Onko kohtuutonta periä takaisin...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Kopsaan nyt tuon linkin sivulla olevaa tekstiä.

Alaikäiselle voidaan hakemuksesta myöntää ilman vanhempien suostumusta erityinen alaikäisen henkilökortti, jota ei voi käyttää matkustusasiakirjana eikä sähköisessä asioinnissa. Alaikäisen henkilökortti on hinnaltaan hieman edullisempi kuin normaali henkilökortti.

Niin tuo matkustusasiakirja ei tarkoita tuota bussikortin ostamista , vaan ettei voi mennä esim Tallinnaan sillä.

Menkää vaikka naapurikuntaan hakemaan se kortti jos on noin vaikeaa.
 
vierailija
Hei. Minun mielipiteeni alkup. kyssäriin on, että et ole kohtuuton. Tytyöystävän on hyvä tajuta ettei mitään saa ilmaiseksi etenkin jos sinälään et kylve rahassa. Nyt hyvä hetki oprtella että "lainat" on maksettava takaisin tai hyvinkin äkkiä on vaikeuksissa. Toivottavasti saatte hoidettua asianne mutta moni opiskelija JOUTUU tekee myös töitä lisäksi pärjätäkseen. Onnea jatkoon.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
OP.
Onko tyttöystävän vanhemmat pienituloisia, eikä siksi auta vai olisiko heillä varaa, mutta eivät vaan halua maksaa tytön kuluja? Ensimmäisessä tapauksessa sossu auttaa, jälkimmäisessä tytön vanhemmat pitää saada maksamaan, vaikka oikeusteitse jos ei muuten onnistu. Tyttöystäväsi saisi kyllä varmasti ilmaista oikeusapua asian hoitamiseksi.

Mutta jos tytön vanhemmilla ei olisi varaakaan lastaan elättää, sosiaalitoimisto kyllä auttaa.

Ja ei kai ainakaan tyttöystäväsi vielä korkeakouluopintoja aloita? Mainitsemasi opintotuki on korkeakouluopiskelijan saama opintoraha, toisella asteella ja varsinkin alaikäisellä tuki on selvästi pienempi. Siihen myös vaikuttaa vanhempien tulot, käytännössä useimmat 17-vuotiaat ei saa opintotukea lainkaan.
Ei ole vanhemmilla varaa, itsekkin ovat sossun asiakkaita.
Joo minä aloitan korkeakoulussa eli se on se 336€/kk
ja tyttöystävä saa sitten omaa rahaansa 17v alkaen, joka on laskurin mukaan 203/kk. Molemmat saa asumislisää, yhteensä 403€/kk jolloin vuokraan jää noin 173€.
Eihän tuolla mitään pärjää jos ei apua saa, sillä rahalla mitä jää ylimääräiseksi saa kustannettua ruoan nipin napin mutta jostain muualta pitää maksaa koulumatkat sun muut.
 
Ei ole vanhemmilla varaa, itsekkin ovat sossun asiakkaita.
Joo minä aloitan korkeakoulussa eli se on se 336€/kk
ja tyttöystävä saa sitten omaa rahaansa 17v alkaen, joka on laskurin mukaan 203/kk. Molemmat saa asumislisää, yhteensä 403€/kk jolloin vuokraan jää noin 173€.
Eihän tuolla mitään pärjää jos ei apua saa, sillä rahalla mitä jää ylimääräiseksi saa kustannettua ruoan nipin napin mutta jostain muualta pitää maksaa koulumatkat sun muut.
Töitä moni opiskelija tekee saadakseen lisää tuloja. EI noi tuet todellakaan riitä elämiseen.
 
