The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
vierailija
Esim tuossa taas lukee että etävanhemmalle kuuluu hakemiset ja tuomiset ja niiden kulut. Mutta sovittavissa olevia asioitahan nämä monella ovat. Ei toki kaikilla.
Tuo ämpärin touhu nyt vaan on :poop:

http://www.yvpl.fi/tukitoiminta/usein-kysytyt-kysymykset/miten-lapsen-ja-muualla-asuvan-vanhemman-tapaamiset-jaerjestetaeaen/


Kuka maksaa tapaamiskulut
Pääsääntö on, että tapaaja noutaa ja palauttaa lapsen ja maksaa niin matkakulut kuin lapsen oleskelunkin. Jos hänellä ei ole tähän varaa, hän voi vaatia kuluja viime kädessä toimeentulotukena. Mikäli sosiaalitoimi ei huomioi tapaamiskuluja toimeentulotukilaskelmassaan, tapaajan kannattaa ehdottomasti vaatia asia sosiaalilautakunnan käsiteltäväksi.

Vanhemmat voivat luonnollisesti sopia muustakin tapaamiskulujen jaosta, kuten usein tehdään, jos matkakulut ovat erityisen suuret esimerkiksi useita lentomatkoja vuodessa.
Kyseessä yhdistys joka ajaa lähivanhempien asiaa. Selvintä vaikka ottaa yhteyttää lastenvalvojaan jos meinaa alkaa riitelemään. Aku Ankkaakin voi lainata mutta se(kään) ei kerro koko totuutta.
Muuten hyvä sivusto on kuitenkin.
 
Kuuklen kautta jotenkin :D
Linkitä ihmeessä.
Nyt alkaa tuntua et on oikeesti pakko soittaa ite sinne lastenvalvojalle ja vaatia virallisen kuljetussopimukset. Ottaa päähän, koska tää meidän nykyinen järjestely on toiminut tähän asti hyvin enkä nyt jaksa enää taas alkaa riitelemään tästä. Ja jos he muuttaa kauemmas ja poikasen hakeminen tuntuu hankalalta, se on heidän ongelma eikä mun. Ei kukaan pakota niitä muuttamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
Kyseessä yhdistys joka ajaa lähivanhempien asiaa. Selvintä vaikka ottaa yhteyttää lastenvalvojaan jos meinaa alkaa riitelemään. Aku Ankkaakin voi lainata mutta se(kään) ei kerro koko totuutta.
Muuten hyvä sivusto on kuitenkin.
Ei tässä oo tarkotus ajaa mun asiaa, vaan tarkotus olis että puolikkaan asioiden hoitaminen sujuis mahdollisimman helposti riitelemättä. Mä oon kyllä valmis hoitamaan osani kuljetuksista kuten tähänkin asti, mutta jos ne tietentahtoen muuttaa kauemmas ja niiden tilanne muuttuu, niin en todellakaan ala hyppimään niiden pillin mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Bitch ja famipala
Kyseessä yhdistys joka ajaa lähivanhempien asiaa. Selvintä vaikka ottaa yhteyttää lastenvalvojaan jos meinaa alkaa riitelemään. Aku Ankkaakin voi lainata mutta se(kään) ei kerro koko totuutta.
Muuten hyvä sivusto on kuitenkin.
Tietysti asiaa voi aina kysyä lastenvalvojalta ja mennä sinne vaikka yhdessä jutteleen tilanteesta/asioista jos ei yhdessä suju.
 
vierailija
Kyseessä yhdistys joka ajaa lähivanhempien asiaa. Selvintä vaikka ottaa yhteyttää lastenvalvojaan jos meinaa alkaa riitelemään. Aku Ankkaakin voi lainata mutta se(kään) ei kerro koko totuutta.
Muuten hyvä sivusto on kuitenkin.
Itse asiassa tosin kuuluu juuri noin, tapaavan vanhemman kuuluu noutaa ja palauttaa lapset. Matkoihin menevät kustannukset otetaan huomioon laskelmissa joissa on tapaavalle matkakulujen suhteen omavastuu 117 euroa/kk joista siis otetaan huomioon vain sen ylittävä osuus.
Kuten myös tapaava vanhempi saa laskelmiin myös luonapitovähennyksen joka on esim jos lapsi on puolet ajasta etävanhemman luona niin 57 euroa/kk, jos joka toinen viikonloppu niin se on luokkaa 7 euroa.

