Turvapaikanhakija haukkuu Suomen kans.väl uutistoimistolle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei klikkauksia Sanomalle, tässä artikkeli:

Turvapaikanhakija Torniossa avautui kansainväliselle uutistoimistolle: "Vihaan Suomea"

Uutistoimisto AFP:n Torniossa haastattelemien turvapaikanhakijoiden mukaan Suomi on huono maa.

"Voit kertoa maailmalle, että vihaan Suomea. Täällä on liian kylmä, täällä ei ole teetä, ei ravintoloita, ei baareja, ja kaduilla on autiota autoja lukuun ottamatta", kommentoi 22-vuotias Muhammed AFP:lle.

1305988282008

Tornion järjestelykeskukseen saapuu bussilasteittain turvapaikanhakijoita päivittäin. Kuva torstailta.
Muhammed oli tullut Suomeen Haaparannan kautta ja matkustanut sen jälkeen Helsinkiin.

Nyt Muhammed oli Torniossa takaisin matkalla Ruotsiin.

Myös Tornion bussiasemalla olleet irakilaiset turvapaikanhakijat jakoivat uutistoimiston mukaan Muhammedin näkemyksen.

"Suomi on syvältä", miehet kertoivat.

Suomeen saapuu Tornion kautta satoja turvapaikanhakijoita joka päivä.

Kaikkiaan Suomessa arvioidaan, että maahan saapuu 30000 turvapaikanhakijaa tänä vuonna. Pääministeri Sipilä on arvioinut määrän nousevan jopa 50000:een. Viime vuonna Suomessa kirjattiin 3651 turvapaikkahakemusta.

Julkisuudessa on aiemmin kerrottu, kuinka irakilaiset turvapaikanhakijat ovat kuvailleet Facebookissa Suomeen tulemisen olleen virhe.

"Me oltiin väärässä! Maksettiin kauhea summa ihan turhaan. Irakissa ajatellaan, että Euroopassa on vaikka mitä ihmeellistä. Ihan tavallista täällä on. Älkää kuvitelko, että Eurooppa on jotain ylimaallista", Ali, Kadar ja Ali -nimiset miehet kertovat kännykkävideolla Ylen mukaan.

"Irakissa on parempi elää. Siellä on vaarallista, mutta olkoon. Ihan totta, minä aion palata. Kuolen mieluummin kotimaassa", kertoi puolestaan Mustafa.

Siinä mielessä olen kyllä samaa mieltä Muhammedin kanssa, että täällä tosiaan on liian kylmä. En ole koskaan käynyt Torniossa, mutta veikkaan että hän on oikeassa siinäkin, ettei baareja tai ravintoloita oikein ole siellä. Kadutkin varmaan aika tyhjät - jos sitä nyt huonona puolena pitää, mutta sehän on makuasia. Olen itse teen juoja ja täytyy kyllä sanoa, että kauppojen teevalikoimat ovat välillä tosi ankeat, ja usein kahviloissa yms ja varmaan just laitoskeittiöissä (mistä noiden ruuat tulee, mikäli eivät saa kokata itse) on aina jotain ällöttävää metsämarjateetä ja jotain keisarin morsianta. En ihmettele, jos alkaa ärsyttää, itseänikin ärsyttää nyt kun ajattelen.

Mutta hei. Mitä te oikein hermostutte? Luulisi, että teidän kannalta on just hyvä, että jätkät haukkuvat Suomea eivätkä viihdy. Vai tykkäisittekö, että he kehuisivat kauheasti ja ilmoittaisivat, että aikovat jäädä ikuisiksi ajoiksi? Koittakaa nyt päättää, mitä te haluatte - mikään ei näköjään kelpaa. Ette halua maahanmuuttajia, mutta ette sitten tykkää siitäkään, jos nämä haluavatkin muuttaa täältä pois.

Niin mitäköhän tuli maksamaan Suomanmaalle? Itse ovat matkansa tänne maksaneet ja omin voimin palaavat Ruotsiin. Nyt aletaan valittamaan jo lähtijöistäkin?

he ovat visiittinsä aikana varmasti
*nukkuneet
*syöneet
*matkustaneet (helsinkiin ja takaisin)
*työllistäneet virkamiehiä (poliisi, rajavartio, lajittelukeskuksen ja vokin työntekijät, lupahakemuksen käsittelijät..)

lisäksi he ovat ehkä
*käyneet lääkärissä

ja kaikki tämä yhteiskunnan rahoilla! mitä arvioit, millaisissa summissa liikutaan?

Mutta hei. Mitä te oikein hermostutte? Luulisi, että teidän kannalta on just hyvä, että jätkät haukkuvat Suomea eivätkä viihdy. Vai tykkäisittekö, että he kehuisivat kauheasti ja ilmoittaisivat, että aikovat jäädä ikuisiksi ajoiksi? Koittakaa nyt päättää, mitä te haluatte - mikään ei näköjään kelpaa. Ette halua maahanmuuttajia, mutta ette sitten tykkää siitäkään, jos nämä haluavatkin muuttaa täältä pois.

Tykätään erittäin paljon siitä, jos muuttavat pois mahdollisimman pian ja vielä enemmän siitä, etteivät tulisikaan. Mutta ei tarvitsisi olla tuollainen veemäinen vierailija. Sinäkään et tykkäisi siitä, jos kotiisi tulisi väkisin joku kylään tai ihan oleskelmaan, ja se kulkisi ympäriinsä haukkumassa sinua. Tai en tiedä, ehkä olisit onnellinen tuollaisestakin, jos se joku olisi mamu.

Tykätään erittäin paljon siitä, jos muuttavat pois mahdollisimman pian ja vielä enemmän siitä, etteivät tulisikaan. Mutta ei tarvitsisi olla tuollainen veemäinen vierailija. Sinäkään et tykkäisi siitä, jos kotiisi tulisi väkisin joku kylään tai ihan oleskelmaan, ja se kulkisi ympäriinsä haukkumassa sinua. Tai en tiedä, ehkä olisit onnellinen tuollaisestakin, jos se joku olisi mamu.

Se onkin vähän eri asia, jos haukkuu yksityisihmistä ja hänen kotiaan. Muta mitä väliä jonkun sattumanvaraisen jätkän nillityksellä on? Ei minua ainakaan hetkauta suuntaan eikä toiseen, mitä joku tuntematon tyyppi sanoo Suomesta. Joku valittaa, että "Suomessa ei oo teetä" - so what?

Se onkin vähän eri asia, jos haukkuu yksityisihmistä ja hänen kotiaan. Muta mitä väliä jonkun sattumanvaraisen jätkän nillityksellä on? Ei minua ainakaan hetkauta suuntaan eikä toiseen, mitä joku tuntematon tyyppi sanoo Suomesta. Joku valittaa, että "Suomessa ei oo teetä" - so what?
:LOL:
Onko sulla ajatusta lainkaan mukana kun kirjoitat?:D
Ei ole edes kyse yksittäistapauksesta!

Lisää rahaa ja parempaa teetä vaativat monet!:D

Eikä ruokakaan kelpaa.:D

:LOL:
Onko sulla ajatusta lainkaan mukana kun kirjoitat?:D
Ei ole edes kyse yksittäistapauksesta!

Lisää rahaa ja parempaa teetä vaativat monet!:D

Eikä ruokakaan kelpaa.:D

Vaikka koko Irakin kansa olisi sitä mieltä, että Suomi on tylsä ja ikävä paikka, niin eipä se mua haittaa. Siinähän ovat sitä mieltä. Ja jos ei täältä saatava tee kelpaa, niin sitten pitää juoda jotain muuta tai yrittää itse ostaa jostain omaa suosikkiteetä.

Tässä ketjussahan ei ollut kyse siitä, mitä vaatimuksia he ovat esittäneet Suomen valtiolle tai jollekin kunnalle, vaan tässä oli kyse siitä, että jotkut turvapaikanhakijat ovat haukkuneet Suomen olosuhteita lehdelle. Ja edelleen sanon, että siinähän haukkuvat - ei loukkaa ainakaan mua ollenkaan. Lähinnä kuulostaa vähän koomiselta, että joku tee nousee tuolla lailla oudosti esiin.

Kuinka tyhmä ihminen voi olla? Jätkä tulee lokakuussa napapiirille ja ihmettelee että on kylmä. Salli mun nauraa!

Sitäpaitsi Tornio on ihan pikkukaupunki, ei siellä ole mitään kahviloita (no sitä Muhammed ei ehkä voinut tietää).

• Tykkää
Reactions: papumössö
Vaikka koko Irakin kansa olisi sitä mieltä, että Suomi on tylsä ja ikävä paikka, niin eipä se mua haittaa. Siinähän ovat sitä mieltä. Ja jos ei täältä saatava tee kelpaa, niin sitten pitää juoda jotain muuta tai yrittää itse ostaa jostain omaa suosikkiteetä.

Tässä ketjussahan ei ollut kyse siitä, mitä vaatimuksia he ovat esittäneet Suomen valtiolle tai jollekin kunnalle, vaan tässä oli kyse siitä, että jotkut turvapaikanhakijat ovat haukkuneet Suomen olosuhteita lehdelle. Ja edelleen sanon, että siinähän haukkuvat - ei loukkaa ainakaan mua ollenkaan. Lähinnä kuulostaa vähän koomiselta, että joku tee nousee tuolla lailla oudosti esiin.
Ja sinä korostit, että yksittäinen nillittäjä, vaikka heitä on suuri osa näitä nillittäjiä.

Nyt tarkkuutta siihen kirjoitteluun.

Ei tuo kovin koomista ole, että nuo asiat nousevat esille.

Se on koomista, että he hakevat turvapaikkaa ja sitten valittavat huonosta ruoasta ja teestä, sekä vaativat kaikenlaista.

