Ok, kiitos infosta liittyen tuohon erityisluokkia koskevaan asiaan. En tosiaan ollut tiennyt, miten se järjestetään.
Miten muuten määrittelet ydinperheen? Jos perheen toinen vanhempi asuu työn vuoksi eri paikkakunnalla, luuletko sen perheen lapsilla olevan samoja ongelmia kuin nyt ilmeisesti uskot eronneiden vanhempien tai yksinhuoltajan lapsilla olevan? Entä, jos vanhemmat ovat eronneet, mutta lapset näkevät paljon molempia vanhempia ja välillä vietetään aikaa kokonaan yhdessä - uskotko, että lapsilla on silti ongelmia?
Minua kiinnostaisi nyt kovasti teoriasi, joten kertoisitko kuitenkin? Pidätkö siis tärkeänä nimenomaan kahta vanhempaa vai kahta eri sukupuolta olevaa vanhempaa vai sitä, ettei lapsen elämässä ole ollut ikäviä isoja muutoksia?
Kyllä perhe on ydinperhe, vaikka toinen vanhempi työskentelisi toisella paikkakunnalla ja hänellä olisi siellä kakkosasunto. Eikä ne perheet sellaisia ole. Vaan yksinhuoltajia, uusioperheitä ja sitten on tosiaan näitä huostaanotettuja lapsia.
Kaikilla on joko laajat oppimishäiriöt tai lievä kehitysvamma, lisäksi mahdollisesti tarkkaavaisuus- ja käytöshäiriöitä. Mutta ei siis pelkästään noita käytöshäiriöitä, vaan myös ongelmia oppimisen kanssa.
Ja lähinnä väitän, että tämä kertoo siitä millaiset vanhemmat tyypillisesti eroavat tai saavat lapsen jostain yhden illan jutusta. Oppimishäiriöthän ovat perinnöllisiä, ao koulussa onkin useita toisen polven oppilaita. Oppimishäiriöt tai lievä kehitysvamma voi toki johtua myös esim. raskauden aikaisesta päihteidenkäytöstä, tämä lienee monilla huostaanotetuilla lapsilla syynä.
Fiksut ja elämässään pärjänneet vanhemmat saavat selvästi harvemmin lapsia, joilla olisi näitä ongelmia. Ja nämä vanhemmat myös useammin suunnittelevat lapsen hankinnan huolella ja panostavat parisuhteeseen tekemättä impulsiivisia ratkaisuja, jolloin ydinperhe säilyy paljon suuremmalla todennäköisyydellä. Ei tietenkään mitenkään mustavalkoisia nämä asiat, tottakai laajat oppimishäiriöt voivat johtua myös esim. synnytyskomplikaatiosta, jolloin asialla ei ole mitään tekoa vanhempien ominaisuuksien kanssa. Ja ne fiksut ja menestyneetkin vanhemmat voi joskus päätyä eroon ihan hyvistä syistä ja lapsen etua vaarantamatta. Väittäisin että he useammin kykenee hoitamaan eron nätisti, joten eron vaikutukset eivät ole niin dramaattiset kuin itsekin ongelmaisten vanhempien erotessa. Ero ei kuitenkaan suoraan aiheuta vaikeita oppimishäiriöitä, mutta juuri ja juuri tavallisessa koulussa pärjänneet saattavat tarvita voimakkaampaa tukea koulun taholta, jos elämäntilanteensa muuttuu vanhempien eron myötä vaikeaksi eikä heiltä saa enää tukea.
Vanhempien sukupuolella en usko olevan asiaan vaikutusta, sillä sateenkaariperheissä varmasti panostetaan lapsiin vähintään yhtä lailla kuin heteroperheissä. Enkä myöskään pidä homoseksuaaleja hetoroseksuaaleja tyhmempinä, eli siis oppimisvaikeuksia useammin periyttävinä.
Eli oikeastaan kaksi teoriaa selittävistä tekijöistä, joista päällimmäisenä pidän sitä, että samoilla vanhemmilla joilla on suurempi todennäköisyys erota tai saada vahinkolapsi yhden illan jutusta, on suurempi todennäköisyys saada oppimisvaikeuksista kärsivä lapsi.