Tuolta lisää asiasta:http://www.elatusvelvolliset.fi/index.php/ajankohtaista/8-elatusapu-oikeuskaytanto-ja-ohjeistus-mahdollistavat-vanhempien-eriarvoisen-kohtelun-elatusapujen-maaraytymisessa
(se toinen puoli asiasta)
 
Itse asiassa tosin kuuluu juuri noin, tapaavan vanhemman kuuluu noutaa ja palauttaa lapset. Matkoihin menevät kustannukset otetaan huomioon laskelmissa joissa on tapaavalle matkakulujen suhteen omavastuu 117 euroa/kk joista siis otetaan huomioon vain sen ylittävä osuus.
Kuten myös tapaava vanhempi saa laskelmiin myös luonapitovähennyksen joka on esim jos lapsi on puolet ajasta etävanhemman luona niin 57 euroa/kk, jos joka toinen viikonloppu niin se on luokkaa 7 euroa.

Tuolta lisää asiasta:http://www.elatusvelvolliset.fi/index.php/ajankohtaista/8-elatusapu-oikeuskaytanto-ja-ohjeistus-mahdollistavat-vanhempien-eriarvoisen-kohtelun-elatusapujen-maaraytymisessa
(se toinen puoli asiasta)

Ja tuohon luonapitovähennykseen otetaan myös lomat-ajat mukaan jaettuna 12. Jos lapsi/lapset loma-aikoja etävanhemmalla on. Jossain tuokin on lukenut.

Joka toinen vkl ei vielä tuo luonapitovähennystä, siihen lasketaan yöt.

http://www.ouka.fi/oulu/sosiaali-ja-perhepalvelut/lastenvalvojilta-usein-kysyttya#3


Luonapitovähennyksen määrä ilmenee seuraavasta taulukosta:

Luonapidon määräkeskimäärin 0-6-vuotias lapsi 7-12-vuotias lapsi 13-17-vuotias lapsi
alle 7 yötä kuukaudessa ei vähennystä ei vähennystä ei vähennystä
7-9 yötä kuukaudessa 30,50 32,50 36,00
10-12 yötä kuukaudessa 41,00 44,00 50,00
13-15 yötä kuukaudessa 53,00 57,00 62,50

http://elatusmaksu.net/
 
Elatusmaksuista puheenollen, pitäisköhän mun alkaa pelätä niiden puolesta, kun pariskunta muuttaa 5h+k asuntoon jossa vuokra on vajaan tonnin. Ja jos niillä on jo nyt kaksiossa asuessa ollu rahasta tiukkaa ja matkakuluihin tännekin menee kuulemma niin kauheasti rahaa.. Mainittakoon myös, että strippaliina aikoo lopettaa strippaamisen voidakseen keskittyä vain perheeseen ja se kertoi kovin mielissään että sossu maksaa sitten vuokrasta sen mitä heiltä jää uupumaan, kun kysyin että eikö toi oo vähän tyyris. Mitä veikkaatte, maksaako Tampereen sossu oikeasti kolmelle hengelle ja raskausvatsalle ton kokoisen ja hintaisen asunnon? :geek:
 
Enpä osaa sanoa mitä sossu maksais vai maksaisiko.

Mutta eikös ensin pitäis hakea asumistukea ennen kuin sossu maksaa? Sai sitä tai ei. Puolikas ei ole kirjoilla heillä joten ei vaikuta siinä. Heitä olis ämpäri, tyttis ja onko hänellä lapsi/lapsia?

Jos ämpäri alkaa puhuun ettei pysyt maksaa elareita/osaa niistä, voihan ne laittaa kelan kautta. Eihän se kiva ole mutta eihän sekään kiva ole sun olla tiukilla rahojen kanssa.
Siinä on vaan se että jos ei kelalle pysty maksaan niitä elareita, ne menee perinnän.
 
vierailija
Elatusmaksuista puheenollen, pitäisköhän mun alkaa pelätä niiden puolesta, kun pariskunta muuttaa 5h+k asuntoon jossa vuokra on vajaan tonnin. Ja jos niillä on jo nyt kaksiossa asuessa ollu rahasta tiukkaa ja matkakuluihin tännekin menee kuulemma niin kauheasti rahaa.. Mainittakoon myös, että strippaliina aikoo lopettaa strippaamisen voidakseen keskittyä vain perheeseen ja se kertoi kovin mielissään että sossu maksaa sitten vuokrasta sen mitä heiltä jää uupumaan, kun kysyin että eikö toi oo vähän tyyris. Mitä veikkaatte, maksaako Tampereen sossu oikeasti kolmelle hengelle ja raskausvatsalle ton kokoisen ja hintaisen asunnon? :geek:
:O onko se oikeesti strippari?
 
Norja on ihan hieno paikka, päätellen siitä mitä siellä ehti oleen viime vuonna päivän ajan :geek:. Vois mennä uudestaankin ihan kunnon reissulle joku kerta.
On, olen käynyt siellä pohjoisessa kymmenenä kesänä, Lofootit käymättä mutta muut on käyty tai no ei ne saaret mihin pitää lautoilla tai jopa ihan veneillä mennä niin ei niissäkään. Tykkään siitä maasta/niistä maisemista.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä