Se on sitten herne saamelaisten nenässä

vierailija
Eli se puku menee auttamattomasti pilalle jos se käväisee parin viikon reissulla missin matkalaukussa ja yllä, sitä ei voi palauttaa omistajalleen? Kuka jossain toisella puolella maailmaa tunnistaa että "ai katopas, nyt on viety nuorgamilaisen Aslakin vaimon Buorreggabuavin puku."
Miksi tän missin pitäs käyttää jonkun aslakin vaimon pukua? Käyttäkööt omaa pukuaan vittu.
 
ihannnäinnsuomalaisena en todellakaan lainaisi jollekin tollaselle sillinhajuiselle pimpolle yhtään mitään, saatikka vaatteita.


Kannattaako heidän mukamas edustaa jollain tavalla saamelaisuutta, jos eivät viitsineet sen vertaa googlata, että olisivat tajunneet että noi naamiaiskauppojen pelleasut ei oikein kelpaa. Olisivat varmaan samalla löytäneet senkin tiedon, ettei niitä vaatteita kukaan lainaa. Tältä pohjalta olisivat ehkä osanneet päätellä, että saamelaisasulla voi edustaa suomalaisuutta ja etteivät tiedä asiasta mitään eivätkä liity saamelaisuuteen millään tavalla.
Mä luulen että se missi haisee sata kertaa paremmalle kuin joku hikinen saamelaismuori. :rolleyes: En oo ainakaan kuullu että missit haisisi pahalle.
 
vierailija
Eli se puku menee auttamattomasti pilalle jos se käväisee parin viikon reissulla missin matkalaukussa ja yllä, sitä ei voi palauttaa omistajalleen? Kuka jossain toisella puolella maailmaa tunnistaa että "ai katopas, nyt on viety nuorgamilaisen Aslakin vaimon Buorreggabuavin puku."
No sähän voit lainailla omia henkilökohtaisia ja tärkeitä tavaroitasi kenelle tahansa, mihin käyttöön tahansa, jos se sinusta on ok. Mutta anna muiden päättää omistaan. Sopiiko?
 
vierailija
Mä luulen että se missi haisee sata kertaa paremmalle kuin joku hikinen saamelaismuori. :rolleyes: En oo ainakaan kuullu että missit haisisi pahalle.
Ensin sä luulet, että saamelaisia on vaan suomessa. Sitten sä luulet, että kaikki haluaa tosta vaan lainata vaatteitaam, etenkin arvokasta ja yksilöllistä perinnejuhla-asua. Nyt sä luulet vissiin, että saamelaiset on syntyessään jotain sun ikäisiä.
 
Mutta joo, sinänsä ymmärrettävää, että sorrosta kärsinyt on melko herkkänahkainen. Ehkä tässä suurin ongelma oli se, että puku oli joku halpa naamiaisversio. Siitä saa helposti sellaisen kuvan, että pilailee toisen kustannuksella. Mutta mikäli oikein jutusta käsitin, niin tuon nuoren tytön piti äkkiä keksiä joku asu, ja päätyi tuohon. Tuskin ajatteli tekevänsä mitään jotakuta loukkaavaa.
Tuskin niin - mutta sitten, kun hänelle selvisi, että se nopeasti keksitty idea saattaakin olla loukkavaa tai jopa kulttuurivarkaus, hän olisi tietysti voinut pahoitella asiaa, todeta ettei tarkoittanut eikä ymmärtänyt asian tätä puolta, ja valita jonkun toisen asun. Virheitä ja mokia sattuu, mutta tyhmää ja noloa, jos ei suostu oppimaan niistä.
 
No voi vittu.
Oikeasti mitä väliä.
Melko sairasta, jos kansallinen identiteetti on niin hukassa, että yksi mekon väärinkäyttö sitä horjuttaa.
Käytät väärää termiä - kulttuurinen identiteetti olisi oikeampi. Eikä ole kyse siitä, että jonkun toisen saamenpukusekoilu horjuttaisi saamelaisten identiteettiä. Kyse on siitä, että tuollainen saamenpuku tai puvun kopio missikisoissa on osa sitä samaa jatkumoa, jossa saamelaisia on vuosien ja vuosisatojen aikana kohdeltu todella huonosti tässä maassa. Kyllä mä ymmärrän sen, että saamelaisia vituttaa se, että heidän kulttuuriaan pidetään jonain "eksoottisena varastona", josta valtaväestö voi poimia itseään miellyttäviä pikku yksityiskohtia omiin juttuihinsa - ja samaan aikaan saamelaisia kuitenkin potkitaan valtion toimesta päähän milloin missäkin asiassa.

Kaikki eivät välttämättä edes tiedosta, mitä syrjintää ja vääryyksiä on tehty, koska eihän esim. kouluissa puhuta niistä. Joten asioista tietää vain, jos on syystä tai toisesta ollut kiinnostunut tietämään.
 
