Estääkö ulosotto poliisikouluun pääsyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Haluan poliisikouluun mutta mulla on ulosotossa tuhansien eurojen luottokorttivelat. Maksuhäiriömerkintää ei ole, mutta olen jäämässä työttömäksi ja velkojen lyhentäminen on tosi vaikeaa, jos en löydä muita töitä. Saan syödä puuroa ja hernekeittoa oikein urakalla ja lopettaa kaikki maksulliset huvit yli puoleksi vuodeksi, jotta pystyisin välttymään maksuhäiriömerkinnältä. Mutta onko se sen arvoista? Opiskelijana on ehkä parempikin olla luottotiedot menettäneenä, koska silloin ei pakko nostaa opintolainaa vaan saa tarvittaessa sossusta toimeentulotukea elämiseen. Mutta vaikuttaako maksuhäiriömerkintä poliisikouluun pääsemiseen? Entä voimassaoleva ulosotto, jota makselee kiltisti kuukausittain pois?

Kalskahtaa korvaan tuo asenne, että on hyvä mokata omat jutut ja laittaa yhteiskunta maksumieheksi. Onko se sitten kovin hyvä lähtökohta poliisille, jonka toivoisi olevan rehti ja suoraselkäinen...

Noin siellä lukee, en tiedä tonkiiko suojelupoliisi kuinka tarkkaan taustat.

Hakijan elämäntapojen tulee olla poliisin ammatin vaatimusten mukaiset. Suojelupoliisi tekee hakijasta perusmuotoisen turvallisuusselvityksen. Suojelupoliisin lausuntoon vaikuttavat muun muassa rangaistusseuraamukset, poliisilakiperusteiset kiinniotot (niin kutsutut päihtymyspidätykset), rasistiset asenteet ja turvallisuus- tai muut riskit. Tieliikennelain rikkomisesta tai muusta vähäisestä rikoksesta tuomittu rangaistus ei välttämättä ole este valinnalle, jos hakijaa voidaan pitää elämäntavoiltaan poliisin ammattiin sopivana.

Kalskahtaa korvaan tuo asenne, että on hyvä mokata omat jutut ja laittaa yhteiskunta maksumieheksi. Onko se sitten kovin hyvä lähtökohta poliisille, jonka toivoisi olevan rehti ja suoraselkäinen...

Sori nyt vaan jos sait viestistäni tuollaisen käsityksen. Aion kyllä maksaa velkani pois ja korothan juoksee koko ajan, joten luottokorttiyhtiö ei jää nuolemaan näppejään. Mutta onko se puurolla ja hernekeitolla kituuttaminen, sosiaalisen elämän merkittävä rajoittaminen (kun kaverit tekee kaikkea maksullista) yms. kovinkaan tavoiteltavaa? Edessä on tosi ankeat ajat, jos käteen jää vuokran ja ulosottomaksujen jälkeen vain vähän yli 100 euroa kuussa yli puolen vuoden ajan. Yhteiskunnalle voi tulla siitä paljon isompi lasku, jos terveys tai mielenterveys menee kun sitä kituuttamista ei kestä... t. ap

Sinulla on ulosottoa, mutta ei maksuhäiriömerkintää? Olen luullut, että jos maksut päätyvät ulosottoon asti, niin silloin tulee maksuhäiriömerkintä aina.

Eiköhän poliiseilla on maksuhäiriöitä siinä missä normaalikansalaisillakin. En usko, että tuollainen vaikuttaa millään tavoin. Suppea turvallisuusselvitys pitänee sisällään poliisin omien rekistereiden tarkistuksen, ei muuta.

Sinulla on ulosottoa, mutta ei maksuhäiriömerkintää? Olen luullut, että jos maksut päätyvät ulosottoon asti, niin silloin tulee maksuhäiriömerkintä aina.

Luulo ei ole tiedon väärti. Ainakin osan ulosottoveloista voi maksaa osissa.