viera.s
Hei. Minun mielipiteeni alkup. kyssäriin on, että et ole kohtuuton. Tytyöystävän on hyvä tajuta ettei mitään saa ilmaiseksi etenkin jos sinälään et kylve rahassa. Nyt hyvä hetki oprtella että "lainat" on maksettava takaisin tai hyvinkin äkkiä on vaikeuksissa. Toivottavasti saatte hoidettua asianne mutta moni opiskelija JOUTUU tekee myös töitä lisäksi pärjätäkseen. Onnea jatkoon.
Ei tarvitse 16-vuotiaan oppia, että jos vanhemmat laiminlyö eikä vastaa elatuksesta kuten heidän kuuluisi, teini joutuukin riippuvaiseksi vähintään parikymppisestä poikaystävästä. Aloittajan ehdotus oli, että aluksi tytön opintotuet menisi suoraan hänelle, samoin hänen ajatuksenaan oli puhua tytön vanhemmille että lapsilisät menisi hänelle. Tyttö itse ei saa eikä tällä suunnitelmalla saisi mitään rahaa itselleen vielä vuoteen. Riski joutua hyväksikäytetyksi on suuri, mitäs jos tyttö haluaisikin erota? Harvoin teininä vieläpä noin epätasapainoisessa tilanteessa aloitetut suhteet kestää loppuiän.

Jos tyttöystävä olisi itsekin parikymppinen, tilanne olisi toinen. Mutta vähintään viiden vuoden ikäero on tosi suuri tuossa iässä (aloittaja käynyt jo toisen asteen ja ollut sen jälkeen pari vuotta työtön, eli on yli parikymppinen, tod.näk. käynyt myös intin eli ikäeroa voi olla enemmänkin). Aloittajakin tuntuu pitävän itseään lähinnä tyttöystävänsä huoltajana, vetoaa hänen ymmärtämättömyyteensä. Mutta onko se sitten tämän 16-vuotiaan tytön edun mukaista? Tuskin, ei ainakaan tilanteessa jossa tulee ristiriitoja.

No, tyttö on jo suojaikärajan ylittänyt, tosin tuskin seurustelusuhteen alussa oli, koska on vasta muutama kuukausi sitten täyttänyt sen 16 vuotta. Suhde on kuitenkin tällä hetkellä ihan laillinen, mutta mitään taloudellisia riippuvuussuhteita siihen ei saisi liittyä, vaan tytön pitäisi saada apua välttämättömiin kuluihinsa yhteiskunnalta (kun vanhemmat ovat kyvyttömiä elättämään häntä), ei armopaloja takaisimaksuvelvollisuuden kera monta vuotta vanhemmalta poikaystävältä.
 
Minkäsikäinen "mies" siellä kirjoittelee?

Jos alat 16 vuotiaan kanssa parisuhteeseen, sinun pitäisi edes vähintäänkin huolehtia hänestä. Huolestuttavia nämä nykypojat, aina vaan omaa etuaan hakemassa.
 
rrrrrrrrr
Hei, nyt heti sinne sossuun. Eikä pelkästään hakemusta sisään vaan soitto (jo tänään/huomenna) ja ajanvaraus sosiaalityöntekijälle. Alkanee hommat sujua.

Messiin kaikki mahdolliset liput ja laput mitä löytyy: vuokratodistus, tiliotteita, joku "sinut on hyväksytty opiskelijaksi"-lappu, kaaaaaaikki. Myös sinulta, koska asutte yhdessä.
 
Stanas
Kelan sivuilta kopsattu: Lapsilisä voidaan maksaa myös muulle huoltajalle sekä poikkeuksellisesti 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen.

Tuo tyttö voi yrittää saada lapsilisän maksettavan itselleen.

Opiskelijan tulot tosiaan on sellaiset, että en ymmärrä, miten ajattelit tytön maksavan sulle takaisin maksamalla kaiken kerralla. Hänhän kerryttää velkaa koko ajan ilman tuloja, koska kulut juoksee kuitenkin. Yritätkö sinäkin saada ahtaalla olevan lapsen suorastaan nurkan läpi?
 
OP.
Kelan sivuilta kopsattu: Lapsilisä voidaan maksaa myös muulle huoltajalle sekä poikkeuksellisesti 15 vuotta täyttäneelle lapselle itselleen.

