajana; "salama McQueen kaartaa mutkaan, aivan perässä tulee Martti joka tekee hurjan ohituksen! Mutta mitä nyt? Martilta lähtee rengas ja hän joutuu menemään varikolle! " jne... 2min menee leikiten ja kisa lippuu aina oman auton voittoon. Kaikki on tyytyväisiä
Onneksi tätä mantraa ei tarvi enää murrosikää lähestyvällä käyttää.

Meidän pojalla oli kanssa yhdessä välissä alaetuhampaat aivan täynnä hammaskiveä. Se määrä oli ihan järkyttävä. Meillä se harjaaminenkaan ei ollut mitenkään ongelma, poika antoi pestä hampaat, mutta silti sitä pääsi kertymään. Nyt 12-vuotiaana edelleen hammaskivi ongelmana, mutta ei niin paha, mitä silloin pienenä. En tajua mikä siinä oli.

Meillä on molemmilla lapsilla hammaskiveä runsaasti, sitä mustaa pinttymää hampaiden pinnalla. Ka kavereilleen ovat joutuneet selittämään asiaa... Itsellänikin oli lapsena.
Meille hammaslääkäri sanonut, ettei tuosta ole muuta kuin kosmeettista haittaa, itseasiassa se jopa suojaa hampaita reikiintymiseltä. Hammastarkastuksessa hoitaja aina puhdistaa hampaat ja pienen hetken ne pysyvätkin valkoisena. Itsehän tuota ei sa harjaamalla pois, ja syntymekanismi liittyy jotenkin sylkeen. Rautahampaisiin näyttää tulevan hitaammin/vähemmän kiveä ja muistan että itselläkin jossain vaiheessa hampaat sitten vain pysyivät valkoisina, eli ongelma helpottuu ajan myötä.

Meidän pojalla oli kanssa yhdessä välissä alaetuhampaat aivan täynnä hammaskiveä. Se määrä oli ihan järkyttävä. Meillä se harjaaminenkaan ei ollut mitenkään ongelma, poika antoi pestä hampaat, mutta silti sitä pääsi kertymään. Nyt 12-vuotiaana edelleen hammaskivi ongelmana, mutta ei niin paha, mitä silloin pienenä. En tajua mikä siinä oli.

Otettiinko teillä sitä hammmaskiveä pois mitenkä pienenä hammaslääkärissä?
Ja miten se onnistui?

Otettiinko teillä sitä hammmaskiveä pois mitenkä pienenä hammaslääkärissä?
Ja miten se onnistui?
Joo, suuhygienisti otti sillä piikillä. Urheasti poika antoi raaputtaa. Nykyään tosin pitää sitä toimenpidettä epämiellyttävänä, mut en mäkään siitä kauheasti tykkää, että piikillä ronkitaan.

Joo, suuhygienisti otti sillä piikillä. Urheasti poika antoi raaputtaa. Nykyään tosin pitää sitä toimenpidettä epämiellyttävänä, mut en mäkään siitä kauheasti tykkää, että piikillä ronkitaan.

Siis ihan alle 2-vuotiaanakin? En ymmärrä miten tuo meillä onnistuisi. Lapsi pelkää yleensäkin ihan tk:ssa käymistäkin kun on korvakierteinen.

Meillä on pikku hiljaa opeteltu hampaitten pesua.
Lapsi ei aluksi millää halunnut että pestään.
Kun sain vähänkin harjattua hampaita niin taputettiin ja riemuittiin kun niin reippaasti antoi pestä hampaat.
En oo ikinä väkisin pessy, jos jääny hampaat pesemättä nii en vedä ongelmaa.
Nyt tyttö 2,3v ja yleensä antaa pestä. Tuon ikäisen kans ei oikein voi hirveesti vielä keskustella

Meillä on pikku hiljaa opeteltu hampaitten pesua.
Lapsi ei aluksi millää halunnut että pestään.
Kun sain vähänkin harjattua hampaita niin taputettiin ja riemuittiin kun niin reippaasti antoi pestä hampaat.
En oo ikinä väkisin pessy, jos jääny hampaat pesemättä nii en vedä ongelmaa.
Nyt tyttö 2,3v ja yleensä antaa pestä. Tuon ikäisen kans ei oikein voi hirveesti vielä keskustella

Meillä pestään tai itketään ja pestään. Tämän saanut ohjeistuksena lääkäreiltä ja hoitajilta. Kun olen ollut vähän lepsu ja sanonut, että vaikea on pestä, mutta yritetään parhaamme, alkaa syyllistys siitä, että se on vanhempi joka määrää, ei lapsi ja se lääke/hampaidenharjaus tai mikä onkaan, annetaan sitten itkemällä jos ei muuten.

Meidän esikoinen on jo ymmärtänyt, että pakko mikä pakko. Sai reiän kun annoin pestä itse. Nyt pesen taas esikoisenkin hampaat, vaikka itse saa aluksi alottaa. Hermot meinaa itsellä mennä siihen kun molemmat lapset kiukuttelee hammastahnan mausta tai siitä ettei jaksa. Yksi rasittavimpia asioita äitinä olemisessa. Ja joo, meillä on ollut kaikenmakuiset tahnat, nyt on apteekin kallis mauton, mutta sekin tuntuu välillä kuulemma kauhealta. Todennäköisesti aistiyliherkkälapsi kyseessä. Toivottavasti toinen ei ole. Esikoisen hiuksetkin olen saanut pestä itkun säestämänä, kun tippakin vettä silmään inhottaa. Toki se nykyään sujuu suht hyvin kun lapsi ymmärtää puhetta ja pitää päätä niin ettei sitä vettä mene.

Tulipa turha selostus ja ot.

Yhteistyössä