"Pitkäkestoinen ulosotto on aiheuttanut huhtikuusta 2012 lähtien maksuhäiriömerkinnän luottotietorekisteriin. Ulosotosta menee tieto luottotietoyhtiölle, kun velallisen palkan, eläkkeen tai muun toistuvaistulon ulosmittaus tai sen sijaan tehty maksusuunnitelma on ollut voimassa viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana yhteensä vähintään 18 kuukauden ajan."

http://www.oikeus.fi/ulosotto/fi/index/velallisenaulosotossa/varattomuus.html

Suppea turvallisuusselvitys pitänee sisällään poliisin omien rekistereiden tarkistuksen, ei muuta.
Suppeat turvallisuusselvitykset tekee paikallispoliisi ja perusmuotoiset ja laajat turvallisuusselvitykset tekee suojelupoliisi. Eli koska poliisikoulun selvityksen tekee suojelupoliisi, se ei ole suppea.

Toki en väitä, että ne siellä laskuja tutkivat, korjasin vain tuon.

Sori nyt vaan jos sait viestistäni tuollaisen käsityksen. Aion kyllä maksaa velkani pois ja korothan juoksee koko ajan, joten luottokorttiyhtiö ei jää nuolemaan näppejään. Mutta onko se puurolla ja hernekeitolla kituuttaminen, sosiaalisen elämän merkittävä rajoittaminen (kun kaverit tekee kaikkea maksullista) yms. kovinkaan tavoiteltavaa? Edessä on tosi ankeat ajat, jos käteen jää vuokran ja ulosottomaksujen jälkeen vain vähän yli 100 euroa kuussa yli puolen vuoden ajan. Yhteiskunnalle voi tulla siitä paljon isompi lasku, jos terveys tai mielenterveys menee kun sitä kituuttamista ei kestä... t. ap

Joo, kyllä sun teksteistä ton kuvan saa (en siis ole edellinen kirjoittaja).

Lusikka kauniiseen käteen! Puoli vuotta on lyhyt aika! Kyllä sen verran pitää mielenterveyden kestää. Sulla ei ilmeisesti oo mitään käsitystä siitä, kuinka paljon luottohäiriömerkintä vaikuttaa elämään! Siinä ei paljon yks koulutus paina, kun elämä on jo muutenkin hankalaa. Otahan selvää vähän asioista. Joku luottohäiriömerkintäinen vois kertoilla tähän ketjuun vähän tosiasioita...

Lusikka kauniiseen käteen! Puoli vuotta on lyhyt aika! Kyllä sen verran pitää mielenterveyden kestää. Sulla ei ilmeisesti oo mitään käsitystä siitä, kuinka paljon luottohäiriömerkintä vaikuttaa elämään! Siinä ei paljon yks koulutus paina, kun elämä on jo muutenkin hankalaa. Otahan selvää vähän asioista. Joku luottohäiriömerkintäinen vois kertoilla tähän ketjuun vähän tosiasioita...

Joka viidennellätoista suomalaisella on maksuhäiriömerkintä. Lainkaan vähättelemättä asian vakavuutta: Jos maksuhäiriömerkintä tekisi elämästä helvettiä, Suomi hukkuisi rikollisuuteen ja muihin lieveilmiöihin.

Vaihtoehto A: Ensin yli puolen vuoden äärimmäinen kituutus, jonka aikana ei ole varaa edes kunnon ruokaan. Poliisikouluunhan on kirjallisen kokeen lisäksi mm. kuntokoe, joten sitä varten pitäisi olla skarpissa kunnossa ja jaksaa treenata! Miten se onnistuu heikoilla eväillä? Jos kaikki menee kuitenkin hyvin, edessä vielä useampi vuosi pienempää kituutusta opintotuen voimin ja mahdollisesti pakko rahoittaa jopa välttämättömiä elinkustannuksia opintolainalla. Valmistumisen jälkeen opintolaina täytyy tietysti maksaa takaisin.