Tuo tyttö voi yrittää saada lapsilisän maksettavan itselleen.
Siitä lapsilisän siirtämisestä ollaan puhuttu mutta asia ei ole edistynyt eräiden seikkojen takia. En usko että tullaan saamaan sitä.

Opiskelijan tulot tosiaan on sellaiset, että en ymmärrä, miten ajattelit tytön maksavan sulle takaisin maksamalla kaiken kerralla. Hänhän kerryttää velkaa koko ajan ilman tuloja, koska kulut juoksee kuitenkin. Yritätkö sinäkin saada ahtaalla olevan lapsen suorastaan nurkan läpi?
Asia on niin että minä en peri mitään ruoka/vuokrakuluja takaisin tuolta ajalta koska se olis jo liioittelua, sen verran hyvin kuitenkin tällä hetkellä pärjätään. Enkä toki ole itsekäs jos yritän suojella omia tulevaisuuden suunnitelmia sillä etten vain käytä suurta osaa säästöistä hänen koulumatkoihin jos ne on mahdollista kustantaa niin etten minä olisi niistä vastuussa, koska en ole hänen vanhempi... Ja se etten hyväksy sitä saa mut helposti vaikuttamaan siltä että parisuhteessa olis jotain vikaa.. .näin ei kuitenkaan ole vaan molemmilla on omat raha-asiat ja omat tavoitteet elämässä...Jos minä mukisematta maksaisin kaikki enkä peri mitään takaisin niin kyllä mulle tulee siinä hyväksikäytetty olo kun säästöt on menny sen takia ja ajokortti myöhästyy taas... en haluais saada häntä mitenkään ahtaalle, mutta jos rahat on tiukilla niin en usko että on muuta vaihtoehtoa :/ Mutta kyllä tässä pärjätään ja asiat varmaan järjestyy kun tarpeeksi toimitaan sen eteen

Hei, nyt heti sinne sossuun. Eikä pelkästään hakemusta sisään vaan soitto (jo tänään/huomenna) ja ajanvaraus sosiaalityöntekijälle. Alkanee hommat sujua.

Messiin kaikki mahdolliset liput ja laput mitä löytyy: vuokratodistus, tiliotteita, joku "sinut on hyväksytty opiskelijaksi"-lappu, kaaaaaaikki. Myös sinulta, koska asutte yhdessä.
Juu huomenna soitan

Minkäsikäinen "mies" siellä kirjoittelee?

Jos alat 16 vuotiaan kanssa parisuhteeseen, sinun pitäisi edes vähintäänkin huolehtia hänestä. Huolestuttavia nämä nykypojat, aina vaan omaa etuaan hakemassa.
21.
Tottakai huolehdin.. en kuulu niihin "nykypoikiin" jotka vain ajattelee omaa etuaan.. hän on itsekin maininnut tästä mulle :)

Nyt vain kun tällainen inhottava asia pitää ottaa puheeksi niin tottakai saatan vaikuttaa itsekkäältä yms, mutta älä huoli ;)
 
OP.
21 ja 16 vuotias. Terve!! :poop:
Pitihän sitä odottaa että tämä kommentti tulee jossain vaiheessa :D

Mutta joo 4½ vuotta ikäeroa, onko paha? Pidemmällä aikavälillä, ei.
Ja meillä on poikkeuksellisen kypsä suhde joihinkin "perusteineihin" verrattuna... on ihmiset jo kerenny ihmettelemään että kuinka on näin nuorilla mahdollista :D

Pitääkö tuomita pelkän iän perusteella? Jos näin on niin ihme ahdasmielistä ajattelua, kuitenkin henkisesti melko samalla taajuudella mennään ettei ole mitään ongelmaa :)

Mutta ei siitä sen enempää? Sivuaa aiheesta...
 
OP.
Joku on nyt keksinyt varsinaisen tarinan. Vai että tytön rahat miehen tilille.

