Anteeksi, jos listaan tähän itsestäänselviä asioita, mutta nämä tulee muistaa työhakutilanteessa.
- Siisti ulkoasu. Eli siistimmät vaattet kuin normaalisti Jos on ollenkaan mahdollista, että rekrytoija ei pidä lävistyksistä yms. niin kaikki pois työnhakutilanteessa. Tämä osoittaa, että osaat tarpeen vaatiessa joustaa, vaikka työpaikalla yleensä onkin rennommat vaatimukset kuin työnhakutilanteissa.
- Ennakkotiedot. Lue kyseisestä firmasta niin paljon kuin pystyt, esim. työntekijöiden määrä, toimiala, minkälaisia asiakkaita firmalla on, vuotuinen liikevaihto, yritysmuoto, jne. Yleensä yksi takuuvarma haastattelukysymys on 'mitä tiedät yrityksestämme' ja jos et osaa sanoa mitään järkevää, katsotaan ette ole edes kiinnostunut työpaikasta.
- Todistukset. Monet kysyvät todistuksia, ja loput tekevät ansan, jossa he katsovat, otatko asian itse esille vai et. Eli todistukset pitää tyrkyttää rekrytoijalle, vaikkei hän niitä pyytäisikään.
- CV. Sama kuin todistuksissa, eli tämä pitää olla, ja tämä pitää tyrkyttää, vaikkei sitä kysyttäisikään. Edustava kasvokuva CV nurkassa on aina plussaa, koska ihmiset ovat mitä ovat. CV tulee myös muokata jokaista työpaikkaa varten erikseen, ja tuoda aiemmista tehtävistä ja harrastuksista vahvimmin esiin ne, jotka ovat tätä työpaikkaa varten oleellisimpia.
- Varaudu kysymyksiin. Netistä voit etsiä hakusanoilla "yleisimmät työhaastattelukysymykset" kysymyksiä, joita yleensä näissä tilanteissa kysytään. Mieti jo etukäteen, miten muotoilet totuudessa pysyvät vastauksesi niin, että rekrytoija pitää vastauksistasi.
Itse olen näillä periaatteilla aina saanut töitä, kun haastattelussa olen käynyt.