Tunnetko köyhää suvista?

• Viestiketjun aloittaja päivän ilmiö
  • Ensimmäinen viesti
päivän ilmiö
Mielenkiinnosta kysäsen että tunnetko yhtään köyhää suvista? Mä en. Ainoat tuntemani suvikset on rikkaasta perheestä, hyvin toimeentulevia. Ne joilla on lapsia ja asuvat pääkaupunkiseudulla, lapset on paremmissa kouluissa eikä niissä ongelmakouluissa. Asuvat paremmalla asuinalueella jne.

Jännä sinänsä ;)

vierailija
Minun tuntemani suvikset ovat kaikki jollakin tavalla vieraantuneet normaalielämästä. Joko ovat rikkaita ja etuoikeutettuja tai sitten aivonsa huumeilla ja muulla hörhöilyllä pilanneet ja ovat itsekin yhteiskunnan elättiloisia.

Suurin osa tuttavistani on tavallisia duunareita, joilla on elämän realiteetit kirkkaana mielessä ja kosketuspintaa mamuihin päivittäin, eikä yksikään heistä ole suvis.

Jännä juttu, että suvispalstalaiset eivät edes itse tajua/myönnä olevansa suviksia.

vierailija
Itseni.
Nykyinen työtön, entinen sairaseläkeläinen.
En tunne rikkaita ihmisiä, suviksia kyllä kaikki perheestä ja kavereista.
Duunareita tai työttömiä mun perhees niin ja vanhemmat eläkkeel, eronneita.

tv tuijottaa mies 38
Ihan tavallisia ihmisiä, mitä se nyt tarkottaa sitten kullekin. Mä en tiedä mitä suvis tarkottaa mutta palstan mukaan olen sellanen, koska tän maan ongelmat on hallituksesta ei mamuista. Jos tän tajuaa niin sillon on suvis. eli mä olen suvis. ite olen puuseppä ammatilta tällä hetkelä metallitöissä.

vierailija
En tunne rikkaita suviksia, tosin en tunne rikkaita muutenkaan. :D Ja matalapalkka-ammatissa väännän duunia opintojen ohella, ei onneksi ole kovin takapajuista porukkaa töissä eikä koulussa. Kupla <3

vierailija
Ihan tavallisia ihmisiä, mitä se nyt tarkottaa sitten kullekin. Mä en tiedä mitä suvis tarkottaa mutta palstan mukaan olen sellanen, koska tän maan ongelmat on hallituksesta ei mamuista. Jos tän tajuaa niin sillon on suvis. eli mä olen suvis. ite olen puuseppä ammatilta tällä hetkelä metallitöissä.
Juu, viherpunikit mädättävät tämän maan ja mamut on vain seurausta punavihreiden paskasta politiikasta.

Suurinosa tuntemistani "suviksista" on todella pienituloisia, eli opiskelijoita, apurahoilla työskenteleviä taiteilijoita, tutkijoita, muusikkoja, huumediilereitä jne.

Voi tosin johtua siitä, että olen itse aika nuori ja tunnen eniten muita nuoria ihmisiä - ja nuoret nyt ei yleensä kovin kovatuloisia ole.

vierailija
Saaks puhua suunsa puhtaaks? Suvis on joko hyvätuloinen kermapeffa, joka ei ole tavannut somalia paitsi uffin mainoksessa.

Tai sitten pössyttelijä ituhippi maailmanparantaja.

Tai sitten ns. mamupatja.

Siinä kolme vaarallista ryhmää.

Mikä sen suviksen määritelmä muuten on?

Rupesin miettimään, että onko tyyliin kaikki -ikäluokkaan katsomatta- tuttavapiireissäni ja perheessäni "suviksia".
Riittääkö, ettei ole rasistinen eikä kannata Suomen rajojen sulkemista (kaikelta) maahanmuutolta vai täytyykö olla fanaattinen kannattaja, käydä mielenosoituksissa ym.?

Entä onko silloin "suvis", jos kannattaa maahanmuuttoa (niin työperäistä kuin pakolaisten vastaanottoa) eikä ole rasistinen, mutta näkee joistain kulttuureista tulevat ihmiset potentiaalisena uhkatekijänä tai ei usko näiden marginaalissa olevien sopeutumiseen?

Itse lukeudun varnastikin tähän "suvis"-porukkaan. Olen sosiaalialan ammattilainen, peruskoulutus opistopuolelta, mutta toki lisäkoulutusta olen monennoista hankkinut. Mieheni on DI. Lapsemme pärjäävät hyvin koulussa. Kuopus käy kaksikielistä luokkaa, jossa melko paljon maahanmuuttajataustaisia. Lapsi itse ei heitä miellä yhtään erilaisiksi. Itse olen työskennellyt kymmenien maahanmuuttajataustaisten kanssa. Jotkut ovat olleet hyvässä asemassa työelämässään, toiset odottaneet turvapaikkapäätöstä vastaanottikeskuksissa. Olen kuullut hurjia tarinoita heidän elämistään ja elinolosuhteistaan. Itse väitän, että tavan persu ei tunne oikeasti yhtään turvapaikanhakijaa, ei tiedä heidän taustoistaan eikä ymmärrä. Asiakkaissani on myös rikostaustaisia, karkoituspäätöksen saaneita. En hyväksy heidän tekojaan, mutta hyväksyn heidät ihmisinä. Siksi olen suvaitsevainen ja olen ylpeä siitä!

vierailija
Mä olen ap.n mielestä suvis, koska en lue mitä vittua tai homma foorumia, osaan myös ajatella vielä jotenkuten omilla aivoilla.
Olen pienituloinen tavis, keski-ikäinen, en pössyttele kuin tupakkaa, enkä sitäkään joka pv. Olen tuuripolttaja. Kun otan, poltan. Alkoholijuomista juon ainoastaan olutta tai lonkeroa, koska muista ei tule hyvää humalaa ja ne maistuvat paskalle.
En ole opiskellut kuin peruskoulussa ja amiksessa, olen ns. alisuoriutuja, mutta syitä en kerro sinulle. En asu pk-seudullakaan.
En ole raahannut yhtään maahanmuuttajaa tai pakolaista Suomeen. En ihaile islamin uskoa, enkä isistä. Mä olen tavallinen kansalainen, en päättäjä.
Jos musta tekee suviksen se, että en ole rasisti, niin ihan hyvä.
Maahanmuutosta päättää hallitus.

• Tykkää
Reactions: dechs
Saaks puhua suunsa puhtaaks? Suvis on joko hyvätuloinen kermapeffa, joka ei ole tavannut somalia paitsi uffin mainoksessa.

Tai sitten pössyttelijä ituhippi maailmanparantaja.

Tai sitten ns. mamupatja.

Siinä kolme vaarallista ryhmää.
En kuulu mihikään noista ryhmistä, vaikka palstalla leiman olen saanutkin.. Samoin ei kuulu yli 90% muistakaan tuntemistani "suviksista".

Yhteistyössä