Ehkäpä ei kannata asua yhdessä ollenkaan. Mutta ettehän te asukaan, vai kuinka? ;)
Asutaan avoliitossa.

Ja tottakai rahat menee silloin hänen tilille kun hän saa omaa rahaa.

Mutta sitä tiliäkään ei saa tehtyä ennen kuin on henkilökortti,
jep, sekin on jo yritetty :D

Mutta huomenna tehdään niin että soitetaan sossuun ja kysäistään pari asiaa, varataan aika yms, jos ei siinäkin ilmene jotain ongelmaa.. kaikkeen tuntuu heitettävän kapuloita rattaisiin nykyään ettei vain saisi mitään hoidettua :D
Mutta ainakin yritetään!
 
Pitihän sitä odottaa että tämä kommentti tulee jossain vaiheessa :D

Mutta joo 4½ vuotta ikäeroa, onko paha? Pidemmällä aikavälillä, ei.
Ja meillä on poikkeuksellisen kypsä suhde joihinkin "perusteineihin" verrattuna... on ihmiset jo kerenny ihmettelemään että kuinka on näin nuorilla mahdollista :D

Pitääkö tuomita pelkän iän perusteella? Jos näin on niin ihme ahdasmielistä ajattelua, kuitenkin henkisesti melko samalla taajuudella mennään ettei ole mitään ongelmaa :)

Mutta ei siitä sen enempää? Sivuaa aiheesta...
Jos sä olet 21, sä olet aikuinen. 16 vuotias ei ole aikuinen. Silti odotat että tämä lapsi olis sulle jotain velkaa.
 
vierailija
Jos sä olet 21, sä olet aikuinen. 16 vuotias ei ole aikuinen. Silti odotat että tämä lapsi olis sulle jotain velkaa.

Hohhoijaa, jos et ymmärrä tilannetta molempien kannalta niin ei kannata edes yrittää.
Raja kuitenkin tulee jossain kohti vastaan juurikin siksi koska en ole tämän vanhempi, ja vanhemmat ovat vastuussa.
Joten ei ole minun vastuulla kustantaa kaikkea omista säästöistä :D
Kyllä asumme yhdessä ja olen ostanut hänelle vaikka mitä, en peri takaisin tätä kaikkea, mutta raja kuitenkin kaikella etten koko elämäni rahavarantoja laita häneen, koska itseäänkin pitää ajatella.
Hänellä on kyllä aivot ja tietää etten aio kusettaa tai mitään. Älä suinkaan vertaa omaa 16v poikaasi 16v tyttöön, kummatkin henkisesti täysin eri tasolla.
ja jos sovimme niin että hänen opintotuki tulee mun tilille, hän luultavasti suostuu koska minä osaan hoitaa meidän raha-asiat kunnolla... ja siitäkin ollaan jo puhuttu. Että kyllä minun tyttöystävä osaa keskustella asioista järkevästi...
Sulla ehkä ajatus meistä on se että minä olen perus suomalainen itsekäs mies ja hän on vasta pieni tietämätön tyttö joka ostaa meikkejä ja juoruu kavereiden kanssa... noup...
Jos et meidän suhteesta tiedä niin älä puutu siihen, please.
Kyllä me osataan omat asiamme hoitaa.
 
vierailija1838
Vaikka ette voisi saada toimeentulotukea, kun käskevät nostaa lainan, voisi sossu auttaa teitä hoitamaan asioita. Esimerkiksi sen lapsilisän tytölle tai korvaamaan vastaavan summan jotenkin. Sitä en ymmärrä, miten se koulumatkatuki olisi kiinni henkkareista, mutta niidenkin hommaamisessa sossu voisi auttaa. Eli jos vanhemmat eivät hoida osuuttaan, voitanee tytölle määrätä holhooja sossusta. Hän sitten hoitaa niitä asioita tytön puolesta.
 
