Yleinen-/yksityinen hammashoito - mitä eroa?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
juurikin tuo miten ajan saa.

just olin kunnallisella hammaslääkärillä ja lasku tuli kotiin, 80€!! että eipä sekään enään halpaa ole, ainakaan näin kotiäidin pussista maksettuna..

har
Hinta. Ja omalla kohdalla ainakin hyvin hövelisti ovat yksityisellä tarjoamassa puudutusta tms. ylimääräistä jota ei välttämättä julkisella puolella saa. Ja niistähän toki saa myös itse maksaa jos sellaisia haluaa.

har
yksityisellä voi lekurit rahanhimoissaan suositella vaihtamaan hyviä paikkoja uusiin.
Mä oikein ihmettelin kun kävin tänä kesänä hammaslääkärillä (yksityinen) ja hän tarkastuksen jälkeen sanoi että näyttää sen verran hyvälle että hän laittaa seuraavan kutsun tulemaan vasta 2 vuoden päästä. Olisi luullut että hän oman työllisyystilanteensa varmistamiseksi haluaisi jokaisen asiakkaan luokseen vuoden välein. Ilmeisesti asiakkaista ei sitten ole pulaa.

vieras myös
Hinta. ;)

No, usein kunnallisessa hammashoidossa akuuttien tapausten hoito jää vähän hätäavuksi. Jatkohoito siteen ei olekaan enää kiireellistä, joten siinä vaiheessa joutuu taas jonottamaan. Toisaalta yksityiset saattaa juoksuttaa siellä vastaanotolla ihan vaan "kosmeettisista" syistä. Muistan kun kerran alkoi lääkäri pitää saarnaa, kun mun edellisestä hammastarkastuksesta oli 2 vuotta. Oli päässyt reikä alkamaan. Minusta se 2 vuotta oli vielä ihan normaali aika, ei ainakaan pitkä, kun kunnallisellahan tosiaan ei pelkkään tarkastukseen pääse edes noin vain. Mulla oli tarkoitus paikkuuttaa vaan se reikä, kun kunnaliselle ei nopeasti päässyt, koska hammas ei särkenyt. Heti oli kääkäri määräämässä jatkohoitoja kaksin kappalein. Mikäs siinä, mutta ne hinnat...

"vieras"
[QUOTE="vieras";27099170]juurikin tuo miten ajan saa.

just olin kunnallisella hammaslääkärillä ja lasku tuli kotiin, 80€!! että eipä sekään enään halpaa ole, ainakaan näin kotiäidin pussista maksettuna..[/QUOTE]

Eipä ole yksityisestä tällä alalla kokemusta.Riippuuhan se laskun suuruus molemmilla siitä mitä tehdään. Mieluummin käyn kunnallisella kun on kuitenkin halvempi. Sama lekuri toimii myös yksityispuolella. Onneksi ei ole ollut äkillisiä vaivoja, että tarkistukset on hoitunut kunnallisella puolella.

[QUOTE="vieras";27099170]juurikin tuo miten ajan saa.

just olin kunnallisella hammaslääkärillä ja lasku tuli kotiin, 80€!! että eipä sekään enään halpaa ole, ainakaan näin kotiäidin pussista maksettuna..[/QUOTE]

No etpä sä 80e ois yksityisellä päässyt kuin ovesta sisälle jos sitäkään.

"abc"
Itse käyn yksityisellä, koska julkisella puolella sain sellaiset kammot pieleen menneestä juurihoidosta ja siitä johtuen haluan nykyään aina samalle hammaslääkärille. Ja aika monta yksityistä olen käynyt ennenkuin tämä hyvä löytyi. Hinta on mikä on, mutta olen sen valmis maksamaan.
Hampaani reikiintyivät ala-asteiässä huonon hammashygienian ja pehmeän hammasluuni takia ja niitä laskuja nyt maksellaan. Vanhat paikat irtoaa jne..

[QUOTE="Vieras";27099278]Ei kaikki asu isossa kaupungissa ja käy pulssissa hammaslääkärissä. Pikkukaupungissa pikkuista vastaanottoa pitävä yksityinen hammaslääkäri ei välttämättä tule paljoakaan kalliimmaksi kuin kunnallinen.[/QUOTE]

Jaa, no en voi tietää kun tosiaan käyn siellä Pulssissa ja/tai kunnallisella. Pointti nyt kuitenkin oli että ei se kunnallinen hammashoito ainakaan kallista ole, 80 eurolla on jo aika paljon jotain tehtykin.

Hammastarkastus tai pieni paikkaus ei maksa yksityisellä edes tuota 80e...

