Työttömyys aiheuttaa ahdistusta

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija ap
Kyllä yo-paperit auttavat asiaasi. Et ainakaan tollona enää haahuile palstoilla. Mut ihan totta, voit opiskella ammatin, jossa on töitä.
No kerroppa mulle mikä on se ammatti jolla työllistyn täällä ja jota voi opiskella täällä?? Ylioppilastutkinto on yliarvostettu ja aikaakin siihen menee hukkaan. Arvaa kuinka paljon kiinnostaa laittaa aikaa opiskeluun kolmekymppisenä. Varsinkin kun on jo yks ammattitutkinto ja toinen ammattitutkinto tulollaan. Sitäpaitsi ei työttömyys etuudella saa opiskella ihan miten paljon tahansa.
 
vierailija
Kyllähän monet aloittaa yliopisto-opiskelutkin vasta kolmikymppisinä ja monet opiskelevat uuden ammatin 40 vuoden hujakoilla.
Että kyllä monia kiinnostaa opiskella kolmikymppisenäkin, vaikka sua ei..
 
vierailija ap
Kyllähän monet aloittaa yliopisto-opiskelutkin vasta kolmikymppisinä ja monet opiskelevat uuden ammatin 40 vuoden hujakoilla.
Että kyllä monia kiinnostaa opiskella kolmikymppisenäkin, vaikka sua ei..
Yliopisto tai ammattikorkea opinnot onkin ihan jotain muuta niillä voi jopa työllistyä. Ylioppilastutkinto ei johda ammattiin. Joten yhtä hyvin voisin sitten hakea suoraan ammattikorkeaan. Jaksamisesta sen verran että mulle opiskelu on tosi raskasta koska mulla on oppimisvaikeuksia joten joudun tekemään triplasti enemmän työtä opintojen kanssa kun muut. Siksi opiskelu ei ihan helposti tässä vaiheessa innosta. Sitäpaitsi mulla on kuitenkin suht vähän työvuosia kertynyt joten ensisijaisestihan sitä töihin haluaa eikä koko elämäänsä koulunpenkillä viettää.
 
vierailija
Ilmottaudu kaupungille koulujen sijaiseksi. Itse tein sijaisuuksia lukuvuoden 2006-2007. Koulutusta kyseiselle alalle ei ole, joten olin epäpätevä. Tämä vaikutti palkkaukseen, joka kuitenkin työmäärään nähden oli vallan huippuhyvä. Tei paljon pieniä (1pv-2vko) pätkiä. Näitä kertyi useita kuukaudessa. Se oli tosi hyvä lisä työttömyyskorvaukseen :) En tosin tiedä miten koulut tänä päivänä sijaisia palkkaavat, mutta kannattaa yrittää :)
Huono neuvo. T. Pätevä työtön opettaja, joka on nyt vuoden työttömänä ollessa saanut 0kpl sijaisuuksia. Ei ole edes päivän tai parin sijaisuuksia. Monissa kunnissa on kielto ottaa sijaisia.
 
vierailija
AP:lle lämmin hali ja paljon tsemppiä jatkoon; kyllä se oikea työ vielä löytyy kun jaksaa yrittää :)
Tällä palstalla riittää masentajia/ morkkaajia mutta ei niistä kannata välittää kun vain purkavat omaa pahaa oloaan.
 
vierailija
Mene opiskelemaan sellainen työ, johon on paikkoja. Kotiin ei missään tapauksessa kannata jäädä, ellet sitten samalla valmistaudu perustamaan omaa yritystä lähiaikoina.
Olet osin oikeassa mutta kerropa meille muillekin sellainen takuuvarma työ...
nim.merk. monta tutkintoa mutta ei tietoakaan töistä.
Heihaloohåkan,; herätys tähän päivään kun joka ikisellä alalla on ylitarjontaa ja 400 000 työtöntä hakee paikkaansa.
 
vierailija
Töitä jotka voit aloittaa jo heti huomenna ilman koulutusta

Taksikuski (kurssi maksaa kyllä noin 500€, mutta sen saa helposti työnantajan piikkiin kun sitoutuu työskentelemään tietyn ajan)

Siivoojaa

Puhelinmyyjä

Sitten tietysti hoitoalla riittää töitä, mutta pitäisi käydä koulun penkillä alkuun
 
vierailija ap
Töitä jotka voit aloittaa jo heti huomenna ilman koulutusta

Taksikuski (kurssi maksaa kyllä noin 500€, mutta sen saa helposti työnantajan piikkiin kun sitoutuu työskentelemään tietyn ajan)

Siivoojaa

Puhelinmyyjä

Sitten tietysti hoitoalla riittää töitä, mutta pitäisi käydä koulun penkillä alkuun
Siivoojan töitä olen hakenut. Mutta en ole saanut kertaakaan kutsua haastatteluun. Eiköhän ne koulutetut siivoojat vie ensisijaisesti ne työt. Tällä hetkellä ei edes ole siivous töitä tarjolla.

Puhelinmyyjän töitä kokeilin. Olin niin huono että jouduin lopettamaan. Yleensä provisio palkka eli jos et myy et saa palkkaakaan.
 
vierailija
-Jos paikkakunnallasi ei saa töitä, asut väärässä paikassa. Muuta sellaiselle paikkakunnalle, jossa töitä saa.
-Jos koulutuksesi ei riitä työpaikan saantiin, kouluttaudu.
-Jos alallasi ei ole työpaikkoja, vaihda alaa.
-Jos mikään ylläolevista vaihtoehdoista ei sinulle kelpaa, totea vain, että et tykkää työnteosta, ja tyydy valitsemaasi rooliisi elämäntapatyöttömänä. Lopeta myös tukien nostaminen, koska tuet on tarkoitettu niille, jotka oikeasti haluavat töitä.
 
vierailija
Ap:lle täydet sympatiat, ja sitten näille kaikille muille surkeille työnehdottajille; kun ei monellakaan paikkakunnalla ole edes niitä siivoushommia niin on parempi olla hiljaa kun ei selvästikään tiedä missä mikä on tämän maan työlllisyystilanne.
 
vierailija
Pääkaupunkiseudulla jos asuu niin Helsinkiin etsitään aina taksinkuljettajia, siinä on yksi takuuvarma työpaikka.
Siitä en sitten tiedäkkään millainen tilanne on Helsingin ulkopuolella, että onko muualla kuljettajista työvoimapulaa.
 
vierailija
-Jos paikkakunnallasi ei saa töitä, asut väärässä paikassa. Muuta sellaiselle paikkakunnalle, jossa töitä saa.
-Jos koulutuksesi ei riitä työpaikan saantiin, kouluttaudu.
-Jos alallasi ei ole työpaikkoja, vaihda alaa.
-Jos mikään ylläolevista vaihtoehdoista ei sinulle kelpaa, totea vain, että et tykkää työnteosta, ja tyydy valitsemaasi rooliisi elämäntapatyöttömänä. Lopeta myös tukien nostaminen, koska tuet on tarkoitettu niille, jotka oikeasti haluavat töitä.
Tuet on tarkotettu siihen että tulee toimeen ja että voi elättää lapsensa. Sä jättäisit lapset kuolemaan ja ulos ilman kotia vitun paskamaha.
 
vierailija
Tuet on tarkotettu siihen että tulee toimeen ja että voi elättää lapsensa. Sä jättäisit lapset kuolemaan ja ulos ilman kotia vitun paskamaha.
Ei. Ei. Ei todellakaan. Tuet ovat sitä varten, että jos tapahtuu jotain yllättävää, ei joudu tyhjän päälle, vaan on aikaa etsiä uusi työpaikka. Työttömyystuet yms. eivät ole sitä varten, että kuka tahansa tyhjäntoimittaja voi niillä elämänsä kustantaa kun työt eivät satu huvittamaan. Sen vuoksi niissä on karenssit, jotka astuvat voimaan kun havaitaan, ettei tuen haluaja oikeasti halunnutkaan töitä, vaan yritti törkeästi kusettaa tukijärjestelmää. Jos ei ole säästöjä, joilla voi ihan itse elättää itsensä, niin sitten on hankittava työpaikka, jolla voi elättää itsensä ja perheensä.

Tuo asenne, ettei itseään tarvitse elättää, vaan yhteiskunta jakaa tukia, joilla voi elää, on juuri se syy miksi Suomen talous on perseellään. Ottakaa vastuu omasta elämisestänne, älkääkä olettako, että joku muu teidät elättää. Kasvakaa vastuullisiksi aikuisiksi.
 
vierailija ap
En asu pääkaupunkiseudulla vaan pohjois-suomessa.

Niin mähän oonki ihan kunnon elämäntapatyötön kun otan vastaan joka ikisen sijaisuuden ja työpätkän mitä vaan saa. Mitä luulet lähtiskö elämäntapatyötön tekemään yhden tai kahden päivän sijaisuutta? Tuskin, siinähän tukien maksu viivästyy. Mutta minäpä teen niitä yhdenkin päivän sijaisuuksia kaikki mitä vaan saan.

Kiitos tsemppaajille. :)
 
vierailija
Olisiko niin että rahan ja hyväksynnän puute aiheuttaa monille ahdistusta. Ei ekana aina työn puute, voisihan joku paha työ olla ahdistuksen lähde tai muut tekijät. Ehkä löytyy jotain tai sitten ei.
 

Yhteistyössä