Apua,olin röntgenissä hiuspinnit päässä

• Viestiketjun aloittaja APUAAAA
  • Ensimmäinen viesti
APUAAAA
Kävin tänään niska röntgenissä ja nyt tajusin kauhukseni että mulla oli kuvauksen ajan 2 hiuspinniä päässä.Muistan että hoitaja sanoi että ota pinnit ym pois ja otin vaan pompulan enkä muistanut koko pinnien olemassa oloa koska ne ovat mulla lähes aina otsahiuksissa.Otettiin 2 kuvaa ja kuvauksen aikan tuli outo huojuva olo mikä meni heti ohi.Ja tajusin siis vasta nyt että mulla oli ne pinnit päässä.Mitä mulle tapahtui/tapahtuu kun olin metallipinnit päässä röntgenissä?Auttakaa jos joku tietää.Hirveätulee paniikki

APUAAA
Onko tuo varma tieto?Miksi sitten pyydetään riisumaan kaikki metalli röntgeniin mennessä jos siitä ei ole terveydelle haittaa?Ja miksi mulle tuli sitten sellainen jotenkin huimaava olo kun kuvat otettiin.Yksi edestä ja yksi sivulta.Kolarissa olin ja ja sen vuoksi niskat kuvattiin ja kun lääkäri näytti kuvat mulle niin kyllä pääkin näkyi siinä..

vierailija
Pöljäparka, rauhoitu nyt :)
Tavallisessa röntgenkuvassa ei mitään vaaraa, magneettikuva on se missä metalliesineet voisivat aiheuttaa ongelmia lähtiessään voimakkaan magneettikentän vuoksi liikkeelle.

Röntgenissä ne pitää ottaa pois siksi että ne heijastaa säteitä ja metalliesine näkyy kuvassa sellaisena valkoisena ja todellista kokoaan laajempana sen heijastuksen vuoksi. Eli sen metalliesineen lähellä olevia yksityiskohtia ei pysty kunnolla erottamaan, siks pitää riisua. Mutta jos sulla kuvattiin niska ja ne oli otsalla niin tuskin tekee häiriötä.

vierailija
Ne näkyy vain kuvassa ja niiden alle voi jäädä jotain "tärkeää". Mut ei hätää, jos lääkäri on nähnyt jo kuvat niin ei ne ole peittäneet niskan osia.

Jos kävit magneetissa niin siellä se magneetti vetää metallia niin voimakkaasti puoleensa, että metalliset pinnit ois lentäny päästä sinne koneeseen :) mut kaikki metalli ei reagoi magneetin kanssa.

APUAA
Joo tiedän että olen tosiaankin paniikissa mutta miten tuon huonon olo tai siis selvän huimaamisen tunteen varsinkin sivusta päin otetussa kuvassa selittää?Toivon todella että ei olisi haittaa mutta tuntuu ihmeelliselle että miksi on niin tarkkaa riisua kaikki metalli jos ei terveydelle haittaa..Ja onko paikalla siis ihan ammattilaisi,röntgenhoitajia tms?

vierailija
Täällä röntgenhoitaja! Ihan totta nuo edelliset puhuvat, älä hätäile! Luulisin että huono olosi tuli verenkiertohäiriöstä kun jäykistyneitä niskoja aseteltiin kuvausasentoon ja ehkä jännititkin siinä paikallasi ollessa. Ihan normaalia!

N
Joo tiedän että olen tosiaankin paniikissa mutta miten tuon huonon olo tai siis selvän huimaamisen tunteen varsinkin sivusta päin otetussa kuvassa selittää?Toivon todella että ei olisi haittaa mutta tuntuu ihmeelliselle että miksi on niin tarkkaa riisua kaikki metalli jos ei terveydelle haittaa..Ja onko paikalla siis ihan ammattilaisi,röntgenhoitajia tms?
No 100% varmuudella voin luvata ettei ole sun terveydelle haittaa! vaan ainoastaan kuva on nyt niistä kohdin"huono".
Eikä voi kuvaus olla myöskään syynä tuntemuksiisi.

vierailija
Kolari tai siis se että törmäsin kaiteeseen tapahtui jo viime pe .Niskat vaan naksui ja kipeytyi niin siksi kuvattiin varmuuden vuoksi tänään.Eli ei kolarista johdu..Ja en jännittäny kuvausta.Mulla oli lapset mukana odottamassa viereisessä huoneessa hoitajan kanssa.Ja liittyykö se nyt tuohon pinni/röntgen hommaan mutta just kun kuvat oli otettu niin tunsin että huulestani tuli vähän verta eli halkesi ja huulet olleet yht äkkiä siitä asti rutikuivat..

vierailija
Pinneistä ei ole haittaa, muuta kuin se mitä yläpuolella on jo mainittu. Jos olisit ollut magneetissa, pinnisi oliisvat lähtenee tukastasi kohti magneettilaitteen keskustaa, mikä tarkoittaa sitä, että pahimmassa tapauksessa kone jouduttaisiin sulkemaan ja nostamaan takaisin ylös, koska pinnejä ei välttämättä saa putkesta irti kun magneettikenttä on päällä. Metalliset esineet tuovat häiriötä kuviin sekä magneetissta että tietokonetomografiassa että perusröntgen kuvissa. Röntgenhoitaja on jo kuvia ottaessa nähnyt pinnisi kuvissa ja todennnut, että eivät ole kaularangan päällä, koska et ole joutunut niitä poistamaan ja kuva olisi otettu uudelleen. Kaikki metalli näkyy aina röntgenkuvissa, jos ovat kuvausalueella. Ja niin olen röntgenhoitaja. Olosi ei ainakaan johtunut siitä, että pinnit olivat päässäsi röntgenkuvauksen aikana.

APUAA
Nostelen tätä vielä jos röntgenhoitajia tms paikalla..Siis eikö nuo pinnit voi aiheuttaa jotain suurempaa säteilyä tms?Ihmettelen mistä se huono/huimaava olo tuli?Googletin niin sieltä ei oikein löytynyt tietoa muuta kun kivan pelottava säteilysairaus...

vierailija
Nostelen tätä vielä jos röntgenhoitajia tms paikalla..Siis eikö nuo pinnit voi aiheuttaa jotain suurempaa säteilyä tms?Ihmettelen mistä se huono/huimaava olo tuli?Googletin niin sieltä ei oikein löytynyt tietoa muuta kun kivan pelottava säteilysairaus...
Johan sulle röntgenhoitaja vastasi.
Joko olet provo tai sitten päässä häikkää, psyykkistä vaivaa ja vainoharhaista ajattelua.

vierailija
Hullu! Miten saatoit mokata noin???
Metalliset pinnit aiheuttavat vakavia vammoja aivokuoreen röntgensäteen vaikutuksesta. Ne ohjaavat säteen yhteen pisteeseen, joka alkaa käryämään. Haistatko yhtään sellaista savun hajua? Aivosi saattavat kyteä vieläkin.
Mene äkkiä jääkylmään suihkuun vähintään vartiksi.

vierailija
Erään ystäväni tuttu oli ollut röngtenissä ja korvis unonohtunut korvaan. Ihmetteli sitten mihin se hävisi. Vuoden kuluttua uudessa kuvauksessa korvis näkyi aivokurkiaisessa.

vierailija
Ne pinnit saattoivat muuten aiheuttaa koko kolarinkin. Luin miehen autolehdestä juttua, jossa pinnit olivat sekoittaneet ajohallintalaitteet, ja auto oli alkanut venkoilemaan ihan miten sattuu.

Yhteistyössä