Vaihtoehto B: Velkojen maksu hitaammalla aikataululla ja muutama vuosi opiskelijaelämää maksuhäiriömerkinnän kanssa. Opintolainaan ei tarvitse turvautua, kun sossu maksaa tarvittaessa elämisen kesällä ja muut pakolliset menot, joihin opintotuki ei riitä.

Miksi se jälkimmäinen vaihtoehto olisi huonompi? Tunnen muutaman opiskelijan, jotka on hankkinut tahallaan maksuhäiriömerkinnän, jotta välttyisi pakolliselta opintolainalta ja pääsisi sossun luukulle. Kukaan niistä ei ole katunut päätöstään. t. ap

Noniin, eli. Se että hankit itsellesi maksuhäiriömerkinnän, ja maksat velkasi samantien: voit joutua odottamaan merkintöjen puhdistumista jopa 4 vuotta.

Mä menetin tietoni vuonna 2008, koska kuvittelin sen jotenkin ratkaisevan kaikki ongelmani. HAH! Niin varmaan. Korot oli jotain järkyttävää. 80e laskusta tuli 400e, joka nousi joka kuukausi hurjaa vauhtia.

Vuonna 2013 sain maksettua jokaisen pois -> miehen ottaman lainan avulla. Ulosotto tyhmä. Mä olen vakituisessa työssä jne jne elämä on ok. Silti vasta 2017 kesällä, saan merkinnän pois.

En saa kotivakuutuksia. En saa yritykselleni vakuutuksia. En saa vuokra-asuntoa. En saa mitään. Ja mä olen hyvä ihminen! Ikinä en ole ollut työttömänä, tai jättänyt vuokria maksamatta.

Mä menin opiskelemaan, ja hain lainaa -> sain sen. Vaikka mulla on luottotiedot poissa. Mutta mä tosiaan olen maksanut kaikki + lähetin parin sivun mittaisen selvityksen MIKSI niin tapahtui jne jne.

Eli mä tosiaan EN suosittele hankkimaan itseään luottotiedottomaksi. Tämä on ihan älytöntä, rankkaa, ja hävettävää. Joka paikassa saa nolona selittää "joo, en mä saa sitä.." jne jne. Opiskelijakämppäänkin jouduin maksamaan 3600e ennen kuin sain muuttaa!!! (3kk vuokrat + 500e).

Enää onneksi 1,5 vuotta tätä tuskaa....

Olet siis joko valehtelija tai niin huono raha-asioissa, että elämäsi olisi tosi hankalaa ihan ilman maksuhäiriömerkintääkin. Missä opiskelijakämpässä vuokra on yli tonnin kuussa?

Siis anteeksi 2600 + entisen kämpän vuokra 1000e, eli siitä tuli 3600e yhteensä. Ei ollut helppoa silloin muuttaa, mutta ei ollut muutakaan vaihtoehtoa.

Ja ei. Mä olen nyt todella hyvä raha-asioissa. Koko luottohäiriömerkintä sai mut muuttamaan elämän suunnan, ja nyt toimin itseassa rahoituksessa töissä. Mikä on ihan älytöntä, koska monessa paikassa katsotaan luottotietoja, enkä saa töitä :)

Ihan kuuliainen hyvä kansalainen olen nykyään. En juo, en polta, urheilen, maksan laskuni aina ajoissa, ja jopa säästän! :)

Olet siis joko valehtelija tai niin huono raha-asioissa, että elämäsi olisi tosi hankalaa ihan ilman maksuhäiriömerkintääkin. Missä opiskelijakämpässä vuokra on yli tonnin kuussa?

Hurjalta vuokralta kuulostaa tosiaan. Asun itse Turun yo-kylässä yksiössä, josta maksan 306 euroa kuussa. Yliopisto on lyhyen kävelymatkan päässä eikä keskustaankaan ole pitkä matka. Turun vuokrataso ei ole halvimmasta päästä, vaikkei toki kaikkein kalleinkaan...