Neris
Hei, mulla oli sun kanssa vähän sama tilanne! Ruvettiin seurustelemaan kun mies oli vielä intissä, intin päätteeksi sillä ei sitten ollut rahaa maksaa vuokraansa tai mitään muutakaan, niin muutti mun luokse. Elettiin pitkään niin, että mä maksoin ihan kaiken. Multa meni kaikki säästöt pelkästään siihen, että sain vuokran maksettua ja meille molemmille ruokaa, jonka lisäksi hankin salikortin, bussikortin yms. miehelle, jotta sillä olisi päivisin muutakin tekemistä, kuin työnhakua ja toimettomana kotona istuskelua. Makselin myös joitain hänen laskujaan.

Tarkoituksena oli, että mies ryhtyisi jaloilleen päästyään pikkuhiljaa hyvittämään mulle, siis esim. maksamalla isomman osan vuokraa, ostamalla valtaosan safkoista tms, mutta toisin kävi. Meillä kävi tän homman kanssa nimittäin niin, että päädyttiin yhteistuumin eroon ennen kuin mies ehti mitään alkaa makselemaan.

Valehtelisin, jos sanoisin ettei nyt ota aivan helkkaristi päähän. Mistään en mitenkään miestä "syytä", rakastin häntä aivan mielettömästi ja kaiken tein omasta tahdostani, mutta multa meni omaa tyhmyyttäni kuitenkin kaikki säästöt jonkun toisen elättämiseen.

Tarinan opetus? En halua nyt kuulostaa ilkeältä, mutta olette aika nuoria ja on mahdollista, ettei suhteenne välttämättä kestä loputtomiin. Tällä hetkellä saattaa tuntua hyvältä idealta suoltaa rahaa tyttöystäväsikin juttuihin, mutta mieti tulevaisuutta.

Mun mielestä tyttöystäväsi asenne tuota takaisinmaksua kohtaan on muutenkin kummallinen. Tottakai seurustelukumppani on rahaa tärkeämpää, sehän nyt käy sanomattakin, mutta miksi hän ei koe sinun ansaitsevan hyvitystä siitä, että autat häntä? Miksi hän kokee ansaitsevansa "enemmän" kuin sinä, ja onko se ihan ok?

Mä sanoisin, että pyydä ehdottomasti rahat takaisin. Eihän niitä nyt tarvitse heti yhdessä erässä maksaa, etenkään, jos talous on pelkkien opintotukien varassa. Onnistuiskohan esim. sellainen, että kirjaat ylös tytön juttuihin käyttämäsi rahat ja tyttö maksaa sulle erissä takaisin sitä vauhtia, kun ehtii? Tai jos suora rahan velkominen tuntuu pahalta, niin tyttö vaikka rupeaisi omaa rahaa saadessaan maksamaan enemmän vuokraa, ruokia yms, jotta "tilit menisivät tasan".
 
vierailija
Pitihän sitä odottaa että tämä kommentti tulee jossain vaiheessa :D

Mutta joo 4½ vuotta ikäeroa, onko paha? Pidemmällä aikavälillä, ei.
Ja meillä on poikkeuksellisen kypsä suhde joihinkin "perusteineihin" verrattuna... on ihmiset jo kerenny ihmettelemään että kuinka on näin nuorilla mahdollista :D

Pitääkö tuomita pelkän iän perusteella? Jos näin on niin ihme ahdasmielistä ajattelua, kuitenkin henkisesti melko samalla taajuudella mennään ettei ole mitään ongelmaa :)

Mutta ei siitä sen enempää? Sivuaa aiheesta...
"Poikkeuksellisen kypsä"? Tyttöystäväsi kiristää sinua raha-asioilla (et rakasta jos et maksa), hän ei todellakaan ole kypsä.
 
  • Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
OP.
Hei, mulla oli sun kanssa vähän sama tilanne! Ruvettiin seurustelemaan kun mies oli vielä intissä, intin päätteeksi sillä ei sitten ollut rahaa maksaa vuokraansa tai mitään muutakaan, niin muutti mun luokse. Elettiin pitkään niin, että mä maksoin ihan kaiken. Multa meni kaikki säästöt pelkästään siihen, että sain vuokran maksettua ja meille molemmille ruokaa, jonka lisäksi hankin salikortin, bussikortin yms. miehelle, jotta sillä olisi päivisin muutakin tekemistä, kuin työnhakua ja toimettomana kotona istuskelua. Makselin myös joitain hänen laskujaan.

Tarkoituksena oli, että mies ryhtyisi jaloilleen päästyään pikkuhiljaa hyvittämään mulle, siis esim. maksamalla isomman osan vuokraa, ostamalla valtaosan safkoista tms, mutta toisin kävi. Meillä kävi tän homman kanssa nimittäin niin, että päädyttiin yhteistuumin eroon ennen kuin mies ehti mitään alkaa makselemaan.

Valehtelisin, jos sanoisin ettei nyt ota aivan helkkaristi päähän. Mistään en mitenkään miestä "syytä", rakastin häntä aivan mielettömästi ja kaiken tein omasta tahdostani, mutta multa meni omaa tyhmyyttäni kuitenkin kaikki säästöt jonkun toisen elättämiseen.

Tarinan opetus? En halua nyt kuulostaa ilkeältä, mutta olette aika nuoria ja on mahdollista, ettei suhteenne välttämättä kestä loputtomiin. Tällä hetkellä saattaa tuntua hyvältä idealta suoltaa rahaa tyttöystäväsikin juttuihin, mutta mieti tulevaisuutta.

Mun mielestä tyttöystäväsi asenne tuota takaisinmaksua kohtaan on muutenkin kummallinen. Tottakai seurustelukumppani on rahaa tärkeämpää, sehän nyt käy sanomattakin, mutta miksi hän ei koe sinun ansaitsevan hyvitystä siitä, että autat häntä? Miksi hän kokee ansaitsevansa "enemmän" kuin sinä, ja onko se ihan ok?

Mä sanoisin, että pyydä ehdottomasti rahat takaisin. Eihän niitä nyt tarvitse heti yhdessä erässä maksaa, etenkään, jos talous on pelkkien opintotukien varassa. Onnistuiskohan esim. sellainen, että kirjaat ylös tytön juttuihin käyttämäsi rahat ja tyttö maksaa sulle erissä takaisin sitä vauhtia, kun ehtii? Tai jos suora rahan velkominen tuntuu pahalta, niin tyttö vaikka rupeaisi omaa rahaa saadessaan maksamaan enemmän vuokraa, ruokia yms, jotta "tilit menisivät tasan".
Moi! Kiva kuulla että en ole ainoa tässä tilanteessa, mutta ikävää että päättyi noin... oon tietenkin eron mahdollisuuttakin miettinyt, mutten sillain että se olisi tulossa. Mun pitää vaan toivoa että tyttö osaa ottaa tän asian järkevästi, eikä niin etten minä välittäis hänestä.
Mäkään en todellakaan tykkää karhuta takaisin mitään maksuja, raha-asiat ei sais koskaan tulla suhteen väliin... mut toi että maksaa suuremman osan vuokrasta, vois toimia koska se ei kuulosta sitten niin pahalta.
Olen myös pitäny kirjaa menoista ja tuloista että näkee miten rahatilanne muuttuu ajan mittaan.
Yritetään jotenkin saada tää hoidettua järkevästi ja niin ettei se raha tulis liikaa meidän väliin...

"Poikkeuksellisen kypsä"? Tyttöystäväsi kiristää sinua raha-asioilla (et rakasta jos et maksa), hän ei todellakaan ole kypsä.
hah, ei se nyt ihan noin mennyt :D
Kukaan ei ole kiristänyt mitään... se nyt oli vaan sellanen kärjistys siitä miltä hänestä saattaa tuntua.
 

Yhteistyössä