Jos ihminen on aidosti turvapaikkaa vailla. Hän on tyytyväinen siitä että pääsi turvaan.

Siinä mielessä olen kyllä samaa mieltä Muhammedin kanssa, että täällä tosiaan on liian kylmä. En ole koskaan käynyt Torniossa, mutta veikkaan että hän on oikeassa siinäkin, ettei baareja tai ravintoloita oikein ole siellä. Kadutkin varmaan aika tyhjät - jos sitä nyt huonona puolena pitää, mutta sehän on makuasia. Olen itse teen juoja ja täytyy kyllä sanoa, että kauppojen teevalikoimat ovat välillä tosi ankeat, ja usein kahviloissa yms ja varmaan just laitoskeittiöissä (mistä noiden ruuat tulee, mikäli eivät saa kokata itse) on aina jotain ällöttävää metsämarjateetä ja jotain keisarin morsianta. En ihmettele, jos alkaa ärsyttää, itseänikin ärsyttää nyt kun ajattelen.

Et ole koskaan käynyt Torniossa, mutta arvostelet ahkerasti. Torniossa on baareja ja ravintoloita, ja kaupoissa on riittävä teevalikoima. Kylmä siellä on, ollaan sentään subarktisella alueella. Tämän luulisi olevan selvää normaaliälyiselle ihmiselle, mutta ei nähtävästi kehitysmaalaiselle. Hyvä, että olot ovat ankeat turvikselle, koska Suomi on ankea maa. Toivottavasti painuvat takaisin, sinne mistä tulivatkin.

Tämä katsos romuttaa näiden joidenkin kuvitelman siitä, että Suomi on joku maanpäällinen paratiisi, jonne "kaikki" haluavat tulla asumaan ja elämään herroiksi.

Nyt joku onkin sitten sanonut mielipiteensä, niin sehän satuttaa näitä kuvitelmien keskellä eläviä.. voi pieniä :(

tulee pakoon sotaa ja kurjuutta, valittaa kun ei ole tarpeeksi baareja ja ravintoloita. onko päättäjät oikeasti näin tyhmiä? :D siis täähän on ihan yleinen tieto irakilaisten keskuudessa miksi tänne tullaan...

Niin, siis jätkät tulevat Suomeen sotaa pakoon - ainakin meidän päättäjiemme mielestä. Kuitenkin jätkillä on otsaa valittaa Suomen säästä (kylmyydestä) sekä siitä, ettei ole kunnollista teetä eikä kunnollisia baareja/ravintoloita.
Herää vain kysymys, millaisista oloista alunperin lähdettiin.

Niin, siis jätkät tulevat Suomeen sotaa pakoon - ainakin meidän päättäjiemme mielestä. Kuitenkin jätkillä on otsaa valittaa Suomen säästä (kylmyydestä) sekä siitä, ettei ole kunnollista teetä eikä kunnollisia baareja/ravintoloita.
Herää vain kysymys, millaisista oloista alunperin lähdettiin.

Veikkaampa että valittajat on olleet lähtömaissaan yläluokkaa kun ovat tottuneet niin hienoihin oloihin että Suomalaiselle rahvaalle tarkoitetut olot tuntuvat liian karuilta.

Tämä katsos romuttaa näiden joidenkin kuvitelman siitä, että Suomi on joku maanpäällinen paratiisi, jonne "kaikki" haluavat tulla asumaan ja elämään herroiksi.

Nyt joku onkin sitten sanonut mielipiteensä, niin sehän satuttaa näitä kuvitelmien keskellä eläviä.. voi pieniä :(

Ei, vaan ne kustannukset!

Sitä teidän suvakkojen on vaikea ymmärtää, että noiden tulokkaiden tph kustannukset maksamme me veron maksajat.

Jos yhden käännytetyn turvapaikan hakijan kustannukset ovat 1000€ ja käännytettyjä on tuhansia niin kustannukset ovat jo tuolloin suuri menoerä.

Mutta kun siihen laskee vielä sen, että turvapaaikanhaku prosessiin on palkattu lisäväkeä sekä sen, että silti käsittelyt kestävät n. puoli vuotta, niin jokainen voi laskea kuinka suuresta summasta on kyse.

Ylläpito on kallista!
Ja he vaativat vielä lisää kaikkea.:D

Veronmaksajat maksavat kaiken.
Ja kärsivät leikjauksista.
Muun muassa koulutuksesta on leikattu iso pala!!!

tulee pakoon sotaa ja kurjuutta, valittaa kun ei ole tarpeeksi baareja ja ravintoloita. onko päättäjät oikeasti näin tyhmiä? :D siis täähän on ihan yleinen tieto irakilaisten keskuudessa miksi tänne tullaan...

Ja jonkun mörköäitin mielestä siinä ei ole mitään erikoista ja ihmettelee miksi on noussut haloo.:ROFLMAO:
Nyt täytyy kyllä sanoa, että ei paljoa järki päätä paina.:D

Yhteistyössä