Voi hyvinkin vaikuttaa, sillä turvallisuusalalla tulee olla vastuuntuntoinen. Jos käy ilmi, että on tarkoituksella hankkiutunut luottotiedottomaksi, niin se ei tunnu kovin vastuuntuntoiselta.

Vaihtoehto A: Ensin yli puolen vuoden äärimmäinen kituutus, jonka aikana ei ole varaa edes kunnon ruokaan. Poliisikouluunhan on kirjallisen kokeen lisäksi mm. kuntokoe, joten sitä varten pitäisi olla skarpissa kunnossa ja jaksaa treenata! Miten se onnistuu heikoilla eväillä? Jos kaikki menee kuitenkin hyvin, edessä vielä useampi vuosi pienempää kituutusta opintotuen voimin ja mahdollisesti pakko rahoittaa jopa välttämättömiä elinkustannuksia opintolainalla. Valmistumisen jälkeen opintolaina täytyy tietysti maksaa takaisin.

Vaihtoehto B: Velkojen maksu hitaammalla aikataululla ja muutama vuosi opiskelijaelämää maksuhäiriömerkinnän kanssa. Opintolainaan ei tarvitse turvautua, kun sossu maksaa tarvittaessa elämisen kesällä ja muut pakolliset menot, joihin opintotuki ei riitä.

Miksi se jälkimmäinen vaihtoehto olisi huonompi? Tunnen muutaman opiskelijan, jotka on hankkinut tahallaan maksuhäiriömerkinnän, jotta välttyisi pakolliselta opintolainalta ja pääsisi sossun luukulle. Kukaan niistä ei ole katunut päätöstään. t. ap

Ehdottomasti A vaikka et poliisikouluun menisikään. Kuntoilukin onnistuu aivan hyvin millä ravinnolla tajansa, kunhan hiilareita saa tarpeeksi. Niitä saa vaikka riisistä ja puurosta.

Just. Haluat siis, että joku muu (lue veronmaksajat) maksaa sun elämisen. Että otetaan tästä nyt vaan huoletta luottoja ja jätetään ne maksamatta, kyllä sossu hoitaa mut kuiville. Hetimullekaikkitännenyt.

Että mua kyrsii.

Voisin kyllä valaista tässä sua enemmänkin siitä, että "pakolliselta opintolainalta välttyminen" on vaan pikkuhippunen siitä, mitä oikeita ongelmia toi maksuhäiriömerkintä tuo tullessaan. Vaan enpä taida jaksaa, kyllä sä ne tuut vielä huomaamaan... Ai mut hei, ei hätää, kyllä sossu maksaa!

Argh!

Sanokaa nyt joku muukin tolle jotain :-)

Just. Haluat siis, että joku muu (lue veronmaksajat) maksaa sun elämisen. Että otetaan tästä nyt vaan huoletta luottoja ja jätetään ne maksamatta, kyllä sossu hoitaa mut kuiville. Hetimullekaikkitännenyt.

Että mua kyrsii.

Voisin kyllä valaista tässä sua enemmänkin siitä, että "pakolliselta opintolainalta välttyminen" on vaan pikkuhippunen siitä, mitä oikeita ongelmia toi maksuhäiriömerkintä tuo tullessaan. Vaan enpä taida jaksaa, kyllä sä ne tuut vielä huomaamaan... Ai mut hei, ei hätää, kyllä sossu maksaa!

Argh!

Sanokaa nyt joku muukin tolle jotain :)

No minä sanon sitten: Eihän ap ole kertonut ottaneensa huoletta luottoja ja jättävänsä niitä maksamatta kun ei vaan huvita. Suomi on hyvinvointivaltio, jossa myös ulosoton asiakkailla on oikeus kohtuulliseen elintasoon! Täällä kenenkään ei tarvitse kiristää vyötä äärimmilleen vain siksi että on sössinyt raha-asiansa. Ja niin kuin aina, tälläkin asialla on 2 puolta: Luotonantoon liittyy riskinsä, ja mikä on luottokorttiyhtiön vastuu siitä keille ne myöntää luottoa ja minkä verran?

Yhteistyössä