Tuskin niin - mutta sitten, kun hänelle selvisi, että se nopeasti keksitty idea saattaakin olla loukkavaa tai jopa kulttuurivarkaus, hän olisi tietysti voinut pahoitella asiaa, todeta ettei tarkoittanut eikä ymmärtänyt asian tätä puolta, ja valita jonkun toisen asun. Virheitä ja mokia sattuu, mutta tyhmää ja noloa, jos ei suostu oppimaan niistä.
Voi kulttuurivarkaus. Ihan kuin sen mekon lainauksen jälkeen se koko kansallispukukulttuuri olisi mennyt kuin tuhka tuuleen sen missin mukana, kukaan ei saamelaisista pitäisi kansallispukuaan sen jälkeen. :)
 
Voi kulttuurivarkaus. Ihan kuin sen mekon lainauksen jälkeen se koko kansallispukukulttuuri olisi mennyt kuin tuhka tuuleen sen missin mukana, kukaan ei saamelaisista pitäisi kansallispukuaan sen jälkeen. :)
No huoh. Tuo termi "kulttuurivarkaus" tarkoittaa juuri sitä, että otetaan jostain vähemmistökulttuurista jotain itseään miellyttäviä asioita omiin tarkoituksiin.
 
Käytät väärää termiä - kulttuurinen identiteetti olisi oikeampi. Eikä ole kyse siitä, että jonkun toisen saamenpukusekoilu horjuttaisi saamelaisten identiteettiä. Kyse on siitä, että tuollainen saamenpuku tai puvun kopio missikisoissa on osa sitä samaa jatkumoa, jossa saamelaisia on vuosien ja vuosisatojen aikana kohdeltu todella huonosti tässä maassa. Kyllä mä ymmärrän sen, että saamelaisia vituttaa se, että heidän kulttuuriaan pidetään jonain "eksoottisena varastona", josta valtaväestö voi poimia itseään miellyttäviä pikku yksityiskohtia omiin juttuihinsa - ja samaan aikaan saamelaisia kuitenkin potkitaan valtion toimesta päähän milloin missäkin asiassa.

Kaikki eivät välttämättä edes tiedosta, mitä syrjintää ja vääryyksiä on tehty, koska eihän esim. kouluissa puhuta niistä. Joten asioista tietää vain, jos on syystä tai toisesta ollut kiinnostunut tietämään.
Ja saamelaisethan ei aja länsimaisilla autoilla, käytä Marimekkoa ja Nansoa ja puhu Nokian kännykkään (jos nyt niissä mitään suomalaista enää on)? Jos heidän kulttuurikehdostaan ei anneta asioita niin miksi valitsevat suomalaisuudesta parhaat palat?
 
Ja on se muuten aika jännä, että muissa ketjuissa painotetaan sitä, miten tärkeää on, ettei suomalaista kulttuuria saa joutua muuttamaan muun kulttuurin edustajien vuoksi - mutta sitten kuitenkin vaaditaan, että saamelaisten pitäisi joustaa ja muuttaa omaa kulttuuriaan ja saamenpukuihin liittyvää perinnettä suomalaisen missin takia.

Tässä on lopulta ihan sama asia. Huomaatte sen, jos mietitte rehellisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: epek
Tai tässä tapauksessa yhteiseen tarkoitukseen. Niin kuin Sipilä sanoo, pitää puhaltaa yhteen hiileen?
Öö anteeks mihin YHTEISEEN tarkoitukseen? Millä lailla saamenpuku missin yllä on joku yhteinen tarkoitus? En itse koe, että kyseinen proggis liittyy millään lailla minuunkaan, ja voin uskoa, että varmaan saamelaiset kokevat sen yhtä lailla hyvin kaukaiseksi ja itseensä liittymättömäksi.

Eikä yhteinen tarkoitus voi olla muutenkaan sellainen, että yksi taho sanelee ja muut joutuvat myöntymään. Yhteinen tarkoittaa sitä, että tehdään yhdessä, kaikkia kunnioittaen ja kuunnellen.
 
Oli minusta ihan ymmärrettävä protesti. Tykkäsin.
Toi asia ihan retuperällä Suomessa. Siis sielä on muutama perhe jotka vaatii että vain heille annetaan poikkeus kutsua itseän saamelaisiksi. Taustalla ajatus että myöhemmin voidaan valtiolta vaatia maita takaisin saamelaisille eli mitä vähempi jakajia niin sen parempi. Monikin suku siellä jotka mainostaa itseään aitoina saamelaisina ovat muuttaneet pohjanmaalta aikoinaan ja mukautuneet vain sinne. Siksi ei pidä ratifioida tuota ennenkuin ne muutamat ahneimmat saamelaissuvut laitetaan ruotuun.
Vittu mie olen saamelainen mutta ei niiden 4-6 perhekunan mielestä! Mikä oikeus heillä on määrittää kuka onsaamelainen ja kuka ei?
Minun saamenjuuret ei tule pohjanmaalta näläkää pakoon muuttaneiden suomalaisten parista niinkun osan näistä suvuista
 

Yhteistyössä