En usko, että laadussa olisi merkittävästi eroa. Mutta mulle on merkitystä sillä, että voin vaikuttaa siihen, milloin minä menen hammaslääkäriin. Joustavuudesta maksetaan.
Jaa, mä en ole ikinä saanut yksityiseltä alle satkun laskua eikä mitään ihan kunmallisuuksia ole tehty.
Kunnallisella oli viimeksi lasku 42e johon kuului tarkastus, kaksi röntgenkuvaa, paikkaus puudutuksineen.
Mun mielestä hintaero on huomattava mutta toisaalta en oo koskaan missään "maalaisyksityislääkäreillä" käynytkään.
Ja onneks suuvärkki on sen verran kunnossa että kummankaan puolen käyttö ei vie konkurssiin.

Viimeksi muokattu:
Jaa, mä en ole ikinä saanut yksityiseltä alle satkun laskua eikä mitään ihan kunmallisuuksia ole tehty.
Kunnallisella oli viimeksi lasku 42e johon kuului tarkastus, kaksi röntgenkuvaa, paikkaus puudutuksineen.
Mun hammaslääkärillä kyllä tarkastus oli alle 50e kelakorvauksen jälkeen + tietty päälle röntgenkuvat jos tarvitaan. Paikkaus vaihteli 80 ja 120e välillä, riippuen laajuudesta. Noin hintoja. Ja kyllä nää on ison kaupungin hintoja.

Lisäksi omalla kohdalla olisi ihan järjetöntä mennä kesken työpäivän takaisin kotikuntaan hammaslääkäriin ja sieltä takaisin töihin - maksaa se aikakin. Kun kerran kunnallisella ovat nuo ajat tiukassa. Mutta hyvää hoitoa sieltä saa kunnalliselta, appiukko esim käyttää. Eläkeläisellä ei ole niin nuukaa tuon kellonajan kanssa ja vieressä asuu.

"vieras"
Mun mielestä hintaero on huomattava mutta toisaalta en oo koskaan missään "maalaisyksityislääkäreillä" käynytkään.
Ja onneks suuvärkki on sen verran kunnossa että kummankaan puolen käyttö ei vie konkurssiin.
Mulla otettiin juurikin 2 jotain röntgenkuvaa, 1 paikkaus puudutuksineen ja maksu oli 80€. Itsekin odotin jotain 40 € maksua, niinkuin ennen on ollut. Kyllä yksityisellä voi päästä ihan satasella, tuleehan siihen vielä kelakorvauksetkin.

Pointti olikin se, että luulis kunnallisen maksavan huomattavasti vähemmän kuin yksityisen, mutta ei enään...

Ja jos jotenkin vihjaat että mun suuvärkki on totaalisen epäkunnossa ja oma vikani jos joudun konkurssiin, niin tosiaan oli vain 1 reikä, enkä sanonut että joudun konkurssiin, mutta viehän tuo lasku melkein kolmasosan siitä mitä kuukaudessa saan....

"vieras"
nojoo, lisään vielä että kuulemma viisaudenhampaita (4 kpl) pitäis alkaa poistamaan, kyllä mä sit taidan joutua konkurssiin, taitaa tuo hampaanpoistokin olla kohtuu iso prosessi kun eivät ole kunnolla puhjenneetkaan... mutta kai sekin on oma vika että sellaiset on kasvattanut suuhunsa :D

vierailija
...muuta kuin, että yksityiselle saa nopeammin ajan?
Palvelun laatu ratkaisee ja siitä kannattaa maksaa ! Julkisella puolella eivät vaihda vanhoja ja kuluneita amalgaamipaikkoja muovisiin. Puudutustakin saa oikein rukoilla. Onko meillä EU:ssa heikoin taso julkisissa hammaslääkäripalveluissa ? Entä tavalliset lääkäripalvelut. Erikoisempiin toimiin on todella pitkät jonotusajat.

vierailija
Palvelun laatu ratkaisee ja siitä kannattaa maksaa ! Julkisella puolella eivät vaihda vanhoja ja kuluneita amalgaamipaikkoja muovisiin. Puudutustakin saa oikein rukoilla. Onko meillä EU:ssa heikoin taso julkisissa hammaslääkäripalveluissa ? Entä tavalliset lääkäripalvelut. Erikoisempiin toimiin on todella pitkät jonotusajat.
Niin, julkisella puolella ei mitään esteettisiä hoitoja ole edes tarjolla: amalgaamin poisto, oikaisu, tehopuhdistus ja laserhoito. Mm.

vierailija
nojoo, lisään vielä että kuulemma viisaudenhampaita (4 kpl) pitäis alkaa poistamaan, kyllä mä sit taidan joutua konkurssiin, taitaa tuo hampaanpoistokin olla kohtuu iso prosessi kun eivät ole kunnolla puhjenneetkaan... mutta kai sekin on oma vika että sellaiset on kasvattanut suuhunsa :D
Yksityisellä hammaslääkärillä kaikkien viisaudenhampaiden poisto maksaa n. 320e-680e. Jos juuret ovat kovasti kippurassa niin tarvitaan leikkaus. Ja se maksaa n. 230e/hammas. Julkisella puolella ei taideta em. operaatiota tehdä, ellei ole särkyjä ?

Yksityisellä on ystävällisempi palvelu.

Minua ärsyttää hammaslääkärikammoisena se, että hammaslääkärien vaihtuvuus on tiheää. Mulle kävi nyt keväällä niin, että se tuttu yksityinen hammaslääkäri olikin siirtynyt muualle, niin taas joudun lääkäriä vaihtamaan. Peruin sen ajan, koska kauhuissani luin siitä paperista, että lääkärini on vaihtunut, koska ei ole enää töissä kyseisellä klinikalla. :(

Pyysin julkiselta puolelta lähettämään kutsun, mutta siinäkin on joku naislääkäri, niin mulla tekis hirveästi mieli taas perua koko aika. Mulla on niin mennyt luotto naisiin silläkin alalla, että en taida uskaltaa suutani avata sille.

Kokemus
Olen käynyt sekä. Julkisella puolella parasta on hinnat. Molempien hoitoon olen ollut tyytyväinen, mutta nyt käydessäni yksityisellä tuli julkiselle puolelle pitkä miinus. Hammaslääkärin mielestä kaksi vuotta sitten laitettu paikka on niin huono, että se pitäisi uusia. Vielä ei uusittu, mutta varmaan ensi vuonna se on edessä. Miehelläni on myös vastaavanlainen kokemus. Julkisella puolella paikattu hammas meni jotenkin pieleen ja loppujen lopuksi hammas jouduttiin poistamaan. Ehkei tätä pitäisi yleistää, mutta hiukan on alkanut epäilyttää hoidon laatu ja ehkä sitä sittenkin maksaa mieluummin enempi yksityisellä.

vierailija
Yksityisellä on ystävällisempi palvelu.

Minua ärsyttää hammaslääkärikammoisena se, että hammaslääkärien vaihtuvuus on tiheää. Mulle kävi nyt keväällä niin, että se tuttu yksityinen hammaslääkäri olikin siirtynyt muualle, niin taas joudun lääkäriä vaihtamaan. Peruin sen ajan, koska kauhuissani luin siitä paperista, että lääkärini on vaihtunut, koska ei ole enää töissä kyseisellä klinikalla. :(

Pyysin julkiselta puolelta lähettämään kutsun, mutta siinäkin on joku naislääkäri, niin mulla tekis hirveästi mieli taas perua koko aika. Mulla on niin mennyt luotto naisiin silläkin alalla, että en taida uskaltaa suutani avata sille.
Yksityisillä hammaslääkäriasemilla on usein vähintään yksi pelkopotilaiden hoitoon perehtynyt hammaslääkäri. Voi pyytää ikeniin puuduttavaa geeliä ja sitten ampulli perään. Piikki työnnetään varovasti sisään. Tuntuu vain kärpäsen puraisulta. Ylähampaat edessä ovatkin haastavia puudutettavia. Voi tulla tippa silmään. Se olisi hyttysen pistosta vastaava. Ja puudutusta saa pyynnöstä ihan reippaasti, että posket ja kasvotkin (varsinkin nenä) ovat tunnottomia. Pyydän itse aina puudutusta. Hammaslääkärikammo on peruja aikanaan "puoskarin" touhuista. Sattui aina mielettömästi. Amalgaami oli silloin kovin suosittu paikka-aine. Myrkyllistä elohopeaa on päässyt liukenemaan ja hermosto ynnä aivot ovat sen mukaiset. Mikähän sen myrkyn puoliintumisaika olikaan ? Vuosikausia, luulen. Katsotaan..

vierailija
Olen käynyt sekä. Julkisella puolella parasta on hinnat. Molempien hoitoon olen ollut tyytyväinen, mutta nyt käydessäni yksityisellä tuli julkiselle puolelle pitkä miinus. Hammaslääkärin mielestä kaksi vuotta sitten laitettu paikka on niin huono, että se pitäisi uusia. Vielä ei uusittu, mutta varmaan ensi vuonna se on edessä. Miehelläni on myös vastaavanlainen kokemus. Julkisella puolella paikattu hammas meni jotenkin pieleen ja loppujen lopuksi hammas jouduttiin poistamaan. Ehkei tätä pitäisi yleistää, mutta hiukan on alkanut epäilyttää hoidon laatu ja ehkä sitä sittenkin maksaa mieluummin enempi yksityisellä.
Sossulla on sopimushammaslääkäreitä, pienipalkkaisia toheloita. Ne eivät saa tehdä mitään muuta kuin sen minkä sossu antaa luvan. Operaatioihin ei takuulla kuulu esteettiset hoidot. Vanhat amalgaamit saavat olla rauhassa. Paikataan vain jos on kovaa särkyä.

Yhteistyössä